Miten teidän mielestä kuuluisi jakaa raha-asiat jos perheessä on työssä käyvä mies ja kotona lapsia hoitava äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eerin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eerin

Vieras
Äiti saa kuussa rahaa n. 600euroa ja isä enemmän kun on töissä. Miten teidän mielestä kuuluu jakaa raha-asiat? Onko reilua, että isä maksaa suurimman osan vuokrasta sekä osan ruokamenoista, äiti taas maksaa laskut ja ruokamenoista osan, jonka jälkeen äidille ei jää paljoakaan rahaa. Isällä on käytännössä kokoajan rahaa omiin juttuihinsa, äidillä ei paljoa. Olisiko teistä reilua että äiti joutuisi maksaa puolet vuokrasta jonka jälkeen jäisi ruokaankaan hädintuskin rahaa saatikka sitten mihinkään muuhun?

Jos ollaan yhtä perhettä ja on yhteisiä lapsia niin mun mielestä rahatkin on yhteisiä. Kaikki siis menee samaan kassaan ja sieltä maksetaan kaikki perheen menot. vain kämppäkavereilla on sun ja mun rahat ja kaikki menot jaetaan puoliksi.

Meillä on aina ollut yhteiset rahat, milloin kumpikin tienannut enemmän, MUTTA jos haluis että rahat tavallaan omina, niin mä tekisin sitten niin, että
- äiti sais tosiaan kaikki lapsesta tulevat rahat (äippäraha, kht, lapsilisät)
- isä "maksais" hoidosta, jos lapsia olis vaikka 2 ja ne olis hoidossa niin hoitomaksuihin ja kuljetuksiin menis noin 500e/kk. Tosta ainakin puolet pitäis siis isän maksaa.
-jos äiti hoitaa pääosan kotitöistä niin hommaan korotus (mitä maksais puolet siivoojasta tms/viikossa)

En tajua tätä yhtälöä muutenkaan, siis noita omia rahoja, kun me on aina tehty näin, mutta jotain tän TYYLISTÄ voisin ajatella jos halutaan pitää rahat erillään jne.

No ainakin meillä rahat on yhteisiä, laskut maksetaan miehen tililtä ja mä käytän rahani ruokaan yms..Jos rahat loppuu mun tililtä niin mies siirtää lisää..Mitään omia rahoja ei ole, jos tarttee rahaa johonkin isompaan niin sit niistä hankinnoista puhutaan yhdessä.

Niimpä. Mies patistaa mua töihin jatkuvasti, vaikka minulla alkaisi opiskelut syksyllä todennäköisesti. En saa töitä mitkä hyödyttäisi meitä taloudellisesti, koska tekisin iltaa, lapselle on pvkotipaikka elokuuksi varmistettu. Eli iltatöissä tienaisin suunnilleen saman verran mitä nyt saan. Musta tuntuu että tää tilanne ei ratkea muutakun eroamalla enää tässä vaiheessa... En jaksa enää kuunnella etten muka tee yhtään mitään rahojeni eteen ja mies muka maksaa kaiken, helpommalla pääsee kun elän lapsen kanssa kahden toimeentulotuella siihen saakka kun koulu alkaa.

Meillä se menee niin, että mies ei saa pennin jeniä mistään, joten minä maksan kaikki laskut ja muut. Tasapuolisesti shoppaillaan omia juttua, siirrän tarvittaessa miehen tilille rahaa tai maksan mun kortilla tms. Periaatteessa rahat on siis yhteiset, vaikka tili onkin vaan mun nimissä.

[QUOTE="vieras";26172159]Ihan yhteisiä ne rahat on. Aivan lapsellista on alkaa jakaa, jos kerta yhdessä ollaan rakkaudesta ja lapsosiakin on haluttu.[/QUOTE]

ISO PEESI TÄLLE!!
vain teinin asteelle jäänyt ihminen pitää kynsin hampain kiinni omista rahoistaan ja sun ja mun asioista ja tavaroista parisuhteessa johon on syntynyt lapsiakin.

