Miten te toimisitte tämmösessä tilanteessa? Lapsen kaveri-asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt harmaana

Vieras
Naapurissa asuu esikoista reilun vuoden nuorempi, samaa sukupuolta oleva lapsi. Nämä tietysti leikkis aina ja ikuisesti yhdessä. Nyt tän toisen perheen vanhempien puolelta on alkanu tulla omituisempia piirteitä leikkimiseen liittyen (on tullu jonkun aikaa, ja omituisemmaksi vaan menee... )
Välillä tää toinen lapsi ei saa tulla meidän pihaan, joskus taas saa, ja nimenomaan siis että yhteinen leikki ON jo menossa.
Joskus, jos meidän lapsi menee kysymään kaveria, niin ovea ei edes avata, vaikka siellä oliskin joku kotona.
Meidän lapsi saa käydä naapurissa sisällä leikkimässä (sovitaan aina erikseen ), mut naapuri ei saa tulla meille KOSKAAN (vanhempiensa päätöksestä ).
Tänään meidän lapsi meni kysymään kaveria ulos, pulkkamäkeen, lapsen isä oli ovella ja sano, et kaveri on kipee, eikä tule ulos tänään. Nyt, 2h myöhemmin, naapurin lapsi on kuitenkin ulkona...

Tässä vaan muutama esimerkki. Kyseessä 5 ja 6v lapset. JOS näiden vanhempien mielestä meidän lapsi ei ole sopivaa leikkiseuraa heidän piltille, niin miksei sitä voi keskustella asiasta, ja sanoa suoraan. Kyllä me sit kielletään lasta menemästyä kysyy tätä kaveria, jos näin on. Mitä tässä tekis, kun lapsilla kuitenkin leikki sujuu hyvin, viihtyyvät toistensa seurassa jne. Itse en hirveesti haluais mennä kaverisuhteen kehittymistä estelemään... Pitäiskö vaan kieltää leikkiminen raakasti vai mitä?

Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Jos jotain on tapahtunut eikä enää kavereita haluta olla??

Siis lapsilla ei ole sattunu mitään ja välit on hyvät, leikit sujuu mutkattomasti yhdessä. Jos molemmat lapset sattuu ulos yhtäaikaa, niin riemu on rajaton kun näkevät toisensa, ja heti aletaan suunnitella, et mitä tehdään tänään yhdessä. Nää toiset vanhemmat sen asian tekee vaikeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Miksi et voi keskustella niiden vanhempien kanssa asiasta?

Ei kai tässä muukaan auta. Mut ne vaan on semmosia tuuliviirejä, ettei niistä koskaan tiedä, sataako paskaa niskaan oikein urakalla, vai saako asiallisia vastauksia...

Voihan se olla siitä lapsestakin kiinni. Joskus lapset ei vaan halua itse leikkiä tai mennä ulos just sillä hetkellä, ja valitettavasti tosi monien vanhemmat tekee sitä, että keksii jonkun tekosyyn sille kysyvälle kaverille lapsensa puolesta. Oon nähnyt paljonkin sitä, että lapsi ei halua lähteä ulos, eikä suostu myöskään itse sitä kaverille sanomaan, niin pyytävät vanhempansa sanomaan kaverille, että on kipeänä tms.

Meillä vähän samantyylinen tilanne. Tosi hankalaa. Joskus me vaan halutaan tehdä perheenä jotain mut tää naapurin lapsi änkee aina joka paikkaan mukaan. Ja jos aamulla alkavat leikkimään ei ymmärrä et ei sitä voi koko päivää jatkaa. Jos pyydän ytön syömään änkee mukaan odottamaan sisälle. Eilen ois perheen kanssa haluttu lähteä jääkiekkomatsiin niin tää tyttö on jo leikkinyt meidän tytön kanssa tuntikausia ,pyysi päästä mukaan mä sanoi et ei käy nyt niin tää jankkaa vann miksi, mä sit lopulta sanoin et ei mennä sinne ollenkaan vaikka mentiin et pääsin eroon.

Meillä perheessä muutenkin eri säännöt, niilä juo isä kaljaa pihalla vaikka lapset on siellä ja meillä ei taas niin tehdä, heillä lapset saaneet 5v lähtien mennä yksin lähialueet ja meillä taas ei .

Tuota sun kantaa en kyllä tullu ajatelleeksi... :( Voihan asia olla niinkin, mut itse en kyllä suostuois valehtelemaan lapsen kaverille lapsen puolesta. Mut pakko kai siinä on joku syy olla, kun niin usein on joku syy tai selitys, ettei lapset voi nyt yhdessä leikkiä. Pitääpä jututtaa vielä tuota omaa lasta asiasta, et onko siellä sittenkin jotain sattunu...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei kai tässä muukaan auta. Mut ne vaan on semmosia tuuliviirejä, ettei niistä koskaan tiedä, sataako paskaa niskaan oikein urakalla, vai saako asiallisia vastauksia...

