Miten te oikein pesette vaatteita kun ne kuluu heti?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuper.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkuper.

Vieras
Olen huomannut kirppareilla, että ne samat vaatteet joita ostin vauvalle esim. viime vuonna Lindexiltä ja M&I:tla, ovat jotkut ihan kamalassa kunnossa! Miten ihmeessä te saatte pestyä vaatteet niin että ne kuluu niin paljon?

Itse pesen näin: aina nurinperin (myös kuivatan niin), täysiä koneellisia ja vähän pesuainetta ja aina pesuohjeen mukaan. En pese vaatetta 60 asteessa jos ohjeessa sanotaan 40 astetta. Jos silitän, silitän nurinpäin. Viikkaan kaappiin. Kuivausrumpua meillä ei ole, ei ole tarvetta. Sekö ne vaatteet kuluttaa vai mikä?

Jos vaikka käyttää paljon. Kyllä mun vauvalla on tasan ne muutamat vaatekerrat joita kierrätetään pesukertojen välissä. Turhaa ostaa monia kun kasvaa nopeesti. Niin ne vaatteet myös kuluu enemmän kun melki joka päivä pesee muun pyykin joukossa.

Meillä meni vauva-aikana n. 3-5 vaatekertaa päivässä runsaan pulauttelun vuoksi. Siskon vauvalla riitti vaatekerran vaihto parin päivän välein! Vaatteet olivat aika erilaisessa kunnossa, vaikka pesutapa sama. Mä kun pesin samat vaatteet vähän väliä! Joillakin on 20 bodya kaapissa, joillakin vaan esim. 5. Vaatteiden määrä ja kiertonopeus vaikuttaa paljon.

Juu en mä keksi kuin kaksi vastausta. Joko on ne muutama vaatekerta joita käyttää todella paljon, pesee lähes päivittäin. Tai sitten, jotkut lyö aina kaikki vaatteet koneeseen niinpäin kuin ne sattuu sinne menemään ja pesee kuudessakympissä. Kaikenlaisia tapoja olen nähnyt :)

Mulla on kuivausrumpu ja käytän sitä vaatteille mille se on sallittua. Muutenkin pesen ohjeidenmukaisissa lämpötiloissa nurin päin. Ihan hyvässä kunnossa nuo ovat säilyneet, nytkin vauvanvaatteet on käytössä kolmannella/neljännellä lapsella.

Ne kirpparilla olevat vaatteet saattaa myös olla jo useamman lapsen käyttämiä. Kyllä se käyttö vaatteissa näkyy kun ne aikansa on kierrossa vaikka miten oikeaoppisesti pesee.

[QUOTE="nasse";22332543]Meillä pestään vaan noi vaatteet usein, kerran päällä -->pyykkiin. Joka päivä pyörii kone/kaks. Ja vaatekertoja ei oo tsiljoonia kaapissa.[/QUOTE]

myös näin. Mutta yksi lapsi ja ei ne vaatteet kuitenkaan niin kuluneita ole. Yks mikö kannattaa muistaa, että värillisille ja valkopyykille on eri pesuaineet. Kuivausrumpua en käytä koskaan.

Mun mielestä kuivausrumpu ei tee suurta eroa. Siis verrattuna vaatteiden kulumiseen ennen kuivausrummun ostoa ja nyt, en huomaa eroa. Kesällä kuivasin ulkona narulla ja silloin kyllä huomasi, että vaikka pyrin ottamaan vaatteet pois narulta heti niitten kuivuttua niin aurinko haalisti tummempia vaatteita aika lailla.

Mutta, mikä vaatteita kuluttaa... tietysti värikkäät yms. pitäisi pestä nurin päin, mutta varsinkin lasten vaatteet tahraantuvat joskus niin pahasti että pesen oikeinpäin. Muuten ei lähtisi puhtaaksi. Ja monet tuskin kääntävät lainkaan vaatteita nurin päin. Sitten on tietysti se mitä on jo sanottukin, että joillakin on vähän vaatteita ja toisilla paljon, jolloin ne kuluvat eri tavalla. Ja lisäksi, jotkut eivät juuri vaivaudu lajittelemaan vaatteita, vaan kone ängetään vaan niin täyteen kuin voidaan kaikkea sekaisin ja 40 asteeseen pyörimään.

[QUOTE="heh";22332534]Ne kirpparilla olevat vaatteet saattaa myös olla jo useamman lapsen käyttämiä. Kyllä se käyttö vaatteissa näkyy kun ne aikansa on kierrossa vaikka miten oikeaoppisesti pesee.[/QUOTE]

Aloituksessa ainakin ap puhui vaatteista mitä osti viimevuonna, eli ei ne varmaan hirveän monella alpsella ole kerenneet olla.

Kyllä sillä oikeaoppisella pesemisellä on iso merkitys, mun kaveri aina ihmettelee miksi mun lasten vaatteet on paremmassa kunnossa kun hönen vaikka on samoja vaatteita ostettu samaan aikaan. Kaveri sitten pesee kaikki vaatteet aina 60 asteessa, lajittelematta väreittäin ja jos saa vaaleanpyykin pesuainetta edullisesti niin sillä pestään kaikki. Eikä tietenkään käännetä nurinpäin, hänellä kun ei ole aikaa ruveta pyykin kanss apelleilemään. Kaikki vaan koneeseen ja kone päälle.

