miten te saatte ruokaa tehty

säästöpossu

Aktiivinen jäsen
19.12.2005
2 253
0
36
ku lapset/lapsi pyörii jaloissa?
äsken yritin taas tehdä lounasta mutta hermot meni 5 minuutissa :ashamed: ku toi poika on koko ajan siinä keittiössä mukana. Koko ajan saa pelätä milloin se menee liian lähelle kuumaa uunia tai milloin se vetää kattilan kiehuvaa vettä hellasta alas. Ja muutenki toi keittiö on nii pieni et hermot menee jo jos hän on siinä lattialla enkä pääse liikkumaan.
Oon yrittänyt laittaa jonkun videon pyörii mutta ei kelpaa, oon yrittänyt ottaa leluja keittiöön mukaan et se vois leikkiä lattialla tai olkkarin puolella samalla ku teen ruoka mutta ei kelpaa. En voi laittaa sitä syöttötuoliin keittiöpöydän ääreen koska ku meillä on nii pieni keittiö ja keittiöpöytä on ainoa "työtaso". En halua antaa naposteltavaa pojalle koska on turhaa et hän syö välipalaa ku oon tekemässä ruokaa. Ideoita?

Pojan ikä?
Anna osallistua jotenkin. Syöttötuoliin ja jotain ´salaattikasviksia eteen, mitä hän voi sitten siinä "käsitellä" eli lähinnä repiä ja mutustella, jos on viellä syöttötuoli iässä. Jos osaa jo seistä, tuolille ja vesihana auki ja pesemään jotain, ihan sama mitä, samalla kyllä peseentyy keittiön lattia, mutta aika kuluu sujuvasti :D

pitää yrittää antaa jotain keittiövälineitä sille, jos jaksais leikkiä sit niillä. Mutta meidän keittiö on oikeasti nii pieni et siihen mahtuu vain 1 ihminen kerrallaan, siis jos haluaa liikkua, sen takia menee jo hermot jos poika on edes keittiössä :ashamed: on nii helppoa ku mieheni on kotona nii ne leikkii sit kahdestaan ja mä saan rauhassa tehdä ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja säästöpossu:
Poika täyttää 2 elokuussa.

No sitten teette toki jo yhdessä!
Meillä nuorin täyttää 2 marraskuussa ja on kova pesemään perunoita ja kattamaan pöytää. Kattaus saattaa kyllä joskus mennä lattialle, mutta kun näkee, että mä alan tekemään ruokaa, hän alkaa ottaa astioita esiin :heart: Tiskikoneen tyhjennys on ihan ensteks kivaa, lasit menee sutjakkaasti laatikkoonsa ja lautaset pinoonsa, joskus kyllä sitten lähtee likasetkin astiat koneesta, jos ei ole muistanu sulkea konetta ´kunnolla :D .- Ja toisinaan käytetyt lusikat on menny takas lusikkalaatikkoon suoraan pöydästä :D Mutta oon se vaan NIIN AHKERA apulainen :hug: :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja evph-äiti:
meidän likka on 2 ja puol vuotiaast asti oon laittanu tiskialtaaseen vettä ja tytön sinne alasti istumaan! Nykyään se aina pyytää ruokaa laittamaan! :D

Menee OT, mutta muutaman kerran jossain reissussa on tuo pikkuotus ollu niin tahmea, että on ollu pakko laittaa huoltoaseman vessassa koko pesuun, eli alasti lavuaariin istumaan ja pestä kunnolla. Välillä sitten se intoutuu tappelemaan vessassa, jos ei tarvikkaan pesua, ja haluaa sinne lavuaariin istumaan :D

No meillä on saman ikäinen tyttö,niin sen kanssa onnistuu kyllä kaiki kotityöt.On oikein äitin pikku-apulainen :heart:
Kannattaa kehitellä sille mukavaa tekemistä siks aikaa,kun teet ruuan.Vaikka sit sinne ahtaaseen keittiön lattialle.Niin ja kehittele sellaiset ruuat,joiden valmistus ei vie kauaa.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja säästöpossu:
Poika täyttää 2 elokuussa.

