Miten toimia sairaalassa, kun tietää jo, että ei aio imettää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lilis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lilis

Vieras
Niin, eli miten homma käytännössä silloin toimii? Olen kuullut joistain pillereistä, joilla maidontulo tyrehdytettäisiin, mutta onko ihan kukkua?

Miten te, jotka ette ole imettäneet, olette tehneet?

Saarnoja ja moralisointia en tarvitse, kiitos jo etukäteen. Meillä on syymme.

Etukäteen mielellään papereihin tieto ettet aio imettää ja haluat sen lääkkeen. Itse saanut 2x ja hyvin on toiminut, eli ei ole kukkua. :) Etukäteen toi tieto kannattaa yrittää laittaa, ettei tarvitse alkaa siinä jankkaamaan. Jo synnytyssalissa jos muistaa, kannattaa mainita asiasta kätilölle, jos ei halua lasta rinnalle syntymän jälkeen. Siis rinnan päällehän vauva toki nostetaan mutta etteivät turhaan avita rintaa suuhun jne.. Siinä tilanteessa ei välttämättä huomaa sanoa.

Synnytyssalissa mielestäni voivat sitten viimeistään kirjata tuon tiedon osastolle menemään, siellä olen sen lääkkeen itse saanut sen kummempia selvittämättä. Jos ja kun mies tulee mukaan niin voi vinkata häntä olemaan tukena tai jopa sanomaan asiasta niin voi välttyä käännytyspuheelta. Tsemppiä!

Kokemusta ei ole, mutta melko todennäköisesti en seuraavaa imetä.
Ja jos siihen ratkaisuun päädyn, niin ajattelin ihan vaan tiuksti ilmoittaa viimeistään siine synnytyssalliin mennessä, etten sitten imetä.

Jos siitä tarvitsee ruveta vääntämään ja kinaamaan, niin sitten väännetään ja kinataan. :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Etukäteen mielellään papereihin tieto ettet aio imettää ja haluat sen lääkkeen. Itse saanut 2x ja hyvin on toiminut, eli ei ole kukkua. :) Etukäteen toi tieto kannattaa yrittää laittaa, ettei tarvitse alkaa siinä jankkaamaan. Jo synnytyssalissa jos muistaa, kannattaa mainita asiasta kätilölle, jos ei halua lasta rinnalle syntymän jälkeen. Siis rinnan päällehän vauva toki nostetaan mutta etteivät turhaan avita rintaa suuhun jne.. Siinä tilanteessa ei välttämättä huomaa sanoa.

Synnytyssalissa mielestäni voivat sitten viimeistään kirjata tuon tiedon osastolle menemään, siellä olen sen lääkkeen itse saanut sen kummempia selvittämättä. Jos ja kun mies tulee mukaan niin voi vinkata häntä olemaan tukena tai jopa sanomaan asiasta niin voi välttyä käännytyspuheelta. Tsemppiä!

Ahaa, kiitos tiedosta. Entä otetaanko lääke vain kerran ja mitä kyseinen tuote mahtaa sisältää?

kyllä maidontulo voidaan perustellusta syystä lopettaa pillereillä.Tyrehtyy se tietysti muutenkin jos et lainkaan ala imettää tai lypsä.Silloin tietysti on vaarana rintatulehdus jos maito ehtii nousta ja pakkaantua rintoihin. Lääkkeen saamiseen sinun täytyy perustella syysi lääkärille. Vauva saa sitten sairaalassaoloaikana yleensä luovuttajaäitien pastöroitua rintamaitoa tai jos siitä on kova pula (niinkuin omassa sairaalassani tällä hetkellä) niin sitten hänelle on pakko antaa heti korvikemaitoa jos on iso terve vastasyntynyt. Äidinmaidonkorvikettahan sitten annat hänelle kotonakin,rintamaitoa ei myydä sairaalasta ulos.Jos rintamaidosta on pulaa sairaalassa niin ensisijaisesti sitä saavat keskoset ja sairaat vastasyntyneet.

Alkuperäinen kirjoittaja lilis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ahaa, kiitos tiedosta. Entä otetaanko lääke vain kerran ja mitä kyseinen tuote mahtaa sisältää?

