Miten te muut jaksatte tai olette selvinneet miehen kanssa joka on kuin yksi lapsi lisää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhhhhuuuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huhhhhuuuh

Vieras
Niin, eli meillä lopahti vauvan syntymän jälkeen kotitöiden tekeminen ja vauvaakaan ei hoida. Sohvanpohjalla tvn ääressä tai harrastuksen parissa menee aika.

Koittaa saada mua palvelemaan mm. myös iltapalat sohvalle, vaikka olen juuri menossa nukkumaan väsyneen päivän jälkeen.

Ei auta puhe. Aina sanoo että juu juu, yrittää tsempata, mutta mitään ei tapahdu.
On nukuttanut meidän vauvan tässä 6kk aikana varmaan 10 kertaa. Kun välillä ehdotan että voisitko nukuttaa, niin vastaus on: eksää viittis.

V* mä en halunnu tollasta miestä. Se muuttui kotitöitä tekevästä, siististä miehestä mun toiseksi lapseksi.

Onko kenenkään mies muuttunut takas?

Miksi pyydät? Et anna miehelle vaihtoehtoja eli hänen on otettava vastuu omasta lapsestaan silloin kun sä olet estynyt. Lähdet vaikka lenkille. Mikäli miehellä on yhtään järkeä päässä eli on ns. täysipäinen- ja valtainen oikeudellisestikin, niin tuskin jättää lasta hoitamatta sillä aikaa.

Jätä se vauva isälle kyllä se sen kanssa oppii pärjäämään. Meillä mies yritti luistella vastuustaan mutta tein sille stopin. Lapsi söi alusta asti korviketta niin kun vauva oli 4kk menin illoiksi kursseille. Opetin miestä syöttämään ja vaihtamaan vaipan. Aluksi meni anopille sitten tuttavaperheen luoksen kun pelkäsi vauvan kanssa kaksin olos. Sitten n neljäntenä iltana sanoi että kyllä me pojat pärjätään kaksin kotona ja hyvin meni. Älä anna periksi.

Ei se muuttunut. Neljännen muksun jälkeen jäi vanhempainvapaalle ja siitä työttömäksi.
Aikaisemmin oli hoitanut kyllä kotihommia ja lastenkin kanssa ollut ennenkin ihan onnistuneesti koti-isänä.
Ehkä se työttömyys sit niin paljon passivoi, kun se viimeinen 1,5 vuotta oli ihan kuin mulla olisi ollut 5 lasta.
Koska hoidettavana oli niiden lasten lisäksi oma yritys ja muutama hevonen, pari koiraa ja 3 kissaa, kanala ja muuta pientä (jotka hankittiin silloin parempina aikoina, kun meitä oli 2 aikuista ihmistä pyörittämässä tätä putkaa), niin ei musta valitettavasti ollut nostamaan miestä jaloilleen ja potkimaan eteenpäin. Katsoin parhaaksi heittää pihalle.
Tähän mennessä en ole katunut.

Nii-in totta. Miksi pyydän.. No siksi kun apua ei todellakaan tule automaattisesti.
Kuulisinpa kerrankin että hei mä voin nukuttaa tai mä voin syöttää, vaihtaa vaipat, kylvettää. Puhumattakaan kotihommista..

Tuntuu pahalta lähteä minnekään, kun tuntuu että vauva on miehelle taakka ja ei jaksa olla sen kanssa kauaa. En siis nauti, vaan tunnen huonoa omaatuntoa pois ollessa. Olen ollut pois 1 kerran niin että vauva on ollut hereillä.

Onko oma moka? Tietyllä tavalla ehkä, mut en oo pystynyt lähtemään kun en nauti yhtään. Mietin vain että huudattaako se sitä, niin kuin silloinkin kun laitan pyykkejäa mies vauvan kanssa.

Aika ahdistavaa! Tarvin tsemppiä..

Jos mies sanoo, että eksää viitti, niin sinäkö sanot heti että joo viittin mää??? Mitvit?! Sano sille, että et. Helppo sanoa.