Niimpä. Mies patistaa mua töihin jatkuvasti, vaikka minulla alkaisi opiskelut syksyllä todennäköisesti. En saa töitä mitkä hyödyttäisi meitä taloudellisesti, koska tekisin iltaa, lapselle on pvkotipaikka elokuuksi varmistettu. Eli iltatöissä tienaisin suunnilleen saman verran mitä nyt saan. Musta tuntuu että tää tilanne ei ratkea muutakun eroamalla enää tässä vaiheessa... En jaksa enää kuunnella etten muka tee yhtään mitään rahojeni eteen ja mies muka maksaa kaiken, helpommalla pääsee kun elän lapsen kanssa kahden toimeentulotuella siihen saakka kun koulu alkaa.

Taas yks mies joka ei oo kasvanu henkisesti aikuiseksi. Otan osaa. Niin ja kerro tälläisiä terveisiä Eedlalta. :kieh:

Juu, mun pitäis ilmeisesti painaa duunia illat ja yöt + hoitaa koti ja lapsi siinä sivussa niin sitten tekisin jotain rahojeni eteen. Mies ei arvosta yhtään mitään mitä mä teen täällä, olettaa ilmeisesti että makaan vaan persehomeessa koneella kaiket päivät.

Tämä on täällä palstalla ikuisuus aihe! Ja hirveän vaikea mun on ymmärtää, että ilmeisesti monilla on nämä asiat kokonaan selvittämättä ja sopimatta etukäteen, ennenkuin tilanne on päällä. Käytännössähän molempien pitäisi se asia todellakin jo tietää etukäteen, mitä jää rahaa, kun vaikka kotihoidontuella lapsia hoitaa.

Yleensä kai järkevää olisi säästää pienen rahan kaudelle, jos siis on palkkatyössä ennen raskautta. On sitten niihin "omiin menoihin" omaa säästettyä rahaa. Mutta luulisi perheessä, jossa YHDESSÄ on päätetty hoitaa lapset kotona, että rahat on yhteisiä, vaikka toinen onkin se tienaava osa-puoli. Eihän se nyt vaan mitenkään ole käytännössä mahdollista, että maksetaan menot puoliksi jos tuloerot on valtavat.

Meillä rahat on yhteisiä, kumpikin saa tarvittavat asiat, mutta mitään ylimääräistä ei osteta, kun ylimääräiset laitetaan säästöön yhteistä omakotitalo unelmaa varten. Ei lasketa, että mitä toinen maksaa tai päätetä että sinä maksat tuon ja tuon. Mies arvostaa sitä, että hoidan lapset kotona, ja tietää että siitä johtuen tuloni ovat pienet. Jos hän joskus joutuisi vaikka sairauden takia tai muusta syystä pienille tuloille, olisi itsestään selvää, että silloin minä olisin se enemmän laskuja maksava osapuoli. Yhdessä tähän perheeseen sitoudutaan henkisesti, fyysisesti ja taloudellisesti :)

Meillä on tuo tilanne. Siis että mies töissä, minä kotona kotihoidontuella, joka kuntalisän kanssa on about sen 600€.

Ja meillä mies maksaa 95% laskuista. Mulle jää maksettavaksi lähinnä puhelinlasku joka ei ole saapunut vielä miehen palkkapäivänä, jolloin laitetaan laskut maksuun.

Kauppaankin menee enemmän rahaa miehen, kuin mun tililtäni, kuin myös bensaan.

Oma tilini menee aina nollille, mutta kun se on nollilla, pyydän miestä siirtämään sinne lisää.

Mä en suostuisi elämään niin, että meillä olisi erilliset rahat...mun mielestäni se joka saa enemmän rahaa on velvollinen elättämään sen, joka saa vähemmämän rahaa VARSINKIN silloin, kun se toinen saa vähemmän rahaa siksi, että hän hoitaa YHTEISIÄ lapsia.

