Miten toimisitte tällaisessa asiassa...päiväkotiasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luultavasti hoitaja on kiva muidenkin lasten mielestä. Jos hän todella haluaisi juuri sinun kullannuppuasi hoitaa, olisi hän ottanut asian itse esiin esimiehensä kanssa. Mutta rohkenen epäillä, ettei sinun lapsesi ole tälle hoitajalle kaikki kaikessa, vaan hän hoitaa muidenkin lapsia ihan yhtä suurella ilolla. Kyllä lapsesi pärjäävät!

Mä tekisin näin:

1. Juttelisin tällä hoitajalle, että olen huolissani ja olisi niin ihana, että hän jatkaisi lapseni hoitajana.
2. Kysyisin, että onko tuollanen vaihto mahdollista ja olisiko hän halukas sellaseen.
3. Jos kyllä, juttelisin johtajalle. Jos ei, pyytäisin, että pidettäs joku oikea palaveri, jossa olisin minä, se hoitaja ja uudet hoitajat, jossa keskusteltas meidän lapsesta oikein perin pohjin, miten missäkin tilanteessa on paras toimia ja millanen lapsi on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Mitä jos hoitaja itsekin on ilmaissut asian niin, että haluaisi siirtoa lapsen takia niin auttaisikohan juttelu johtajalle...

On hänen asiansa jos haluaa siirtyä, hoitaa itse.

Ehkä hieman kummeksun, hoitajan työhön kun kuuluu myös irtipäästäminen lapsen kasvaessa ja vaikka lapsiin kiintyy eri tavoin, ei yhden perässä työjärjestelyjä uusiksi pitäisi pistää. Avustaja jos olisi niin tilanne eri.

Mutta jos tilanne todella se, että isompi on "erittäin käytöshäiriöinen" ja pienempi tulee perässä, mutta rutiinit eli edes yksi sama hoitaja mukaan auttaisi niin....ei ole mitään lausuntoa vielä, mutta jospa ei tulisikaan, jos hoitaja voisi tulla mukana isojen puolelle

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mä tekisin näin:

1. Juttelisin tällä hoitajalle, että olen huolissani ja olisi niin ihana, että hän jatkaisi lapseni hoitajana.
2. Kysyisin, että onko tuollanen vaihto mahdollista ja olisiko hän halukas sellaseen.
3. Jos kyllä, juttelisin johtajalle. Jos ei, pyytäisin, että pidettäs joku oikea palaveri, jossa olisin minä, se hoitaja ja uudet hoitajat, jossa keskusteltas meidän lapsesta oikein perin pohjin, miten missäkin tilanteessa on paras toimia ja millanen lapsi on.

Niin, ryhmässähän on joku 20 lasta..tehdäänkö kaikkien kanssa sama?

Kyllä aiemmassa on aika paljon perääkin.

Onko se enää ammatillista jos hoitaja kiintyy niin paljon yhteen hoidokeistaan, että haluaa vaihtaa ryhmää tämän vuoksi? Kiintymystähän monilla on tiettyihin lapsiin enemmän kuin toisiin, mutta minusta se ei kuulosta kovin ammatilliselta toimintatavalta että vaihdellaan ryhmien aikuisiakin sen vuoksi!

Tottahan muut lapset siitä myös kärsivät kun tuttu hoitaja lähtee pois, sekä pienten että isojen ryhmässä. Miksei heillä ole mitään väliä, aikuisten pysyvyys kun on kaikkein tärkeintä päivähoidossakin?

Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Mä tekisin näin:

Pienillä on just nyt 8, isoilla 18.

Mä tekisin näin:

Kohdat 1 ja 2 saattavat olla ihan ok, tosin lievää painostusta ilmassa mikäli ko. hoitaja on kiltti eikä osaa sanoa ei... Kohta 3... Argh. Ajatelkaa jos kaikki vanhemmat toimisivat noin??? Yhtä palaveria palaverin perään...

