Miten tekisitte... päivähoidon aloittamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vielä kotona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vielä kotona

Vieras
Mulla on kaksi lasta, 4,5 v ja 2v4kk. Töihin paluu alkaa hiljalleen mietityttää, kotona olen ollut esikoisen syntymästä lähtien. Mitä mieltä olette, kannattaisiko mun viivästyttää töihinpaluuta siihen asti että nuo saisi samaan ryhmään päiväkodissa (täällä ikäraja 3 v) vai onko se ja sama, jos pienempi menee pienten ryhmään ja isompi isojen ryhmään? Kyllä sinne isoihin varmaan otetaan pari kuukautta "etukäteenkin". Olisiko kivempi muksuille olla samassa ryhmässä?

syksyisinhän paikkoja on yleensä avoinna, joten kannattaa aloitus tähdätä siihen. muutoin voi olla hankalaa saada edes samaan päiväkotiin. en näe mitään syytä, miksi sisarusten tulisi välttämättä olla samassa ryhmässä.

Mun mielipide: eri ryhmiin.

Saavat toisistaan lomaa edes hoidossa :D ja molemmat voi muodostaa rauhassa omia ystävyyssuhteita, eikä isomman tarvitse kantaa huolta pienemmästä eikä pienempi turvaa isompaan.

Sitäpaitsi, ei täällä 2 v ikäerolla olevat sisarukset olisi samassa ryhmässä muutenkaan. On 0-3 v ryhmä, 3-4 v ja 4-5 v.

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
syksyisinhän paikkoja on yleensä avoinna, joten kannattaa aloitus tähdätä siihen. muutoin voi olla hankalaa saada edes samaan päiväkotiin. en näe mitään syytä, miksi sisarusten tulisi välttämättä olla samassa ryhmässä.

Täälläpäin yleensä löytyy paikkoja ihan hyvin. Ihan syksystä en vielä ole töihin palaamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

Saavat toisistaan lomaa edes hoidossa :D ja molemmat voi muodostaa rauhassa omia ystävyyssuhteita, eikä isomman tarvitse kantaa huolta pienemmästä eikä pienempi turvaa isompaan.

Sitäpaitsi, ei täällä 2 v ikäerolla olevat sisarukset olisi samassa ryhmässä muutenkaan. On 0-3 v ryhmä, 3-4 v ja 4-5 v.

Ok... voihan se olla noinkin. :) Täällä on ryhmät 0-3, 3-5 ja eskarit.

Eipä nuo kauaa ehdi samassa ryhmässä olla, ennen kuin isompi lähtee eskariin. Pehmeänä laskuna se hoidon aloitus voisi toimia yhteisessä ryhmässä. Itse laitoin pph:lle lapset, että pääsevät samaan ryhmään.

Ainakin meidän päiväkodissa on syksyllä aloittavat jo valittu, ja jos nyt laittaa hakemuksen, niin lapset päätyisivät muuhun päiväkotiin, ja mahdollisesti jopa eri päiväkoteihin. Meillä pitävät mielellään vielä reilusti kolmevuotiaitakin pienten ryhmässä, jos vaan siinä on tilaa.

Mä mietin, että eikö se voisi olla kivakin, että lapset olisivat eri ryhmissä? Ovat kuitenkin kotona keskenään, vaikka alkuun tietty saisivat turvaa toisistaan päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

Mä nimenomaan halusin, että lapset saavat turvata toisiinsa hoidossa. Miksi se on paha juttu?

Minäkin murehdin joku aika sitten sitä et syksyllä kun lapset siirtyvät päiväkotiin joutuvat eriryhmiin. Mutta nyt olen huomannut että isoveli ottaa perhepäivähoidossa todella paljon osaa pikkusiskon hoitoon, askareisiin yms. Joten ihan hyvä että menevät eriryhmiin, niin ei isoveljen tarvitse olla kokoajan huolehtimassa pienemmästään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eipä nuo kauaa ehdi samassa ryhmässä olla, ennen kuin isompi lähtee eskariin. Pehmeänä laskuna se hoidon aloitus voisi toimia yhteisessä ryhmässä. Itse laitoin pph:lle lapset, että pääsevät samaan ryhmään.

Totta, eivät ehtisi pitkään olla samassa ryhmässä kuitenkaan, puolisen vuotta suunnilleen. Ajattelin laittaa suoraan päiväkotiin, kun esikoisen eskarin alettua jouduttaisiin sinne siirtymään joka tapauksessa.