Meillä on yhteinen tili jonne on vuosien saatossa tullut kaikki rahat lapsilisistä ja palkoista työttömyyskorvauksiin. Elämäntilanteissa on ollut muutoksia; on ollut hetkellistä työttömyyttä, hoitovapaita ja nyt vihdoin aika kun lapset on tehty ja molemmat vakituisessa työssä.
Koskaan, ei ikinä olla laskettu sun ja mun rahoja tai jaettu laskuja. Kaikki on yhteistä, niin menot kuin tulotkin. Välillä toinen tienannut 6 kertaa enemmän kuin toinen, mutta yhteistä yritystä tässä pyöritetään, joten ikinä ei olla tuloista kuittailtu.

Miten kukaan edes suostuu tuohon että hoitaa perheen yhteisiä lapsia mutta joutuu sen ajan kituuttamaan vaikka toisella isot tulot?

Juu, mun pitäis ilmeisesti painaa duunia illat ja yöt + hoitaa koti ja lapsi siinä sivussa niin sitten tekisin jotain rahojeni eteen. Mies ei arvosta yhtään mitään mitä mä teen täällä, olettaa ilmeisesti että makaan vaan persehomeessa koneella kaiket päivät.

Kun te olitte kimpassa ennen lapsen syntymää niin jaoitteko te sillon kaikki menot tasan? Jos näin on niin turha kai sitä on kuvitella että asia muuttuis lapsen syntymän jälkeen. Ken tämän ketjun lukekoon niin muistakaa sopia (kellä ei ole jo myöhäistä) tästä maksuasiasta ENNEN lapsien syntymää. Itse en henk koht muuttais saman katon alle miehen kanssa joka haluaa elää kuin kämppäkaverit opiskeluaikana jakaen asioita sun ja mun juttuihin.

Taidan pistää tän sivun kirjainmerkkeihin ja vilauttaa miehelle kun tulee huomenna kotiin vappuriennoistaan. Luultavasti kyllä haukkuu kaikki kirjoittajat samanlaisiksi pummeiksi kuin minä. :)

Meillä on mies työttömänä.. tai käy työvoimapoliittista koulutusta ja äiti on töissä. Meillä on niin, että maksetaan vuokra puoliksi ja mies maksaa omat laskunsa puhelimen ja oman lainan yms. jutut. Äiti maksaa sit lasten hoitomaksut, puolet vuokrasta, vakuutukset paitsi auton vakuutukset menee puoliksi ja ruuan ostan kokonaan oikeestaan.. mies antaa n. 100e kuussa ruokaan avustusta. Äitin tilille tulee lapsilisät..

Taidan pistää tän sivun kirjainmerkkeihin ja vilauttaa miehelle kun tulee huomenna kotiin vappuriennoistaan. Luultavasti kyllä haukkuu kaikki kirjoittajat samanlaisiksi pummeiksi kuin minä. :)

No mua ei voi haukkua pummiksi kun meillä mä tienaan miestä enemmän :) mut sano sille terkkuja että mun mielestä se ei ole henkisesti kasvanu aikuiseksi vaan jääny teinin asteelle "minä minä minä" .

• Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
Meillä on tällainen vähän erikoisempi ratkaisu :D

Miehellä on ihan hyvät tulot. Hän maksaa kaikki meidän normaalit menot, mun puhelinlaskun, ruuat, vuokran, kaikki yhteiset menot. Mulla on kortti meidän yhteiselle tilille, niin mäkin voin käydä kaupassa jne.

Lisäksi hän maksaa mulle viikkorahaa 100 euroa viikossa. Sillä mä voin ostaa turhuuksia jos haluan, voin tuhlata sen itseeni siis. En mä ole vielä edes osannut tuhlata sitä kaikkea, aika paljon on nyt jäänyt säästöönkin :)

Miehelle tää on tosi suoraviivaista, ylijäävät rahat on ikään kuin hänen rahojaan, voi hyvällä omatunnolla ostaa itselleen konsolipelejä tms. Ja mä olen NIIN onnellinen kun ei tarvi murehtia raha-asioita! Eka kertaa aikuisiällä! :D

Yhteistyössä