Miten toimia sairaalassa, kun tietää jo, että ei aio imettää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lilis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en ole imettänyt lapsiani.
Molemmilla kerroilla sairaalan papruihin laitettiin merkintä tästä.
Sain synnytyksen jälkeen pillerin joka tyrehdyttää maidon tulon.

Homma hoitui näin ei muuta mainittavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja wiuuha:
Meillä oli syynä se, että mies pystyisi hoitamaan lasta pitempiäkin aikoja yksin, koska joutui muutaman viikon jälkeen kuitenkin ottamaan päävastuun. Toki minäkin hoidin, mutta useista asioista johtuen en ehtinyt niin paljoa. Kenellekään ei tarvinnut kyllä perustella, paperiin vain merkkasi, niin homma hoitui:)

Parempi sen vauvan olisi saada rintaa 1-3 kerta vuorokaudessa, kuin ei ollenkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja nöin:
Mun sisko poltti niin paljon tupakkaa jo raskaus aikana että päätti ettei ainakaan imetä, ettei vauva vaurioidu lisää. Ja tää oli ok perustelu, sitä ei kyseenalaistettu tai yritetty tehdä mitään käännytystyötä vaan sai pillerit ja vauvalle korviketta.

Laittoi sitten vauvansa kärsimään nikotiinin vieroitusoireista vaikka itse aikuisena ihmisenä ei niitä kestä, niin, että pystyisi lopettamaan :O Vaikka kannustuksena olisi oman lapsen terveys.

Mikähän siinä on, että muiden ratkaisut mm. juuri tämän asian suhteen tuntuu kuumentavan kohtuuttoman paljon toisin tekeviä? Eihän asia heille kuulu millään tavalla. Asenne on se, että jos et imetä, joudut helvettiin, lapsesi sairastuu ja kiintymyssuhde ei pääse kehittymään ja ennen kaikkea olet silloin hyvin itsekäs, hyi. Saatavat pitää paikkansa tai olla pitämättä. Mitä väliä? Tuskinpa nuo niitä suurimpia syntejä on, joita ihminen voi tehdä.

Itse en imettänyt, koska se ei ajatuksena tuntunut hyvältä, ja myös siksi, että mies saisi hoitaa yhtä paljon, eikä vauva olisi vain minun läsnäolosta riippuvainen.Niin, ja olinpa vielä niinkin paha, että osallistuin muutamaan parin päivän konferenssiin pojan ollessa 4 viikkoinen. Ongelmia ei ole nyt ilmennyt, poika nyt 7-vuotta.

Avaan sateenvarjon, mutta mielestäni äidin ei tarvitse "uhrata" itseään kaikissa asiossa lapsen tultua, onhan siinä usein mieskin mukana, joka osaa tehdä samat asiat. Minusta äidillä tulee olla vapaus olla oma itsensä ja nainen, eikä vain vauvan jatke. Pääkin pysyy kunnossa, kun saa tehdä asioita, joista pitää, eikä väkisin viettää aikaa vain vauvan kanssa ja ensisijaisena hoitajana.

Alkuperäinen kirjoittaja jiii:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
Alkuperäinen kirjoittaja siis :
miksei äiti haluais imettää lastaana.

Välittää omista nisistään enemmän kuin jälkikasvustaan?

Ohhoijjaa...

No mitäs muuta tuo on? Jossain hiv tapauksessa ymmärrän.

silloinkin mielestäsi pitää väkisin imettää jos lapsi on maitoproteiinille allerginen?

Alkuperäinen kirjoittaja olddi:
Mikähän siinä on, että muiden ratkaisut mm. juuri tämän asian suhteen tuntuu kuumentavan kohtuuttoman paljon toisin tekeviä? Eihän asia heille kuulu millään tavalla. Asenne on se, että jos et imetä, joudut helvettiin, lapsesi sairastuu ja kiintymyssuhde ei pääse kehittymään ja ennen kaikkea olet silloin hyvin itsekäs, hyi. Saatavat pitää paikkansa tai olla pitämättä. Mitä väliä? Tuskinpa nuo niitä suurimpia syntejä on, joita ihminen voi tehdä.

Itse en imettänyt, koska se ei ajatuksena tuntunut hyvältä, ja myös siksi, että mies saisi hoitaa yhtä paljon, eikä vauva olisi vain minun läsnäolosta riippuvainen.Niin, ja olinpa vielä niinkin paha, että osallistuin muutamaan parin päivän konferenssiin pojan ollessa 4 viikkoinen. Ongelmia ei ole nyt ilmennyt, poika nyt 7-vuotta.

