Miten tekisitte lastenhoidon kanssa tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Olen jäämässä työttömäksi. Töissä olen vielä tämän viikon ja ensi viikon maanantain. Saan lokakuulta vielä koko kuulta palkan, eli loppukuun olen tavallaan palkallisella lomalla. Marraskuusta lähtien olen sitten työtön.

Paitsi että olen tietysti koko ajan hakemassa töitä. Sain juuri yhden haun päätökseen parin työhaastattelun jälkeen. En kuitenkaan tullut valituksi. Eilen bongasin seuraavan mielenkiintoisen työn mitä hakea, soittelen siitä lisätietoja huomenna ja laitan hakemuksen vetämään. Olen päättänyt hakea yhtä työtä kerrallaan ja vain sellaista työtä jota todella haluan tehdä. Satsaan sitten tosissani hakuihin tietenkin.

Ja sitten se kysymys: 3v3kk kuopus on päiväkodissa. Haluaisin vähentää hoitopäiviä, mutta en ottaa kokonaan pois hoidosta ihan jo siksikin, että lapsella on siellä kavereita mutta kotona ei. Yhtenä päivänä viikossa tullaan käymään lapsen kanssa perhekerhossa, eli ainakin silloin on kotona mun kanssa. Mutta onko liikaa/liian vähän jos pidettäisiin pitkä viikonloppu (pe-ma) ja poika olisi sitten kahtena päivänä viikossa hoidossa. Tuolloin pystyisin hoitamaan asioita jne. Mitäs mieltä olette? Siksi kyselen kun tuntuu jotenkin itsekkäältä viedä lasta hoitoon vaikka itse on kotona, enkä edes tiedä kuinka kauan.

Minä tekisin niin, että ottaisin mahdollisimman minimin hoitoajan ja -maksun. Eli 10 krt / kk max. 5 h / pvä. Näin hoito-oikeus ko. päiväkotiin säilyy ja on helppo muuttaa kokoaikaiseksi kun hoitoaikojen tarve muuttuu.

Mun mielestä alkuun on hyvä pitää lasta hoidossa kun selvittelet mahdollisuuksia ja haet aktiivisesti töitä. Mulla olisi ainakin täysi tohina työhakemusten ja -haastatteluiden kanssa, ja sitten täälläpäin ainakin työt aloitetaan usein haastattelua seuraavina päivinä eli käytännössä heti. Eli hoitosopimusta ei kerkäisi jatkuvasti rukkaamaan.

Jos sen sijaan työttömyys venähtää, niin harkitsisin jossakin vaiheessa, että olisin enemmän kotona lapsen kanssa. Esim niin, että lapsi olisi hoidossa vain kahtena päivänä viikossa neljän sijaan. Ja nyt kun on neljä päivää viikosta niin pitäisin lyhyempiä päiviä, syötäisiin aamupala kotona ja sitten vasta pk:lle, hakisin jo hieman välipalan jälkeen kotiin ainakin osana päivistä. Onhan siinä itsellekin suuri ero, että tekeekö 6h työpäivän vai 8h.

Minä pitäisin paikan, voihan olla että saat nopeastikin töitä, ja jos nyt irtisanot tuon hoitopaikan kokonaan, ette välttämättä saa samasta tarhasta paikkaa sitten kun tarvis on.

mulla oli tuo sama tilanne vuoden vaihteessa. Tehtiin päiväkodin kans sopimus hoitopäivistä 15pv/kk ja sit jos olisin yhtäkkiä työllistynyt niin olisin voinu muuttaa kokopäiväseksi sopimukseksi (niinkuin sitten tehtiinkin).
Tuo sun ajatus kuulostaa ihan hyvältä, koska todella niitä omiakin asioita pitää hoitaa kuten työhakemuksia ja haastatteluja. Ja pystytkö edes säilyttämään lapsen hoitopaikkaa jos et sitä käytä?

Minä tekisin niin, että ottaisin mahdollisimman minimin hoitoajan ja -maksun. Eli 10 krt / kk max. 5 h / pvä. Näin hoito-oikeus ko. päiväkotiin säilyy ja on helppo muuttaa kokoaikaiseksi kun hoitoaikojen tarve muuttuu.

Täällä jos ottaa noi sopimuspäivät tai osa-aikaisen se on voimassa 5kk kerrallaan. Et se kannattaa selvittää onko joku rajoitus pituudeltaan, jos päivät ei riitä työhön paluun jälkeen.

Mutta kysymykseen pitäisin paikan ja lapsen hoidossa just noin vaikka kun olet ajatellut.