Tuuliviirejä? Millaisissa väleissä olette?

Ei siinä mitä n ihmeellistä ole että niillä on niiden tyyli elää ja teillä teidän tyyli. En minäkään joka kerta päästä lapsia poistumaan pihasta, vaikka olis miten leikit kesken, silloin leikitään meidän pihalla tai ei leikitä ollenkaan.
En myöskään avaa ovea, jos ei satu huvittamaan. Jos se on omituista naapurin "lissun" äidin mielestä niin sitten on. Voi hyvinkin olla että me ollaan saunassa just kun jonkun kullanmuru on ovella, ei me sieltä ovelle hypitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Meillä vähän samantyylinen tilanne. Tosi hankalaa. Joskus me vaan halutaan tehdä perheenä jotain mut tää naapurin lapsi änkee aina joka paikkaan mukaan. Ja jos aamulla alkavat leikkimään ei ymmärrä et ei sitä voi koko päivää jatkaa. Jos pyydän ytön syömään änkee mukaan odottamaan sisälle. Eilen ois perheen kanssa haluttu lähteä jääkiekkomatsiin niin tää tyttö on jo leikkinyt meidän tytön kanssa tuntikausia ,pyysi päästä mukaan mä sanoi et ei käy nyt niin tää jankkaa vann miksi, mä sit lopulta sanoin et ei mennä sinne ollenkaan vaikka mentiin et pääsin eroon.

Meillä perheessä muutenkin eri säännöt, niilä juo isä kaljaa pihalla vaikka lapset on siellä ja meillä ei taas niin tehdä, heillä lapset saaneet 5v lähtien mennä yksin lähialueet ja meillä taas ei .

Anteeks mut en voi kuin ihmetellä kuinka aikuinen ihminen ei saa yhtä lasta ulos kämpästään :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ihan asiallisissa väleissä. Hirveen tuulella käyviä ihmisiä vaan nää naapurin aikuiset.

Ihan asiallisissa väleissä. Hirveen tuulella käyviä ihmisiä vaan nää naapurin aikuiset.

Eikö jokainen ole? En mä iloista kulissia esitä naapureillekaan jos jokin asia oikein ottaa päähän. Ei ole tapana pitää yllä mitään kulissia, eikä ole kyllä tarvetta näitä selitelläkään.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:

Anteeks mut en voi kuin ihmetellä kuinka aikuinen ihminen ei saa yhtä lasta ulos kämpästään :o

No tää tyttö kyl pahoittaisi mielensä jos sanoisin et en halua häntä meidän mukaan. Näillä naapureilla on tapana et heidän lapset on milloin missäkin ja myös heidän pihalla on koko kulmakunnan tutut ja tunemattomat.Ei hän ymmärtäisi miksi me halutaan mennä perheen kesken. Yritän häätää aina mahdollisimman hienotunteisesti hänet pois kun meillä on muuta.

Eikö jokainen ole? En mä iloista kulissia esitä naapureillekaan jos jokin asia oikein ottaa päähän. Ei ole tapana pitää yllä mitään kulissia, eikä ole kyllä tarvetta näitä selitelläkään.

En mä mitään kulissia haluakaan kenenkään pitävän yllä, mut siis sitä tarkotan, et ensin keskustellaan asiallisesti jostain aiheesdta, ja sit yks kaks yllättäen aletaan huutaa ja riehua toisesta asiasta...

Millä tavoin tuulella käyviä?

Ei siinä mitä n ihmeellistä ole että niillä on niiden tyyli elää ja teillä teidän tyyli. En minäkään joka kerta päästä lapsia poistumaan pihasta, vaikka olis miten leikit kesken, silloin leikitään meidän pihalla tai ei leikitä ollenkaan.
En myöskään avaa ovea, jos ei satu huvittamaan. Jos se on omituista naapurin "lissun" äidin mielestä niin sitten on. Voi hyvinkin olla että me ollaan saunassa just kun jonkun kullanmuru on ovella, ei me sieltä ovelle hypitä.

En minäkään aina anna lähtee omasta pihasta pois, joskus vaan ollaan kotona, mut tää on aika tiuhaan tällä lapsella tää komento, ja sit jos lapset 5min päästä kysyy, et saako lähtee pyöräilee kävelytielle, niin ok, menkää vaan. Eli kielto koskee nimenomaan vain ja ainoastaan meidän pihaa.

Ja en mäkään saunasta syöksy ovea avaamaan, enkä vaadi sitä muiltakaan...

Yhteistyössä