Riippuu toki vähän lasten luonteesta. Itse uskon, että aloittaminen on helpompaa, jos ovat samassa ryhmässä. Meillä kakkonen aloitti isoveljen (lähes 5 v) kanssa isojen ryhmässä, vaikka oli vasta 2 v 9 kk. Ja oli varmasti hänelle parempi vaihtoehto, kuin mennä pienten ryhmään yksin ja vaihtaa sieltä pian taas toiseen ryhmään. Itse asiassa molemmat saivat toisistaan turvaa alussa oudossa päiväkotimaailmassa, vaikka pian löysivätkin omat kaverinsa. Itsellekin oli helpomapaa, kun sai yhdestä ovesta viedä molemmat aamuisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Katriina:
Ainakin meidän päiväkodissa on syksyllä aloittavat jo valittu, ja jos nyt laittaa hakemuksen, niin lapset päätyisivät muuhun päiväkotiin, ja mahdollisesti jopa eri päiväkoteihin. Meillä pitävät mielellään vielä reilusti kolmevuotiaitakin pienten ryhmässä, jos vaan siinä on tilaa.

Mä mietin, että eikö se voisi olla kivakin, että lapset olisivat eri ryhmissä? Ovat kuitenkin kotona keskenään, vaikka alkuun tietty saisivat turvaa toisistaan päiväkodissa.

Täällä on vain yksi päiväkoti ja yleensä sinne on löytynyt hyvin paikkoja. :)

Ei ole kokemusta päiväkodista vielä niin en tiedä miten tuo pitäisi ajatella, olisivatko toisilleen tuki ja turva samassa ryhmässä vai onko parempi itsenäistyä omissa ryhmissään.

Mä nimenomaan halusin, että lapset saavat turvata toisiinsa hoidossa. Miksi se on paha juttu?

Voi aiheuttaa liikaa stressiä isommalle sisarukselle. Hoidossa pitää turvata aikuisiin, ei sisarukseen. Riippuu toki lapsen luonteesta, mutta mun esikoinen kantoi aina kovasti huolta pikkuveljensä pärjäämisestä kun olivat joskus satunnaisesti samassa ryhmässä.

Lisäksi voi olla sitä, että sisarus on mustasukkainen: mun veli/sisko, sen kanssa ei muut saa leikkiä.

Ja jos tukeutuu vain sisarukseen, ei ehkä ystävysty muiden lasten kanssa.

Siksi mun valintani olisi eri ryhmät.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Totta, eivät ehtisi pitkään olla samassa ryhmässä kuitenkaan, puolisen vuotta suunnilleen. Ajattelin laittaa suoraan päiväkotiin, kun esikoisen eskarin alettua jouduttaisiin sinne siirtymään joka tapauksessa.

Pidetäänkö teillä eskari päiväkodissa? Täällä se pidetään koulun tiloissa, joten päiväkoti jää välistä kokonaan, jos siirtyy pph:lta eskariin.

Puolesta ja vastaan on siis mielipiteitä... ehkä tästä voisi päätellä että kummassakin tavassa on hyvät ja huonot puolensa, ja että ei ole kovin olennainen asia kuitenkaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Pidetäänkö teillä eskari päiväkodissa? Täällä se pidetään koulun tiloissa, joten päiväkoti jää välistä kokonaan, jos siirtyy pph:lta eskariin.

Eskari on päiväkodissa.

Ei kai nyt alle 3v:n vielä tarvii itsenäistyä? Oma sisko/veli on monelle aikuisenakin vielä paras kaveri, itse en koe, että mun tehtäväni äitinä olisi sisarussuhdetta heikentää. Sitäpaitsi meillä isompikin on luottavaisempi, kun on oma pikkusisarus mukana, isompi on ujo ja herkkä lapsi.

Minä en oikein ymmärrä sitä ajatusta, että ensin olisi hyvä olla kotona niin pitkää kuin mahdollista, mutta sitten olisikin hyvä olla heti erossa myös rakkaasta sisaruksesta, kun äiti menee töihin. Meillä oli aikanaan se tilanne, että piti laittaa hoitoon 1 v ja 3 v ja kyselin sisarusryhmää. Päiväkodin johtaja vain totesi minulle tylysti, että on parempi vanhemmilekin, jos lapset ovat omissa ryhmissä, niin eivät illalla kinastele kotona niin paljon, kuin jos olisivat olleet yhdessä koko päivän. No minä en uskonut, että on parempi lapsille ja onneksi sain lopulta samaan aivan ihanaan perhepäivähoitoryhmään, jossa olivatkin kunnes siiryivät yhdessä päiväkotiin (samaan ryhmään). Ap:n tilanne tietenkin vähän toinen, kun lapset eivät niin pieniä enää, mutta on se alle 3-vuotias vielä pieni kuitenkin.

Yhteistyössä