Miten te suurperheeen äidit hankitte lapsillenne vaatteet joka sesonkiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kerttuli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kerttuli"

Vieras
Miten te pysytte perillä lasten oikean kokoisista vaatteista kun on monta lasta ja muutenkin hoppua lasten- ja kodinhoidossa? Ja kun on tyttöä ja poikaa joka toinen niin ei ihan kaikki vaatteet oikein menee aina seuraavalle...
Huudatteko huuto.netistä, onko teillä jotain kierrätyskäytäntöä tuttujen kanssa vai pääsettekö kirppareille usein? Miten ehditte juosta alennusmyynneissä? Ette varmasti ainakaan täyteen hintaan ostele kaupasta lapsillenne vaatteita?

Ihan hankin samalla tavalla kuin suurin osa vanhemmista.
Isommilta sisaruksilta kierrättäen, sukulaisilta saamme lainaan, ostan kirpputoreilta, ostan alennusmyynneistä, ostan uutena, saamme lahjaksi...

Mutta miten pysyt perillä aina minkäkin lapsen esim. saappaiden koosta? Ja siis kuinka monta lasta löytyy? Jos on vaikka 8 lasta 1,5 vuoden välein niin ei aina oikein pysy perillä...

Ihan normaalisti hankin, siinä missä ei-suurperheellinenkin. Ostan lähinnä vain uusia, anoppi ostaa väliin jotain ja joskus saamme sukulaisilta jotain. Kirppareilla en juurikaan viitsi käydä.
Miksi ei muistaisi kahdeksan lapsen vaatekokoja? Ihan yhtä helposti kuin kahden ja kolmenkin. Ainoastaan henkilötunnusten loppuosat meinaavat unohtua. :)

Miten pysyn perillä lasteni vaatteiden koosta? Hyvänen aika, kyllähän minä nyt lapseni tunnen, vielä ainakin olen laskuissa pysynyt.

Kirppareilta ostan jos kohdalle sattuu sopivan kokoista, varta vasten en lähde sieltä etsimään jotain tiettyä. Huutiksesta harvoin käytettyä, mutta jotain uutta vaatetta satunnaisesti.

Yleensä ostan seuraavan kauden ulkovaatteet aina alennusmyynneistä, mulla on tietyt kaupat missä käyn. Nyt olen muutaman kerran tilannut suoraan Ticketiltä Tanskasta. Sisävaatteet tilaan nettikaupoista (H&M, netanttila jne.) + säännöllisesti kierrän läheisen Lindexin aletangot läpi.

Kaksi vanhinta huolehtii jo itse vaatteidensa ostosta, annan siihen määrärahaa 2-4 krt vuodesssa.

No kyllä minä ainakin muistan kaikki lapset ja jopa niiden vaatekoon :D . Kengän koko on välillä hukassa ja muutenkin kyllä aika harvoin summassa ostan kenkiä.
Kirppareita kierrän aina kun vain ehdin. Kaupasta ostetaan siinä vaiheessa kun jollakin on jokin totaalisesti loppu. Esim viime viikolla ostin kahdelle vanhimmalle viiden farkut yhteensä. Ovat saman kokoisia ja periaatteessa voivat käyttää toistensa vaatteita. Kolmonen sit hukkuukin vaatteisiin. Neloselle saa taas hommata kaiken alusta asti kun eri sukupuolta.

Mulle suurin apu on oma äiti. Tykkää kiertää kirppareita ja alennusmyyntejä. Ja vaikka on se 15 lastenlasta niin tuntuu et muille ei juuri tavis vaatteet kelpaa. Mummo sit mielissään kun jollekin saa ostella. Toki välillä maksan varsinkin uusista vaatteista ainakin osan.

Mutta varsinkin esim reissuun lähtöä ennen käydään kaikkien vaatteet läpi ja sit pari kolme lasta keltä puuttuu eniten mukaan kauppaan.
Huutonetistä en oo huutanut ikinä. Mun hermot ei riitä selata sitä.
Meillä siis 6 lasta.

[QUOTE="Kerttuli";24062963]Mutta miten pysyt perillä aina minkäkin lapsen esim. saappaiden koosta? Ja siis kuinka monta lasta löytyy? Jos on vaikka 8 lasta 1,5 vuoden välein niin ei aina oikein pysy perillä...[/QUOTE]

En oo koskaan ees aatellu, että en pysyisi perillä... tosin minulla vain 6 lasta (7 tulossa)

Miten niin ei pysy perillä? Kokeilemallahan se selviää ja jos ei ole sopivaa, mennään kauppaan ja ostetaan!

Itse ompelen paljon (lapsia 6, vanhin ekalla) ja sitten ihan ulkovaatteet ostan uutena ja kierrätän isommalta pienemmälle jos on ehjää ja sopivaa. Sama sisävaatteissa eli kierrätän isommalta pienemmälle jos on ehjää ja siistiä.

Kyllä minä ainakin olen perillä lasteni vaatekoosta mitä kukainenkin tällä hetkellä käyttää. Kenkiä en kierrätä lapselta toiselle vaan ne ostetaan aina uutena.

[QUOTE="Kerttuli";24062963]Mutta miten pysyt perillä aina minkäkin lapsen esim. saappaiden koosta? Ja siis kuinka monta lasta löytyy? Jos on vaikka 8 lasta 1,5 vuoden välein niin ei aina oikein pysy perillä...[/QUOTE]

Meillä juurikin on 8 lasta pian n. 1½vuoden välein ja kenkäkauppoihin mennään lasten kanssa yhdessä, ei kai siinä tarvi silloin mitään muistaa, kun kokeillaan ja otetaan selvää! :)
Yleensä kyllä tiedän koot suunnilleen, mutta en ikinä osta kenkiä sovittamatta.

Yhteistyössä