Avaan sateenvarjon, mutta mielestäni äidin ei tarvitse "uhrata" itseään kaikissa asiossa lapsen tultua, onhan siinä usein mieskin mukana, joka osaa tehdä samat asiat. Minusta äidillä tulee olla vapaus olla oma itsensä ja nainen, eikä vain vauvan jatke. Pääkin pysyy kunnossa, kun saa tehdä asioita, joista pitää, eikä väkisin viettää aikaa vain vauvan kanssa ja ensisijaisena hoitajana.

Juu,mutta täällä tuota ei ymmärretä.
Kaikkien pitäisi olla samasta muotista,että voisi ansaita äiti-nimikkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja huhhuhuu:
Alkuperäinen kirjoittaja wiuuha:
Meillä oli syynä se, että mies pystyisi hoitamaan lasta pitempiäkin aikoja yksin, koska joutui muutaman viikon jälkeen kuitenkin ottamaan päävastuun. Toki minäkin hoidin, mutta useista asioista johtuen en ehtinyt niin paljoa. Kenellekään ei tarvinnut kyllä perustella, paperiin vain merkkasi, niin homma hoitui:)

Just. Vauvan kustannuksella yritetään ylläpitää keinotekoisia väärinpäinkäännettyjä sukupuolirooleja. Ettekö te tasa arvohömpät ymmärrä, ettämies on mies ja nianen nainen! Meille on siis eri tehtävät! Huoh sitten se menee juuri tähän, lapsi ei saa äidin hoivaa, rintaa tai mitään. Laitetaan hoitoon liian pienenä, kun äidin pitää päästä TÖIHIN! Surullista vain:(

oon ite aika vannoutunut kotiäiti enkä meidän 2 vuotiasta ole vielä edes harkinnut hoitoon vieväni, mutten kuitnekaan ymmärrä kommenttiasi. ei kai se mitään hoitoon viemistä ole jos lapsen ISÄ hoitaa lasta kotona :o

Kaikille niitä lapsia annetaankin. Grow up! Kohta varmaan halutaan edelleen olla raskaana ja saada vauva mutta kieltäydytään esim. vaippojen vaihdosta?? Siitä vain ilmoitetaan neuvolaan josta ohjataan kotiin vaipanvaihdon ammattilainen? Älkää ihmiset tehkö niitä lapsia kun ette halua kerran hoitaa heitä!!

Alkuperäinen kirjoittaja --:
Kaikille niitä lapsia annetaankin. Grow up! Kohta varmaan halutaan edelleen olla raskaana ja saada vauva mutta kieltäydytään esim. vaippojen vaihdosta?? Siitä vain ilmoitetaan neuvolaan josta ohjataan kotiin vaipanvaihdon ammattilainen? Älkää ihmiset tehkö niitä lapsia kun ette halua kerran hoitaa heitä!!

olipa lapsellinen ja typerä kommentti :) älkää tehkö niitä lapsia jos äo ei oo edes sataa, kuten tällä vastaajalla :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

olipa lapsellinen ja typerä kommentti :) älkää tehkö niitä lapsia jos äo ei oo edes sataa, kuten tällä vastaajalla :laugh:

Mikä tässä oli lapsellista? Vastaa asiallisesti, kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Alkuperäinen kirjoittaja jiii:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:

Ohhoijjaa...

No mitäs muuta tuo on? Jossain hiv tapauksessa ymmärrän.

silloinkin mielestäsi pitää väkisin imettää jos lapsi on maitoproteiinille allerginen?

rintamaidossa ei ole maitoproteiinia mikäli äiti ei sellaisia tuotteita syö joissa sitä on. olettaen,että nyt tarkoitetaan sitä perinteistä lehmänmaidon proteiinia. maitoallerginen lapsi pystyy näin ollen syömään rintamaitoa,kun taas ruokakaupan korvikkeet eivät sovi. apteekin erikoiskorvikkeet on sit vielä asia erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja olddi:

niin, mustakin tuntuu joskus näitä lueskellessa, että järkevä ja fiksu äiti ei uhraa lapsensa takia mitään, koska jos niin tekee niin sillon on lapsen jatke.

mut mä olenkin vanhanaikanen mielelläni ja uskon ajatukseen että ihan imeväisikäsestä puhuttaessa ,tietyllä tapaa, äidin pitääkin olla lapsensa jatke ja toisinpäin. ja se ei ole pois isältä tai lapselta tai keneltäkään.

