Miten teillä jaetaan asumis- ja ruokakustannukset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
aina jaettu vuokra puoliksi, minä olen maksanut vakuutukset, lehdet, netin, sähkön, vesilaskun, tv-luvan ym kulut.
mies hoitanut ruokaoastokset.

ja mitä väliä sillä loppujen lopuksi on kuka mitäkin maksaa jakustantaa? eikö pääasia ole että lapset pysyy hengissä ja on katto päänpäällä?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Hoitovapaalla ollessani mies maksoi asuntolainan ja minä ruuat ja kaikki lapsiin liittyvät asiat (vaatetus, lääkärikulut...). Mielestäni se maksaa eniten, jolla siihen sen hetkisessä elämäntilanteessa on mahdollista. Kun palasin työelämään, maksan lainasta puolet ja edelleen ruuat yms kulut, mies kaikki muut laskut + puolet lainasta.

[QUOTE="köyhä";26049995]Toiveissa jäädä vielä hoitovapaalle äitiysloman jälkeen. Tähän asti olen pystynyt maksamaan puolet asumiskuluista mutta hoitovapaalla enää en. Ruoka on ollut tähänkin asti pääasiassa "miehen kustannus". Onko se moraalisesti oikein että mies maksaa jatkossa kaiken? Kuuluuko minulla olla omaa rahaa, saanko käydä shoppailemassa joskus, tai vaikka elokuvissa, kahvilla? Vai meneekö se niin että koska olen "vain" kotona, en "saa" uusia vaatteita, ja keksin tekemistä vain ja ainoastaan lapsipiireistä koska muuhun ei ole varaa.[/QUOTE]

Pitäisikö miehen siis maksaa sinulle elokuvissa käyminen, shoppailu ja muut huvit? No tottakai lapset ovat yhteisiä, mutta silti mielestäni outoa että mies maksaisi melkeinpä kaiken! Jos haluaisitkin erota, niin pystyisitkö lähtemään kun olisit riippuvainen miehestä joka elättää? Itse en ymmärrä naisia joille mies maksaa kaikki laskut, ruoat ym..

Kaikki jaetaan puoliksi ja tullaan aina jakamaan. Te joilla on periaate että yhteiset tulos ja yhteiset menot, niin entäpä jos te olisitte se joka maksaisi melkeinpä kaiken? en ymmärrä teitä..

[QUOTE="rosanna";26050593]Pitäisikö miehen siis maksaa sinulle elokuvissa käyminen, shoppailu ja muut huvit? No tottakai lapset ovat yhteisiä, mutta silti mielestäni outoa että mies maksaisi melkeinpä kaiken! Jos haluaisitkin erota, niin pystyisitkö lähtemään kun olisit riippuvainen miehestä joka elättää? Itse en ymmärrä naisia joille mies maksaa kaikki laskut, ruoat ym..[/QUOTE]

Mielestäni tämä rippuu ihan perheen tuloista (ja tietytsi menoista). Tietenkään ei ole oikein, että mies maksaa kaikki perheen kulut ja tili tyhjenee, ja nainen vaan shoppailee. Mutta jos rahaa on yhteen laskettuna tarpeeksi, että sitä shoppailu- ja huvitusrahaa riittää molemmille, niin minun mielestäni täysin ok ratkaisu. Näin meillä toimitaan ja mielestäni ei olisi oikein, että minulla ei olisi yhtään omaa rahaa ja miehellä olisi, koska yhdessä ollaan sovittu, että minä hoidan lasta kotona. Jos mies vaikka jäisi vaihteeksi kotiin niin maksaisin kyllä omasta palkastani myös mukisematta yhteiset kulut sitten.

[QUOTE="outoa";26050626]Kaikki jaetaan puoliksi ja tullaan aina jakamaan. Te joilla on periaate että yhteiset tulos ja yhteiset menot, niin entäpä jos te olisitte se joka maksaisi melkeinpä kaiken? en ymmärrä teitä..[/QUOTE]

Koska on yhteinen koti ja yhteiset lapset ja eihän se hoitovapaalla oleva millään pysty maksamaan puolet kuluista jos ei ole etukäteen säästänyt rahaa. Meillä ei ainakaan ole mitään kuntalisiä tms ja miehen kanssa yhteinen päätös että lapset hoidetaan kotona väh. 2-vuotiaaksi. Näin ollen mies maksaa hoitovapaalla ollessa enemmän menoista kuin minä, mutta hänelle se sopii. On varmasti miehiä (ja naisiakin) joille tämä ei sovi, koetaan että nainen elää miehensä kustannuksella jne. Mutta maksaahan se päivähoitoon vieminenkin + mahdolliset matkakulut siitä. Näin oli myös silloin kun minä vuorostani olin töissä ja mies kotona lasten kanssa. Se maksaa joka pystyy.

