Miten te olisitte toimineet? (työhaastattelusta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olin tänään työpaikkahaastattelussa sellaiseen työhön mitä voisin kyllä paremman puutteessa tehdä, mutta ei ole koulutustani vastaavaa, eikä todellakaan ole mieluisaa hommaa ja olisi minulle luonteeni takia hyyyyvin raskasta työtä henkisesti.

No siellä sitten perhanat kysyivät ihan suoraan, että kuinka motivoitunut olen ja kuinka kovasti haluan työn. No himpura sentään, enhän mä osaa valehdella päin naamaa!!! En mä nyt mitään suoraan mennyt sanomaan, mutta jutusteltiin siinä ja kerroin kyllä millaista työtä haluisin tehdä ja haen ensisijaisesti pitkäaikaista työsuhdetta (olisi vaan puolen vuoden homma). Siinä sitten haastattelija kysyi, että "kannattaako meidän nyt sitten enää jatkaa, haaskataanko me tässä toistemme aikaa?". Huhhuh! Kyllä jäi nolo mieli kun tolla lailla kävin haaskaamassa toisten aikaa.

Nyt tulikin sitten pelko persuksiin :-O Olen ihan tuore työnhakija ja tämä työhaastattelu tuli ihan todella pikaiseen työttömäksi ilmottautumisen jälkeen. En vielä tiedä näitä käytäntöjä, joten aloin miettimään, että voiko ne nyt jotenkin kokea, että välttelen töitä ja sitten saan karenssin työkkäristä? Miten itse olisitte toimineet: olisitteko vastanneet rehellisesti suoriin kysymyksiin ja kertoneet mitä haluatte vai valehdelleet niin, että korvat heiluu?

Mä olisin tuossa kohtaa valehdellut tai kaunistellut. Vähemmän mukavampi työpaikkakin on parempi kuin ei työpaikkaa ollenkaan ja siinähän sitä unelmien paikkaa olisi sitten ohessa voinut etsiä koko ajan. Noista karensseista yms. en tiedä mitään.

[QUOTE="suski";22439037]Ei työnantajat raportoi työkkäriin siitä että millä asenteella hakijat käyvät haastattelussa.[/QUOTE]

Mites kun nimenomaanhan omalla toiminnalla ei saa aiheuttaa sitä, että ei työllisty. Niin ei kai tässä nyt rehellisyyttä voida tulkita sellaiseksi toiminnaksi?

Ja siis joo, en sanonut suoraan "en mä tätä työtä haluu tehdä", mutta rivien välistä kyllä kumpikin ymmärsi toisiaan ja sanottiin kohteliaasti hyvästi ja mukavaa jatkoa.

[QUOTE="a p";22439054]Mites kun nimenomaanhan omalla toiminnalla ei saa aiheuttaa sitä, että ei työllisty. Niin ei kai tässä nyt rehellisyyttä voida tulkita sellaiseksi toiminnaksi?

Ja siis joo, en sanonut suoraan "en mä tätä työtä haluu tehdä", mutta rivien välistä kyllä kumpikin ymmärsi toisiaan ja sanottiin kohteliaasti hyvästi ja mukavaa jatkoa.[/QUOTE]

Tota "omaa toimintaa" on se, että ei tee hakemuksia, jättää haastattelut väliin, pinnaa koeaikana jne. Siitä, että ei osaa olla työhaastattelussa edukseen, ei saa karenssia.

Sinähän vain kerroit minkälaista työtä haet. Että mitä odotat työltä. Et varmastikaan suoraan sanonut että en halua tätä työtä.

Voihan sitä sanoa siellä työkkärissä sitten että ei tahallaan tehnyt mitään.

No minä en hae työpaikkoja joihin en halua, joten en joudu tilanteisiin joissa joutuisin valehtelemaan haluavani kyseisen työpaikan.

Kysymykseen "kuinka motivoitunut olet" tms. olisin ehkä vastannut että olen motivoitunut ja kiinnostuin paikasta siksi, koska se tarjoaa mahdollisuuden hankkia arvokasta työkokemusta josta on mulle varmasti paljon hyötyä tulevaisuudessa urallani kun haen sitten myöhemmin muita paikkoja.

Jos työkkärin kautta tota paikkaa hait, niin yleensä työkkäristä soitetaan perään ja kysytään miten haku suju. Ainakin on soittaneet kun meillä on hakuja olleet, ja esim. kysyneet oliko kukaan hakija sellanen joka ei ollu kiinnostunu paikasta.

Ei ne haastattelijat mitään taunoja ole, kyllä ne nyt kertomattakin tietää että miltei jokainen ottaa mieluummin vakituisen paikan kuin määräaikaisen. Siksi musta on vähän pölöä erikseen kertoa että "en kyllä tulis tänne jos ois vakipaikka tarjolla".

Miksi sitten hait työtä?

Itse olisin vastannut rehellisesti, esim. "olen motivoitunut tekemään tätä työtä tämän ja tämän mittaisen pätkän, mutta tottakai toivon, että urakehitykseni ei jää tähän, vaan että saan paljon haasteita tulevaisuudessa omalla urallani. oman työkokemukseni kartuttamisen kannalta tämä kyseinen työ olisi minulle hyvin tärkeä."

