Miten te toimisitte? (imetyksestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Vauvalla melkein 1kk on päivittäin tilanteita ettei huoli rintaa. On kuitenkin selvästi nälkäinen. Olenkin sitten kaiken yrittämisen jälkeen ratkaissut tilanteet antamalla pullosta. Joskus kun en ole pulloa antanut on itkemisen jälkeen nukahtanu (nälkäisenä?).
Miten te toimisitte/olette toimineet? Voiko vauvaa opettaa tästä pois, eli huolii rinnan kun ei kerta muuta saa? Tuntuu jotenki julmalta itkettää toista, vaikkei tuo nyt suoraa huutoo huudakkaan.
Apuja?!

Onko se varmasti nälkäitkua, ettei ole väsyä, ilmavaivoja tms.? Ihan normaalia, että tuon ikäinen välillä "kiukuttelee" rinnalla, itsekin vasta opettelee oikeaa imuotetta ja ruokarytmiä sun muuta. Se, mikä on sulle paras asento, ei välttämättä ole helpoin vauvan kannalta. Myös ympäristö voi vaikuttaa imetyksen sujuvuuteen, eli kokeile imettää hämärässä päivälläkin tms. Vältä pullon antamista, jos oikeasti haluat imettää ja jos on pakko, niin hörppyytä.

Syökö öisin/puoliunessa? Minä sain esikoisen harhautettua öisin ja päikkäreiden jälkeen, kun oli rinnalta kieltäytymistä. Sitten myöhemmiin rintaraivareihin auttoi imetysasennon muuttaminen. Kuumaverisenä poika söi mieluiten makuullaan, jolloin hänen vartalonsa ei tarvinut koske minuun. :) Onko teillä sisällä kuuma tällä hetkellä?

Imetystukilistaa kannataa lukea. Se on tosi asiallinen sivusto, vaikken imetysfanaatikoksi itseäni kutsukaan.

Meillä toisinaan samanlaista (vauva 6vkoa), varsinkin jos tyttö tosi nälkäinen, tuntuu et se on niin tohkeissaan syömisestä ettei siks aina malta keskittyy. Mä myös välillä muistuttelen mun tyttöä mistä oli kyse puristelemalla rintaa kun se vaan pitäis rintaa suussa eikä imis...silloin se usein muistaa mistä olikaan kyse. Välil jos meinaa tohottaa liikaa tms. otan sen pois rinnalta pystyasentoon ja juttelen sille hieman ni se välillä auttaa ja just asennon vaihdot, tauotukset, välissä röyhtäytykset, rinnan vaihto.

Oletko kokeillut lypsää ensin vähän pumpulla tai käsin, jotta maito alkaisi herumaan kunnolla jo ennen kuin otat vauvan rinnalle? joskus vauva saattaa olla liian kärsimätön odottamaan sitä kunnon herumista.

Nälkäitkuks oon tuon tulkinnu kun hamuaa nyrkkejä suuhun ja imee tuttia raivokkaasti (ei siis kuitenkaan tyydy tuttiin).
Asennonvaihto ei toimi. Öisin syö ja silloin kun on puolinukuksissa, mutta joskus virkistyttyään kesken imetyksen alkaa yhtäkkii hylkiin rintaa! Ja ammuisin siinä 5-7 aikaan herää virkeämpänä eikä huoli rintaa.
Ja maito siis suihkuaa aluks eli ei oo herumisesta. Tästä vauva ei ihme kyllä oo raisvostunu.

Oon kyllä lukenu imetystukilistaa ja kaikkee mahdollista.

Ootko kokeillu rintakumia? Meillä kun vauva joskus kiukutteli rinnalla, eikä suostunut syömään, sain kuitenkin harhautettua imemään rintakumin avulla. Vauva siis alkoi imeä sitä kumia niin kuin tuttia ja sitten kun maitoa alkoi herua, alkoi kuitenkin sitä syömään eikä enää raivonnutkaan.

Oon kokeillu kumiakin. Ei toiminu. :/
Ja vauva ei siis edes tartu rintaan, aukoo suutaan ja heittää päätä taaksepäin ja huutaa. Huoh.. Tässä taas ikuisuus yritetty, pullolle vaan.

Yhteistyössä