Miten teillä on kerrottu pienille lapsille karuja totuuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä 4-vuotias alkoi tänään ruokapöydässä kysellä mistä lautasella oleva ruoka tulee. Kyseli ensin kaikki kasvikset ja maidon ja sitten päästiin lihaan. Keskustelu meni lapsen osalta jotenkin näin "Onko tää kana ollut joskus oikeesti elävä?", "Mutta kun nyt se syödään niin nyt se on kuollut. Miten se on kuoletettu?", "Mutta eihän eläimiä saa kiusata eikä satuttaa", "Miksi me syödään eläimiä?" jne. Yritin vastailla parhaan taitoni mukaan, mutta hankalaa oli, kun tuon ikäinen on vielä pieni, eikä mielestäni olisi tarpeellista kaikkia ykstyiskohtia kertoa, mutta kun lapsi vaan kysyy ja tarkasti kysyykin..

Kyseleekö muilla lapset tällaisia? Miten vastaatte?

ihan kerron rehellisesti. Meillä on tehty nuo samat kysymykset ja vastasin ihan rehellisesti, että ihmiset syö lihaa ja eläviä ne eläimet on ollut ja niitä kasvatetaankin usein juuri ruokapöytää varten. Olen myös kertonut, että eläimet syö eläimiä ja niiden lihaa, mutta sen tietävätkin kun katsovat eläindokumentteja. Meillä 5v ja 3,5v lapset.

Kyllä mä oon kertonu tuon tyyppisistä asioista ihan rehellisesti. Että ne eläimet on joskus olleet eläviä ja ne on tapettu että ihmiset voi ne syödä. Poika 5v.

Meillä on keskusteltu viime aikoina kuolemasta paljon, kun lähisukulainen kuoli hetki sitten ja olimme viime viikolla hautajaisissa. 5-vuotiaalla oli erittäin paljon kysymyksiä ihmisen kuolemasta, mihin ihminen sitten menee, koska hän itse huonee, miten ihminen kuolee, tietääkö kuolemasta etukäteen, voiko sen perua jos ei tahdokaan kuolla jne. Istuimme lapsen kanssa pitkiä pätkiä keskustelemassa. En tietenkään liian raadollisesti selittänyt mutta yritin olla rehellinen ja pysyä sellaisella tasolla, jonka 5v voi ymmärtää.

Mielestäni on parempi puhua asioista oikealla nimellä kuin sepustaa mitään hassuja tarinoita. Sen verran kyllä sensuroin, että en kertonut vainajan olevan hautajaisissa siellä arkun sisällä. Mielestäni se olisi ollut liian iso asia 5-vuotiaalle sulatettavaksi. Selitin vain, että se arkku viedään hautaan mutta en tosiaan maininnut sisällöstä.

Itse koin tosi hankalaksi sen, kun lapsi oli sitä mieltä että eläintä kiusataan kun se syödään. Oli kamalan vaikea selittää, miksi "kiusaaminen" tässä tapauksessa onkin sallittavaa, kun aina on koitettu opettaa ettei saa kiusata ketään, ei ihmisiä eikä eläimiä.

Yhteistyössä