Enkä itse olis ikinä tehnyt lasta laiskalle miehelle.

Ongelma tässä on myös se että se oli sen 4 vuotta ihan eri mies! Asuttiin samankaton alla ennen vauvaa 3 v.

Pääsen helpommalla kun teen ite, niin ei tarvi kuunnella ainaisia vastalauseita. Mutta tää ei ole se miten mä haluan mun perhe-elämän sujuvan.

En tiedä muuttuuko toi tosta takas enää. Toivon niin.

Mies käy töissä 8-16 ja tekee kevyttä toimistotyötä. Itse olen luonnollisesti äippälomalla.
Mutta eipä tuolla pitäisi olla mitään merkitystä tuohon saamattomuuteen mitä kerroin.

Täällä mies keskittyy työhönsä ja lapsiluvun lisäännyttyä myös työt ovat miehellä lisääntyneet. Toisinaan tuntuu että pakenee tätä lapsiarkea töihin ja töiden jälkeen tietysti ollaan niin väsyneitä että ei jakseta kotona mitään.. Itsekin olen väsynyt ja eniten juuri tähän neljänteen lapseen joka ikänsä puolesta luokitellaan aikuiseksi. Miehellä sopeutuminen vauva-arkeen alkaa vasta kun lapsi on syntynyt ja kestää siitä ainakin sen 9kk. Kun taas naisella sopeutuminen alkaa jo raskauden alettua. Kuilu on valmis jo alkumetreillä. Paljon vaikuttavat myös oman lapsuuden perheen timintatavat. Olen monesti itsekseni miettinyt miksi en seurusteluaikana (seurustelimme kuitenkin piiiiitkään ennen naimisiin menoa) ymmärtänyt ongelmia olevan edessä kun anoppi on passannut kaikki lapsensa. Nyt mies siis automaattisesti olettaa minun tekevän samoin. Ja kun näin ei tapahdu taantuu kiukuttelevaksi uhmaikäiseksi. Pariterapiaan ollaan hakeutumassa näiden arkea vaikeuttavien seikkojen takia. Itse olisin valmis eroamaan mutta lasten vuoksi vielä yritän vaikka se taitaa kyllä olla turhaa.

[QUOTE="Alkup.";29554326]Mies käy töissä 8-16 ja tekee kevyttä toimistotyötä. Itse olen luonnollisesti äippälomalla.
Mutta eipä tuolla pitäisi olla mitään merkitystä tuohon saamattomuuteen mitä kerroin.[/QUOTE]Eli se tyypillinen kaksplussan jokapäiväinen rääkymisen sapluuna:

Työssäkäyvä ja perheen elättävä mies "ei tee mitään" ja kotona miehen/yhteiskunnan rahoilla öllöttelevä nainen on sädekehä päänsä päällä kulkeva kaikesta vastuun kantava marttyyri. Ja toiset marttyyrit kuorossa huutavat tukea kanssasiskolle. Kotona öllöttely on raskasta "työtä" josta nainen tarvii breikkiä, miehen tekemä työ (joka tässäkin oli jo valmiiksi vähätelty "kevyeksi toimistotyöksi") ei ole vaan miehen pitäisi vapaa-aikanaan hoitaa lasta ja kotia. Hohhoijaa.

Ei mitään uutta, jatkakaa.

No enpä ole selvinnyt mitenkään, kun ainoa vaihtoehto olisi itselleni näyttää tuommoiselle munattomalle miehelle ovea. Toki pitää huomioida toisen mahdollinen töissäkäynti jne. mutta myös se, että jos äiti on lapsen/lasten kanna kotona, niin sekin on omalla laillaan raskasta.

Itse näyttäisi miehelle ovea tai lähtisin itse. Elämä helpottuisi kuules monella tapaa ja sen lisäksi voisit jopa hyötyä tilanteesta rahallisesti.

