Miten toimisit tässä tilanteessa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minävaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minävaan

Vieras
Meillä kaksi tyttöä, toinen 2v7kk ja toinen kohta 1 vuoden. Pari kuukautta sitten esikoinen aloitti pikkusiskonsa lyömisen, kun ei halunnut tämän tulevan hänen lähelleen "leikkejä sotkemaan". Nyt tilanne on vaan pahentunut. Usein lyö siskoaan ilman "syytä". Esim. aamulla saattaa herättyään läpsäistä siskoaan päähän. Usein myös kaataa hänet nurin rajusti. Joskus myös menee siskonsa selän päälle, kun tämä on konttaamassa. Onneksi vakavilta kolhuilta on vältytty. Tätä lyömistä/tönimistä tapahtuu lukuisia kertoja päivän aikana.

Tähän asti olemme mieheni kanssa lähes tulkoon joka kerta puuttuneet asiaan. Ensiksi olemme sanoneet että "ei, et saa lyödä siskoasi!". Tämä ei koskaan tehoa mitenkään. Annamme monesti myös varoituksen, eli jos ei tottele, niin joutuu arestiin eteiseen. Lopulta kun sinne sitten joutuu, itkee kamalasti ja kokee tulleensa kohdelluksi kaltoin. (?)Joskus olen itsekin menettänyt malttini täysin ja huutanut lapselle, mikä tietysti on kamalan väärin. tätä olen kyllä pyytänyt lapseltani anteeksi ja koittanut selittää että äitikin on väsynyt tähän pikkusiskon lyömiseen ja tönimiseen.

Selvää uhmaahan tämä on, ainakin niin toivon, mutta kertokaa, MITEN MEIDÄN VANHEMPIEN TULISI TOIMIA TÄSSÄ TILANTEESSA? Onko teidän lapsilla ollut tällaista vaihetta??? ONko kestänyt kauan? Itse olen jo epätoivoinen ja väsynyt tähän ainaiseen tappeluun. Minä kun kerkesin jo ajatella, että mukava kun on kaksi tyttöä pienellä ikäerolla että heistä tuleekin hyvät leikkikaverit ja ystävät. Nyt näyttää vaan kyllä ihan päinvastaiselta...

Mutta vinkkejä siis tulemaan!!! Niitä todella tarvitsen

No yritätte olla niin,ettei tuota kävisi, siis lyömistä, mutta helpommin sanottu kun tehty... :xmas:

-Vanhemman lapsen kanssa omaa aikaa/huomioimista.
-Sen kiittämistä ENNEMMIN, että ollut kiltti siskoleen, kuin sen huoioimista että lyö
- Arestiin heti silti jos lyö ja ilman mitään voivotteluja ym puhumista aikuiselta. Ja siellä saa olla sen 2-3min ilman tunnontuskia ym. Tyyliin huutakoon, ette välitä.

Kyllä se siitä. =)

nahistelua jatkuu, voin luvata. välillä niitä syntyy ihan mitättömistä asioista. meillä tapellaan tällä hetkellä lelujen siivouksesta :kieh: . arestia olen minäkin käyttänyt ja keskusteluja sekä anteeksi pyytämistä.

Omakohtaista kokemusta ei ole tommosesta joten en voi kertoa miten meilä olisi selvitty.

Tässä on vaan ihan arvailuja, miten itse toimisin vastaavassa tilanteessa.

Eli napakka kielto ei tehoa? Toteutatteko ne uhkailut jäähypenkistä tms.?
En uhkailisi kertaakaan. Kerrasta poikki. Ei mitään huutoja, ei keskusteluja.
Pikkusiskoa EI lyödä EIKÄ kiusata! Ja saman tien isompi pois paikan päältä ja pois leikkimästä. Vaikka penkille istumaan tai sitten vaan toiseen huoneeseen. TAkaisin pääsee sitten, kun pyytänyt anteeksi ja halannut pientä. Ja sama uudelleen vaikka sata kertaa per päivä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmmm:
Omakohtaista kokemusta ei ole tommosesta joten en voi kertoa miten meilä olisi selvitty.

Tässä on vaan ihan arvailuja, miten itse toimisin vastaavassa tilanteessa.

Eli napakka kielto ei tehoa? Toteutatteko ne uhkailut jäähypenkistä tms.?
En uhkailisi kertaakaan. Kerrasta poikki. Ei mitään huutoja, ei keskusteluja.
Pikkusiskoa EI lyödä EIKÄ kiusata! Ja saman tien isompi pois paikan päältä ja pois leikkimästä. Vaikka penkille istumaan tai sitten vaan toiseen huoneeseen. TAkaisin pääsee sitten, kun pyytänyt anteeksi ja halannut pientä. Ja sama uudelleen vaikka sata kertaa per päivä.

Jep, kyllä toteutamme nämä varoitukset, eli joutuu joka kerta jos ei tottele arestiin eteiseen. Senkin olen vaatinut että pyytää anteeksi siskoltaan. MUTTA kun sama saattaa toistua jo alle viiden minuutin kuluttua uudelleen!!! Hermoja todella kysytään! Mutta kuten sanoit, ei kait tässä voi muuta tehdä kuin vaan tehdä näin vaikka sata kertaa per päivä. *huoh* ja odottaa parempia aikoja...

Yhteistyössä