Miten teidän perheessä menis tää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Päiväkoti-ikäinen pikkuveli on odottanut kovasti, että kouluikäinen isoveli pelaisi hänen kanssaan Playstation-peliä. Pyydät isoveljeä pelaamaan pikkuveljen kanssa. (Isoveli siis on ihan intohimoinen pelaaja kavereidensa kanssa). Isoveli kieltäytyy pelaamasta. Menee sitten pyytämään vierailulla olevalta isovanhemmalta rahaa uuteen pelihahmoon ja tulee sanomaan, että pelaa pikkuvljensä kanssa, kun on käyty kaupassa ja hän ostaa sieltä sillä saamallaan rahalla uuden hahmon.

Siinä vaiheessa sinulta palaa pinna ja tiuskaiset, että olkaa sitten pelaamatta kokonaan ellei onnistu ilman tuollaisia ehtoja. Molemmat pojat suuttuvat sinulle. Ja alkavat mököttää. Isoveli sanoo ostavansa rahalla uuden hahmon myöhemmin. Ja ettei hänen ole pakko pelata pikkuveljen kanssa.

Mitä teillä tapahtuisi seuraavaksi?

Jos esikoisemme olisi edelleen olemassa (menehtyi liikenneonnettomuudessa) niin minä ilmoittaisin että pelaankin kuopuksen kanssa kahdestaan ja esikoiselle napsahtaisi pelikielto muutamaksi päiväksi.

Ja voi että me sitten kuopuksen kanssa muuten pelattaisiin ja paljon !

meillä menisi pleikan ohjaimet kesäteloille. Ja niin isot kuin pienetkin lapset sais loikkiapihalle purkamaan angstiaan...
Ei meillä isoveljet kyllä kehtais käyttäytyä noin, mutta isosisko 9v saattais kokeillakin. rahaa ei kehtais pyytää kyllä sekään.

sanoisin, että ei hänen ole pakko olla reilu isoveli, mutta ei munkaan ole pakko olla reilu äiti. tempaisin pelin seinästä ja laittaisin isovanhempien mukaan... no ehken sentään. mutta varikolle kuitenkin.

suuttujille luultavasti sanoisin raivopäissäni, että loppuuko mökä vai imuroivatko ensin talon, ja kun olisi rauhoituttu, istuttaisiin syömään jotain ja juteltaisiin samalla. Sanoisin isommalle, että hän on ihan oikeassa siinä ettei hänen tarvitse joka kerta minun toiveitani toteuttaa silloin kun ne ovat toiveita eivätkä määräyksiä, mutta että ei tainnut olla ihan reilua nyt tuo touhu. Ja kysyisin, onko tullut painostettua liikaa viime aikoina, kun noin paljon piti osoittaa isomman valtaa.

Jos tilaisuus päättyisi sydämellisemmissä merkeissä, niin saattaisin antaa pelin takaisin samantien, jos sillä oltaisiin halukkaita yhdessä pelaamaan. Isovanhemmat lahjuksineen tuossa lisänä ovat mun mielikuvitukselle liian vaativa muuttuja...

niin ja jos pienempi möksöttäisi, sanoisin että nyt sulla on kohtuullisen ajan sisään mahikset päästä pelaamaan veljen kanssa, ja ilman mun puuttumistani ei olisi ollut.

Pikkuveljeä käy sääliksi, mutta isoveljen pakottaminen voi tehdä enemmän hallaa kuin hyötyä. Oppii suhtautumaan kaikkeen pikkuveljen kanssa tekemiseen velvollisuutena ja pakkona, jonain negatiivisena juttuna. Minä yrittäisin vedota myötätuntoon, kun pienempi niin kovasti on odottanut pelihetkeä. Jos ei tepsi, ottaisin pelikoneen itselleni ja pelaisin sillä sitten pienemmän kanssa, vaikka eihän se sama juttu ole. Pienempi veli tahtoo saada hyväksyntää isoveljeltä ja touhuta tämän kanssa, ei äitinsä, mutta minkäs teet...

Yhteistyössä