En voi kun ihmetellä tuollaisia naisia/äitejä jotka tuollaiseen alistuvat. Ettekö yhtään mieti sitä, millaista esimerkkia annatte parisuhteesta, kodinpidosta ja perhe-elämästä omille lapsillenne?? Tytöt oppivat, että äiti on kaiken kotona hoitava piika ja pojat siihen, että miehen ei tarvitse todellakaan osallistua kotihommiin.

[QUOTE="Justiina";29554340]Täällä mies keskittyy työhönsä ja lapsiluvun lisäännyttyä myös työt ovat miehellä lisääntyneet. Toisinaan tuntuu että pakenee tätä lapsiarkea töihin ja töiden jälkeen tietysti ollaan niin väsyneitä että ei jakseta kotona mitään.. Itsekin olen väsynyt ja eniten juuri tähän neljänteen lapseen joka ikänsä puolesta luokitellaan aikuiseksi. Miehellä sopeutuminen vauva-arkeen alkaa vasta kun lapsi on syntynyt ja kestää siitä ainakin sen 9kk. Kun taas naisella sopeutuminen alkaa jo raskauden alettua. Kuilu on valmis jo alkumetreillä. Paljon vaikuttavat myös oman lapsuuden perheen timintatavat. Olen monesti itsekseni miettinyt miksi en seurusteluaikana (seurustelimme kuitenkin piiiiitkään ennen naimisiin menoa) ymmärtänyt ongelmia olevan edessä kun anoppi on passannut kaikki lapsensa. Nyt mies siis automaattisesti olettaa minun tekevän samoin. Ja kun näin ei tapahdu taantuu kiukuttelevaksi uhmaikäiseksi. Pariterapiaan ollaan hakeutumassa näiden arkea vaikeuttavien seikkojen takia. Itse olisin valmis eroamaan mutta lasten vuoksi vielä yritän vaikka se taitaa kyllä olla turhaa.[/QUOTE]No ota se ero äläkä lässytä siellä! Ota sen työssäkäyvän miehen tilalle työtön sohvaperuna, niitä on tämä maa täynnä. Ei tarvitse sitten enää ruikuttaa siitä kun joku kehtaa käydä töissä.

Se on jumalauta uskomatonta että tämän päivän naiset ottavat itsestäänselvyytenä että lapsia voi rauhassa paskantaa maailmaan kun mies ja/tai yhteiskunta kuitenkin elättävät. Mutta ei siinä kaikki, nämä kehtaavat vielä VALITTAA siitä että mies käy töissä eikä sen LISÄKSI hoida vielä lapset ja kodinkin siinä sivussa ettei arvon äidin tarvitsisi tehdä liikaa.

Minä elän taas uhmaikäisen kanssa. Lapsia ei onneksi ole, eikä tule, mutta muuten stressaava elämäntilanne on taannuttanut puolisoni. Syitä raivokohtaukseen voi olla esimerkiksi puolityhjä pesuainepullo, loppunut vessapaperi, itse unohtamansa lompakko, se kun itse kaataa kahvit sohvalle omaa huolimattomuuttaan, se kun itse jättää pesuhuoneen lattian kuivaamatta ja astuu sinne sukat jalassa, kun lämmitti ruokansa liian kuumaksi jne. Toivossa on hyvä elää, että tämä on vain joku vaihe, koska on vaikea rakastaa kokoajan uhittelevaa, vittuuntunutta ja ärsyyntynyttä tiuskijaa, jonka loistava mieliala romahtaa heti pohjamutiin jos osti itse väärää riisiä kaupasta tai jos minä olen vessassa minuutin liian kauan. Niin myötä kuin vastoinkäymisissä joo joo, mutta jos tätä jatkuu hirveän kauan, niin kyllä tästä tulee uuvuttavaa ja rakastaminen muuttuu päivä päivältä vaikeammaksi kun onhan tämä itsellekin yhtä stressaavaa jo ilman toisen kiukutteluakin.

