Miten te muut keskituloiset pärjäätte hoitovapaalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Soila"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän perheessä miehelle jää verojen jälkeen käteen noin 1800, itselleni tulee kotihoidontuki + lapsilisä! josta puolet menee lapselle säästöön. Meidän perheen vinkkejä millä on pärjäilty:
-vain yksi auto
-lapsen vaatteet kirppikseltä, kengät alennunusmyynneistä
-kestovaippailu
-lapsen lelut on pääasiassa saatuja synttäri ja joululahjoja, ollaan itsekkin jotain pientä ostettu
-takan poltto (puut omasta takaa, kun tontilla kasvaa puustoa)
-ei lehtitilauksia
-asuntolainan ja vakuutusten kilpailutus
-ei matkustella ulkomailla, Suomessa reissut päivämatkoja

Laitamme joka kuukausi säästöön 100-200e ja lapselle 50e kuukaudessa. Ruuassa ei pahemmin pihistellä, sillä terveellinen ja itsetehty ruoka on meille tärkeää.

No sama se olla sit pienituloinen ;)

Ja tosiaan, vanhemman automme vakuutusmaksu oli vuodelta sen 200€ yhdessä ja ainoassa erässään. Sitä lähinnä tarkoitin et ennen tuollainen erä ei tuntunu miltään, nyt kiristää kaikki tuollaiset "yllättävät" ylimääräiset (koska eihän tuollaisia muista että ne tulee)!

Toki meillä on säästöjä ja niitä on nyt jouduttu käyttämään...

Ihmetyttää vain monesti miten monet pärjää vuosiakin pienilläkin tuloilla. Ei olla kauhean tarkkoja rahan kanssa, mutta ei käydä lomilla, ostella kalliita vaatteita tms, katsotaan kaupassa mitä ostetaan, ei oo kalliita lehtiä/harrastuksia/kampaajia. En tiiä enää mistä säästäisi. Toisesta autosta jos luopuisi mutta täällä maalla on muuten ihan nalkissa...

Säästettiin ennen hoitovapaata.

Näin täälläkin. Sain äitiys- ja vanhempainvapailta 1400-2000€ kuussa käteen, eikä kotonaollessa rahaa niin kamalasti mihinkään kulu, joten säästöön sujahti useampi satanen joka kuukausi koko vapaiden ajan. Niillä sitten hoidetaan lainanlyhennykset ja muut laskut seuraavan vuoden.

Nyt olen toisesta lapsesta kh-tuella, kaikki suurimmat hankinnat on tehtynä ja vaatteet kiertää suunnilleen ulkovaatteita myöten isommalta pienemmälle.
Tuloina tällä hetkellä kh-tuki, lisää 100€, lapsilisät 220€ ja siinäpä se.
Ai niin, kesäksi menen vielä töihin tienaamaan lisää rahaa syksyä varten. Lapset ovat isänsä tai mummonsa kanssa työvuorojeni ajan.

Esikoisen aikaan oli tiukempaa, kun lapsilisä oli satasen vähemmän ja kaikki tavarat ja vaatteet hankittavana. Ostimme kyllä paljon käytettynä, mutta silloin eivät rahat riittäneet läheskään niin hyvin kuin nyt. En tainnut tajuta hakea edes hoitolisää silloin ja kuntalisää täällä ei edes saa.

[QUOTE="Lissu";29725657]Olin kotona reilut viisi vuotta yhteen putkeen lasten ollessa pieniä, esikoisen syntymästä siihen kun kuopus oli lähes kolme. Käteen jäi miehen palkka ja mun tulot yhteenlaskettuna n. 2100 euroa kuussa. Kyllä sillä selvisi ihan ok, ylimääräisiin ei rahaa juuri ollut. Meidän konstit:

