Miten toimisitte? Lapsen kaveri rikkoi lapsen lelun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kajuusja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kajuusja

Vieras
Poikani 9-v samanikäinen luokkakaveri oli leikkimässä. Olin ostanut pojalleni tänään vappuleluvalikoimasta semmosen limanuljaska-pallokalan, jonka sisällä on iskusta syttyvä led-valo. Hinta oli vain kolme euroa, eli ei mikään kallis.

No, äsken pojan kaveri lähti ja huomasin sen uuden lelun olevan puhkaistu. Eli sitä on täytynyt tahallaan puristaa ympäriinsä kovasti, että sen on saanut puhkeamaan. Poikani väittää että kaveri rikkoi sen eikä hän ollut siinä aktiivisesti katsomassa.

Mua ärsyttää, ei rahallinen menetys, vaan lähinnä tuo omaisuuden kunnioittaminen. Pojan kertyneistä viikkorahoista otin jo sen kolme euroa pois, mutta poikani väittää ettei hän ollut mitenkään osallisena rikkomiseen. Olenk ihan Urpo, jos laitan tuon luokkakaverin äidille viestin, jossa kerron poikansa rikkoneen tuon lelun ja pyydän korvausta?

Olenk ihan Urpo, jos laitan tuon luokkakaverin äidille viestin, jossa kerron poikansa rikkoneen tuon lelun ja pyydän korvausta?

No olet.

Hajoohan noita leluja leikeissä, ei sitä tiedä miten tuokin on hajonnut. Lapset keksii vaikka mitä. Mä kieltämättä kyllä pitäisin todella kummallisena äitiä, joka pyytelisi multa jotain korvauksia hajonneista parin euron leluista.

Jos asia vaivaa sua ihan ylitsepääsemättömän hirveesti, niin mainitse asiasta sille lapsen kaverin äidille, mut älä nyt helvetissä mitään korvausta pyydä. Ehkä korkeintaan vois sanoa, jotain tyyliin "teidän anselmilta taisi tänään mennä meidän petterin uusi lelu rikki leikeissä, petterillä on vähän paha mieli ja toivoisi anselmilta anteeksipyyntöä" tms.

Kannattaa eka selvittää onko kaveri rikkonut sen ja onko ollut vahinko.. Jos tahallinen teko niin kyllä pyytäisin korvamaan..Vahingolle ei mahda mitään silloin antaisin asian olla. Enkä laittaisi viestiä vaan soittaisin.

Oletko ihan varma, että rikkoja oli sun poika? Mun siskolla oli lapsena ärsyttävä tapa vierittää aina pääsyy kaikesta muille (kavereilleen, mulle tai muille sisaruksille), etenkin jos kyseessä oli joku rikki mennyt juttu mistä uskoi vanhempien suuttuvan kovasti.

Tommoiset saa kyllä rikki vahingossakin, jos puristaa vaan liian kovaa. Meidän lapsi ite rikkoi jonkun limaänkkärin, kun puristi sitä liikaa. Se vaan halusi nähdä, mitä tapahtuu, jos puristaa täysillä. Että ehkäpä se lapsen kaverikin on noin tehnyt.

Minä en kyllä noin pienestä (vrt. Joku tabletti tmv) ja todisteiden puutteessa kehtaisi mitään korvausvaatimuksia ehdottaa. Kurjaahan tuo on ja kyllä toisten omaisuutta tulee kunnioittaa, mutta vahinkoja sattuu kaikille. Hän on ollut vieraana ja saanut luvan leikkiä tällä lelulla, eikä tahallisuutta voida osoittaa. Mistä tietää, mitä todella on tapahtunut...

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Mitä jos vaan antaisit olla... Kohtuutonta mun mielestä edes pojan viikkorahoista nipistää tuota summaa, kun et edes tiedä, kuka sen lelun on rikkonut ja oliko tahallinen vai vahinko.

Miksi sotkisit äidin tuohon mukaan? Juttelet kaverin kanssa ja kysyt, miten lelu rikkoontui. Jos et ole tyytyväinen kaverin käytökseen, niin voit antaa hänelle porttikiellon.

Omalta pojalta en ottaisi rahoja. Se olisi hänelle kaksinkertainen menetys, sillä häneltä menee silloin sekä lelu että rahat. Kaverilta en odottaisi myöskään korvausta, mutta selvittäisin asian.

