Miten te pärjäätte, jotka olette aikuisena/perheellisinä lähteneet opiskelemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jaahas";25838082]tää on eri asia jos molemmat opiskelee, tulee tukia, asumistukia ja ei päivähoitomaksuja.[/QUOTE]

Opintorahaa tuli, mutta kyllä ne maksut rullas kuten muillakin. Miehen jäljellä oleva opintoaika ei ollut riittävän pitkä kummempien tukien saantiin ja sit taas painettiin suosiolla töitä ja saatiin enemmän rahaakin kuin mitä ehkä Kela olisi armeliaasti suonut.

Meillä mies opiskelee aikuiskoulutuksessa uutta ammattia itselleen. Tällä hetkellä on hoitovapaalla määräaikaisesta työsuhteesta, joten hänen tulot on vain hoitoraha + pieni kuntalisä. Määräaikaista työsopimusta ei enää jatketa hoitovapaan jälkeen, joten mies jatkaa opintoja ansiosidonnaisella. Lisäksi tuossa vaiheessa on jo mahdollista tehdä keikkatöitä, joten taloudellinen tilanteemme tulee paranemaan huomattavasti. Ja ihan ok on pärjätty tähänkin asti, mun palkalla ja vähän säästöilläkin. Mistään ei ole jouduttu tinkimään, lainaa lyhennetty normaalisti jne.

yksinhuoltajana aikanaan opiskelin korkeakoulututkinnon, opintotuki, asumistuki + lainan nostin tappiin, töitä en tehnyt sivussa vasta kuin loppuaikana oman alan töitä.
Aikaa lapselle, kodinhoidolle yms huomattavasti enemmän kuin töissä käydessä.
Alkuun rahallisesti hyvin tiukkaa mutta asennoiduin niin, että tää on nyt tätä.

Mä olen opiskellut työn ohessa monimuoto-opintoina. Onhan se rankempaa, kun on ensin oma työ n. klo 7-15, jonka jälkeen koulua usein kolmena iltana viikossa 16.30-19/20/21.00 + todella paljon tehtäviä ja opiskeltavaa kotona verkossa. Vaatii miehen, joka huolehtii kodista ja lapsista. Tosin meidän lapset olivat mun opiskelujen alkaessa 8v, 10v ja 13v, eli eivät enää kovin pieniä.

Pärjää, muttei juhlita. Ainakin kolmelapsisessa (12v, 9v ja 5v) perheessä, jossa toinen vanhempi opiskelee ja toinen töissä (palkka alle keskitason). Kyllä tässä joka sentti lasketaan, mutta toisaalta kaikki tarpeellinen on saatu ostettua. Opiskelija saa siis pelkkää opintorahaa, opintolainaa jos nostaisi, niin olisi helpompaa. Ei vaan viitsi, kun tässä on enää vuoden verran jäljellä. Kitkutellaan siis edelleen.

Yllättävän hyvin, vaikka mulla tuet jopa pienemmät mitä sulla.

Lapsien hoitomaksut sain hilattua todella alas kuns elitin tilanteen- ei tarvinnut muuta pistää raksit ruutuun että olen opiskelija ja perustella kuinka kovaksi kokee hoitomaksut. Armahdettiin kerrasta.
Miehellä epäsäännölliset tulot kun on raksamies ja tämä talviaika on aina vähän arvoitus, missä työmaa milloinkin on ja koska siellä pystyy mitäkin tekemään. Nyt on reissuhommissa rakentamassa. Mutta ei vaikuttanut, kerrankin, miehen tulot siihen että saatiin maksut minimiin.
Mulal on lyhyt koulumatka, mutta sä saat koulumatkatukea, jos menee jonkun kilometrirajan yli, en muista mikä on se raja.
JA köyhästi kun elelee, elintaso pakostakin vähän laskee, mutta aikuisiällä kun opiskelee, niin eihän sitä rilluttelullekaan niin paljon enää aikaa jää, jos pärjätäkin aikoo :D
Ja se on väliaikaista, koulu loppuu aikanaan ja tuo tullessaan toivottavasti palkkatyön, jolloin on sitten taas taloudellsiesti väljempää.

Yhteistyössä