Yhden pillerin mä olen vain saanut, en tiedä mitä sisältää. Googlettamalla ehkä selviäisi? Olen ymmärtänyt ettei kaikilla riitä se yksi tms, mutta mulla ei ole maitoa tullut ikinä tippaakaan. Kyselevät siitä sitten osastolla että onko rinnoissa tuntemuksia jotta tietävät antaa lisälääkitystä.

Mitään sivuoireita mulla ei ole noista tullut, tai sitten ne on menneet huomaamatta siinä hormonimyrskyssä ohi. ;) Vauvoille annettu ekat päivät luovutettua äidinmaitoa ja sitten siirtyilty korvikkeeseen..

Alkuperäinen kirjoittaja sair.hoit.:
kyllä maidontulo voidaan perustellusta syystä lopettaa pillereillä.Tyrehtyy se tietysti muutenkin jos et lainkaan ala imettää tai lypsä.Silloin tietysti on vaarana rintatulehdus jos maito ehtii nousta ja pakkaantua rintoihin. Lääkkeen saamiseen sinun täytyy perustella syysi lääkärille. Vauva saa sitten sairaalassaoloaikana yleensä luovuttajaäitien pastöroitua rintamaitoa tai jos siitä on kova pula (niinkuin omassa sairaalassani tällä hetkellä) niin sitten hänelle on pakko antaa heti korvikemaitoa jos on iso terve vastasyntynyt. Äidinmaidonkorvikettahan sitten annat hänelle kotonakin,rintamaitoa ei myydä sairaalasta ulos.Jos rintamaidosta on pulaa sairaalassa niin ensisijaisesti sitä saavat keskoset ja sairaat vastasyntyneet.

Mitkä syyt luetaan perustelluiksi, tai sellaisiksi, että lääkkeen saa?

Hymiön tilalla piti olla sulkumerkki,sorry!

Itsellä on riittänyt aina neuvolassa asiasta keskustelu, lyhyesti ekalla kertaa ja toisella vain ilmoitus riitti. Lääkäreille en ole joutunut asiaa perustelemaan. Oma päätöshän se on, jolloin mitään perusteluja ei kenelläkään ole oikeus vaatiakaan..

Nahkaa kannattaa vähän paksuntaa toki ja antaa kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos niitä tulee, siis. Riippuu vähän tuuristakin, joskus voi osua joku hoitaja tai lääkäri joka ottaa asiakseen kiusata tolla ja toisille taas ei kommentoida mitään.

Mutta AP:lle; perustella sun ei todella tarvitse sen kummemmin, sanot vain että henkilökohtaiset syyt ja vakaa päätös!

Mun sisko poltti niin paljon tupakkaa jo raskaus aikana että päätti ettei ainakaan imetä, ettei vauva vaurioidu lisää. Ja tää oli ok perustelu, sitä ei kyseenalaistettu tai yritetty tehdä mitään käännytystyötä vaan sai pillerit ja vauvalle korviketta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mitkä syyt luetaan perustelluiksi, tai sellaisiksi, että lääkkeen saa?

Meidän sairaalassa perusteltu syy on joku lääketieteellinen syy. Mutta en tiedä onko eri sairaaloissa erilaisia käytäntöjä. Itse saat tietysti olla imettämättä ja antaa maidontulon tyrehtyä - eihän sinua siihen kukaan voi pakottaa.Tyypillisimpiä syitä on ollut esim.se että äidin sairaus vaatii sellaisen jatkuvan lääkityksen jonka aikana imetys ei ole mahdollista.Äidin runsas tupakointi voi olla myös esteenä,jos äiti ei halua tai pysty lopettamaan sitä ja on mieluummin imettämättä.(näin varsinkin keskosten kohdalla,joille nikotiini on vielä vaarallisempaa). Syitä on muitakin ja ne selvitetään aina kunkin kohdalla.Kannattaa keskustella asiasta jo äitiysneuvolassa.

Alkuperäinen kirjoittaja lilis:
Niin, eli miten homma käytännössä silloin toimii? Olen kuullut joistain pillereistä, joilla maidontulo tyrehdytettäisiin, mutta onko ihan kukkua?

