Miten te kieltäytyisitte kummiudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Orion-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Orion-

Aktiivinen jäsen
18.05.2007
21 085
4
38
Miehen veli pyysi meitä lapselleen kummiksi. Me ei haluta ruveta siihe, niin mies sit laitto vaan viestiä tyyliin "ei voida ku ei kuuluta kirkkoon". Vähän tuntuu että ei sais kieltäytyä kummiudesta, mut...

Periaatteessa tuo on semmonen asia josta ei "voi" kieltäytyä. Tai ainakin erittäin tökeröä on kieltäytyä ja pitääpi varautua siihen, että lapsen vanhemmat asiasta loukkaantuvat. Mutta jos nyt pakko olisi kieltäytyä, minusta pitäisi kertoa se ihan todellinen syy.

Jos ette kuulu kirkkoon niin ette olisi kummiksi kelpoisiakaan, ainakaan virallisesti. Joten se on oikein hyvä syy!
Mut joku kohtelias tapa kieltäytyä muussa tapauksessa olisi kai, "on jo monta kummilasta, ei halua lisää" ja just toi "aika ei riitä" tosin musta se on aika omituinen syy siksi etten mä oleta kummien kamalasti hengailevan lapsen kaa, lähinnä käyvän vaikka kerta vuoteen kylässä ja heittävän vaikka kortilla joskus.

Alkuperäinen kirjoittaja lenttis:
Asian vierestä, miksi ette halua? Tuo oli muuten mun mielestä ihan ok tapa kieltäytyä.

No mä en ite ainakaan olis kovin hyvä kummi...unohtaisin lapsen. :ashamed: Toisekseen, just noitten lapselle varsinkaan ei haluta kumpikaan, koska ne odottaa kummilta vain lahjoja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no aika tylyä vain laittaa viesti, mutta parempi että kieltäytyy kun se että lapsi saa huonon kummin jota ei kiinnosta.

Niin no kummikutsukin tuli viestitse...se on näitten tapa kommunikoida, vaikka asuvatkin vain 100m päässä meistä. :D Ei juuri tekemisissä olla...

Parempi kieltäytyä kuin olla huono kummi. Minä en ainakaan halua käyttää aikaa enkä rahaa yhteenkään lapseen. Siitä vanhemmat tuskin pitäisivät. Eikä olisi lapsellekaan mukavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Miehen veli pyysi meitä lapselleen kummiksi. Me ei haluta ruveta siihe, niin mies sit laitto vaan viestiä tyyliin "ei voida ku ei kuuluta kirkkoon". Vähän tuntuu että ei sais kieltäytyä kummiudesta, mut...

Ettehän te voi edes olla kummeja! Kummin on kuuluttava luterilaiseen kirkkoon. Kuinka te voisitte opettaa oppia, josta ette välitä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no aika tylyä vain laittaa viesti, mutta parempi että kieltäytyy kun se että lapsi saa huonon kummin jota ei kiinnosta.

Niin no kummikutsukin tuli viestitse...se on näitten tapa kommunikoida, vaikka asuvatkin vain 100m päässä meistä. :D Ei juuri tekemisissä olla...

En olisi vastannut mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Periaatteessa tuo on semmonen asia josta ei "voi" kieltäytyä. Tai ainakin erittäin tökeröä on kieltäytyä ja pitääpi varautua siihen, että lapsen vanhemmat asiasta loukkaantuvat. Mutta jos nyt pakko olisi kieltäytyä, minusta pitäisi kertoa se ihan todellinen syy.

Eiköhän se ole kutyymi eikä periaate. Periaatteessa luterilainen on vapaa tekemään sen, mihin Jumala johdattaa.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Ettehän te voi edes olla kummeja! Kummin on kuuluttava luterilaiseen kirkkoon. Kuinka te voisitte opettaa oppia, josta ette välitä?

Älä viitsi puhua potaskaa! Kirkkoon kuulumatonkin voi olla kummina, mutta rippikoulu tulee olla käytynä!

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Älä viitsi puhua potaskaa! Kirkkoon kuulumatonkin voi olla kummina, mutta rippikoulu tulee olla käytynä!

Ei voi olla virallisena kummina. Minä en kuulu kirkkoon, vaikka rippikoulun olen käynytkin. Olen yhdelle lapselle epävirallinen kummi. Olin kastetilaisuudessa virallisten kummien mukana, mutta en saanut kummitodistusta, eikä merkintää tullut minusta kirkonkirjoihin.

Kirkolle kelpaa vain kaksi kirkkoon kuuluvaa ihmistä kummiksi.

Ketkä voivat olla kummeja?

Kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat konfirmoituja, evankelis-luterilaista uskoa tunnustavan kirkon jäseniä. (Kirkkojärjestys 2 luku 17 §)

Näiden lisäksi voi kummina olla myös muuhun evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva henkilö.

Tähän ryhmään kuuluvat esimerkiksi katolilaiset, metodistit ja ortodoksit. Kummi voi olla myös ulkomaalaisen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen tai anglikaani. Mihinkään kristilliseen kirkkokuntaan kuulumaton ei voi toimia kummina.

Lähde: http://www.kirkkoon.fi/portal/kirkkoon/kaste/fi/tietoa_kasteesta/ketka_kummeiksi_/

Ei se kummeus ole kuin vanha tapa.

En ymmärrä miksi ihmiset vaahtoaa moisesta. Kummeiksi pyydetään kavereita joiden katsotaan olevan hyviä jne jne.

Ei siitä lapsesta tarttee kummin huolta pitää =)

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:

En ymmärrä miksi ihmiset vaahtoaa moisesta. Kummeiksi pyydetään kavereita joiden katsotaan olevan hyviä jne jne.

Mä oon eriämieltä, HYVÄ KUMMI ON SELLANEN JOKA OSTAA LAHJOJA, PITÄÄ YHTEYTTÄ MIELUITEN VIELÄ AIKUISENAKIN JA SIT MYÖS RAHALLINEN SPONSSAAMINEN ON AIKA JEES :D

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:

Niinpä. Musta tuo kummius on yliarvostettua ja jotkut jaksaa vielä nostaa sen sylikumminkin jotenkin jalustalle, ikään kuin se olisi joku "kummien kummi". Joskus muinoin kummit vissiin huolehti orvoiksi jääneistä lapsista, mutta nykyään sekään ei päde.

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:

Siis häh? Missä lakikirjassa näin sanotaan?????

Minä olen kieltäytynyt kummiudesta. Vetosin välimatkaan ja siihen ettten lasta koskaan tulis näkemään. Serkun lapsi oli. Serkku halus sille kummeja, että saa paljon lahjoja, niin halusin kieltäytyä. Noh, vaikka kieltäydyin, niin jäi sille lapselle silti vielä 7 kummia :D

Joista tosin nykyään enää 2 muistaa lasta. Lopuille serkku aina kiroaa. Onneksi en oo kummi.

"En kuulu kirkkoon, enkä voisi ikinä luvata kristillistä ohjausta lapsellenne." En mä tiedä, veljeni toivoivat musta kummia kumpikin lapsilleen, mutten liity kirkkoon sen takia. Näen lapsia useammin kuin varsinaiset kummit. Minusta teot ovat tärkeitä, eivät tittelit. Omat kummini ovat olleet erinomaisia, vaikka erosinkin kirkosta ikuisuuksia sitten, eivätkä ole tuputtaneet uskontoa kurkustani alas. Sellaisia oikeita ihmisiä, joita jokainen lapsi ja nuori kaipaa rinnalleen. Tekoja, ei sanoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
"En kuulu kirkkoon, enkä voisi ikinä luvata kristillistä ohjausta lapsellenne." En mä tiedä, veljeni toivoivat musta kummia kumpikin lapsilleen, mutten liity kirkkoon sen takia. Näen lapsia useammin kuin varsinaiset kummit. Minusta teot ovat tärkeitä, eivät tittelit. Omat kummini ovat olleet erinomaisia, vaikka erosinkin kirkosta ikuisuuksia sitten, eivätkä ole tuputtaneet uskontoa kurkustani alas. Sellaisia oikeita ihmisiä, joita jokainen lapsi ja nuori kaipaa rinnalleen. Tekoja, ei sanoja.

Olisin voinut kirjoittaa tämän.
Luotettava ja turvallinen aikuinen kasvavalle lapselle ja nuorelle voi olla vaikka ei olisikaan kummi.

Mä olen kerran kieltäytynyt. Olin juuri päässyt ripille, ja nämä vanhemmat olivat kysyneet äitini kautta haluaisiko tulla kummiksi. Tämä lapsi olisi ollut mulle pikkuserkku. He ovat ihan mukavia ihmisiä, mutta olen harvoin heidän kanssaan tekemisissä, näemmekkin ehkä n. kolmas vuosi pikaisesti, lähinnä jossain sukujuhlissa. Mä sanoin rehellisesti että olen todella otettu, mutta olenkohan ihan paras siihen tehtävään, koska tuskin näkesin lasta oikein koskaan. He vielä asuvat meiltä lähemmäs 500km päässä. Olisi ehkä parempi jos kuitenkin heidän tuttavapiiristään löytyisi sellainen joka lasta pytyisi näkemäänkin :)

Yhteistyössä