Miten toimia? asiaa mummista ja ukista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Taitaa tuo "haluaminen, haluaminen, haluaminen" kulkea ap:llä suvussa.

Minun isälläni on tapana keksiä "vitsikkäitä" lempinimiä lapsenlapsilleen. Jos alkaisin siitä valittaa, olisivat varmaan kohta välit katkolla. Isältä ovat välit menneet poikki useammankin sukulaisen kanssa pikkuseikkojen takia.

Mutta onneksi minulla on järkeä antaa lempinimien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tärkeintä on, että lapsella on isovanhempi olemassa ja elämässä. Hauska vaari, vaikka itsepäinen onkin.

Minustaki kuulostaa siltä että tää on ihan joku valtataistelu ja kyseessä tietenkin appivanhemmat ja niinku joku jo yllä sanoi, aloittajaa ärsyttää kun eivät tottele häntä.

Mutta jos vanhemmilla ei ole lupaa päättää lapsensa nimeä niin kenellä sitten on? Siis jos kyse niin pienestä lapsesta joka ei osaa itse sanoa.

Jos haluaisin lastani kutsuttavan Jani-Petteriksi niin antaisin nimeksi Jani-Petteri. Jos taas haluaisin kutsumanimeksi Jani, niin nimeksi tulisi Jani Petteri. Mitä järkeä antaa väliviivallinen nimi jos sillä koko nimellä ei kutsuta? Ja nimilainkin mukaan se on yksi nimi eli kun lapsella voi olla 3 nimeä voi nimenä olla Jani-Petteri Kauko-Kaaleppi Jorma-Henrikki.

[QUOTE="mmmm";26149477]Mutta jos vanhemmilla ei ole lupaa päättää lapsensa nimeä niin kenellä sitten on? Siis jos kyse niin pienestä lapsesta joka ei osaa itse sanoa. [/QUOTE]

Vanhemmat päättävät lapsensa nimen ja ilmoittavat sen väestörekisteriin tai seurakunnalle. Lapsen muut läheiset kutsuvat sitten ehkä lasta lempinimellä.

Varsin yksinkertaista minusta.

Yhdysnimet on tosi hankalia, niitä joutuu aina tavaamaan joka paikassa ja kertomaan tuleeko väliviivalla vai ilman... Ja sitten ihmisten pitää aina kysyä että käytetäänkö koko nimeä vai vain toista, koska niin moni kuitenkin ihan itse pudottaa sen toisen nimen pois kutsumanimestä.

Itse annoimme tytöllemme ihanan nimen, joka olisi kaunis myös yhdistelmänimenä mutta päätimme kirjoittaa ne erikseen - koska se tulee olemaan muksulle todennäköisesti helpompi nimi. Hellittelynimenä käytämme molempia etunimiä yhdessä :heart: Ja nimi on juurikin lajia Meri-Tuuli eli sillä on merkitys, mutta päätimme laittaa sen silti erikseen ja virallinen nimi on siis Meri Tuuli. No joo, en kerro oikeaa nimeä tässä, kun se on meidän :p

Taitaa tuo "haluaminen, haluaminen, haluaminen" kulkea ap:llä suvussa.

Minun isälläni on tapana keksiä "vitsikkäitä" lempinimiä lapsenlapsilleen. Jos alkaisin siitä valittaa, olisivat varmaan kohta välit katkolla. Isältä ovat välit menneet poikki useammankin sukulaisen kanssa pikkuseikkojen takia.

Mutta onneksi minulla on järkeä antaa lempinimien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tärkeintä on, että lapsella on isovanhempi olemassa ja elämässä. Hauska vaari, vaikka itsepäinen onkin.

Etkö sinä sitten ole HALUNNUT valita lapsesi nimeä?

minä olen HALUNNUT :) Sori, jos sana valintani ei sinua miellytä. =)

Ja, kyse EI siis ole lempinimestä! lueppa tarkemmin! Vaan kokonimen lausumisesta kutsuttaessa.

[QUOTE="mmmm";26149477]Mutta jos vanhemmilla ei ole lupaa päättää lapsensa nimeä niin kenellä sitten on? Siis jos kyse niin pienestä lapsesta joka ei osaa itse sanoa.