Miehet ovat aivan käsittämättömän stressiherkkiä otuksia.

En voi kun ihmetellä tuollaisia naisia/äitejä jotka tuollaiseen alistuvat. Ettekö yhtään mieti sitä, millaista esimerkkia annatte parisuhteesta, kodinpidosta ja perhe-elämästä omille lapsillenne?? Tytöt oppivat, että äiti on kaiken kotona hoitava piika ja pojat siihen, että miehen ei tarvitse todellakaan osallistua kotihommiin.
En voi kun ihmetellä tuollaisia miehiä jotka alistuvat elättämään perhettään ja saavat palkaksi kiittämättömän äidin puukon selkään ja erolla spekulointia kotona ja anonyymillä internetpalstalla. En ymmärrä myöskään miksi yhteiskunnan pitää vielä syytää rahaa näille kiittämättömille äideille jotka saavat tehdä ja hoitaa lapsiaan rauhassa KOTONA tekemättä itse töitä ja SILTI ovat kiittämättömiä paskoja ja käyttävät päivänsä anonyymillä nettipalstalla rääkymiseen kuorossa siitä kuinka asiat ovat niin huonosti ja kuinka erota pitäisi kun mies ei tee aivan kaikkea.

Minä elän taas uhmaikäisen kanssa. Lapsia ei onneksi ole, eikä tule, mutta muuten stressaava elämäntilanne on taannuttanut puolisoni. Syitä raivokohtaukseen voi olla esimerkiksi puolityhjä pesuainepullo, loppunut vessapaperi, itse unohtamansa lompakko, se kun itse kaataa kahvit sohvalle omaa huolimattomuuttaan, se kun itse jättää pesuhuoneen lattian kuivaamatta ja astuu sinne sukat jalassa, kun lämmitti ruokansa liian kuumaksi jne. Toivossa on hyvä elää, että tämä on vain joku vaihe, koska on vaikea rakastaa kokoajan uhittelevaa, vittuuntunutta ja ärsyyntynyttä tiuskijaa, jonka loistava mieliala romahtaa heti pohjamutiin jos osti itse väärää riisiä kaupasta tai jos minä olen vessassa minuutin liian kauan. Niin myötä kuin vastoinkäymisissä joo joo, mutta jos tätä jatkuu hirveän kauan, niin kyllä tästä tulee uuvuttavaa ja rakastaminen muuttuu päivä päivältä vaikeammaksi kun onhan tämä itsellekin yhtä stressaavaa jo ilman toisen kiukutteluakin.

Miehet ovat aivan käsittämättömän stressiherkkiä otuksia.

Ei välttämättä stressiherkkä, vaan taustalla voi olla Arpergia, dysfasiaa jne...nuo reaktiot muistuttavat erään sukulaisen miestä...aivan tyhjästä raivoomista ja välillä seesteistä ja miehessä ei omasta mielestä mitään vikaa...ja lapsella samat oireilut, mutta lapsipa onkin diagnosoitu ja sehän on perinnöllistä-vai mitä....=)

Tuollahan jo tulikin se mistä meinasin huom.
Mies maksanee perheen isommat kulut ja turvaa elintason? Niin.. Kotona on toki omat "rankkuutensa" mutta lapsen hoitaminen on valinta. Tarhaan muksu ja itse töihin, tällöin jaetaan kotityöt puoliks.
Kun tulen töist kotiin niin kahvit ja ruoka odottaa ym. Oletan myös suurimpien kotitöiden olevan sujut. Toki neuvolakäynnit ym menee edelle. Tehdään vaik vkonloppuna sit yhessä.. Huom.olen muuten nainen. Aiemmin sama käytäntö kun itse olin se kotona oleva. Vuorotelkaa hyvät ihmiset..
Ei tuota tuskaa tehdä kotona enemmän jos mies tuo isomman palkan kotiin ja voin humputella "palkaks" tekemistäni hommista. Ja nyt toistepäin..
Kotona saa rytmittää aika pitkälle itse tekemiset.. Töissä harvemmin. Mut näkemyseroja toki on erilaisia.