Ihan ensimmäiseksi kyselisin tarkemmin siltä omalta pojalta ("ja mitä sinä teit?") tapahtumista, miten kaikki oikein tapahtui. En ottaisi omalta pojalta rahoja, rangaistus olisi se, että on rikkinäinen lelu. Kaveriltakin saattaisin kysellä, mitä oikein tapahtui ja saattaisi saada hetkeksi porttikiellon riippuen, mitä oikein on tapahtunut. Krääsä hajoaa kyllä helposti ilman suuria hajottamisyrityksiä.

Totta kai poikasi sanoo, että kaveri rikkoi, jos teillä on noin tiukat säännöt. Eli otat pojalta rahat rikotusta lelusta. Ei oo pojalla lelua eikä kohta rahaakaan. Mielenkiintoinen ajatuskuvio.

Tahallaan rikkominen on ärsyttävää, mutta silti: anna olla. Mun oikeustajun mukaan et voi pojaltasikaan ottaa rahaa korvaukseksi. Enkä mä soittelisi vanhemmillekaan, mutta jos sun jollekin täytyy harmi purkaa, niin mieluummin jollekin aikuiselle silläkin uhalla, että pitää sua urpona.

Olikos se lelu sulle kovinkin tärkeä? En tajua... Se rahanmenokin on tapahtunut siinä vaiheessa, kun rihkamalelun on ostanut. Meinasitko ostaa uuden tilalle vai miksi olet rahaa vailla?

Joo, en siis itse tosiaan tekisi muuta kuin heittäisin rikkinäisen lelun roskiin. Olisin salaa tyytyväinen, ettei tarvitsisi rihkamavappulelua säilöä kuukausi- tai vuosikaupalla. Tottakai tuollaisia limanuljaskaleluja puristellaan, sehän on niissä koko (vähäinen) pointti. Jos lelu puristelusta hajoaa, niin voi voi, oli heikko lelu, mutta ei lapsen syy.

Jos lelu rikkoutuu leikkiessä niin se on sitten "voi-voi" eikä asiasta sen enempää.

Jos taas esim. saksilla pilkotaan lelu hajalle niin siitä seuraa nuhtelu ja mäkätys mutta ei mitään muuta.

Ilman silminnäkijää en lähtisi syyttelemään ketään, saattaisin korkeintaan vihjailla jotain seuraavan kerran kun lapseni kaveri (jota syytetään lelun rikkojaksi) on meillä, tuumisin että "toivottavasti ette nyt onnistu kovin montaa esinettä tuhoamaan tällä kerralla" ja poistuisin paikalta.

JOS vieras lapsi on syyllinen hän on varmasti vähän nolona mutta jos taas oma lapseni on puhunut palturia niin joutunee selittämään kaverilleen miksi äiti sanoi mitä sanoi.

Mielestäni on väärin jos lapselta otetaan 3 euroa korvausta rikkoutuneesta lelusta...en ylipäätään tajua miksi lelu pitäisi minulle rahallisesti kenenkään korvata...

No en tod alkais skitsoo 3 euron lelun takia.

Ja toisekseen,meillä sekä lapsen serkulla oli näitä samoja ja arvaas mitä.... Ne on kummallakin rikki! Meillä lapsi ei edes uskaltanut tämän limaisuuden takia koskea siihen. Mutta niin vaan siitä oli yhtenä pvänä ilmat pihalla. Eikä oltu edes puristeltu. Muutaman kerran heitetty maahan jotta valo alkaa vilkkua. Muuten saanu olla.

Eikö lelut ole sitä varten, että niillä leikitään? Varsinkin tuon ikäiset pojat osaavat olla melko rajujakin niitä leluparkoja kohtaan. Kannattaa antaa tästälähtien lapselle vain niitä käpylehmiä leikkikaluiksi, jos lelut eivät saa leikeissä kärsiä. Ja joltain kolmen euron krääsältä nyt ei kannata kovin kummoista laatua odottaa.

Huoh. Kiitä Luojaa, että sun ongelmat on vain kolmen euron rihkamassa. Vai olisiko kuitenkin jotain syvällisempää ongelmaa takana?

Ei ole oikein ottaa pojaltasi rahaa. Unohda koko paska. Osta vain laatuleluja, älä tuollaista turhaa rojua.

Yhteistyössä