Miten te toimisitte ( kuvitteellinen tilanne , ei siis ole olemassa oikeasti )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja darkstarmama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

darkstarmama

Vieras
Jos saisitte tietää että ystävänne (jolla on päihdeongelma) joka on juuri saanut lapsen pyrkii hoitamaan lapsen perustarpeet ym. parhaansa mukaan mutta jättäisi lapsen esim. yksin kotiin ilman hoitajaa sillointällöin muutamaksi tunniksi ja hoitelisi lasta esim. huumeissaan tai päissään. Ottaisitteko heti yhteyttä lastensuojeluun vai kuinka tekisitte?

Kysyn tätä siksi kun keskustelin erään ystäväni kanssa tuonkaltaisesta kuvitteellisesta tilanteesta ja hän oli sitä mieltä että jos lapsella ei ole mitään akuuttia hätää niin ei varmaankaan ilmoittaisi.
Itse olen niin hermoraunio että varmaankin tekisin ilmoituksen ja vieläpä reilusti omalla nimelläni koska kuitenkin sillätavalla minä auttaisin nopeasti viatonta osapuolta eli lasta ja mahdollisesti myös tätä ystävääni. Toki kertoisin ystävälleni siitä että näin aion nyt tehdä, vaikka vihat saisinkin niskoilleni.

En yksinkertaisesti kestä ajatusta siitä että pieni ja viaton lapsi joutuisi kärsimään, ja jos en olisi itse pystynyt raitistumaan ja olisin toiminut edellämainitulla tavalla niin mielestäni ystävieni olisi kuulunut toimia myös niinkuin minä tekisin.

Eli lapsen paras ajaa myös ns. ystävyyden normien ohi tuossa tapauksessa minulla.

Miten teillä muilla?

Jos mulla olisi huoli jostain lapsesta, niin tietysti tekisin ilmoituksen. Ilmoitusvelvollisuus on laissa säädetty, joten sitten olisin täyttänyt kansalaisvelvollisuuteni.

:flower: :hug: Halaus meille kaikille vastuullisille mammoille! Liikaa jää lasten pahaolo piiloon kun ollaan nii-in lojaaleja ystäville ettei edes viattoman pienokaisen pahoinvointiin voisi muka puuttua.
Mulla ei niin hyvää ystävää ole ettäkö se menisi lapsen hyvinvoinnin edelle.

Vai akuuttia hätää...hmmm. Mä en tiedä. Ehkä mä ensin juttelisin lapsen äidin kanssa...mut kyllä varmaan ilmottaisin, ihan kuvitteellisesti juu. Ja voisinpa lupautua ottamaan lapsen hoitooni mieluummin kuin että se jätettäisi yksin...

Olisi rikos jättää ilmoitus tekemättä. "Rikos" ja "rikos"; terveydenhuollon ammattihenkilöille oikeasti rikos ja muille "rikos". Teksin ilman huonoa omaatuntoa saman tien ilmoituksen ja varmistaisin että asia hoituu.

Ilmottaisin, ja jos jostain syystä menettäisin itse oman elämäni hallinnan, ja vaikkapa nyt alkoholisoituisin tosi pahasti, siten että lapset saisivat jäädä kotiin keskenään viinanhimoni vaivatessa- toivoisin että minustakin ilmottettaisiin.
Vaikka ehkä siitä siinä vaiheessa raivostuisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Jos mulla olisi huoli jostain lapsesta, niin tietysti tekisin ilmoituksen. Ilmoitusvelvollisuus on laissa säädetty, joten sitten olisin täyttänyt kansalaisvelvollisuuteni.

Kansalaisella, tavallisella tallukalla, ei ole mitään ilmollisuusvelvoitetta. Oikeus toki on, mutta ei velvoitetta.

Yhteistyössä