Miten te vauvojen äidit saatte syötyä rauhassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 10 kk vinkuiitamin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

10 kk vinkuiitamin äiti

Vieras
Hermo alkaa mennä, kun mies tekee pitkiä työpäiviä ja minä en saa ennen iltaa syötyä yhtään ainoaa ateriaa ilman vinkunaa! Luulin ensin että se on sattumaa, että poika lakkaa viihtymästä sillä sekunnilla kun minä otan ruuan nenäni eteen, mutta nyt niin käy joka ikinen kerta niin, etten saa edes aamupalaa syötyä rauhassa. Syötän aina pojan ensin, jos hänen ruoka-aikansa on lähimaillakaan ja sitten koitan kerätä hänelle kivoja leluja keittiöön, annan keittiövälineitä tms., mutta niin hän vaan ryömii minun luokseni kädet ojossa ja jos hänet ottaa syöttötuoliin, ojentelee käsiään minun ruokaani kohti. Omat herkut (maissinaksut, vihannesten palat) eivät tahdo kelvata, tuntuu kuin hän hoksaisi jo, että äidillä on paremmat syötävät. Miten te muut hoidatte syömiset? Päiväunista ei ole oikein apua, kun tuo nukkuu max. 20 min. unet ellen ole itse vieressä (kahdet tunnin unet nukumme yhdessä ja viimeiset 20 min. unet lapsi nukkuu yksin), enkä ehdi siinä ajassa välttämättä kuin käydä vessassa ja lämmittää ruuan. Minun pitäisi laihduttaa n. 5 kg, mutta monesti käy niin, että kun en ole saanut syödä rauhassa, tulee napsittua kaikenlaista, kun jää jotenkin nälkäinen ja tyytymätön olo.

Olen syömättä kunnes mies tulee töistä, mutta mun ruokailut nyt on aika... :D(vauva8kk)

Olisko mahdolista laittaa vaikka vihanneksia tms terveellistä naposteltavaa illalla lautaselle josta voit haukkailla päivän mittaan? Sitten voisitkin napostella terveellisesti :)

me syödään yhdessä puuro ja jos mä jään jälkeen, annan leluksi maustepurkin jota rullataan toisillemme. tai vääntelen naamaa hassusti ja päästelen ääniä ja sit me nauretaan sikana. usein vaan käy niin ette puuron jälkeen ole muuta tullu mun syötyä sitte. tars tosiaan olla jotain nopsaa valmista kitaan

Meilla vauva 10kk syo sormiruokaa, joten syodaan samaan aikaan.Jos tasta taytyy joskus poiketa, niin saatan istua lattialla lautanen kadessa ja syoda ja seurailla lapsen leikkia samalla.

Eikö sille vauvalle sit kelpaisi esim. leivänkäntty, vaikka vähän kuivatettu, josta ei saa niin isoja paloja suuhun, mutta mistä irtoaisi kuitenkin makua?

Tai viihtyisikö vauva esim. syöttötuolissa oman lusikan ja lautasen kera... vaikka ne ois tyhjiäkin?
Viihtyisikö sellaisen ikkunallisen kirjekuoren parissa rapistelemassa sitä?
Värikynien kanssa ikäänkuin ”piirtämässä” syöttötuolissa?

Oletko kokeillut viihdyttää vauvaa syömisesi ajan esim. just vaikka maustepurkeilla, jollain avainnipulla tai millä tahansa ”uudella” jutulla, jota saa sit hypistellä, katsella, ja tutkia vaan sen ajan, että saat itse syötyä?

Tai sit sun pitää vaan tinkiä omista päikkäreistä vielä vähän, jos ehtisit sitten syödä päivällä kunnolla edes yhden aterian. (Siis jos saisit vauvan nukahtamaan ja nousisit itse syömään, tai nukutat vauvan ulos / parvekkeelle tai jotain) ja syöt vauvan nukkuessa.

Onko se oikeasti niin paha juttu, että vauva vähän pitkästyy tai vaikka hermostuukin? Ei se vahingoitu siitä. Sun terveydelle sensijaan ei tee kauhean hyvää jos et koko päivän aikana saa syötyä kunnon ateriaa.

Mä hoidin kummipoikaani päivät, kun hän oli 9,5kk-1v. Välillä syötin häntä ja samalla söin itse, mutta useimmiten syötin ensin pojan ja annoin hänelle sen jälkeen leluja ja söin itse. Välillä söimme samaan aikaan, kun oli semmosta ruokaa, jota lapsi pystyi itse syömään (hänellä oli jo 10 hammasta niin syöminen oli helppoa), laitoin ruuan pieniksi paloiksi lautaselle ja lapsi söi niitä sormin.

