Miten toimia naapurin lasten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

katja

Vieras
Eli; asumme pk-seudulla rauhallisella omakotialueella. Viime syksynä naapuriin muutti perhe, joilla lapset nyt 3 ja 5 v. Lapset ovat ulkoilleet koko ajan itsenäisesti; marssivat suoraan ulos tultuaan meidän pihaamme leikkimään, oli meillä ketään ulkona tai ei. Omassa pihassa oleminen on täysin mahdotonta ilman näitä seuralaisia; ovat viivana paikalla jos meillä ovi aukeaa. Välillä kun sanon että nyt ei sovi tulla ja saatan omaan pihaansa ovat takaisin meidän pihassamme jo ennen minua. Mies on aivan hermona ja minä yritän selitellä että "saavathan lapset leikkiä" ja "lapsia ne vaan ovat".... Mikä olisi oikea tapa toimia? (Vanhemmille asiasta on joskus sanottu ja he suuttuvat hetkeksi (pitävät lapset sisällä) päivän-pari, kunnes kyllästyvät ja sama meno jatkuu...)

Aitaa talo korkealla lankkuaidalla ja laita sellaiset jumalattoman suuret kyltit joissa lukee "Yksityisalue" "Varokaa vihaista koiraa/emäntää" tai jotain vastaavaa.

Aita on jo tilauksessa, oikeasti.... Ongelma on myös se, että meillä suunnilleen samanikäiset lapset ja emme halua kokonaan kieltää leikkimistä, ainoastaan, että me itse saisimme päättää milloin sopii tulla ja milloin ei= päättää omasta pihastamme. Siksi olemme yrittäneet olla kilttejä...

Alkuperäinen kirjoittaja neuvoja:
Aitaa talo korkealla lankkuaidalla ja laita sellaiset jumalattoman suuret kyltit joissa lukee "Yksityisalue" "Varokaa vihaista koiraa/emäntää" tai jotain vastaavaa.

Toi on vaikeeta, meillä esikoinen yrittää aina mennä naapurin pihalle vaikka siellä ei ketään oliskaan..uhma tietty vaikuttaa ja sit se että naapureiden isommat lapset pyytää tuota kiusallaan. Minäkin haluisin että kaikki vois olla omalla pihallaan rauhassa ilman että joku kokoajan siihen tuppaa mutta kuitenkin että lapset voisivat välillä leikkiä yhdessä.

Niin mutta kun pointti on se, että saavat leikkiä silloin kun meille se sopii? Eli en haluaisi kokonaan kieltää, ainoastaan ottaa ohjat omiin käsiin...

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Sanot vaan joka kerta että omalle pihalle mars. :) Pian ne ymmärtää kun et tee poikkeuksia.

Ja tilannetta ei siis helpota yhtään, että vanhemmat eivät edes yritä valvoa lapsiaan (ovat mm. sanoneet minulle, että komenna sinä lapset takaisin omaan pihaan koska eivät heitä = omia vanhempiaan usko...)

semmoi nopeasti pystytettävä verkkoaita tulis ekana mieleen.. :| kuulostaa todellakin kurjalta kun vierailija lasten vanhemmat selkeästi eivät ymmärrä ongelmaa..

meillä kans 2,5 vuotias ja naapuriemme ja meidän välillä on tehty tuijista aita.. jonka väleistä pääsee ihan helposti ja poika välillä meneekin mutta tottelee kun sanoo että nyt omalle pihalle..
Satunnaisesti pallo sieltä tai meiltä päätty puolin jos toisin pihoille mutta ei mua ainakaan haitta ne naapurin lapset kunhan eivät jatkuvasti meidän nurmea käytä leikkikenttänään, tervetulleita ovat toki pelaamaan jalista pysyy sammal poissa :D

Mutta se aita on paras ratkaisu!!

Meillä hieman vastaava ongelma paitsi että lapsien vanhemmat kuvittelevat että me katsomme heidän lapsensa perään.....esim.kuvittelevat aina automaattisesti että tyttö on meidän takapihalla tai hiekkalaatikolla....ja jos ei olekkaan niin kysyvät että minnekkähän se on mennyt??

Yhteistyössä