Miten teidän perheellä oli rahaa isäkuukauden pitämiseen?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"köyhä"

Vieras
Siis laskeskelin että isäkuukauden pitämisestä tulee noin parin tonnin "tappiot". Minä menetän osan tuesta miehelle, mies saa vain 70 % palkasta isäkuukauden ajalta ja sen lisäksi menee kotihoidontuki (6 viikoksi?) eli rahallisesti aika iso potti.

Miten teillä oli varaa? Vai oonko mä käsittäny isäkuukauden tulot jotenkin väärin.
 
no tarkoitus olisi tietysti että äiti on töissä/vuosilomalla silloin kun isä on kotona. sen systeemin tarkoitushan n kannustaa äitejä palaamaan työelämään. on siis eri asia kuin isyysloma..
mie meen töihin isäkuukauden ajaksi. miehen tulot on tietty sillon pienemmät kuin muuten, mutta veroprosentin pienentämisellä saapi osan siitäkin takaisin.
 
Mä oon tulevan isäkuukauden eli 6-viikkoisen osittain (4 vkoa) kesälomalla eli saan 1,5 kk:n palkan. Ja sitten mies saa tosiaan päivärahan. Kyllä niin hyvin pärjää ja meinaan tosta palkasta laittaa säästöönkin vielä kht-kautta varten. Keskipalkkaisia ollaan...
 
Meillä ei ollut varaa isäkuukauteen kun lapset syntyivät pari vuotta sitten (kaksoset). Isukki sai pidettyä kyllä kesäloman ja isyysloman putkeen joten kyllä se kotonakin sai olla. Ei myöskään nyt tulevan vauvan kohdalla ole mahdollisuutta isäkuukauteen, lainaan menee sen verran kuukaudessa että eipä niillä isäkuukauden tuloilla sitten paljon muuta maksettaiskaan.
 
Sillä, että mä olin töissä.

Isä on pitänyt nyt kahden lapsen kanssa tuon isäkuukauden ja tulee tämän syntyvänkin vauvelin kanssa sen pitämään.
Kyllähän ne tulot vähän tippuu, mutta toisaalta minä saan sitten kuitenkin täyden palkan töistäni :)
 
Kuopuksen kanssa pidin vuosilomat isäkuukauden aikana.
Syntyvän muksun kanssa menen todennäköisesti töihin, koska mies yrittää saada oman vuosilomansa ja isäkuukauden peräkkäin, niin ehtisin pari kk olla töissä ja kun mies palaa töihin, jään itse vuosilomalle.
 
[QUOTE="köyhä";24708803]Siis laskeskelin että isäkuukauden pitämisestä tulee noin parin tonnin "tappiot". Minä menetän osan tuesta miehelle, mies saa vain 70 % palkasta isäkuukauden ajalta ja sen lisäksi menee kotihoidontuki (6 viikoksi?) eli rahallisesti aika iso potti.

Miten teillä oli varaa? Vai oonko mä käsittäny isäkuukauden tulot jotenkin väärin.[/QUOTE]


Paljonko sun palkka sitten on kun et sitä mainitse?
 
Tähän ketjuun on pakko vastavuoroisesti tulla kommentoimaan että - miksi olette valinneet noin väärin - ettei ole varaa isäkuukauteen - vaikka on kaksi vanhempaa ?

Kun oli mullakin vara olla 4 kuukautta hoitovapaalla kokonaan , ja 8 kk osittaisella - vaikka olin ja olen yksin.
Juu ja on omistusasunto ja autot ... ja olen keskituloinen.

Toisin sanoen kahden aikuisen tuloilla tuo ei voi olla totta ...
Arvot uusiksi pariskunnat !!!!
 
Niin ja laskuhan oli siis noin 25 000 e tulonmenetystä bruttona tuosta (summassa ei ole sen 10 kk äitysloman tulonmenetyksiä mukana , vain nuo hoitovapaat) ...

Hyvä sijoitus, siltikin ! :)
 
Tähän ketjuun on pakko vastavuoroisesti tulla kommentoimaan että - miksi olette valinneet noin väärin - ettei ole varaa isäkuukauteen - vaikka on kaksi vanhempaa ?

Kun oli mullakin vara olla 4 kuukautta hoitovapaalla kokonaan , ja 8 kk osittaisella - vaikka olin ja olen yksin.
Juu ja on omistusasunto ja autot ... ja olen keskituloinen.

