Miten toimia naapurin lasten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja palstan vakiolukija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

palstan vakiolukija

Vieras
HAluaisin kuulla kokemuksia teiltä, miten teillä toimii lasten leikkimiset ja kulkemiset naapurin lasten kanssa. Saako teillä lapset kulkea vapaasti naapuruston pihoilla ilman lupia? Kuinka pienet kulkee itsekseen? Onko ongelmia, jos on niin millaisia? yms yms

Me asutaan uudehkolla asutusalueella, tämän kujan varressa on kuusi taloa ja joka talossa lapsia 3 tai enemmän, kuin myös läheisillä kujilla. Tontit normaaleja kaavatontteja, ei ihan niitä pienimpiä kaupunkitontteja.

Minä koen ja pidän ongelmana sen, että joka talossa ei ymmärretä että vaikka ollaan naapureita ja kaikki tekemisissä keskenään, jokaisella on silti oma elämä ja yksityisyys. Alan ahdistua aina kesän alussa kun lapset enemmän pihalla siitä vaelluksesta, mikä täällä alkaa aamulla yhdeksältä ja loppuu illalla yhdeksän aikaan. Osan perheiden lapset eivät koskaan viihdy omissa pihoissa vaan ovat aina muiden pihoilla. Pienet kulkee isompien mukana ja tullaan kysymättä vaan toisten pihoille leikkimään, jopa silloin kun ei talon väki ole kotona.

Meidän pihassa on lapsille virikkeitä, siis normaalit hiekkis, kiikut jne, ja minä itse pidän lapset omassa pihassa ja jos lupaan toisten pihaan leikkimään, on kysyttävä sieltä vanhemmilta lupa, voiko tulla ja aika kauanko saa olla. Meidän pihassa on monesti se tilanne että omieni kolmen lisäksi saattaa olla vajaa kymmenen vierasta lasta. Ja ikähaitari kahdesta (!) vuodesta seitsemään kahdeksaan.. Minä en voi olla ottamatta vastuuta niistä mitä tekevät (myös suojellakseni kukkapenkkejä, pensasaitoja, omaisuutta) ja tiedätte mitä mun päivät sitten ovat. Kotityöt jää tekemättä kun kaikki aika menee riitojen sovitteluun, kiikkuvuorojen jakamiseen, pissalla kävijöihin, juomisen pyytäjiin jnen jne. Välillä olen yrittänyt että käännytän pois mutta loppuu usko siihenkin kun saan yhden perheen lapset laitettua takaisin, tulee toisen perheen laspet viiden minuutin päästä..

Kertokaa, onko muilla tällaista ja mitä tehdä? Välillä tehdään aamulla sopimus lasten kanssa että tänään ei tule kaverieta ja ihna hyvin on ne päivät menny. Mutta silti kaipaan muutakin apua. Osan naapureiden kanssa on juteltu ja tehty pelisäännöt yhtenäisiksi ja toimiviksi, mutta osan kanssa se ei ole onnistunut.

Mä rakentaisin aidan ja ajaisin naapurin lapset omille pihoilleen :saint:

Sanoisin juoman pyytäjälle tai pissahätää valittavalle että mene pyytämään omilta vanhemmiltasi. Ja sanoisin lapsille myös selkeästi että meidän pihalle ei saa tulla leikkimään ilman lupaa. Kertoisin sen, erittäin selkein sanoin, myös näiden lasten vanhemmille. Sanoisin, että meitä häiritsee se, että pihassamme on aamusta iltaan muiden lapsia, jotka sotkee kukkapenkkejämme, joiden erotuomarina saan toimia, ja jotka ramppaa meillä sisällä vessassa ja juomassa vaikka niillä varmaan kotonakin on vesihana ja vessa.

