Miten tekisit (eskrilaisen koulumatkasta)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut

Vieras
meillä se tilanne et eskari loppui tästä meidän kyläloululta ja tyttö joutuu kulkemaan tuonne keskustaan linja-autolla.
Linja-auto pysäkille on n puoli km matkaa mikä ei ole ongelma. vaan se että se pysäkki on ns ison tien varressa (autojen nopeus 80 km/h). Ja toiseen suuntaan on mutka aika lähellä. Tullessa pysäkki siinä vähän ennen mutkaa. Tullessa pitäisi myös ylitää tie. Kun mennessä pysäkki tällä meidän puolella tietä.
Toinen vaihtoehto on että tyttö menis isompien sisarusten mukana tuohon kyläkoululle (Tulee reilu kilometri lisää matkaa yhteen suuntaan). ja vasta tuolta koulun pihalta menis linja-auton kyytiin. Joutuis nuo isommatkin sit vaan lähtemään n 20 min aikaisemmin kouluun että tuo eskarilainen ehtii linja-autoon. Naapurista on lähdössä myös tyttö eskariin.
Kuntaan soitin niin vastaus oli et on sulla kesä aikaa opettaa lapsi kulkemaan. Mutta en minä ainakaan luota vielä 6 vuotiaaseen (pari eka kk 5 vuotta). Että muistaa aina ja joka kerta tarkistaa moneen kertaan ne autot. Ja varsinki syksyllä ja talvella kun on säkkipimeää aamuisin.
Meillä isommatki on väliin sanoneet et tulikin yllättäen auto vaikka olivat kattoneet ettei tule ketään.
Ajattelin vielä tarkistaa mitä laki sanoo noista kyydeistä. Mutta tuskin siitä mitään apua löytyy.

En osaa kuvitella ettälaittaisin eskarilaisen yksin liikenteeseen tuossa tilanteessa, saattaisin itse bussiin. Isommat ovat meillä paljonkin kulkeneet itsekseen, mutta kun päiväkodista yksinkulkuluvat poistettiin, kaikien vanhempien on vaan pakko kuljettaa itse lapsensa.

saako eskarilaiset nykyää mennä muka yksin???enpä o moista ennen kuullu...ainaki enne ollu et pitää olla täysikänen hakemas ja viemäs eli esim.15v sisko tai veli ei saa hakea!!mä en lastani päästäis tollasel pysäkil yksin!!

eskariin voi viellä vaatia mielestäni taksi kyydin. tuntuu tosi pahalle laittaa noin pientä noin isolle tielle yksin.
eli on oikeutettu kuljetukseen kun on pitkä matka mutta voisitteko vaikka sen toisen eskarilaisen vanhempien kanssa hieman painostaa kuntaa että saisitte taksin kuskaamaan kun kerran kaksi samalta suunnalta....

jos ei onnistu ni sitten laittasin isompien kanssa sieltä koulun pihalta... koululaisille se 20 min kuluu nopeeta kun kavereita alkaa tulla. toivottavasti löydätte paremman ratkaisun.

Miksi et itse kuljeta?
Matka säännöt on vähän kunta ja liikenne kohtaisia, meillä esim 1-3luokkalaiset saavat kyydin jos matkaa on 3 km, 4-6 luokkalaisille vaaditaan 5 km tai erittäin vaarallinen tie.

Alkuperäinen kirjoittaja röllimamma:
saako eskarilaiset nykyää mennä muka yksin???enpä o moista ennen kuullu...ainaki enne ollu et pitää olla täysikänen hakemas ja viemäs eli esim.15v sisko tai veli ei saa hakea!!mä en lastani päästäis tollasel pysäkil yksin!!

Peesi, ihmettelen tota yksin kulkemista. :o

En päästäis yksin. Itseni ollessa eskarilainen/ekaluokkalainen niin koulumatkani oli suunnilleen samanlainen. Meillä oli mukava bussikuski joka suostui pysähtymään meidän kohdalla niin ei tarvinut kävellä bussibysäkille asti. Kun kotia tultiin niin piti ylittää tuo iso tie niin äiti oli vastassa silloin.

Alkuperäinen kirjoittaja mustikkatassu:
meillä on itse pitänyt viedä eskariin, yksin kulkeminen ei ole ollut sallittua :/

Näin meilläkin, vastuu siirtyy eskariin kun ovat vastaan ottaneet lapsen ja samaten vain nimetyt täysi-ikäiset voi pois hakea.

Siis matkan puolesta sa kyydin tuonne keskustaan. Mutta se että mikä se kyyti on. Tästä on kuitenki puoli km yleistä tietä tuonne pysäkille. Sen ymmärrän et yksityis teitä ei lasketa koulumatkaan. Et minun järjen mukaan se kyyti pitäis lähteä tältä tieltä missä meidän talo on.
Mun kuskaaminen kyllä kiven takana mutta kait sekin pakon edessä onnistuu. Kotona on 1v ja 3v. Kiva repiä ne aamulla ylös viemään isosiskoa kouluun. Ja ainakaan tällä hetkellä ei ole kuin yksi auto ja mies kulkee sillä töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis matkan puolesta sa kyydin tuonne keskustaan. Mutta se että mikä se kyyti on. Tästä on kuitenki puoli km yleistä tietä tuonne pysäkille. Sen ymmärrän et yksityis teitä ei lasketa koulumatkaan. Et minun järjen mukaan se kyyti pitäis lähteä tältä tieltä missä meidän talo on.
Mun kuskaaminen kyllä kiven takana mutta kait sekin pakon edessä onnistuu. Kotona on 1v ja 3v. Kiva repiä ne aamulla ylös viemään isosiskoa kouluun. Ja ainakaan tällä hetkellä ei ole kuin yksi auto ja mies kulkee sillä töissä.

Öh kyllä muutkin joutuu raahaamaan kaikki lapset mukana... Ja MUITAKIN ihmisiä.

Me viedään esikoululainen eskariin niin, (mun työssäoppiminen alkaa viereisessä kaupungissa 7.00 ja eskariin saa mennä vasta 7.30, se on koulussa, ei päiväkoti, ja pieni ryhmä) MUN ISÄ joutuu hakemaan mun miehen työhänsä, pojan päiväkotiin keskustaan ja eskarin tohon 3km päähän OMALLA autollaan!

Ja asialle ei minkään voi, ei mun mies VOI mennä 2x lapsen kanssa pyörällä töihin 8.00... Ja keretä viemään lapset ihan eri puolelle kaupunkia ajoissa.

Ja ollaan sen verta köyhiä, et autoja ei oo kun yksi ja mä meen sillä kun lähin pysäkki olis 4km päässä ja bussi ei tosiaankaan takaisin aja niin, et pääsisin hakee kummankin lapsen ajoissa (eskari menee kiinni 16.30) ja kuopuksella on DM, et oleppa myöhässä päivälliseltä + ruokakauppa...

Et ME raahataan MUN ISÄkin aamuisin... :D

Yhteistyössä