Miten te teette risoton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja salla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

salla

Vieras
Tai mitä risottoja teette?

Mä ajattelin huomenna tehä ensimmäisen kerran risottoa ja laitan siihen jauhelihaa :D Laitatteko siihen jotain sekaan,et siit ei tuu niin kuivaa? esim. jonkun kastikkeen?

Mä siis osaan tehä risottoa,mutta en oikeen tykkää siitä kun on niin kuivaa :ashamd:

Sellainen mössö johon sekoitetaan keskenään keitetty riisi ja esim jauhelihaa ja kasviksia, ei ole risottoa.
Risotto tehdään hitaasti hauduttamalla ja vähitellen nestettä lisäämällä. Ei tule kuivaa.
Eikä risottoon mitään kastiketta tehdä :)

Sellasta "kuivaa" risottoa mäkin teen. Ja ennenkuin kukaan italoruuan fanittaja ja asiantuntija tulee pätemään, tiedän et ei se kama ole risottoa nähnytkään. Se onkin sellanen suomi-versio aidosta.

Jos teen jauhelihasta, yleensä laitan vaan herne-, maissi-,paprikasekoituksen joukkoon. Lapsille maistuu mainiosti ketsupin kanssa :) Ja itsekkin tykkään. Jos taas laitan kanaa, sen kanssa yleensä jotain curry pohjaista kastiketta, uppoaa taasen lapsille! Paitsi että kastike ja riisi on yleensä meillä erikseen joten sitä ei kai risotoksi voi sanoa, mutta voihan ne yhdistää.

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Aikalailla teen tähän tyyliin, lisään tosin kermaa välillä sekaan ja erilaisia juustoja.

http://www.reseptitaivas.com/reseptit/italia/italialainen_risotto.php

Vaikuttaa tosi helpolta ja hyvältä perusohjeelta! Kiitos :)

Hyvä risotto on minusta rakenteeltaan löysää puuroa.

Risotto broilerista. keittelen riisin ja samassa kattilassa sittemmin hernemaissipaprika sekoituksen kera curryn ja annan tämän seoksen kypsyä. Paistan lihat kypsiksi.

Lisään lopuksi sinne pannulle lihan sekaan tämän riisi-herne-maissi seoksen ja paistelen jonkinaikaa. Mun mielestä kerma ei käy yhtään tällaiseen ruokaan :)

Yhteistyössä