Ja pitäisin huolen siitä, etteivät omat lapseni koskaan mene naapuriin ilman lupaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Mä rakentaisin aidan ja ajaisin naapurin lapset omille pihoilleen :saint:

Sanoisin juoman pyytäjälle tai pissahätää valittavalle että mene pyytämään omilta vanhemmiltasi. Ja sanoisin lapsille myös selkeästi että meidän pihalle ei saa tulla leikkimään ilman lupaa. Kertoisin sen, erittäin selkein sanoin, myös näiden lasten vanhemmille. Sanoisin, että meitä häiritsee se, että pihassamme on aamusta iltaan muiden lapsia, jotka sotkee kukkapenkkejämme, joiden erotuomarina saan toimia, ja jotka ramppaa meillä sisällä vessassa ja juomassa vaikka niillä varmaan kotonakin on vesihana ja vessa.

Ja pitäisin huolen siitä, etteivät omat lapseni koskaan mene naapuriin ilman lupaa.

Just näin! :wave:

Varmasti on hankala tilanne. Itse olen tehnyt niin, että opastan lapsiani kysymään saako teille tulla. Mä uskoisin, että kun säkin ohjeistat omiasi, niin hissukseen se tapa leviää muihinkin perheisiin. Vaihtoehtona on myös se, että kun sulle ei sovi, että muut lapset tulevat pihaanne, niin sanot lapsille vaan, ettei teille voi nyt tulla, vaan sitten jonain muuna sopivana ajankohtana. Eikä sen kummemmin tarvitse selittää tai sanoa mitään syytä. Yksinkertaisesti vain, ettei nyt sovi tulla kylään.

Näin olenkin monesti toiminut mitä te vastaajat sanoitte. Yleensä en koskaan anna mitään syömisiä tai juomisia, toissa kesänä tein sen virheen (annoin jäätelöt) ja sen jälkeen oltiin joka päivä ovella pyytämässä.. Vessaan päästän pienimpiä kun eivät välttämättä kerkeäis omaan kotiin asti. Omieni kanssa olen tarkka näissä asioissa, olen opettanut että omaan kotiin vessaan ja syömään ja luvan kanssa toisten pihoille jne. Ja mielestäni aika hyvin näin toimivatkin. Ja joka päivä en päästä toisten pihoille.

Ongelma onkin lähinnä se, että vaikka niitä käännytänkin pois ja omille pihoille, tulee kohta seuraavan perheen lapset jne... Silti se kuluttaa aika paljon mun aikaa. Ja toki on tärkeä että lapsilla on kavereita kenen kanssa leikkiä, mutta kun sen kaverin mukana tulee ne perheen pienimmätkin joille meillä ei ole kavereita. Ja mun mielestä lasten olisi hyvä oppia että ei koko päivää tarvi olla kaverin kanssa vaan että esim aamupäivällä leikitään jonkin aikaa, sitten on ruoka-aika ja omaa aikaa ja iltapäivällä vaikka toisen kerran hetki tai illalla. Että ei olisi aamusta iltaan lastentarhameiniki.

Tämä ehkä ongelma meillä vain parin perheen kanssa. Heillä ei ole opetettu lapsille, että naapurin piha ei ole oma piha vaan koetaan kaikki yhteisiksi, eletään kuin oltaisiin yhtä perhettä kaikki naapurit. Leluja kuskataan omiin pihoihin, tullaan leikkimään vaikka talon väki ei kotona jne. Ja heillä kaksi vuotiaat kulkee jo isompien mukana. Tämä minua kauhistuttaa että pienet on monen talon päässä omasta kodista pitkiä aikoja.

Ehkä se vaan pitää olla entistä tiukempi ja yrittää vaan jaksaa laittaa rajoja enempi naapureiden lapsillekin. Välillä tuntuu että on niin väsynyt olemaan koko tienoon lastenvahti ja rajojen laittaja. MEistä kuudesta kolmella-neljällä jotakuinkin puhevälit asiasta mutta loput eivät jaksa välittää. Ja heidän lapsista eniten onkin huolta, siksikin kun tietää että äidit eivät tiedä eikä välitä missä heidän lapset ovat ja mitä tekevät.