Toisin sanoen kahden aikuisen tuloilla tuo ei voi olla totta ...
Arvot uusiksi pariskunnat !!!!

Niin, kaikki ei oo keskituloisia. Aika paljon on niitä pienituloisia.
 
Mulla yks kaveri ihmetteli suureen ääneen että miten meillä ei oo varaa isäkuukauteen niin, että myös minä olisin kotona ja sanoi sitte samaan hengenvetoon että kyllä lapsiperheessä pitäis aina sen verran varaa olla että voi yhden kuukauden olla palkattomana. No joo, meillä ei oo. Kaverilla on helppo puhua kun sen mies on hyvätuloinen, tienaa kuussa saman mitä me puolessa vuodessa. helppohan se siinä on olla sitte isäkuukaudella ja mammakin kotona. samaten ihmettelee suureen ääneen miten joku ei muka voi ostaa kaikille lapsilleen uusia 150euron haalareita. ei oikein tajua että kaikilla ei oo se talous samalla mallilla ku heillä taikka sitte vaa vittuilee.
 
Meillä mies on sen verran hyvätuloinen, että pystyi olemaan isäkuukauden (siis käytännössä 6 viikkoa) kotona - ja vieläpä suoraan neljän viikon kesäloman päälle. Säästöillä siis mentiin ja kyllähän siihen tosiaan säästöjä tarvittiin. Itsekin siis olin kotona tuon ajan. Nuo kymmenen viikkoa oli kyllä perheellemme aivan parasta aikaa ja muistot kaikista yhteisistä puuhista ja reissuista säilyy mielessä pitkään. Toivoisin vilpittömästi, että mahdollisimman moni muukin saisi kokea saman.
 
Me taas ollaan niin köyhiä, että tulot nousi sen takia että mies jäi isäkuukaudelle. ->Minä olin sen aikaa työttömänä ja mies on normisti opiskelija ilman mitään tuloja joten herroiksi eleltiin.
 
Meillä mä jäin työttömäksi ja mies piti isäkuukauden ja kesäloman putkeen. Oli kotona 10 vkoa eli periaatteessa koko kesän. Hyvin pärjättiin, tuntui ettei kesällä tarvinnu rahaa paljon mihinkään erikoiseen, vaikka jätskiäkin ostettiin, kun ulkona oltiin :)
 
Tähän ketjuun on pakko vastavuoroisesti tulla kommentoimaan että - miksi olette valinneet noin väärin - ettei ole varaa isäkuukauteen - vaikka on kaksi vanhempaa ?

Kun oli mullakin vara olla 4 kuukautta hoitovapaalla kokonaan , ja 8 kk osittaisella - vaikka olin ja olen yksin.
Juu ja on omistusasunto ja autot ... ja olen keskituloinen.

Toisin sanoen kahden aikuisen tuloilla tuo ei voi olla totta ...
Arvot uusiksi pariskunnat !!!!

Kummallinen vastaus. Sinä olet keskituloinen joten hyvin suurella todennäköisyydellä maksoit sosiaalituista vähemmän veroa kuin pienituloinen. Meillä isäkuukausi olisi tehnyt niin ison loven että liian tiukille olisi mennyt. Sen sijaan isyyslomat on pidetty, olen ollut kotiäitinä monta vuotta ja mies ollut aikanaan koti-isänä mutta meillä tuollaiset pitkät pätkät on paljon helpompi rahoittaa kuin lyhyet pätkät
 
Jos kuukauden kotona olemisesta tulee parin tonnin tappiot, niin aika huonosti on täytynyt raha-asiansa hoitaa. Tarkoitan tällä sitä, että palkkakin luultavasti on aika moinen, jos noin paljon tappiota tulisi, joten mihin kaikki palkka on sitten tähän asti mennyt...?
 
Alkuperäinen kirjoittaja öh;24709140:
äitihän on tietenkin isäkuukauden aikana töissä.

Mihin työpaikkaan voi mennä kuukaudeksi ja jäädä taas pois? Vai pitääkö kaikki isäkuukauden viimeiseksi ennen molempien vanhempien töihin paluuta?

Meillä mä jatkoin hoitovapaatani isäkuukauden jälkeen ja olin kotona koko sen ajan. Ei eletä kädestä suuhun, joten pärjätään hyvin säästöillä 6 viikkoa ja reilusti ylikin, vaikkei mistään tulisi euroakaan. Ei niinkään suuret tulot vaan pienet menot, se taitaa olla meidän tapa selvitä.
 

Yhteistyössä