Miten tekisitte? Lapselle sukunimi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ollaan avoliitossa. Miehen sukunimi on sellainen hirvitys, että sitä ei kyllä mielellään enää jatkais, vaan sais kuolla sukupuuttoon. Siitä siis todellakin on kuullut sekä lapsena että edelleenkin. :( Oma sukunimi on ihan ok, mutta mun mielestä lapselle pitäisi antaa isän sukunimi. En tiedä miksi. Kai se on meidän suvussa vaan tapa. Pitääkö mun nyt sitten kuitenkin nimetä lapseni omalla sukunimellä vai passittaa mies vaihtamaan omansa?

Miksi ihmeessä sä haluaisit rankaista lasta kamalalla nimellä vain koska "näin nyt ehkä kait sitten kuuluis tehdä..?" ?

Nyt se oma elämä haltuun ja päätökset teidän parhaaksi, ei ajatellen mitä suku miettii. Omat ajatuksensa pystyy kyllä muuttamaan ;)

[QUOTE="aapee";24645619]Sä olet oletettavasti se emo? :D Onko isällä ulkopuolinen olo, tiedätkö?[/QUOTE]

Ei ole (ei ainakaan nimen perusteella - akkavalta vahvasti talossa, sillä perusteella varmaan voi ollakin ;)).

Me tosin puhuttiin asiasta jo ennen lasten syntymää. Oikeastaan jo ennen kuin jätettiin ehkäisy pois.

[QUOTE="vieras";24645640]Lapsille sun sukunimi, ja jos menette naimisiin, mies voi myös ottaa sinun sukunimesi :) Mun mielestä on ihan turhaa kiusata lapsia ikävällä sukunimellä.[/QUOTE]

Mies on vaan sanonu, että ei halua mun sukunimeä, jos mennään naimisiin. :D Kiemuraista on. Taidetaan kumpikin olla turhan jääräpäisiä tässä asiassa, mut niinhän se on että lopulta lapsen parasta on ajateltava.

Me ollaan naimisissa, eri sukunimet, ja puhuttiin jo ajoissa, et jos lapsia tulee, niin niille tulee mun nimi. On vaan molempien mielestä kivempi nimi, ja mies jatkaa vuosia kestönyttö arpomista, vaihtaisko mun nimen kun lapsi tulee. :)

[QUOTE="vieras";24645872]Ei nimi miestä pahenna jne.. Taas lapselle opetetaan että kaikkien pitäisi olla tyyliin "virtasia"..[/QUOTE]

Ei pahenna, mutta osa sukunimistä on suoraan sanottuna aivan kamalia. En viitsi esimerkkejä laittaa, mutta paljon on Suomessakin sukunimiä, joita saa jopa hävetä, kun ovat niin rumia tai muuten inhottavia merkitykseltään.

Periaatteessa miehen "suku" jatkuu vaikka lapsi saisikin sun sukunimen. Näin se vaan menee, tietty saahan sitä ajatella ja laittaa lapselle sen nimen minkä haluaa.

Esim. mun sukunimi on melko harvinainen ja suku ei jatku kuin yhden serkun puolesta (jos jatkuu), ni ei se meijän suku jatku vaikka ois laitettu mun sukunimi lapselle. Näin on närhen munat.

miten noi sukunimi asiat menee? jos mulla on ukko, jonka kanssa en ole naimisissa ja haluan meidän yhteiselle lapselle mun sukunumen nyt. sitten mennään ukon kanssa naimisiin ja otan sen sukunimen, saadaan lapsi. tuleeko tästä lapsesta nyt sitten saman sukunimen kantaja, kun sisaruksestaan vai tuleeko nimi nyt äidin ja isin yhteisen sukunimen perusteella?

Mulla ei oo ikinä käynyt mielen vieressäkään että lapselle isän nimi! :O Siis TOTTAKAI mun nimi, ei oo muuta mahdollisuutta!

Eli siis joo, näin kun lähituttavianikin ajattelen, ihan hyvin voit oman nimes antaa, kyllä se on yhtä yleistä kuin isänkin nimen antaminen. Taitaa olla vaan joku muinaisjäänne tuollainen ajatus...? Tai sit se on jotenkin aluekohtaista tms.

miten noi sukunimi asiat menee? jos mulla on ukko, jonka kanssa en ole naimisissa ja haluan meidän yhteiselle lapselle mun sukunumen nyt. sitten mennään ukon kanssa naimisiin ja otan sen sukunimen, saadaan lapsi. tuleeko tästä lapsesta nyt sitten saman sukunimen kantaja, kun sisaruksestaan vai tuleeko nimi nyt äidin ja isin yhteisen sukunimen perusteella?

Muistaakseni nimilain mukaan kaikilla samoista vanhemmista syntyneillä lapsilla täytyy olla sama sukunimi. Eli joko vaihdatte jo syntyneen sukunimeä tai sitten kaikille tuo jo olemassa oleva..

Itse kastan lapseni isän sukunimellä, koska se jotenkin lähentää lasta isäänsä meillä. Itsekin äitini kastanut lapset isän sukunimellä, meillä se vain toimii. Sen lisäksi, että sukunimi on harvinaisempi kuin omani ja sopii kivasti etunimeen myös :) Tosin vanhimmalla lapsella tulee olemaan eri isä kuin muilla, joten sukunimikin on sitten eri. Mutta eipä se meillä kotona ketään erotellut, joten en usko että koskaan tuleekaan erottelemaan. Olipahan hankala selittää kavereille tosin aikoinaan miksi äidin lapsilla on 3 eri sukunimeä.. :D

Siis kaikki perheen lapset joilla on molemmat vanhemmat yhteisiä, tulee olla saman sukunimisiä. Toi on hiukan kimurantti tilanne. Kai siinä sitten tarvii vaihtaa sen avoliiton aikana syntyneen sukunimi, kun eihän ne lapset voi olla eri nimisiä sukunimeltään kuin vanhemmat (olettaen, että vanhemmat avioituessaan ottavat siis miehen sukunimen).

Eikös se olis kuitenkin järkevintä laittaa sille ekallekin lapselle se tuleva yhteinen sukunimi?

Yhteistyössä