-asuntolaina oli pelkillä koroilla 2 vuotta tuosta ajasta
-pidettiin vain yhtä autoa (kun menin töihin, toinen auto tuli pakolliseksi). Vakuutusten lisäksi auto syö rahaa muutenkin... verot, bensat, öljynvaihdot, renkaat, loputtomat remontit... tuntuu pienistä tuloista
-vakuutusten suhteen kysy vakuutusyhtiöstä voisiko kaikki laskuttaa köntässä ja 12 erässä. Ei siis ylläreitä vakuutusmaksuista, vaan sama summa joka kuukausi.
-vaatteet ostettiin kirppareilta kaikki mitä vaan löytyi, loput alennusmyynneistä
-ruoka tehtiin kotona ja halvemman kilohinnan kautta. "Punaiset laput" lihoissa hyödynnettiin ja ostettiin pakastimeen. Marjat yms. kerättiin kesällä pakastimeen.
-kaikki mahdolliset lyhyet matkat kuljettiin pyörillä/potkukelkalla/pulkalla, bensa on kallista. Oli tosin pieni pakkokin, kun mies kävi töissä sillä ainoalla autolla.
-kaikki ylimääräiset jutut pois, kuten lehtitilaukset ja kalliit harrastukset. Hiukset voi värjätä itse jne. Mies osti parturointikoneen ja on hoidellut sillä oman kuontalonsa ja samoin pojan jo pitkään, itselläni on hiusmalli joka ei vaadi jatkuvaa leikkaamista.[/QUOTE]

Meillä hodettiin nuorin kotona eskari-ikään asti, ja silloinkin maksettiin koko ajan kuukausittain asuntoLAINAa pois. Tein äitiysloman jälkeen ilta/vkonloppuduunia 16h/vko ja ihan ok pärjättiin, vaikkei reiluun kahteen vuoteen saatu edes kotihoidontukea. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot..sano joku viisas joskus muinoin. Arvokymyksiä ja valintoja koko elämä.

Alkuperäinen kirjoittaja Eimillään;29725364:
Ei me oltais pärjättykään, töihin oli mentävä heti ä-loman jälkeen. Säästöjä pitäis olla er se on mahdollista, meillä ei ollut. Äitiyslomallakin jouduttiin Visa-kierteeseen.

Tämä nyt on jo ihan omaa typeryyttä.

Asuntolaina oli lyhennysvapaalla. Meillä on normaalisti lainanlyhennys+korot melkein 2000€. Jokainen varmaan tajuaa, että vähän vaikuttaa onko se kulu tyyliin 800€ vai 1800€. Säästöjä ei rakentamisen jäljiltä käytännössä ollut.

Ei valittamista ainakaan nyt. Mies tienaa 2200 nettona, mä normituet (yksi lapsi). Säästöjä tuhansia euroja, nyt niistä käyttänyt n. 100 € (reilu vuosi kotona). Ostan paljon kirpparilta vaatetta, se on valtava säästö. Ruokaan panostetaan. Matkallekin voisi lähteä. Muutettiin tosin pk-seudulta toisaalle, että voin olla kotona niin pitkään kun haluan. Valintoja valintoja.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
En oo kyl kotihoidontuella mutta tulot yhtä korkeat. Mies tienaa surkeasti 1200-1600e/kk, itse vielä surkeammin opintotuella 270e + lapsilisä 104e. Mitään ei kyllä jää viivan ylle, päinvastoin olen joutunut nostamaan opintolainaa :( asutaan velattomassa asunnossa.vastike n400e ja silti on prkl tiukkaa :s mitenhän tässä pärjäis jos pitäs vuokraa tai lainaa vielä maksella

Äippärahoista ja alomapalkasta säästin 3500e ja luovutiin autosta näilla pärjätään kunne lapsii menee hoitoo, 1v.8kk iässä, ei ole tarivinnut penniä venyttää.

Mun miehen palkka suunnilleen tuo 2000€ niinkuin aloittajallakin. Olen tehnyt keikkatöitä hoitovapaani, sillä pärjäsimme ihan hyvin.

Nyt kun molemmat olemme päivätöissä, 2 lapsesta menee hoitomaksuja yli 500€ kuukaudessa niin joskus tuntuu työnteko täysin turhalta. Tienaan 1800€/kk verojen jälkeen ja siitä menee hoitomaksut eli minulle jää 1300€/kk. Saman sain keikkatyöllä+kht:lla aika helposti kokoon...

Mieheni tulot ovat 3000€ kk ja itse saan lapsilisät sekä vuokratuloja. Olen ollut jo yli kymmenen vuotta kotona. Matkustellaan 2-5 kertaa vuodessa, ravintoloissa, elokuvissa, kaikilla monta eri harrastusta ym. Mistään ei oikeastaan tingitä. Säästettiin ennen lapsia.

Yhteistyössä