Miten teillä n. 1,5-vuotiaat menevät päiväunille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermo Raunio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meilläkin on ollu nyt päikkäreille meno hankalaa ja oon suosiolla lykännyt niin, että poika syö välipalan ensin. Iltasin sit venähtää, mut aika helposti nukahtaa syliin. Nyt kun hautoo hanpaita, niin en viiti kiusata takasin entiseen tapaan totuttamalla. Pikkuhousuilukin on käynnissä, joten tässä on nyt ihan tarpeeks muutakin.

Päikyille laitan partsille vaunuihin ja nykysin vaatii kuomun olemisen alhaalla. Käyn nostamassa pojan nukahdettua ja siirrän samalla kädet lämpöpussiin, ettei näpit palellu. Vartin verran yleensä juttelee siinä ja sit uni vie voiton. Sen oon todennu, että molemmilla menee turhaan hermot, jos väkisin yritän saada jäämään unille... Jos ei onnistu, niin hetken päästä uus yritys. Siitä toi tän hetkinen unille menon ajankohta onkin muotoutunu.

Esikoinen meillä vaan vietiin pinnasänkyynsä (1,5v:nä ) ja sinne nukahti ihan itsekseen, no problem. Nyt kuopus (1v9kk) nukkuu vielä rattaissa ulkona päikkärinsä, kun sisälle tuskin saisin nukkumaan, kun isompi hilluu hereillä. Ihan hyvin rauhottuu rattaisiin, kun on siihen tottunu ja on tutut rutiinit (vaipan vaihdot, pukimset ja pussiin laitto, unilelu kainaloon).

Päiväkodissa lapset nukahtavat yleensä aika helposti ja helpomminkin kuin kotona, joten siitä ei kannata stessata, kyllä siellä saadaan lapset nukkumaan jos tartetta unille on.

Minä nukutan meidän 1,5 vuotiaan sängylle viereeni. Vähän ennen kuin nukkumaanmenoaika on, sanon lapselle, että kohta mennään nukkumaan ja vaihdan vaipan ja lueskellaan vielä hetki. Sitten kannan hänet meidän vanhempien sänkyyn ja lepäillään siinä vierekkäin kunnes pikkuiselle tulee uni. Pidän itse silmiä kiinni. Ja uni tulee parissa minuutissa. Sitten kannan hänet sänkyynsä nukkumaan. Ennen imetin vielä siinä sängyssä ja nukahti siihen, mutta nyt pidän muuten vain lähellä, kun ollaan lopettelemassa imetystä. Voi kuulostaa hankalalta jonkun mielestä, mutta meillä lapsi nukahtaa kaikista helpoten ja nopeiten näin.
Omaan sänkyynsä ei kyllä rauhoitu, enkä ole sinne ruvennut opettamaankaan, koska tahdon tehdä kaiken helpoimman kautta ;).
Yöunille menee muuten saman kaavan mukaan, mutta ei kyllä silloin nukahda viereen. Silloin silittelen lasta vieressäni jonkun aikaa, kunnes kannan hänet sänkyynsä ja nukahtaa sinne siis itsekseen ilman ongelmia.

Luulen, että meillä sujuu toi nukkuminen sen takia niin hyvin, että pyrin laittamaan lapsen aina samaan aikaan nukkumaan ja teen samat rutiinit, joten hän tietää tasan tarkkaan, että nyt ollaan menossa nukkumaan.

Yhteistyössä