Mulla ei onnistunu 10pv/kk sopimus, koska joutuivat päiväkodille ottamaan toisen lapsen siihen "toiselle puolikkaalle" ja sit olis ollu hankalaa jos ois tarvinnukki yhtäkkiä kokoaikasen paikan. Siksi maksoimme 15:sta päivästä ja sopimus oli niin vaikka todellisuudessa lapset oli sen n. 10 pv/kk.

Mä ajattelin etten ainakaan ihan heti lähtisi rukaamaan edes hoitosopimusta uudelleen. Eli maksettaisiin täydestä hoidosta, mutta lapsi olisi enemmän kanssani kotona. Juurikin sen takia, että tilanne on niin epävarma. Voihan olla että heti tuo seuraava työ saattaa natsata...tai sitten olen työttömänä vielä ensi vuonnakin. En tiedä noista hoitomaksuista, mutta tokkopa säästö on niin valtava, että ainakaan vielä lähtisin muuttamaan sopimusta.

Mä ajattelin etten ainakaan ihan heti lähtisi rukaamaan edes hoitosopimusta uudelleen. Eli maksettaisiin täydestä hoidosta, mutta lapsi olisi enemmän kanssani kotona. Juurikin sen takia, että tilanne on niin epävarma. Voihan olla että heti tuo seuraava työ saattaa natsata...tai sitten olen työttömänä vielä ensi vuonnakin. En tiedä noista hoitomaksuista, mutta tokkopa säästö on niin valtava, että ainakaan vielä lähtisin muuttamaan sopimusta.

Nimenomaan on valtava, eikä itselle kyllä tulisi mieleenkään maksaa täyttä kun meidän kunnassa ainakin on käynyt helposti muuttaa hoitosopimus tarvittaessa kokoaikaiseksi. Ja näinhän se lakiin perustuen pitäisi tapahtua joka kunnassa.

[QUOTE="mii";24707932]Mulla ei onnistunu 10pv/kk sopimus, koska joutuivat päiväkodille ottamaan toisen lapsen siihen "toiselle puolikkaalle" ja sit olis ollu hankalaa jos ois tarvinnukki yhtäkkiä kokoaikasen paikan. Siksi maksoimme 15:sta päivästä ja sopimus oli niin vaikka todellisuudessa lapset oli sen n. 10 pv/kk.[/QUOTE]

Teidän kunnassa on toimittu sitten vastoin päivähoitolakia. Vai oliko se asiakasmaksulaki....no joka tapauksessa 1.8.2010 alkaen sopimus vähäisemmästä palveluntarpeesta voidaan tehdä, mikäli hoitopäivien lukumäärä on 10-15 hoitopäivää/kk (sosiaali- ja terveyslautakunta 25.2.2010 § 23).

[QUOTE="höh";24707919]Täällä jos ottaa noi sopimuspäivät tai osa-aikaisen se on voimassa 5kk kerrallaan. Et se kannattaa selvittää onko joku rajoitus pituudeltaan, jos päivät ei riitä työhön paluun jälkeen.

Mutta kysymykseen pitäisin paikan ja lapsen hoidossa just noin vaikka kun olet ajatellut.[/QUOTE]

Joo, tehdän vähintään viideksi kuukaudeksi, mutta laki velvoittaa purkamaan / muuttamaan hoitosopimusta kesken sopimuskauden mikäli siihen on painava peruste kuten muutos työajoissa tai vaikka perhesuhteissa.

no sittenhän se on ihan sama miten pidät hoidossa jos maksat täydestä ja on oikeus pitää vaikka joka päivä. Pidät sitten 2pv viikko jos siltä tuntuu ja lisäät tarvittaessa.

[QUOTE="tiina";24708157]no sittenhän se on ihan sama miten pidät hoidossa jos maksat täydestä ja on oikeus pitää vaikka joka päivä. Pidät sitten 2pv viikko jos siltä tuntuu ja lisäät tarvittaessa.[/QUOTE]

Tätä minäkin vähän ihmettelin, että jos oli jo selvät sävelet niin mitä sitä sitten kysymään :D Luulin, että hän haki vinkkejä eri hoitosopimusvaihtoehdoista, joita on juuri vaihtuvien elämäntilanteiden mukaan tarjolla.

Meillä on ollut lapset sekä Helsingissä että täällä Kouvolassa hoidossa osa-aikaisena ja kun olen saanut töitä, vaihdettu samantien kokoaikaisiksi. Näissä kunnissa ei ainakaan aiemmin ole ollut sen kanssa ongelmia. Maksut siis käytettyjen päivien ja tuntien mukaan.