Välillä tulee tunne että muutetaan jonnekin Jumalan selän taa että saadaan edes vähän omaa rauhaa! :) Mutta siellä sitte ois omat ongelmat, kuskaukset yms. Ja tykkään että on naapureita ja elämää mutta kohtuudella! :)

Meillä on samantyyppinen tilanne, mutta olemme sopineet naapureiden kanssa että kaikkia pihassaan olevia lapsia saa komentaa kuin omiaan ja saa passittaa kotiin, kun siltä tuntuu. Sulassa sovussa leikkivät kaikki tien lapset ja hauskaa tuntuu olevan.

no jokaisen piha on jokaisen yksityisaluetta. meille tullaan ja meiltä mennään jonnekin vain vanhempien luvalla ja siihen tarvitaan sekä mun että toisen lapsen vanhemman lupa. ja kun ollaan meillä pihalla tai sisällä, niin meillä toimitaan meidän sääntöjen mukaan ja mä valvon myös, että niitä noudattaa niin kotiset kuin kyläsetkin. meillä on kuusi vuotias poika ja naapurissa kohta viisi vuotias poika. ja he ei todellakaan saa kulkea miten haluavat meidän ja kodin väliä. jos meiltä menee poika naapuriin, on kaverin äidin kanssa sovittu, että poika saa tulla ja milloin pitää laittaa kotiin ja naapuri määrää siellä olo säännöt ja samoin toisin päin. tyttö on kohta yksi toista ja hänelle pätee samat säännöt, että ilman lupaa ei saa mennä ja se pätee myös toisin päin.

Ap, selkeästi vain selvät säännöt myös naapurin lapsille. Voit sanoa oman lapsesi kaverille, ettei pienempi siskosi/veljesi nyt voi tulla, vaan voit viedä hänet takaisin kotiin.

Tuota mä ihmettelen, etteivät ne eräät naapurit välitä... jotensakin ajatuskyvytöntä porukkaa, jos heille on asiasta sanottu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on samantyyppinen tilanne, mutta olemme sopineet naapureiden kanssa että kaikkia pihassaan olevia lapsia saa komentaa kuin omiaan ja saa passittaa kotiin, kun siltä tuntuu. Sulassa sovussa leikkivät kaikki tien lapset ja hauskaa tuntuu olevan.

Näin meilläkin sovittu alun alkaen naapureiden kesken. Ja toki komennan omassa pihassa ilman eri sopimustakin, ihan sama kenen lapsi. :) Tämä sopimus vaan ei vaikuta siihen, tai ehkä tämän sopimuksen varjolla toiset antaakin lasten elää enenmpi muiden pihoilla kuin omalla. Huomatkaa lasten ikähaitari, pikkuväkeä kaikki. Ja lapsilla toki hauskaa keskenään, välillä liikaakin ja meno melko kovaa. Mutta en halua käyttää omaia päiviäni pelkästään lasten, varsinkaan lasten kaitsemiseen. Taidan ottaa asiaa taas jälleen kerran vähän jokaisen kanssa puheeksi..

Mielelläni olisin kuullut jos jollain samanlaisia kokemuksia että miten niistä selvitty ja onko saatu asiaa ratkaisutksi ja jos on niin miten.

ja kiitos Wilkins, huomaan että ymmärrät "ongelmani" samoin miten minä sen koen! :)

No me asutaan rivarissa ja on paljon samankaltaisia ongelmia. Sillä erotuksella että osa lapsista tulee kauempaa kerrostaloista enkä edes tiedä vanhempia ja nuorimmat sisarukset kans kaks vuotiaita. Katkovat puun oksat, rikkovat leluja, ovat koko ajan vailla juomaa, pissalle pääsyä, riidoille ero tuomaria.....jne...

Mä puutuin ensin paljon riitoihin, päästin vessaan ym. sit päätin että nyt loppu. Käsken aina kotiin vessaan, syömään, juomaan ym. vaikka se pissa sitten tulisi housuihin jos ei kotiin ehdi se on omien vanhempien velvollisuus huolehtia että ehtii ei mun. Riidellä saavat mun puolesta niin paljon kun tahtovat puutun vain silloin jos joku omista lapsistani on osallisena.

