Miten toimia, muutto ulkomaille ja laina?!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Heini

Vieras
Meidän perheelle tarjoutui mahdollisuus muuttaa ulkomaille vähintää 3 vuodeksi todennäköisesti pysyvästi. Vakavasti harkitaan asiaan ryhtymistä mutta mulle tuli mieleen sellainen asia, että miten toimitaan lainojen kanssa? Talosta on lainaa mutta jos sen myy pois niin ei ole lainakaan enää. Ainoa ongelma on opintolaina :/ Tuskin voin sitä ulkomailta käsin maksaa Suomeen? Pitääkö se kerralla maksaa kaikki takaisin ennen muuttoa?

Kiitos jos joku osaa neuvoa tai tietää asiasta jotain!
 
Titenkin voi maksaa ulkomailta käsin. Miksi ei voisi? Mä olen asunut ulkomailla valmistumisesta saakka viimeiset seitsemän vuotta ja silti mulla on Suomessa niin opintolaina kuin asuntolainakin. Mun asunto on vuokralla ja vukralainen maksaa vuokran mun omalla normaalille suomalaiselle pankkitilille. Sieltä tililtä lähtee lainanlyhennys automaattisesti sitten joka kuukausi. Joka kuukausi siirrän rahaa mun paikalliselta pankkitililtä suomalaiselle pankkitilille opintolainan maksua varten. Se tapahtuu ihan mun paikallisen pankin nettipankin kautta nopsasti. Muista maista laskujen maksaminen tapahtuu myös ihan samalla tavalla kuin Suomessa maksaessa ja täälläkin toimii nettipankit ja muut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heini:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Kyllä sitä voi ulkomailta maksaa, kunhan sulla on tiedossa Iban ja Swift

Ööö...??? Siis mitä? :)

Jos haluat maksaa jonkin laskun ulkomailta Suomeen, niin soita vaikka pankkiin ja kerro asiasi. He auttavat ja kertovat. IBAN on se pankkitili jonne maksat laskusi tai siirrät rahaa, mutta kansainvälisellä viitteellä. Esimerkiksi sinun omalle tilillesi on olemassa IBAN. Pyydä vaikka se pankista ja sitten siirrät joka kuukausi tilillesi rahaa ja maksat lainan suomalaiselta tilitäsi. SWIFT koodi on jokaisella pankilla. Tämänkin saat pankista. Nettipankeistakin saa nämä tiedot mutta ekan kerran kannattaa varmaan pyytää jotakuta auttamaan, niin sitten ymmärrät. Tässä ei ole mitään vaikeeta.
 
Säilytät Suomessa pankkitilin, jolta maksat opintolainan. Siirrät sitten vaan sieltä ulkomaiselta tililtä rahaa aina tarvittaessa suomalaiselle tilille (siihen tarviit noi IBANit). No Problem...
 
Ööh ja ööh vaan sullekin. IBAN ja swift on normaaleja kansainvälisessä pankkiliikenteessä. Vai miten luulit että vientikauppaa käyvät yritykset saavat rahansa ulkomaalaisilta asiakasfirmoilta?
 
Ööö...??? Siis mitä?

IBAN on käytännössä sun tilinumero kansainvälisessä muodossa (alkaa FI…), ja SWIFT/BIC on pankin tunnus (tyyliin NDEAFIHH tms). Ne löytyy omasta verkkopankista tilin tiedoista tai saat pankista kysymällä. Näillä teet ihan tavallisen ulkomaan tilisiirron Suomeen.

Käytännössä helpoin on pitää suomalainen käyttötili auki, laittaa lainaan e-lasku/toistuva maksu sieltä, ja siirtää siihen rahaa uudesta maasta aina kun tarvii. Opintolainaa ei tarvi kuitata kerralla pois muuton takia, se rullaa sopimuksen mukaan. Muista vaan päivittää yhteystiedot pankille (ja Kelalle, jos asialla vaikutusta).

Jos haluut kerrata lainatermejä ja maksukuvioita yhdestä paikasta, lainaailmanvakuuksia.fi on ihan selkeä setti.
 

Yhteistyössä