Miten te toimisitte? -korvikkeelle siirtyminen-

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ekan äiti

Vieras
Poika 7kk. Kiinteät aloitettu 4kk iässä, nyt menee kolme ateriaa päivässä. On kranttu ruoan suhteen. Juomaksi saanut vain rintamaitoa suoraan rinnasta.(Synnytysvuodeosastolla sai pullosta kerran ja kotona noin kuukauden iässä pari kertaa). Nokkamukista ottaa ruoan päätteeksi muutaman hörpyn vettä. Mutta ei siis osaa juoda. Nokkamuki harjoittelu aloitettu ennen kiinteiden aloitusta.
Nyt meidän pitäisi aloittaa jokin korvike, koska mm. maitovarani alkavat ehtyä ja haluaisin joskus käydä jossain ilman lastani. On kokeiltu sekä korviketta että pumpattua rintamaitoa antaa sekä nokkamukista että pullosta, mutta ei kelpaa a)maistuu pahalle b) ei osaa juoda kummastakaan. Lusikallakin on yritetty lapioida suuhun. Pakkohan tuon on oppia juomaan! Kokonaan ei olla vielä vieroittamassa rinnasta, koska ei saada muulla konstilla poikaa nukkumaan. Tuttiakaan ei muuten ole koskaan oppinut imemään vaikka yritetty tuhansia kertoja opettaa.
Kuinka te tässä tilanteessa toimisitte? Ja entä opettaisitteko suoraan korviketta juomaan vai ensin rintamaitoa?

Käytännössä homma meni meillä näin.

4kk kiinteät, 5kk nokkamukiharjoittelu , 7kk tissittelyn vähentäminen rajusti ja poika suostuu lopulta juomaan isänsä kanssa noin 2dl korviketta päivässä. Muuten nesteet aamu&iltatisuista, ruuasta. Maitoa siis korviketta lisäksi vauvajugussa, puurossa ja korvikkeeseen tehdyssä kiisselissä. Näyttää elävän ja kasvavan.

Korvike kelpaa muuten hyvin myöhemmin, erityistä herkkua kun pitäisi siirtyä rasvattomaan tavalliseen maitoon.

Tissistä suoraan siis nokkamukiin.

No mä oon kans miettiny tuota, mutta meidän miehellä on niin tuo vatsantoiminta huonoa. Toimii hyvä että kertaviikkoon ja jos juomiset jää huonolle tolalle niin menee ihan kivikovaksikin. Luumut, banaanit ym. ei auta ja vatsanpehmikkeetkin on kokeiltu läpi. Neste auttanut eniten.
Ja sitten vielä meidän pitäsi opetella juomaan soijamaitoa kun on allerginen lehmänmaidolle. Ja tuosta soijastakaan ei siis vielä tietoa sopiiko kun ei ole suostunut ottamaan...
En siis uskalla lopettaa imettämistä radikaalisti.

Ensinnäkin tahtoisin kysyä että mitenniin maitovarasi alkaneet ehtyä? Siinä vallitsee kysynnän ja tarjonnan laki niin ei se mihinkään ehtymään ala yhtäkkiä jossain 7kk kohdalla, jos kerran vauva joka päivä rintaa syö.

Itse en ymmärrä kolmen äitinä, että mikä pakko se lapsi on väkisin opettaa johonkin mihin hänellä ei selvästi ole halua. Ai niin - taas se kuuluisa äidin vapaus. No onhan se vuosi tosiaan pitkä aika elää jonkun toisen ehdoilla.

Huokaus.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse en ymmärrä kolmen äitinä, että mikä pakko se lapsi on väkisin opettaa johonkin mihin hänellä ei selvästi ole halua. Ai niin - taas se kuuluisa äidin vapaus. No onhan se vuosi tosiaan pitkä aika elää jonkun toisen ehdoilla.

Huokaus.