No sitten teette toki jo yhdessä!
Meillä nuorin täyttää 2 marraskuussa ja on kova pesemään perunoita ja kattamaan pöytää. Kattaus saattaa kyllä joskus mennä lattialle, mutta kun näkee, että mä alan tekemään ruokaa, hän alkaa ottaa astioita esiin :heart: Tiskikoneen tyhjennys on ihan ensteks kivaa, lasit menee sutjakkaasti laatikkoonsa ja lautaset pinoonsa, joskus kyllä sitten lähtee likasetkin astiat koneesta, jos ei ole muistanu sulkea konetta ´kunnolla :D .- Ja toisinaan käytetyt lusikat on menny takas lusikkalaatikkoon suoraan pöydästä :D Mutta oon se vaan NIIN AHKERA apulainen :hug: :heart:

peesi

Jaa-a. Siinäpä sulle pulma. Mitenkähän ne ennen on pärjännyt kymmenen lapsen kanssa, kun on pitänyt leipäkin leipoa itse ja maidot lypsää.

T. 5 ateriaa päivässä, 4 pientä jaloissa ja ikinä ei ole sormi suuhun mennyt

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miten vaikeaa se voi olla yhden kanssa.... anna vaikka kauha käteen ja kippo.

no mähän sanoin et suurin ongelma on se et meidän keittiö on nii hemmetin pieni ja ahdas, hän ei viihdy yksin olkkarin puolella ja jos hän istuu keittiön lattialla hän on tiellä, en pääse liikkumaan, kompastun hänen yli :ashamed: en saa kaapinovet auki....
esim. jos oon tehnyt ruokaa mun äidin luona nii se on mennyt ihan hyvin koska sillä on iso keittiö nii poika mahtuu olla siellä.
Ajattelin vaan jos saisin jotain ideoita mitkä en oo kokeillut vielä :)

Onneksi muutto on jossain vaiheessa edessä.

Hei!
Mie luin tän aiemmin, mutten ehtinyt vastaamaan. Mulla on kuitenkin itsellä käytössä systeemi, josta voisi olla apua sinullekin.
Mie teen illalla, kun lapset on käyneet nukkumaan, seuraavanpäivän ruokaa ns. puolivalmiiksi, että pääsee sit helpommalla, kun lapset on hereillä ja pitäs ruokaa laittaa.
Esim. lasagnekastikeet voi tehdä edellisenä iltana tai aikaisin aamulla valmiiksi, ja sit lapsen / lasten kanssa "kasata" lasagne uuniin.
Lihapulla- ja mureke ym taikinat voi tehdä valmiiksi, ja sit valmistaa uuniin yhdesä lapsen kanssa.
Keittojuurekset ja perunat voi kuoria ja laittaa jääkaappiin kylmään veteen odottamaan keittämistä.
Kastikkeet voi tehdä valmiiksi ja sit vaan kuumentaa ruualle.
Salaatit voi hyvin tehdä aamulla valmiiksi, tekee vaan päiväksi tarvittavan määrän, niin ei sit mee pilallekkaan liiat ihan suotta.

Mulla on kanssa pieni keittiö... Tai vedetään takaspäin vähän, keittiö on ehkä just sopiva, mutta kun sinne tulee "apukokkeja" yhdestä viiteen, mahdollisesti, niin alkaa tulla tilanahtaus ja turvallisuuden puute ihan tosissaan.
Silloin myö asetutaan sit ruokahuoneen puolelle esim. just lihapullien pyöritystalkoisiin. Yhden kanssa sopii varmaan tekemään niin teilläkin jollain tasolla siinä keittiössä.

Välillä tuo kyllä kysyy hermoja, tuo lapsen kanssa kokkaus, mutta toisaalta lapsi oppii siinä samalla monenlaista. Ja itseltä tietysti vähän viitseliäisyyttä joko ed iltana tai aamulla ennen lapsen heräämistä... mutta se on pieni vaiva aamulla, jos sillä saa ison hyödyn lounasaikaan
;)

Mie tein äsken ruokaa, kun pienempi 11kk nukkuu päiväunia ja isompi touhuaa omiaan pikkuautojen kanssa.

Normaalisti iltaruoan teen niin, että pienempi touhuaa jaloissa ja isompi auttaa esim perunoiden pesussa..

Mä kyllä ymmärrän oikein hyvin mistä puhut. Tuolle 1v7kk:lle on ihan turha yrittää antaa pikkunaposteltavaa tai kauhoja tai kippoja tutkittavaksi, siitä alkaen kun näkee että alan touhuta jotain omiani (ruoanlaittoa siis) ripustautuu punttiin kiinni, puskee itsensä työtason ja mun jalkojen väliin ja työntää pois. Ja huutaa pää punaisena vaikka kolme varttia putkeen kunnes mä lopetan hommat. |O Joskus kun on pakko, teen kylmästi hommani loppuun ja annan huutaa, mutta yleensä teen ruoan vasta kun mies tulee kotiin tai valmistelen keittovalmiiksi jo päiväuniaikaan.

Yhteistyössä