Jos haluaisin lastani kutsuttavan Jani-Petteriksi niin antaisin nimeksi Jani-Petteri. Jos taas haluaisin kutsumanimeksi Jani, niin nimeksi tulisi Jani Petteri. Mitä järkeä antaa väliviivallinen nimi jos sillä koko nimellä ei kutsuta? Ja nimilainkin mukaan se on yksi nimi eli kun lapsella voi olla 3 nimeä voi nimenä olla Jani-Petteri Kauko-Kaaleppi Jorma-Henrikki.[/QUOTE]

Näin juuri! :) nimilain mukaan se on yksi nimi.

[QUOTE="Vieras";26148967]Siksi kun on vittumaista luetella pitkiä nimiä. Etkö tajua!![/QUOTE]

puhua pälpätät varmaan muutenkin, niin ei yksi lisänimen sanominen taida maailmaasi kaataa? en ymmärrä miksi pitää v**tua laukoa tähän asiaan.

[QUOTE="aloittaja";26149875]Etkö sinä sitten ole HALUNNUT valita lapsesi nimeä?

minä olen HALUNNUT :) Sori, jos sana valintani ei sinua miellytä. =)

Ja, kyse EI siis ole lempinimestä! lueppa tarkemmin! Vaan kokonimen lausumisesta kutsuttaessa.[/QUOTE]

Joo, toki halusin valita lapselle nimen, yhdessä puolisoni kanssa. Ja monia lempinimiäkin lapsi on läheisiltään saanut. Miksi lempinimi ei voisi olla yhdysnimen etuosa?

Itselläni on muuten sivumennen sanoen yhdysnimi, ja täytyy sanoa oman ja kaveripiirin kokemuksella, että viimeistään teini-ikään mennessä lapsesi haluaa itsekin pätkäistä nimensä. Ja "haluaa" varmasti caps lockilla, kun sinun lapsesi on ;)

[QUOTE="vieras";26142634]
Älä anna periksi. Jos homma jatkuu, keksit isovanhemmille uudet nimet. Esim. Riitta-mummista tuleekin Marja-Kirsikka ja Eino-papasta Kustaa-Viljami. Saatan olla lapsellinen, mutta näin tekisin itse kunnes oppisivat.[/QUOTE]

Typerys, kukaan ei ole lapselle keksinyt uusia loukkaavia nimiä kuten sinä ehdotat lapsellisesti.
vai pitäsikö tässä isovanhempien alkaa vittuilemaan takaisin ja sanoa lapsen nimi näin (oletetaan että lapsen nimi vaikka Liisa-Marja)
Liisa väliviiva Marja
Ymmärrän jos aletaan noin naurettavaksi että keksitään joku pilkkanimi mutta vaikka tuos Liisa on vain lyhenne Liisa-Marjasta ja ei olenkaan loukkaavaa.
Minusta tässä ei ole mitään ongelmaa jos lapsi kuitenkin tietää ja tunnistaa että hän on virallisesti vaikka se Liisa-Marja ja tottunut että häntä kutsutaan Liisaksi.

Tuskin kyse on siitä, etteivätkö isovanhemmat jaksaisi sanoa pidempääkin nimeä. Todennäköisesti he kuuluvat siihen enemmistöön, jonka mielestä moniosaiset etunimet ovat WT-nimiä, mutta ovat liian korrekteja sanoakseen tätä ääneen.

Tuskin kyse on siitä, etteivätkö isovanhemmat jaksaisi sanoa pidempääkin nimeä. Todennäköisesti he kuuluvat siihen enemmistöön, jonka mielestä moniosaiset etunimet ovat WT-nimiä, mutta ovat liian korrekteja sanoakseen tätä ääneen.

:laugh:

Mistä te näitä keksitte?

40-50-luvulla syntyneissähän on yleistä nämä Marja-Liisa, Marja-Leena, Anna-Maija ym. eli just näiden meidän isovanhempien lapsissa (meidän vanhemmissa) eli ovat sitten antaneet omille lapsilleen WT-nimet.

Nykyään tuntuu olevan enemmän ja enemmän tapana antaa omasta mielestä hirmu hieno ja omaperäinen nimi, jota sitten saa olla selittämässä. Miten se kirjoitetaan ja miten se lausutaan ym. ym... Ja sitten ollaan kauhean loukkaantuneita, jos joku ei tee juuri niin kuin itse on pienessä mielessä ajatellut.

Yhteistyössä