Miten te, jotka ette ole imettäneet, olette tehneet?

Saarnoja ja moralisointia en tarvitse, kiitos jo etukäteen. Meillä on syymme.

Sanot vaan heti miten olet asian ajatellut. Sinun ei tarvitse valintojasi kelleen perustella.
On olemassa lääkkeitä, joita otetaan, että maidontulo lakkaa.
Onnea koitokseen =)!

Alkuperäinen kirjoittaja nöin:
Mun sisko poltti niin paljon tupakkaa jo raskaus aikana että päätti ettei ainakaan imetä, ettei vauva vaurioidu lisää. Ja tää oli ok perustelu, sitä ei kyseenalaistettu tai yritetty tehdä mitään käännytystyötä vaan sai pillerit ja vauvalle korviketta.

No siinäpä vasta huolehtivainen äiti, ei halunnut vaurioittaa lisää!

Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:

:hug: halit sulle kun olet niiiiiiin empaattinen :hug:

:D

Se vauva sai kyllä yhdeksän kuukauden aikana niin paljon sauhua ja nikotiinia sisäänsä, että olisi taatusti ollut enää yksi hailee vaikka siskosi olisi maratonimettänyt :D

Joo...sanonta "turha parkua kun maito on jo kaatunut" sai taas aivan uuden merkityksen :o

:hug: halit sulle kun olet niiiiiiin empaattinen :hug:

Kiitos! Empaattinen olenkin, tosin en äidille vaan lapselle... Työni puolesta olen joutunut seuraamaan holtittomien, tosin enimmäkseen viinaksia vedelleiden, äitien lapsia. Empatiani ei vaan pysty yltämään näihin mammoihin ja heidän kyvyttömyyteensä.

päätin etten ala edes yrittää imetystä kun esikon kohdalla se ei onnistunut ilmoitin asiasta myös neuvolassa.sairaalassa mua ei uskottu imetin ja imetin oli rintakumia yms pumppasin mitään ei tullut maitoa ei meinattu antaa laitoksella, vauva huusi yötä päivää sokerit + paino laski silloin aloin saamaan korviketta 3h välein oli myös keltasuutta.
kaikki tietysti minun itsekyyteni vikaa tai ehkäpä tunsin oman kroppani paremmin kuin hoitsut

Meillä oli syynä se, että mies pystyisi hoitamaan lasta pitempiäkin aikoja yksin, koska joutui muutaman viikon jälkeen kuitenkin ottamaan päävastuun. Toki minäkin hoidin, mutta useista asioista johtuen en ehtinyt niin paljoa. Kenellekään ei tarvinnut kyllä perustella, paperiin vain merkkasi, niin homma hoitui:)

Alkuperäinen kirjoittaja wiuuha:
Meillä oli syynä se, että mies pystyisi hoitamaan lasta pitempiäkin aikoja yksin, koska joutui muutaman viikon jälkeen kuitenkin ottamaan päävastuun. Toki minäkin hoidin, mutta useista asioista johtuen en ehtinyt niin paljoa. Kenellekään ei tarvinnut kyllä perustella, paperiin vain merkkasi, niin homma hoitui:)

Just. Vauvan kustannuksella yritetään ylläpitää keinotekoisia väärinpäinkäännettyjä sukupuolirooleja. Ettekö te tasa arvohömpät ymmärrä, ettämies on mies ja nianen nainen! Meille on siis eri tehtävät! Huoh sitten se menee juuri tähän, lapsi ei saa äidin hoivaa, rintaa tai mitään. Laitetaan hoitoon liian pienenä, kun äidin pitää päästä TÖIHIN! Surullista vain:(

Hyvä alotus, täytyypä muistaa puhua neuvolasta asiasta. Minä en nimittäin halua imettää, että sori vaan kaikki kauhistelijat, ja ei oo mitää pätevää syytä sille, mä en vaan halua että oon jumissa sen lapsen kanssa koko ajan + mua inhottaa ajatus et muksu roikkuu tississä kiinni puolet päivästä.

Yhteistyössä