:hug: Kyllähän sun tossa tilanteessa olisi pitänyt valehdella. Mutta ymmärrän sua hyvin, en minäkään osaa :/

Työkkärin karensseihin ei voi vaikuttaa mitään, koska olet haastattelussa käynyt. Sen sijaan mulla puolen vuoden pesti olisi pitkä!!! En ole ikinä ollut yhdessä työpaikassa niin kauan. Tällä hetkellä lähes kaikilla aloilla tuntuu olevan vaikeeta saada työtä, joten toivottavasti sinua ei jonkun ajan päästä ala harmittaa ohi mennyt tilaisuus. Voi olla, ettei sinua olisi valittu vaikka miten oisit vastannut, mutta ehkä ois ollut mahiksia.

[QUOTE="neiti";22439115]Miksi sitten hait työtä?

Itse olisin vastannut rehellisesti, esim. "olen motivoitunut tekemään tätä työtä tämän ja tämän mittaisen pätkän, mutta tottakai toivon, että urakehitykseni ei jää tähän, vaan että saan paljon haasteita tulevaisuudessa omalla urallani. oman työkokemukseni kartuttamisen kannalta tämä kyseinen työ olisi minulle hyvin tärkeä."[/QUOTE]

Jos on osotus niin se on pakko hakea ja olla niin että sais paikan. Itte oon saanu kaks osotusta ja molempiine reagoinut kuten olisin halunnu työt saada. Jotta en saanu karenssia.

[QUOTE="neiti";22439115]Miksi sitten hait työtä?

Itse olisin vastannut rehellisesti, esim. "olen motivoitunut tekemään tätä työtä tämän ja tämän mittaisen pätkän, mutta tottakai toivon, että urakehitykseni ei jää tähän, vaan että saan paljon haasteita tulevaisuudessa omalla urallani. oman työkokemukseni kartuttamisen kannalta tämä kyseinen työ olisi minulle hyvin tärkeä."[/QUOTE]

Työkkäri määräsi hakemaan tuota paikkaa. Olen samanaikaisesti hakenut omatoimisesti myös alan töitä ja vähän ihmettelenkin, että miksi työkkäri määräsi hakemaan täysin muuta kuin alan hommaa, vaikka alan töitäkin oli sillä hetkellä avoinna.

Jos työ olisi ollut alan työtä niin varmasti olisinkin ollut kiinnostunut saamaan kokemusta. Mutta kun tuo ei ollut sitä mitä työkseni olen tehnyt ja mitä haluan vastaisuudessakin tehdä niin tuntuisi pöllöltö selitellä, että kartutan kokemusta. Tokihan siinä kokemusta karttuu, mutta kun olen tylöhistoriani aikana tehnyt paljon vaativampia tehtäviä niin jotenkin tuo kokemukseen vetoaminen tuntuisi hölmöltä. Tuo olisi lähinnä "paremman puutteessa" -työtä ja ehkä en heti haluaisi sellaiseen tarttua vaan ensin yrittäisi löytää mieluisan työn, jossa voisin pysyä pidempään kuin puoli vuotta. Jos tuon työn olisi tuosta napannut niin sitten olisi poissa työnhausta seuraavat puoli vuotta kun olisi määräaikainen sopimus. Olen kuitenkin vielä niin "tuore" työnhakija, että elättelen toivoa alan töistä.

jos on veemäinen työnantaja niin sanoo suoraan että sua ei kiinnostanut ja työkkärissä se kyllä menee "omalla toiminnallaan aiheuttanut ettei tullut valituksi"-piikkiin.

[QUOTE="vieras";22439126Työkkärin karensseihin ei voi vaikuttaa mitään, koska olet haastattelussa käynyt.[/QUOTE]
Ei pidä paikkaansa, haastattelussa käyminen ei riitä jos työnantaja ilmottaa työkkäriin ettei työnhakija tosiasiallisesti ollut tulossa töihin ja siksi jäi valitsematta.

No, olisin kyllä itsekin kertonut rehellisesti, että haluan pidempiä työsuhteita ja vähän toisenlaisia hommiakin. Mutta, sitten olisin sanonut, että tämä puolen vuoden työpätkä toisi minulle kuitenkin sellaista työkokemusta, joka auttaisi tavoitteideni saavuttamisessa. Ja, että sen vuoksi olisin motivoitunut tekemään tätä työtä kyseisen määräajan. Ja, että näin ollen emme suinkaan tuhlaa toistemme aikaa, vaan voisin olla nimenomaan paras henkilö tähän _määräaikaiseen_ työsuhteeseen.

juu no mulle tuli joskus kaaauan sitte tollanen työhaastatteluosoitus ihan eri alalle josta olin kiinnostunut. Olin juuri päättänyt lukion ja odottolin siis kesällä työttömänä vastauksia koulupaikoista. No, haastattelussa kerroin rehellisesti, että mun ensisijainen tavoite on nyt päästä kouluun (haki pitkäaikaistam tyontekijää) mutta en tietysti missään nimessä antanut ymmärtää että työ ei kiinnosta. Ajattelin vaan että reilua kertoa valitsijalle, että lähden heti opiskelemaan jos pääsen. No, tämä työnantaja sitten väitti työkkärille että kieltäydyin annetusta työstä..siis valehteli sinne ja minä jouduin tekemään selvityksiä, rahantulo katkaistiin ennenkuin sitten työkkäri päätti asian mun hyväksi.

Yhteistyössä