miten te saatte ruokaa tehty

siinähän nuo pyörii jaloissa :D 5v ja 2v9kk vanhat... reilu 9kk kuopus istuu joko sirkkatuolissa keittiössä tai köllöttelee olkkarin lattialla. jokusen kerran on tullut manattua,kun meinaa muksuihin kompastua,mutta sellasta se on lasten kanssa ;)

auttaisko teillä jos antaisit lapselle oman kattilan ja kauhan,jolla pääsis itse hämmentelemään? =)

Kannattaa muistaa, että lapset kuten äiditkin ovat erilaisia. Joidenkin lasten kanssa ei saa mitään rauhassa tehtyä. Toiset äidit ovat taas sitten sellaisia, että saavat paljon tehtyä, heitä ei häirutse, vaikka lapset yksin touhuaa; siiovukset ovat tärkeämpiä.

Itse kyllä ruoan saan laitettua, mutta suurempia siivouksia en edes ala tekemään pojan kanssa. Nyt on vähän helpottunut, kun poika on yli 2v, mutta yleensä kun jotain teen roikkuu poika kitisemässä jalassa. Tykkään tehdä asiat rauhassa.

Meillä poika nykyään myös auttaa kattamisessa, tiskikoneen tyhjentämisessä jja imuroi omalla pikkuimurillaan :)

Sen verran sanon, että entisaikaan on turha verrata, jolloin perhepiirissä äidin lisäksi oli isommat lapset ja muut sukulaiset, jotka hoitivat pienempiä. Tavallaan yksi lapsi on kaikkein vaikein, kun hänellä ei ole seuraa lapsista. Ystäväni mukaan tilanne on ihan eri, kun heilläkin on kolme lasta, lapset leikkii keskenään, ei siihen koko ajna äitiä tarvita ja isommat katsovat pienempien perään.

Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Mä kyllä ymmärrän oikein hyvin mistä puhut. Tuolle 1v7kk:lle on ihan turha yrittää antaa pikkunaposteltavaa tai kauhoja tai kippoja tutkittavaksi, siitä alkaen kun näkee että alan touhuta jotain omiani (ruoanlaittoa siis) ripustautuu punttiin kiinni, puskee itsensä työtason ja mun jalkojen väliin ja työntää pois. Ja huutaa pää punaisena vaikka kolme varttia putkeen kunnes mä lopetan hommat.

Kuulostaa tutulta. Kauhat ja kipot ei kovin kauaa jaksa kiinnostaa meidänkään poikaa.
Usein teen edellisenä iltana ruokaa osittain valmiiksi tai pojan ollessa päikkäreillä ruoan.. Enkä joka pvä jaksa uutta ruokaa tehdä, vaan kerralla parin pvän annos ja siitä mikrossa lämmitys. :)

Mä oon onnistunut sillain, et annan jotain askarteluhommia lapsille siks aikaa. Eli muovailuvahaa, vesivärit... Ja mielellään niitä harvemmin esiin kaivettavia askarteluja, kuten kimalleliimat... Joo, sit saakin ruuanlaiton päätteeks pestä kaks kimalteista kakaraa, mutta...
Toinen keino, joka meillä toimii joka tilanteessa, on laulaminen, ja tanssiminen.
Ja sit mulla on jemmaleluja, jotka annan leikkeihin vaan erikoistapauksissa (tarvii rauhassa soittaa, käydä pjaskalla jne..)

Meillä isommat leikkivät pienen kanssa jos menee ihan mahdottomaksi.
Yritän aina tehdä ruuan päiväuniaikaan ja lounaaksi lämmittelen eilisen tähteitä.
Onneksi meidän pienin viihtyy suht hyvin pöydän ääressä istumassa jos annan jotain leikkejä siihen. Sitten jos ei viihdy nin ruuan laittaminen on enempi tai vähempi huudolla säestettyä (mun tai pojun :ashamed: )..

Yhteistyössä