Meillä menee menot suunnilleen fifty-fifty, nyt kun olen takaisin työelämässä eli minä maksan ruuat, lasten vaatehankinnat, lääkärikulut + puolet asuntolainasta ja mies taas kaikki muut kodin laskut + puolet asuntolainasta. Eikä me todellakaan lasketa pennin tarkkaan, jos jossain kuussa toisella on mennyt enempi rahaa kuin toisella. Parisuhde on myös yhteisen talouden jakamista rahaan tai tuloihin katsomatta.

Minä olin opiskeilja, mies töissä, ja tästä asetelmasta lähdettiin. Koskaan ei laskettu kuka maksaa mitä, mutta tottahan mies maksoi enemmän kun hänellä oli enemmän rahaa. Kun olen ollut hoitovapaalla niin taas kerran on miehen tienesteistä kauppareissut tehty. Ei niitä ole koskaan jaettu eikä jaeta.

Tällä hetkellä minä tienaan meistä enemmän, mutta edelleen rahat ovat yhteisiä ja menot yhteisiä. Koskaan ei ole toinen toistamme säälitty tai sätitty siitä, että eläisi siivellä.

Olen ollut nyt kotona neljä vuotta lapsia hoitamassa, josta noin kaksi vuotta kotihoidontuella. Olemme ennen lasten tuloa jutelleet raha-asioista ja silloin jo sopineet, että se kummalla on rahaa, maksaa. Meillä toki on, niinkuin monessa muussakin taloudessa, miehellä puolet isommat tulot jo minun ollessa töissä. Olen siis aina käytännössä maksanut vähemmän, mutta perhe on meille yhteinen ja pääasia elämässä on, että on koti, ruokaa ja vaatteet päällä ja tarvittavat tavarat. Ei pääasiassa ole se, missä suhteessa kulutetaan.

Kun olen kotihoidontuella, en todellakaan osta mitään ylimääräistä, koska on rahallisesti tiukkaa muutenkin. Kotihoidontuesta maksan suurimman osan ruokakuluista, muuta siitä ei sitten pystykään. Jos tarvitsen jotain, ostan sen ja sitten lopuilla ruokaa. Kerron hankinnoista etukäteen, niin kertoo miehenikin. Olemme siis kartalla koko ajan, mihin rahat menee. Etukäteen kotihoidontukikautta varten olen palkastani säästänyt "omaa rahaa" esim parturikäynteihin, vaatteisiin yms, kun tiedän olevani pienillä tuloilla pitkään.

Molemmilla on siis oman tilit, joista molempien työssä ollessa on säästetty yhteiselle säästötilille tätä tiukempaa aikaa varten. Ja lisäksi minulla pienet säästöt omia huvituksia varten.

Mä en ymmärrä tota systeemiä että kotiäiti köyhäilee pienellä tuella. Yhteistä lastahan se hoitaa siellä kotona! Ja yhteiseen kotiin se mies tuo ruokaa palkallaan.

Meillä maksaa se kummalla on rahaa, tähän asti minä olen maksanut enemmän kun mies opiskelee, mutta molempien joka penni on yhteisiä. Kumpikaan ei tee isompia tuhlauksia kysymättä toisen mielipidettä (ok, opiskelija ja äippälomalainen= eipä niitä isoja tehdä muutenkaan). Lapsi ja yhteiset menot on tärkeimmät ja sitten harkitaan tarvitaanko me aikuiset vaatteita tms ja sitten onko ylimääräistä, voiko ostaa cd:n tai käydä keikalla.

Eihän toi tasan maksaminen ole yhtään kohtuullista, isä ei voi synnyttää joten äiti olisi väkisinkin vähemmällä rahalla jonkun aikaa tuollaisessa perheessä. Eikö niitä lapsia tehdä molempien halusta, joten molemmat siitä myös "kärsivät" tasapuolisesti. Tälläisistä aloituksista tulee mieleen aina, että eikö näissä perheissä muulla ole väliä kuin rahalla. Huh.