Viimeksi muokattu:
Voi, en mäkään oikein ehdi päivisin syömään kuin sillon kun poika nukkuu, mutta miks te kerrotte noita juttuja et 10kk osaa jos yödä ite jne, apua. Tai siis hienoahan se on, mä en vaan oo tajunnut että kohta meidänkin vauva alkaa syömään itse. Poika on tänään ekaa kertaa isänsä mukana sukulaisilla yökylässä ja mulla on hirveä ikävä. En saa unta ja mietin vaan että kohta mun vauva on jo iso poika. :'(

Voi, en mäkään oikein ehdi päivisin syömään kuin sillon kun poika nukkuu, mutta miks te kerrotte noita juttuja et 10kk osaa jos yödä ite jne, apua. Tai siis hienoahan se on, mä en vaan oo tajunnut että kohta meidänkin vauva alkaa syömään itse. Poika on tänään ekaa kertaa isänsä mukana sukulaisilla yökylässä ja mulla on hirveä ikävä. En saa unta ja mietin vaan että kohta mun vauva on jo iso poika. :'(

no kääks, meidän tuonikäinen ei osaa vielä syödä ite mut ny mua alko ahistaa, että kohtahan se tosiaan lähtee isänsä kans jonnekin yökylään ja sit mä kyllä valvon...

Alkuperäinen kirjoittaja vahinko kiertää...;22913966:
no kääks, meidän tuonikäinen ei osaa vielä syödä ite mut ny mua alko ahistaa, että kohtahan se tosiaan lähtee isänsä kans jonnekin yökylään ja sit mä kyllä valvon...

Voi ei, pahoittelen aiheuttamaani ajatusta. :(

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";22913896]Onko se oikeasti niin paha juttu, että vauva vähän pitkästyy tai vaikka hermostuukin? Ei se vahingoitu siitä. Sun terveydelle sensijaan ei tee kauhean hyvää jos et koko päivän aikana saa syötyä kunnon ateriaa.[/QUOTE]

Täs on kyllä mun mielestä pirusti pointtia, ja joskus kun vaavia joutuu hetken huudattamaan kun jotain on oikeesti tehtävä, niin tuntuu että sen jälkeen sillä on jotenkin arvot kohdallaan ja se on leppoisampi pitkään.

Vaan vaikka mä tuon allekirjoitan ja suorastaan tykkään että kaikille otuksille tekee hyvää saada välillä olla vaan oman onnensa sepäksi harjoittelemassa, niin silti jotenkin tahtoo valua homma siihen, että tosissaan syötynä on se ravitseva kaurapuuro. Ja lopun iltaa viruu sitten sulattelemassa sitä jättiateriaa, jonka sitten lopulta ahmii nälkäänsä.

Eikö mies voi sen aikaa ennen kun pitää valmistautua lähtemään, katsoa vauvaa että saat syötyä edes sen aamupalan?

Meillä neiti täytti juuri 4 kk ja on ollut jo sellaisia päiviä ettei tahdo ehtiä itse syömään ja siksi olenkin panostanut siihen että saan syötyä runsaan aamupalan rauhassa ennen kun mies lähtee.

Viimeksi muokattu:
Ei se lapsi siihen vinkumiseen kuole. "Äiti syö nyt, sinä söit jo". On tärkeää, ettei uhraudu liikaa lapsen takia, jolloin menee itse huonoon kuntoon, eikä jaksa hoitaa tarvittavia juttuja kotona.

Entäs nämä juotavat ateriankorvikkeet? Jos kerran laihtuakin pitäisi? Jos lautasruoka aiheuttaa ongelmia...siis äidille, ei lapselle :D

kyllä se 10kk ikäinen osaa ns. "syödä" itse, onhan se sotkuista hommaa mutta jos viihtyy omien ruuanmurusten kanssa hetken niin pieni vaiva vaihtaa vaatteet. Opettelee samalla sorminäppäryyttä :)

Tai seuraavan kerran kun lapsi on vailla sinun ruokaasi, pistä lusikkaan vaikka sitruunamehua ja anna maistella... olisko tarpeeksi "pahaa" että antaisi sinun suosiolla syödä loppuun?