Tätä minäkin vähän ihmettelin, että jos oli jo selvät sävelet niin mitä sitä sitten kysymään :D Luulin, että hän haki vinkkejä eri hoitosopimusvaihtoehdoista, joita on juuri vaihtuvien elämäntilanteiden mukaan tarjolla.

Eikun mietin että olenko julma ja itsekäs äiti jos pidän lastani hoidossa vaikka olenkin itse kotona. Sitä tässä vaan pohdiskelin että ottaisiko joku kokonaan lapsen kotiin, tai pitäisi hoidossa max. kerran viikossa tai jotain. Mietin että mikä määrä mahtaisi olla riittävä lapselle saadakseen sosiaalisia virikkeitä, riittävä minulle jotta voin hakea töitä ja ravata haastatteluissa (joihin toivottavasti pääsen) ja että mikä määrä taas on liikaa hoidossa.

Hei sinä muuten sanoit että summassa on suuri ero, siis jos on täysipäiväinen tai osa-aikainen. Osaatko ihan luvuissa sanoa paljonko ero on? Löytyyhän se tieto jostain muutenkin, mutta helpoiten saisin sen tästä jos sen osaat kertoa :)

Eikun mietin että olenko julma ja itsekäs äiti jos pidän lastani hoidossa vaikka olenkin itse kotona. Sitä tässä vaan pohdiskelin että ottaisiko joku kokonaan lapsen kotiin, tai pitäisi hoidossa max. kerran viikossa tai jotain. Mietin että mikä määrä mahtaisi olla riittävä lapselle saadakseen sosiaalisia virikkeitä, riittävä minulle jotta voin hakea töitä ja ravata haastatteluissa (joihin toivottavasti pääsen) ja että mikä määrä taas on liikaa hoidossa.

Hei sinä muuten sanoit että summassa on suuri ero, siis jos on täysipäiväinen tai osa-aikainen. Osaatko ihan luvuissa sanoa paljonko ero on? Löytyyhän se tieto jostain muutenkin, mutta helpoiten saisin sen tästä jos sen osaat kertoa :)

Oisko osa-aikaisen (alle 5h/päivä) maksu 60%. onhan se iso summa jos täyttä maksaa

Vähintään sadan euron säästöhän siinä tulee, jos päivähoitomaksu on täydet. Ja jos on osapäiväinen vuorohoidossa (esim. 10 toimintapäivää kuukaudessa) on maksu vieläkin edukkaampi.

Teidän kunnassa on toimittu sitten vastoin päivähoitolakia. Vai oliko se asiakasmaksulaki....no joka tapauksessa 1.8.2010 alkaen sopimus vähäisemmästä palveluntarpeesta voidaan tehdä, mikäli hoitopäivien lukumäärä on 10-15 hoitopäivää/kk (sosiaali- ja terveyslautakunta 25.2.2010 § 23).

niin ois me voitu tehdä sopimus niinkin, mutta sit ois menny lapsiluku "yli" jos meidän lapset oliski tarvinnu yhtäkkiä kokoaikasen paikan..ja jos se ois tarvittu nopeesti -se kokoaikanen siis- niin toki kunnan olis pitäny lapsille kokoaikanen paikka järjestää mut olisko ne päässy siihen samaan tuttuun päiväkotiin.. Lähinnä sanoivat tuota pienemmän lapsen osalta, joka siis vielä alle 3-v ryhmässä, isommalla eivät olleet niin tarkkoja, koska siellä paljon muitakin 10pv sopimuksella.

Meillä on ollut lapset sekä Helsingissä että täällä Kouvolassa hoidossa osa-aikaisena ja kun olen saanut töitä, vaihdettu samantien kokoaikaisiksi. Näissä kunnissa ei ainakaan aiemmin ole ollut sen kanssa ongelmia. Maksut siis käytettyjen päivien ja tuntien mukaan.

Sama lakihan se koskee joka kuntaa, joten yhtälailla se pitäisi onnistua niin Helsingissä kuin jossain perähikiälläkin :D

Vähintään sadan euron säästöhän siinä tulee, jos päivähoitomaksu on täydet. Ja jos on osapäiväinen vuorohoidossa (esim. 10 toimintapäivää kuukaudessa) on maksu vieläkin edukkaampi.

Ok. Mä luulin että säästö olis kympeissä. Pitää siis neuvotella päiväkodin kanssa asiasta ja katsoa heidän kantansa. Jos näyttää siltä etten työllisty, niin viimeistään tammikuusta vois alkaa osa-aikaisen hoidon.

Yhteistyössä