Sehän on kiinni ihan siitä miten pariskunta asian näkee ja miten siitä sopii. Minä olen ollut 8v. kotona ja käytännössähän se tarkoittaa sitä että mies maksaa suurimman osan. Lapsilisällä ja kh-tuella ostetaan ruuat ja lapsille vaatteet ym tarpeelliset ja mies maksaa loput. Yhteiseltä tililtä otan rahaa jos jotain tarvin, samoin mies.

Kaikki maksetaan puoliksi totta kai. Vuokrasta maksaa kumpikin erikseen 326,425€. Ostin tänään pojalle gollege housut ja maksoin niistä 4,45€ ja mies tietysti yhtä paljon. Käydään aina ruoka kaupassa yhdessä ja jaetaan kotona lasku puoliksi. Tällä hetkellä olev velkaa miehelle 25 senttiä, joten lähden kohta pankki automaatille nostamaan on tosi tärkeää elää näin TASA puolisesti.

[QUOTE="outoa";26050626]Kaikki jaetaan puoliksi ja tullaan aina jakamaan. Te joilla on periaate että yhteiset tulos ja yhteiset menot, niin entäpä jos te olisitte se joka maksaisi melkeinpä kaiken? en ymmärrä teitä..[/QUOTE]

Olen maksanutkin. Mies opiskeli yliopistossa ennen lasten syntymää, minä valmistuin ja olin työelämässä, ostin perheellemme asunnon perinnöllä jonka sain ja maksoin sillä miehen opintojuttuja sekä yhteisiä lomamatkoja. Mies valmistui, saimme lapsia ja nyt hän elättää meitä kunnes palaan omaan työhöni.

Näin meillä, muilla ehkä toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja meidäntalous;26050726:
Olen ollut nyt kotona neljä vuotta lapsia hoitamassa, josta noin kaksi vuotta kotihoidontuella. Olemme ennen lasten tuloa jutelleet raha-asioista ja silloin jo sopineet, että se kummalla on rahaa, maksaa. Meillä toki on, niinkuin monessa muussakin taloudessa, miehellä puolet isommat tulot jo minun ollessa töissä. Olen siis aina käytännössä maksanut vähemmän, mutta perhe on meille yhteinen ja pääasia elämässä on, että on koti, ruokaa ja vaatteet päällä ja tarvittavat tavarat. Ei pääasiassa ole se, missä suhteessa kulutetaan.

Peesi!
Mielestäni ei ole tärkeää onko miehen raha 2000 ja vaimon 560 vaan se että molemmat antavat omansa yhteisen hyvän takia.

Itsekkin olen siis tähän menessä summana maksanut meidän elämästä enemmän kuin mies, koko kolmen vuoden ajan, ja mies kun valmistuu niin koko meidän perheen tulot nousee.
Olen myös osaltani mahdollistanut miehen opiskelua, hoidan lasta kotona jotta mies voi olla koulussa, halutessaan tulevaisuudessa saa puolestani olla mies kotona, voin mennä töihin, kunhan poikaa ei tarvitse mielellään laittaa päiväkotiin.

Olisi hirveää että lapsen saamisen ja hoitamisen jälkeen toisella olisi uudet vaatteet ja pelit ja vehkeet ja toinen on raatanut "ilmaiseksi" kotona lasten ja kodinhoidon kanssa ja on vuosia käymättä kampaajalla, vaatekaupassa tai ulkona. Varmasti olisi onnellinen ja tasapainoinen parisuhde.

Meillä säästetään nyt mun isommista tuista ja miehen kesätyön palkasta rahaa että syksyllä kodinhoidontuen alkaessa olisi enemmän rahaa. Sitten kun poika on noin vuoden, ryhdyn perhepäivähoitajaksi jotta lapsi saa olla kotona ja meillä on kuitenkin ruokaan ja vuokraan. Sitten kun mies valmistuu, aletaan harkita toista lasta, jotta tämän toisenkin kanssa olisi varaa olla pitkään kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaajatytär;26050189:
Perheellä on yhteiset rahat.

Peesi.