Meillä kuluttaa se, että vaatekertoja on vähän. Ei tarvita montaa, koska on kuivausrumpu. Samat kuteet pyörii parin päivän välein. 2,5- vuotiaalla on tällä hetkellä 5 housut, paitoja taitaa olla peräti 7, kalsareita 5, sukkia vähän useampi pari jne. Osa on vielä päiväkodissa varavaatteena. Tottakai ne kuluvat enemmän, kun pesukertoja käyttöaikana tulee todella monta.

Pesen kaikki vaatteet nurin käännettynä, pesuohjeiden mukaan (joskus kyllä pesen 40 asteessa, vaikka ohjeessa 60), annostelen pesuaineen oikein jne.

Oon huomannu kanssa, mutta omasta kaveripiiristä oon ollu löytävinäni jo selistystä.

Osa ei lajitele värejä lainkaan. Kaikki vaaleat (vaalean väriset sekä valkoiset) samaan ja kaikki tummat, (olkoon ne mustia tai vihreitä) samaan. Eli siis on vain vaaleat ja tummat, ei muita värejä. Ihmekö, ettei valkoinen ole valkoista eikä vihreä enää kirkasta.

Osa taas ei käytä mitään muuta kuin valkaisuaineellista pesuainetta. Eipä siinä väreillä ole oikein mahdollisuuttakaan säilyä..

Mä pesen väärin, mutta ei mun mielestä meidän vaatteet siltikään juuri kulu.

Pesainetta käytin vielä muutama viikko sitten liikaa, enkä välitä pesumerkinnöistä. Lastenvaatteet alushousuja lukuunottamatta pesen 40 asteessa ja aikuisten vaatteet 60 asteessa.

Ja pesen kaikki värit yhdessä.

Rummutan kaikki sisävaatteet.

Kyllä, kuivausrumpu kuluttaa, se nukkaa vaatteita. Luulen, että jos siinäkin noudattaisi ohjeita kirjaimellisesti, eivät kuluisi niin paljon, en tiedä kun meillä ei rumpua ole. Hankalaahan se on, kun pesuohjeiden mukaan loppujen lopuksi tosi harvan vaatteesn saa pistää rumpukuivaukseen.

Ja jos kirpparilta vaatteita ostaa, on ne saattaneet ehtiä olla jo useamman lapsen käytössä, jos viime vuoden mallia. Joku on voinut pitää lapsellaan ja pistää heti myyntiin kun koko on jäänyt pieneksi, toinen tekee saman... hyvinkin kolme käyttäjää ainakin ehtii olla.

Olen huomannut kirppareilla, että ne samat vaatteet joita ostin vauvalle esim. viime vuonna Lindexiltä ja M&I:tla, ovat jotkut ihan kamalassa kunnossa! Miten ihmeessä te saatte pestyä vaatteet niin että ne kuluu niin paljon?

Itse pesen näin: aina nurinperin (myös kuivatan niin), täysiä koneellisia ja vähän pesuainetta ja aina pesuohjeen mukaan. En pese vaatetta 60 asteessa jos ohjeessa sanotaan 40 astetta. Jos silitän, silitän nurinpäin. Viikkaan kaappiin. Kuivausrumpua meillä ei ole, ei ole tarvetta. Sekö ne vaatteet kuluttaa vai mikä?

Voi olla että niitä on käytetty jo useammalla vauvalla (kyllähän vauvaikäisen vaatteita ehtii vuodessa käyttää usea jos ahkeraan kierrätetään). Lisäksi joillaki on tosi vähän vaatteita, eli niitä sit pestään ja pidetään tosi ahkeraan. Jos on paljon vaatteita vauvalla nii sithän yksittäinen vaate ei kulu samalla tavalla.

[QUOTE="Lissu";22332617]Mun mielestä kuivausrumpu ei tee suurta eroa. Siis verrattuna vaatteiden kulumiseen ennen kuivausrummun ostoa ja nyt, en huomaa eroa. Kesällä kuivasin ulkona narulla ja silloin kyllä huomasi, että vaikka pyrin ottamaan vaatteet pois narulta heti niitten kuivuttua niin aurinko haalisti tummempia vaatteita aika lailla.[/QUOTE]

En mäkään oo huomannu eroa kuten ei anoppikaan.

[QUOTE="vieras";22332880]Kyllä, kuivausrumpu kuluttaa, se nukkaa vaatteita. Luulen, että jos siinäkin noudattaisi ohjeita kirjaimellisesti, eivät kuluisi niin paljon, en tiedä kun meillä ei rumpua ole. Hankalaahan se on, kun pesuohjeiden mukaan loppujen lopuksi tosi harvan vaatteesn saa pistää rumpukuivaukseen.

Ja jos kirpparilta vaatteita ostaa, on ne saattaneet ehtiä olla jo useamman lapsen käytössä, jos viime vuoden mallia. Joku on voinut pitää lapsellaan ja pistää heti myyntiin kun koko on jäänyt pieneksi, toinen tekee saman... hyvinkin kolme käyttäjää ainakin ehtii olla.[/QUOTE]

Ei, vaan se nukka on sitä samaa mikä tulis huoneilmaan sihdin sijaan. Rumpu ei nukkaa itsessään.

Tässä kun vaihtelee pahimpina päivinä noille 11-kuukauden ikäisille kasospojille molemmille 3 vaatekertaa niin eipä ole ihme jos joskus vaatteet menee vähän huonoon kuntoon. Vanishia kuluu pullo jos toinenkin kuukaudessa. Olen kuitenkin huomannut, että paljolti on materiaaleista kiinni että millaisiksi vaatteet menee kovassa käytössä. Merkki ei todellakaan aina takaa laatua.

Yhteistyössä