Käsken aina pois tuosta meidän omalta alueelta olkoon sitten tuolla yleisellä alueella mutta ei meidän pihalla. Jos vanhempansa eivät huolehdi en huolehdi minäkään pitäkää vaikka kuinka kylmänä ihmisenä, mutta mulla on neljä omaa ja kaikki vielä alle kouluikäisiä että niissä on riittävästi. Se nimittäin jossain kohtaa alkoi käymään jo työstä kun piti jatkuvasti olla erotuomarina, vessassa käyttämässä, juomaa kuskaamassa ym.. Mä olin alussa liian lepsu ja palvelin ja hoidin kunnes ne lapset rupesivat lisääntymään ja lisäntymään eikä enää huvita.

kun tää on pieni rivariyhteisö, asuu lapsiperheitä mut yhtä paljon vanhempaa väkeä, kyl mun poika ainakin sanoo ja kysyy luvan jos poistuu edes omasta pihasta,meidän keittiön aidan takana on leikkipaikka joten saa siihen mennä yksin,en päästäs tota 4,5v kovin pitemmälle, naapuriin saa mennä itse kunhan kertoo,mutta en tajua miten joku voi päästää 2v. edes sekunniksi silmistään? mun neiti on 2v. eikä tuon ikäselllä ole mitään itsesuojeluvaistoa!!Ei oikeesti mitään järkeä päässä vielä tos iässä, paljon vanhempikin lapsi menee uteliaisuuttaan esim. veden äärelle ym katsomaan,ja tuon ikänen vaikka vielä hyppää ja hukkuu,tai kävelee auton alle,kuka uskoo ton ikäsen lapsen toisen lapsen valvonnan alle ku itsellänikni välillä vaikeeta pysyy perässä..

Jääprinsessa: Sitä minäkin kovasti ja monesti mietin ja kauhulla ajattelen, meidän nuorin on kolme vuotias ja ei todellakaan saa lähteä omasta pihasta minnekään. Pysyy siinä suht hyvin, uskallan antaa olla omalla pihalla esim kun laitan sisällä ruokaa ja ikkunasta kokoajan seuraan. Mutta täällä muutaman perheen kaksi vuotiaat kulkee isompien perässä ja yksinkin monen talon päässä omasta kodista.

Ja en ole Tupoksesta.

meillä oli tämä samainen ongelma muutama vuosi sitten. naapurin lapset leikki meidän pihalla ku ei oltu kotona. kaikki lelut hävisi pihasta. kun kyseltiin meidän lelujen perään niin naapurista vaan sanottiiin ettei me tiedetä edes mitkä ovat omia leluja. yhtenä keväänä päätettiin että nyt rakennetaan aita ja nimetään kaikki lelut. siihen loppui meidän pihalla oleilu. ja lelut pysyy myös omalla pihalla

Samanlaista ongelmaa täälläkin! TAi isoin ongelma on perheiden "sallivuusaste", muutamille naapureille on kuulemma ok, että kaikki kuylän lapset kulkee heidän pihan läpi tai tulee heille pihalle/sisälle leikkimään. Meillä on vähän tiukemmat säännöt, eli ei sallita meidän pihaa läpikulkutienä, piilopaikkana tms. muulloin kun silloin kun omat lapset on leikeissä mukana ja tätähän on sit joidenkin hieman vaikea sulattaa...
On kivaa kun lapsilla on kavereita, mutta kyllä vähän korpeaa, kun ollaan perheen kanssa esim. grillaamassa ja syödään ulkona, niin mukulalauma tulee leikkimään piilosta sinne ja sit kun käsketään pois niin saadaan tiukkapipon maine...mut omilla lapsilla on kyllä käsky antaa ruokarauha ja just tuo, että kotiin tullaan syömään/vessaan tms.