Miten te, jotka asutte vuokralla, olette varautuneet eläkeikään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 32 vuotias ja eläke mielessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
Kerropa ap miksi olet niin huolissasi muiden asumismuodosta?

Koska sivistyneessä "hyvinvointivaltiossa" ihmisten asuminen on sellainen asia, jota tullaan aina yhteisistä varoista tukemaan. Harmittaa, että tulevaisuudessa saan sitten maksaa omilla veroillani niistä pienistä tuloistani köyhien vuokralla elävien vanhusten armeijaa.

Muuhunkin voi säästää kuin asuntoon. Esim. osakkeisiin ja rahastoihin. Lisäksi voi ostaa sijoitusasunnon, panna sen vuokralle ja asua itse vuokra-asunnossa. Se voi olla verotuksellisesti jopa järkevää, varsinkin, jos asuntolainan korkojen vähennysoikeus poistuu.

Me asumme asunnossa, jonka markkinahinta olisi n. 650 000- 700 000,00 euroa. Ottaen huomioon mahdollisen superison asuntolainan korot + edullinen vuokramme, tällainen asuminen on perheemme kannalta hyvä ratkaisu juuri nyt.

Emme jäisi eläkkeellä kodittomiksi ilman säästämistäkään, koska meistä kumpikin tulee perimään ihan kivan summan sitten aikanaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ja ei ikinä tarvitse rempata yhtään mitään, ainoastaan juoksevat kustannukset?

Itselläni on kyllä okt, josta asuntolaina makselen, mutta en sitä mun eläkevakuutuksena nyt kuitenkaan pitä.

Kerrostaloasunnon remppa ei paljoa maksa, summat on ihan toista luokkaa kuin ok-taloissa. Me esimerkiksi maalattiin koko asunto 300 eurolla ja keittiö parannettiin kahdella tonnilla. Suuret taloyhtiörempat on eri asia ja ne on jus tehty. Jos nämä putket eivät kestä 30 vuotta, niin sitten myyn ennen remppaa ja muutan pienempään remontoituun asuntoon.

Sepä hyvä että kaikki isot rempat on tehty jo. Sähköt, putket, julkisivut, katot, ikkunat, ovet, pihamaat... Mutta varoituksen sanana, kyllä sitä tulee. Ovipuhelimia ja antennijärjestelmiä ynnä muita.

se mitä seiniinsä laittaa, on pikkujuttu.

Juu kyllä eläkeläisetkin saa asumistuke,tuleivaasuudesta en tiedä,onko mitään etuuksia kenelläkään.
Mutta entäs jos joku vuokralla asuja säästää joka vuosi sen rahan minkä te muut laitatte asuntolainaan,niin eiköhän sillä muutman kuukauden vuokran maksa ja ei rasitetta kiinteistön hoidosta tms.eikä tarvi perillisten tapella mun säästämistä rahoista/asunnoista.

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Sepä hyvä että kaikki isot rempat on tehty jo. Sähköt, putket, julkisivut, katot, ikkunat, ovet, pihamaat... Mutta varoituksen sanana, kyllä sitä tulee. Ovipuhelimia ja antennijärjestelmiä ynnä muita.

se mitä seiniinsä laittaa, on pikkujuttu.

Ovipuhelimia! :laugh: Sehän onkin kaikkien omistusasujien kauhuremppa, kun ovipuhelimet uusitaan. Siinä menee kaikkien eläkesäästöt ja pankistakin täytyy vielä lainaa ottaa kymmeniksi vuosiksi :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ja ei ikinä tarvitse rempata yhtään mitään, ainoastaan juoksevat kustannukset?

Itselläni on kyllä okt, josta asuntolaina makselen, mutta en sitä mun eläkevakuutuksena nyt kuitenkaan pitä.

Kerrostaloasunnon remppa ei paljoa maksa, summat on ihan toista luokkaa kuin ok-taloissa. Me esimerkiksi maalattiin koko asunto 300 eurolla ja keittiö parannettiin kahdella tonnilla. Suuret taloyhtiörempat on eri asia ja ne on jus tehty. Jos nämä putket eivät kestä 30 vuotta, niin sitten myyn ennen remppaa ja muutan pienempään remontoituun asuntoon.