En voi kun ihmetellä tuollaisia miehiä jotka alistuvat elättämään perhettään ja saavat palkaksi kiittämättömän äidin puukon selkään ja erolla spekulointia kotona ja anonyymillä internetpalstalla. En ymmärrä myöskään miksi yhteiskunnan pitää vielä syytää rahaa näille kiittämättömille äideille jotka saavat tehdä ja hoitaa lapsiaan rauhassa KOTONA tekemättä itse töitä ja SILTI ovat kiittämättömiä paskoja ja käyttävät päivänsä anonyymillä nettipalstalla rääkymiseen kuorossa siitä kuinka asiat ovat niin huonosti ja kuinka erota pitäisi kun mies ei tee aivan kaikkea.

No minä olen kyllä itse töissä käynyt heti koulunpenkiltä päästyäni. Useamman vuoden hankin työkokemusta ennen ensimmäistä lastamme. Minulla on vakinainen virka, hyvä palkka, mieheni tekee edelleen määräaikaisuuksia (joskin onneksi pitkillä sopimuksilla), joskin kyllä tienaa enemmän vaikka varmuus työpaikan säilymisestä on pienempi ja töihin olen palannut aina äitiysloman loputtua lapsen ollessa noin vuoden. Ihan vain siitä syystä, että vuosikausien kotiäitys ei ole minua varten (ei tarpeeksi haastavaa) ja mielestäni lastenkin on hyvä oppia, että elämässä nyt on tapana käydä töissä.

Itse olen jättänyt miehen surutta lasten kanssa keskenään ihan pienestä asti. Ja ihan mielellään mies oman kortensa kekoon kantaa.

Lähtökohta on kuitenkin perheessä se, että pyritään lasten hyvinvointiin. Siihen, että lapsilla on ruoka pöydässä, puhtaat vaatteet, siisti koti, turvallinen olo jne. Jos tämä tarkoittaa sitä, että vanhempien pitää joustaa (olipa se sitten se töittä käyvä mies), vaikka "ei huvittaisi", niin sitten joustetaan.

Ja oikeasti nykyaikana; Kuinka raskasta se siivoaminen sitten on; pyykit koneeseen ja kuivumaan (10 min), lapsen kylvetys (15 min), astianpesukoneen tyhjennys (5 min), perunoiden kuoriminen (5 min) jne. jne. Iso merkitys arjessa, kun molemmat osallistuu. Ja toisekseen meillä osallistuvat kotitöihin myös lapset; ei tarvi kovin kummoisen ikäinen olla, että osaa kerätä lelunsa, viedä vaatteensa pyykkikoriin tai laittaa puhtaat aterimet tiskikoneesta laatikkoon.

Eli itse koen työssäkäyvänä äitinä ja naisena, että minulla todellakin on oikeus vaatia mieheltäni samaa, mitä itsekin kykenen perheellemme antamaan.

Mitenkään en ole itse miehestäni riippuvainen; en rahallisesti tmv. Olemme yhdessä ihan vain siksi, kun haluamme. Mutta jos mies tai lapset alkaisivat elättelemään kuvitelmia siitä, että ovat kotonamme minun ylläpitämässäni täyshoidossa, niin melko nopeasti tulisi karu herätys todellisuuteen.

Nimenomaan se täyshoito on oikea sana.
Jos mies olis kotona vauvan kanssa mä tiedän että mä tekisin kaikki kotihommat ja hoitaisin vauvan työpäivän päätteeksi.

Mun mies kuvittelee että "raskaan raskaan" työpäivän päätteeksi saa vaan löhötä sohvalla ja ruoka tuodaan nenän eteen. Samoin on puhtaat pyykit viikattuna vaatekaapissa, ruokaa pöysässä, siisti koti ja mukava, hyvin viihdytetty vauva joka ei ilmeisesti muutaman kommentoijan mielestä tarvitse eikä kaipaa isänsä seuraa. Ei arkena eikä viikonloppuisin.
Näinkö todella???????????