Tai sitten, huuto toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Pakkohan sen äidinkin on tehtävä omia hommiaan välillä.

meidän pienin on syönyt 9kk asti itse, ei ees anna syöttää,kun tosi harvoin. ollaan pyritty siihen et meillä syödään kaikki samaan aikaan,niin saa itekin syötyä. toki joskus kiukuttelee ja haluaa mun lautasen, niimpä ollaan sit vaihdettu ja huomannu et se on ihan samaa ruokaa :D

No mä en näe tuossa mitään ongelmaa. Meillä 6kk vauva joka pienempänä oli aina tississä kiinni ja söin niin että varasin itselleni ruuan ja laitoin sit vauvan tissille. Sain syödä rauhassa kun se oli tississä kii. Nyt vauva on 6kk vanha ja laitan sen syöttötuoliin ja annan sille sormiruokaa aina kun muukin perhe syö. No problem. Ei vauvaperheessä voi ees olettaa että sitä sais istua pöydässä niinku ennen puoli tuntia-tunnin ja syödä rauhassa ilman häiriöitä. Kyllä sekin aika vielä koittaa, jos sun vauva on jo 10kk nii ei tässä kauan enää mee.

Alkuperäinen kirjoittaja 10 kk vinkuiitamin äiti;22913800:
Hermo alkaa mennä, kun mies tekee pitkiä työpäiviä ja minä en saa ennen iltaa syötyä yhtään ainoaa ateriaa ilman vinkunaa! Luulin ensin että se on sattumaa, että poika lakkaa viihtymästä sillä sekunnilla kun minä otan ruuan nenäni eteen, mutta nyt niin käy joka ikinen kerta niin, etten saa edes aamupalaa syötyä rauhassa. Syötän aina pojan ensin, jos hänen ruoka-aikansa on lähimaillakaan ja sitten koitan kerätä hänelle kivoja leluja keittiöön, annan keittiövälineitä tms., mutta niin hän vaan ryömii minun luokseni kädet ojossa ja jos hänet ottaa syöttötuoliin, ojentelee käsiään minun ruokaani kohti. Omat herkut (maissinaksut, vihannesten palat) eivät tahdo kelvata, tuntuu kuin hän hoksaisi jo, että äidillä on paremmat syötävät. Miten te muut hoidatte syömiset? Päiväunista ei ole oikein apua, kun tuo nukkuu max. 20 min. unet ellen ole itse vieressä (kahdet tunnin unet nukumme yhdessä ja viimeiset 20 min. unet lapsi nukkuu yksin), enkä ehdi siinä ajassa välttämättä kuin käydä vessassa ja lämmittää ruuan. Minun pitäisi laihduttaa n. 5 kg, mutta monesti käy niin, että kun en ole saanut syödä rauhassa, tulee napsittua kaikenlaista, kun jää jotenkin nälkäinen ja tyytymätön olo.

Eihän sitä saa syödä koskaan rauhassa :(. Lapset 1,5v ja 4,5v. Iltapalan syön aina poikien mentyä jo nukkumaan. Se on ainoa ruoka, jonka saan syödä ilman vinkumista. Valitettavasti se menee aina iltakymmeneen.

Yleensä vauvat syö aika hitaasti niin siinä kerkeää lapioida itselle jokatoisen lusikallisen samalla. Tai sitten vaan täytyy karsia niistä päikkäreistä. Ootko kokeilu kantoliinaa? Siinä vois nukkuu pitempiä pätkiä? Eikö nuku edes ulkona paremmin? Toivottavasti sentään yöllä nukkuu? Meillä kuopus nukkui 5h päikkärit ja yöllä sitten heräili tunnin välein, mut nukuin itekki päivällä sit.

[QUOTE="Tiina";22914191]Eihän sitä saa syödä koskaan rauhassa :(. Lapset 1,5v ja 4,5v. Iltapalan syön aina poikien mentyä jo nukkumaan. Se on ainoa ruoka, jonka saan syödä ilman vinkumista. Valitettavasti se menee aina iltakymmeneen.[/QUOTE]

Niin, syödän meilläkin lapset jo itse, mutta onko se rauhassa syömistä, että saa pomppia ylös pöydästä millon mistäkin syystä ja antaa paperia ja maitoa ja leipää ja pyyhkiä suuta jne. Mutta sitä se on ja aika aikaansa.

[QUOTE="Tiina";22914191]Eihän sitä saa syödä koskaan rauhassa :(. Lapset 1,5v ja 4,5v. Iltapalan syön aina poikien mentyä jo nukkumaan. Se on ainoa ruoka, jonka saan syödä ilman vinkumista. Valitettavasti se menee aina iltakymmeneen.[/QUOTE]

No tää on totta, ei sitä saa koskaan syödä rauhassa kun hirvee show pystyssä ja jäähyilläkin käydään välillä.. Mut en mie kyl oo itseasiassa kaivannutkaan yksin syömistä. Tietty se on eriasia kun on vauva, silloin kaipaa enemmän niitä levähdystaukoja. Isot lapset kuitenkin leikkii jo yhdessä.