miten teette jauhelihaa ja spagettia vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
en jaksaisi vääntää sitä iänikuista peruna porkkana lihasosetta.
lapsi 10kk
miten teette esim tuon jauhelihan ja spagetin?ja miten se kastike?
olisko muita ohjeita mitä voisi tehdä?
viimeksi tein 2litraa tuota peruna,porkkana lihasosetta kanalla ja possulla.
laskeskelin tuossa että säästän kuukaudenkin ajalta sievosen summan kun teen itse,ja paremmin uppoaa lapseen itetehty kun kaupan

Teen meidän 9kk vauvalle saman kuin muillekin, en vaan laita suolaa :o

Siis purkillinen (tai 2 prk) tomaattimurskaa, jauhelihaa, sipulia mausteita jne. Usein laitan purkin ruokakermaa myös, mutten vauvan osuuteen vielä, 10kk ikäisellehän voi jo käyttää ruuanlaitossa maitotuotteita. Ja sitten keitän spagetin ilman suolaa (muutenkin).

Muu perhe saa lisätä suolaa lautaselle jos haluavat, mutta harvemmin kukaan muistaa/huomaa että se puuttuu, kun muuten käyttää hyvin mausteita.

en ole koskaan tehnyt jauhelihaspagettia mutta tekisin niin että keittäisin jauhelihan ja spagetin pätkinä tomaattimurskassa, pizzamaustetta mukaan.
Kypsanä soseuttaisin sopivaksi, haarukalla menisi jos lapsi ei ole sihtikurkku.

mä välttelin vielä ton ikäsellä mausteita ja paistamista. keitin muistaakseni jauhelihan, ja suurustin vesi+vehnäjauhokastikkeen. makua sipulilla, yrteillä (esim. persilja), ja tomaattia ja porkkanaa ainakin melko hienona kastikkeeseen, niin sai väriä. sekaan laittelin muutenkin milloin mitäkin kasviksia pienenä palana.

kaikkia aika normiruokia tein jo ton ikäselle, samoja kun itelleni. keittäen ja runsailla kasviksilla.

Mausteita on hyvä antaa jo vauvalle, että tottuu perheen tavallisiin ruokiin ja makuihin. Johan kaupankin 5kk purkeissa on mm. valkopippuria, mustapippuria, laakerinlehteä, monia yrttejä ym ym. Minä käytän ihan samoja mausteita kaikille, vain suola pois. Siis peruscurrya ym. kaikille. Jos laitetaan jotain oikein tulista ruokaa, niin vauva saa purkkiruokaa :xmas:

me ollaan syöty vaan purkkiruokia tähän asti *nolona*
ja ajattelin että olis aika alkaa syömään samaa kun minäkin niin ei tarvitse kauapasta erikseen ostella kun ovat kuitenkin kalliita.
tää on siis ensimmäinen lapsi eikä mulla oo tässä oikeen ektään jolta kysellä neuvoja tai ottaa mallia miten muilla tehdään.
anteeksi tyhmä kysymys,mutta voinko siis ihan melkein kaikista ruuista tehdä lapselle oman ruuan?
siis jos teen vaikka kanaa,riisiä ja jonkun kastikkeen niin voin antaa sitä?
olen varmaan jäänyt siihen lapsen vauva aikaan kiinni,siihen aikaan kun kaikki piti olla sileetä ja "mautonta" ettei mene sisuskalut piallle (tää viimenen lainattu tältä palstalta :) )

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
me ollaan syöty vaan purkkiruokia tähän asti *nolona*
ja ajattelin että olis aika alkaa syömään samaa kun minäkin niin ei tarvitse kauapasta erikseen ostella kun ovat kuitenkin kalliita.
tää on siis ensimmäinen lapsi eikä mulla oo tässä oikeen ektään jolta kysellä neuvoja tai ottaa mallia miten muilla tehdään.
anteeksi tyhmä kysymys,mutta voinko siis ihan melkein kaikista ruuista tehdä lapselle oman ruuan?
siis jos teen vaikka kanaa,riisiä ja jonkun kastikkeen niin voin antaa sitä?
olen varmaan jäänyt siihen lapsen vauva aikaan kiinni,siihen aikaan kun kaikki piti olla sileetä ja "mautonta" ettei mene sisuskalut piallle (tää viimenen lainattu tältä palstalta :) )

:laugh: Ai että menis ruuasta sisukalut pilalle :) (no joo, siis toki pikkuvauvalta menee, mutta nythän on kyse 10kk ikäisestä )

Kunhan ei ole sitä suolaa. Esim. valmiiksi marinoidut kanat ei käy, niissä on paljon suolaa ja lisäksi paljon lisäaineita. Mutta siis muuten ihan samat pöperöt käy! Ja kun sulla on jo 10kk vauva, niin saat käyttää myös niitä maitotuotteita, kermoja ym. ruuanlaitossa.

voi hitsi,miten en ole älynnyt!!
ihan turhaan laskeskellu että miten paljon sitä rahaa menee noihin purkkiruokiin kun yhden päivän liha ateria maksaa euron tai vähän päälle :o
hitis,ei se munn vauva olekkaan enää vauva :)
oletteko muuten antaneet tuon ikäselle jo lehmänmaitoa korvikkeen seassa?tai voisinkohan siirtyä jo kokonaan lehmänmaitoon kun ollaan sekotettu jo kuukauden verran puolet - puolet korviketta ja maitoa.
ja jos lapsi syö kuitenkin jo kunnon ruokaa jne?

10kk alkaen hapanmaitotuotteita (jugurtti, viili, piimä ym.) ja ruuanlaitossa maitoa ym (kun kuumenee kiehuvaksi).

Tavallista maitoa juomaksi vasta 1v alkaen. En siis 10kk ikäiselle laittaisi korvikkeen sekaan vielä maitoa.

Nämä siis suositukset. Tiedän että jotkut toimii toisin.