Noh, sainpa ainakin tsempit noilta muutamilta kommentoijilta joiden mielestä miehen ei tarvitse tehdä mitään kun äiti elää yhteiskunnan tuilla. Että pistän äijän matalaks ja sanon sille että ovi on tuossa jos ei ala tapahtuun.
Heh, olikin erilainen tsemppi kuin luulin. Kiitos!!

[QUOTE="niin";29554341]Eli se tyypillinen kaksplussan jokapäiväinen rääkymisen sapluuna:

Työssäkäyvä ja perheen elättävä mies "ei tee mitään" ja kotona miehen/yhteiskunnan rahoilla öllöttelevä nainen on sädekehä päänsä päällä kulkeva kaikesta vastuun kantava marttyyri. Ja toiset marttyyrit kuorossa huutavat tukea kanssasiskolle. Kotona öllöttely on raskasta "työtä" josta nainen tarvii breikkiä, miehen tekemä työ (joka tässäkin oli jo valmiiksi vähätelty "kevyeksi toimistotyöksi") ei ole vaan miehen pitäisi vapaa-aikanaan hoitaa lasta ja kotia. Hohhoijaa.

Ei mitään uutta, jatkakaa.[/QUOTE]

Minunkin mielestä isoin osa kotitöistä (ei kaikki kuitenkaan) kuuluu sille kotonaolevalle. MUTTA EIHÄN OMAN LAPSEN HOITAMINEN OLE MIKÄÄN KOTITYÖ. Meillä mies ihan innoissaan kyllä viettää lasten kanssa aikaa kun tulee töistä kotiin ja yhdessä tehdään iltahommat ja muut, vuorotellen viedään tuo iltasadun tarvitseva lapsi nukkumaan ja vauva myös. Kotitöitä tekee myös, mutta enemmän minä niitä tietty teen kun olen kotona.

Kyllä meilläkin työssäkäyvä mies näyttäisi nauttivan siitä (tai sitten osaa feikata tosi hyvin), että pärjää, osaa ja kelpaa vanhempana lapselleen siinä missä minäkin.

Miehellä itseasiassa sellaiset työajat (kolmivuorotyö, jossa kierron päätteeksi kuusi päivää vapaata), että on ollut töihin paluuni jälkeen enempikin lasten kanssa kotona ja kotopuolessa vastuussa. Osallistuminen on siis kotihommiin melkoisen hiljaista jos on esimerkiksi yön ollut töissä tai illan pois, mutta korvautuu moneen otteeseen sitten kun on kotona.

OK, silloin kun on isi-viikko, niin eihän se ihan samaa ole, kun jos minä hommat hoitelisin; Ruoka on enempi ranskalaiset nakeilla linjaa (kokkaus kun ei ole miehen bravuuri, mutta mitä väliä? Lapsilla on maha täysi ja kun äiti kokkailee niin syödään sitten enempi nk. kotiruokaa), syövät päiväpullat, saattavat viettää kalsareillaan pitkälle aamupäivän, pelaavat pleikkarilla (mitä äiti ei tee, koska ei osaa, eikä jaksa kiinnostaa).. Mutta osaavat myös heiluttaa imuria, siistiä jälkensä, käydä kaupassa, pestä pyykkiä jne.

Ei lapsen kuuluisi olla mikään taakka tai väkinäinen velvollisuus. Lapsihan on mahtava juttu! Vaatii paaaaljon, osaa olla raskas jne. mutta silti; voiko hienompaa asiaa olla? Itse tykkään aina päivän (vaikka olisi uuvuttavakin) päätteeksi katsoa mukulaa, joka selvästi on onnellinen ja nukkuu niin rauhallisesti omassa turvallisessa kodissaan. On se vain niin sanoinkuvaamaton fiilis.

Yhteistyössä