Ei omakotitalossa sisäseinien maalaminen ole yhtään sen kalliimpaa ja mä olen rakentanut koko keittön 8000e (sis ihan kaiken, myös kotikoneet), että siihen suhteutettuna parin tonnin pelkkä parannus on aika arvokas :D

Ja niissä suurissa taloyhtipörempoissa en ihan tuutitautuisi siihen, että ovat just tehty.... Aina on jotain ja 30 vuoden aikana kiinteistöön kun kiinteistöön tulee pienempää ja isompaa remppaa tasaisin väliajoin.

Ymmärrän kyllä, että kaikki eivät omaa halua ostaa, mutta ymmärrättekö te vuokralaiset että teillä tulee todennäköisesti olemaan paljon kurjempi eläke-elämä, kun joudutte maksamaan asumisesta niin paljon. En itse ainakaan haluaisi sitten omasta "eläkkeestäni" vielä subventoida teille omaisuutenne tuhlanneille asumista.

Ihan yhtä lailla vuokra-asuja voisi syyttää sinua siitä, että joutuu "subventoimaan" sinun omaisuutesi kartuttamista. Aika moni meistä maksaa vuokran ihan täysin omasta pussistaan. Omistusasujat taas saavat ainakin korkotukea, ja joissakin tilanteissa asumistukeakin. Puhumattakaan remonttien kotitalousvähennyksistä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Senkin loinen!:
Ymmärrän kyllä, että kaikki eivät omaa halua ostaa, mutta ymmärrättekö te vuokralaiset että teillä tulee todennäköisesti olemaan paljon kurjempi eläke-elämä, kun joudutte maksamaan asumisesta niin paljon. En itse ainakaan haluaisi sitten omasta "eläkkeestäni" vielä subventoida teille omaisuutenne tuhlanneille asumista.

Ihan yhtä lailla vuokra-asuja voisi syyttää sinua siitä, että joutuu "subventoimaan" sinun omaisuutesi kartuttamista. Aika moni meistä maksaa vuokran ihan täysin omasta pussistaan. Omistusasujat taas saavat ainakin korkotukea, ja joissakin tilanteissa asumistukeakin. Puhumattakaan remonttien kotitalousvähennyksistä jne.

Korkotuen saisi mielestäni poistaa vaikka heti, se on aivan turha tuki omaisuuttaan kartuttaville. Asumistukea en tähän kämppään saa. Remonttien kotitalousvähennystä kyllä käytettiin putkirempan yhteydessä ja se oli ihan mukava summa (vaikka pienempi kuin nykyään). Sillä tuetaan työllisyyttä, joten siinä mielessä ihan hyvä juttu ja sitä saisi jopa laajentaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Senkin loinen!:

Korkotuen saisi mielestäni poistaa vaikka heti, se on aivan turha tuki omaisuuttaan kartuttaville. Asumistukea en tähän kämppään saa. Remonttien kotitalousvähennystä kyllä käytettiin putkirempan yhteydessä ja se oli ihan mukava summa (vaikka pienempi kuin nykyään). Sillä tuetaan työllisyyttä, joten siinä mielessä ihan hyvä juttu ja sitä saisi jopa laajentaa.

Mutta jonkun pussista kaikki nuo kivat ja mukavat etuudet maksetaan. Ja oma kokemukseni palkansaajana on, että nimenomaan vuokralla asuessani valtio ei subventoi asumistani millään tavalla, omistusasujana saan sentään korkotuen.

Eli siksi alkuperäinen syytöksesi on mielestäni absurdi.

Kun on monta lasta ja yh, niin tulojen olis pitänyt olla noin 4000e / kk, ennen kuin pankki olis myöntänyt asuntolainaa. Nyt olen jo liian vanha saamaan lainaa, joten vuokralla mennään, eikä se mua pänni. Kämppää on voinut vaihtaa perhekoon muuttuessa, tai jos on sattunut ikävämmät naapurit, verottaja ei vingu kun ei ole omaisuutta ja jos joku musta välittää, niin se välittää mun itseni, ei mun omaisuuteni takia.

enköpähän pärjää sen helevetin kalliin yhtiövastikkeen hinnalla vuokraa jo ihan kohtuullisen kämpän ja jääkaapin tai putken hajottua tulee huoltomies ja korjaa sen ilman että tarvii tuhlata pientä eläkettä siihen.

Yhteistyössä