Mikä tässä oli lapsellista? Vastaa asiallisesti, kiitos.

no onhan se nyt lapsellista sanoa että lapsia ei saa tehdä jos ei halua tai jostain syystä pysty imettämään :/ ihan niin kuin se äitiys olis siitä kiinni tai se olis jotenkin kaikista tärkeintä. sitä lasta nyt hoidetaan aika monella muullakin tavalla ja eikös tärkeintä oo että lapsi saa terveellistä ruokaa ja kasvaa. ja ihan terve tuo meidän korvikkeilla kasvanut esikoinen ainakin on, imetys ei onnistunut. tarkemmin en selitä koska se ei kuulu täältä kellekään. ja voin vannoa että mun ja lapsen suhteessa ei ole mitään vikaa, kyllä se äidin ja lasen suhde kehittyy ilman sitä tissiäkin. nälkää lapsi ei koskaan ole nähnyt, koskaan ei ole alipainoinen tai vakavasti sairas ollut, ei ole allergioita, astmaa, ei edes yhtään korvtulehdusta vielä.
ja kyllä mun elämä on nämä 2,5v ollut täyspäiväistä lapsen hoitamista vaikka tissejä en siihen ole käyttänytkään.

nyt odotan toista ja toivon että imetys onnistuisi tällä kertaa ja sitä toivon niinkin sairaasta syystä kun tuleehan se helpommaksi ja halvemmaksi imettää kun ostaa korvikkeita.

Surullista, että nää ketjut aina menee kinasteluksi. Ja tähän saatiin nyt jo lapsen aikainen hoitoon vientikin sotkettua.. Eikö voi käsittää, että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita ja syitä ja yleensäkin sekä me aikuiset että lapset ollaan erilaisia. Itse olen imettänyt muksujani niin pitkään, että moni sitä taatusti kauhistelisi, mutta voi kauheaa, kuopus "joutui" hoitoon 1-vuotiaana kun "minun oli pakko päästä töihin".. hohhoijaa.

Alkuperäinen kirjoittaja lilis:
Etukäteen mielellään papereihin tieto ettet aio imettää ja haluat sen lääkkeen. Itse saanut 2x ja hyvin on toiminut, eli ei ole kukkua. :) Etukäteen toi tieto kannattaa yrittää laittaa, ettei tarvitse alkaa siinä jankkaamaan. Jo synnytyssalissa jos muistaa, kannattaa mainita asiasta kätilölle, jos ei halua lasta rinnalle syntymän jälkeen. Siis rinnan päällehän vauva toki nostetaan mutta etteivät turhaan avita rintaa suuhun jne.. Siinä tilanteessa ei välttämättä huomaa sanoa.

Synnytyssalissa mielestäni voivat sitten viimeistään kirjata tuon tiedon osastolle menemään, siellä olen sen lääkkeen itse saanut sen kummempia selvittämättä. Jos ja kun mies tulee mukaan niin voi vinkata häntä olemaan tukena tai jopa sanomaan asiasta niin voi välttyä käännytyspuheelta. Tsemppiä!

Ahaa, kiitos tiedosta. Entä otetaanko lääke vain kerran ja mitä kyseinen tuote mahtaa sisältää?

En ole imettäny kumpaakan. Synnytyksen jälkeen osastolla annetaan lääke, joka estää maidon nousun rintoihin. Otetaan vain se yksi pilleri. Ekan lapsen synnyttyä se ei riittäny, vaan kun oltiin päästy kotiin niin maito rupes nousemaan. Sit sain 2 viikon kuurin jotain toista lääkettä. tepsi hyvin. toisen synnytyksen jälkeen tuo yksi tabletti synnärillä riitti.

Minä itse toivon että vauva oppis pullolle että voin lopettaa imetyksen, kaduttaa että lähin koko hommaan kun ei mun juttu. Vauva nyt 6kk.. Ja töihin menen heti ku pääsen. Silti rakastan lastani yhtä paljon kuin kuin kotiäiti tai imetystä rakastava. Rakkaus ei ole noiden asioiden mitta.

Ei se aina ole haluamisesta kiinni. Aina ei voi vaikka haluaisi. Itse en ole kumpaakaan imettänyt, syynä lääkitys perussairauteen. Lääke oli raskausaikana turvallinen, mutta sen kanssa ei voi imettää ja lääkäri totesi että lapselle on enemmän hyötyä siitä että äiti pysyy tolpillaan ja pystyy nostelemaan vauvaa, kuin imetyksestä. Nuo kun oli toisensa pois sulkevat vaihtoehdot.

Eli tiettyjä lääkkeitä syövät ihmiset eivät saisi lisääntyä? varsinkin kun ei ole edes kyse perinnöllisistä sairauksista |O

Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
rintamaidossa ei ole maitoproteiinia mikäli äiti ei sellaisia tuotteita syö joissa sitä on. olettaen,että nyt tarkoitetaan sitä perinteistä lehmänmaidon proteiinia. maitoallerginen lapsi pystyy näin ollen syömään rintamaitoa,kun taas ruokakaupan korvikkeet eivät sovi. apteekin erikoiskorvikkeet on sit vielä asia erikseen.

olen sitten allergialääkäreiltä saanut väärää tietoa....pitää heti kertoa se heille.

Yhteistyössä