Huokaile vaan itse. Minä esim menin töihin ja isä tuli kotiin. Se on kuule kallisarvoinen kokemus sekä isälle että lapselle. Tissittelyä ei siis mitenkään voinut jatkaa täyspäiväisesti ja kuitenkin 7kk ikäinen alkaa syödä kiinteätä eikä elä vain maidolla. Nokkamuki kelpasi heti isän seurassa - se on suhteellista kenelle kiukutellaan ja kenelle ei...

Itse lopetin tissimaidon lapselta 1veenä.

Minä kokeilisin vähän erilaisia nokkamukeja. Meillä ei mukit kelvanneet millään, mutta 9kk ikäisenä yhtä-äkkiä vauva innostui itse nokkamukeilusta. Mistä päättelet että maitovarasi alkavat ehtyä? Todennäköisesti maidontarve vaan tasaantuu nyt siihen että myös kiinteitä menee vauvalle. Ja rinnat voi käydä lötteröiksi, mutta se ei kerro maitomääristä mitään.

Mä en nyt jaksa äitejä, jotka alkaa moralisoimaan... Lapsen parasta ajattelen. Tekee pojalle hyvää että äitikin jaksaisi.
Tilanne on se, että poika on pahasti allerginen lähes kaikelle. Olen itse viimeiset kuusi kuukautta elänyt syöden bataattia, riisiä, kanaa, vadelmaa, mustikkaa, tuore kurkkua, banaania ja luumua. Nyt lähiaikoina saatu mukaan myös kesäkurpitsa ja kukkakaali. Poika on huono nukkumaan ja yölläkin syö rintaa kahden tunnin välein. Olen väsynyt ja stressaantunut kaiken kaikkiaan tilanteeseen kyllästynyt. Tässä syitä miksi epäilen, että maitoa ei enää tule entiseen malliin.

Tuon ikäisen yökukkuminen on kyllä todella tavallista, että maitomäärän kanssa sillä tuskin on mitään tekemistä. Jos olet kyllästynyt imetykseen ja haluat sitä vähentää tai sen lopettaa niin tee se hyvin mielin, mutta maitomäärän vähenemisen takia ei tarvi siirtyä korvikkeeseen. Voit ihan suoraan sanoa että haluat omaa aikaa ja siksi siirtyä siihen.

Meinaatko, että maidon tuleen ei vaikuta muu kuin se miten paljon lapsi imee? Että stressillä, valvomisella, äidin huonolla ravitsemustilalla ei ole mitään vaikutusta?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meinaatko, että maidon tuleen ei vaikuta muu kuin se miten paljon lapsi imee? Että stressillä, valvomisella, äidin huonolla ravitsemustilalla ei ole mitään vaikutusta?

Stressi ja valvominen voi tietysti vaikuttaa, mutta ennemmin herumiseen eikä maitomäärään. Ja suurtakin stressiä kokenut (esim. puolison kuolema) pystyy yleensä imettämään ihan normaalisti, on aika harvinaista että vaikutus olisi merkittävä. Länsimaalainen äiti ei oikeastaan voi olla niin huonosti aliravittu että sillä olisi vaikutusta. Kehitysmaissakin aliravitut äidit pystyvät imettämään yleensä hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ihan imetyksen alkumetreillä tuollaiset jutut vaikuttaa, mutta ei enää kun imetys on jo hyvin käynnissä ja sitä se on 7kk ikäisellä. Itse olen kokenut vauvan ollessa täysimetyksellä 6kk ikäisenä todella isoja järkytyksiä ja kahteen viikkoon en syönyt käytännössä melkein mitään ja juominenkin taatusti oli ihan puolihultteinta ja sekin vähän varmaan kahvia. Ja senkin jälkeen ravinto oli jonkun aikaa ihan sitäsun tätä. Maitomäärään ei vaikuttanut hiventäkään.

Kiitos kaikille, jotka vastasivat alkuperäiseen kysymykseeni. Pitääpä ostella useampia nokkamukeja -tällä hetkellä meillä kahta mallia. Sittenpä meillä on niitäkin joka sorttia mitä markkinoilta löytyy -tuttipulloissa ja tuteissa näin jo on. =) Me lähdetään nyt pojan kanssa ulos keinumaan.

Yhteistyössä