Meillä tulee kaikki tulot yhdelle tilille, josta siirtyy automaattisesti budjettitilille tietty summa laskuihin ja lainoihin. Tilille jää käyttörahat eli juoksevat menot hoidetaan sitten sieltä. Molemmilla on pari korttia tuolle tilille ja vain isommista hankinnoista jutellaan ensin. Muutoin käytetään ihan vapaasti tiliä.

Minä opiskelen ja mies käy töissä, joten hän joutuu maksamaan enemmän. Opintotukeni riittää siihen, että maksan oman puhelin laskuni ja netin sekä bensat autoon. Mies maksaa kaiken muun. Silloin kun käyn koulunohella töissä maksan lähes kaikki ruoat. Harvoin ostelen itselleni mitään. Mies onneks ostelee minulle syntymäpäivä ja joululahjaksi yleensä vaate liikkeiden lahjakortteja niin saa joskus jotain uusia vaatteita.

Raha pulaa meillä ei ole, ja yhteisestä sopimuksesta nyt opiskelenkin. Itse en vain pidä tästä tilanteesta, jossa joudun kuluttamaan miehen rajoha. Ja toivottasti en liiaksi totu siihen :D

[QUOTE="rosanna";26050593]Pitäisikö miehen siis maksaa sinulle elokuvissa käyminen, shoppailu ja muut huvit? No tottakai lapset ovat yhteisiä, mutta silti mielestäni outoa että mies maksaisi melkeinpä kaiken! Jos haluaisitkin erota, niin pystyisitkö lähtemään kun olisit riippuvainen miehestä joka elättää? Itse en ymmärrä naisia joille mies maksaa kaikki laskut, ruoat ym..[/QUOTE]

No kai sen nyt tyhmempikin ymmärtää että erotilanteessa mentäisiin töihin takaisin, hoitovapaan saa siinä tilanteessa ihan luvalla keskeyttää. Meillä mies maksoi kaiken ja minä laitoin rahani nmihin parhaaksi näin, enemmän sillä silti jäi rahaa haluamiinsa laittaa. Meinaakko että mun olisi pitänyt maksaa laskuja yms. koko hoitovapaarahalla, etten ole miehestä riippuvainen??? Mieluummin ostin niillä rahoilla vaikka kesälomareissun yms. elokuvia ja hoploppia ja muuta extraa kun olimme lasten kanssa kotosalla vallan.

[QUOTE="vieras";26051012]No kai sen nyt tyhmempikin ymmärtää että erotilanteessa mentäisiin töihin takaisin, hoitovapaan saa siinä tilanteessa ihan luvalla keskeyttää. Meillä mies maksoi kaiken ja minä laitoin rahani nmihin parhaaksi näin, enemmän sillä silti jäi rahaa haluamiinsa laittaa. Meinaakko että mun olisi pitänyt maksaa laskuja yms. koko hoitovapaarahalla, etten ole miehestä riippuvainen??? Mieluummin ostin niillä rahoilla vaikka kesälomareissun yms. elokuvia ja hoploppia ja muuta extraa kun olimme lasten kanssa kotosalla vallan.[/QUOTE]hassua miten ihmiset on erilaisia.. itse maksoin hoitovapaarahoilla normaalisti laskuja ja käytin yhteisiin menoihin ja lapsien menoihin. ei olisi tullut mieleenikään käyttää niitä "turhaan" ja maksattaa miehellä kaikkia kuluja... taas opin uutta.

Meillä tehdään niin, että molemmilla on omat henkilökohtaiset tilit, ja sen lisäksi yksi yhteinen tili, jolle siirrämme samassa suhteessa rahaa. Tällä hetkellä esim. kumpikin siirtää tuloistaan 60% tälle yhteiselle tilille, jolta sitten maksetaan vuokra, laskut, auton menot, ruoat, yhteiset leffassa käymiset ja ravintolassa syömiset jne... Omilta tileiltämme maksamme sitten henkilökohtaiset, itselle tarkoitetut ostoksemme ja menomme, kampaajakäynnit jne.

Me ollaan töissä molemmat ja käytännössä menee niin, että mä maksan ruuat ja lasten menot (sekä omat henk. koht. menoni tietysti), mies kaiken muun. Mutta me sit "lainataan" (huono ilmaus, kun ei niitä takas maksella) toiselta, kun omat rahat loppuu, ennen oli niin että mä aina "lainasin", nyt on joskus toisinkin päin, kun miehellä on epäsäännölliset tulot ja mulla kiinteä palkkapäivä.

Yhteistyössä