Ihannetilannehan olisi että hoitaja siirtyisi samaan ryhmään lapsen kanssa. Mutta päiväkodeissa on ne ryhmät päätetty, eikä tällöin hoitajia siirrellä ryhmästä ryhmään ilman sitä vaativaa henkilökunnan muutosta. Mutta lapsesi tuskin on maailman vaikein tapaus, ja eiköhän ne kaikki hoitajat siellä osaa asiansa. Ja sitäpaitsi, lapsenkin pitää tottua erilaisiin ihmisiin, ja entäs kun lapsi menee eskariin tai kouluun - ei se hoitava voi sinne seurata kuitenkaan.

Onko se enää ammatillista jos hoitaja kiintyy niin paljon yhteen hoidokeistaan, että haluaa vaihtaa ryhmää tämän vuoksi? Kiintymystähän monilla on tiettyihin lapsiin enemmän kuin toisiin, mutta minusta se ei kuulosta kovin ammatilliselta toimintatavalta että vaihdellaan ryhmien aikuisiakin sen vuoksi!

Tottahan muut lapset siitä myös kärsivät kun tuttu hoitaja lähtee pois, sekä pienten että isojen ryhmässä. Miksei heillä ole mitään väliä, aikuisten pysyvyys kun on kaikkein tärkeintä päivähoidossakin?

Toki yksi tuttu lähtee pois, mutta kaksi tuttua jää tilalle, ettei ihan kamala muutos. Moni hoitaja voi olla myös sen verran ammatillinen, että haluaa tämän mahdollisesti tulevan erityislapsen parasta ja siirtyä hänen mukanaan, ettei tule isoja muutoksia.

Näin. Jos joku hoitaja tekisi noin niin pitäisin epäilisin hänen ammatillista pätevyyttään. Hoitajana pitää kyetä olemaan tasapuolienn. Se on tärkeintä. Jos joku haluaisi pomppia yhden lapsen pillin mukaan, niin todellakin ammattimaisuus olisi kaukana toiminnasta. Ei vaikuttaisi pätevältä työhönsä.

Mä tekisin näin:

Pienillä on just nyt 8, isoilla 18.

Niin, eli 18 lapsen kohdalla tehtäisiin sama asia. 8 lasta olis aika mahdoton juttu...

Toki yksi tuttu lähtee pois, mutta kaksi tuttua jää tilalle, ettei ihan kamala muutos. Moni hoitaja voi olla myös sen verran ammatillinen, että haluaa tämän mahdollisesti tulevan erityislapsen parasta ja siirtyä hänen mukanaan, ettei tule isoja muutoksia.

No et oo tosissas? Kahden ryhmän aikuiset muutoksen alle yhden lapset takia? Onko sun esikoisen mukana mennyt joku hoitaja koko pk-uran ajan?

ammatillinen???? olisi nimenomaan epäammattimaista pyörittää asioita yhden mahdollisen erityislapsen näkökulmasta. kyseessä on päiväkoti, jossa on muitakin lapsia, ja hoitajat ovat siellä kaikkia lapsia varten!

mun täytyy sanoa, että koko kuvio kuulostaa musta aika uskomattomalta ja vanhempana kyllä älähtäisin jos saisin tietää, että hoitajat vaihtuvat yhden vanhemman mielihalujen takia. Jos hoitaja itse haluaisi vaihtaa lapsesi takia (mihin en usko), niin on hänen tehtävänsä puhua asiasta esimiehelleen. Ei ole vanhemman tehtävä liikutella henkilökuntaa oman mielensä mukaan.

Siis onko oma sukulainen tai muu tuttava tämä hoitaja?

Aika törkeä tilanne.

Ja kyllä, olisi törkeää mennä ohjata tässä vaiheessa joku toinen isompien ryhmän hoitaja jonnekin muualle, kun eräs piltti saattaa matkia isompaa, jota ei saada ruotuun (ilmeisesti isompi ottaa äidistään mallia)

Okei, onneks ette tajunnu asian pointtia kuitenkaan.... Ite tiedän paljon erityislapsista ja niiden oikeasta mahdollisesta hoitamisesta. Kaikkea täytyy ennakoida ja sitä varten täytyy pystyä tehdä muutoksia. Ilmeisesti kenelläkään teillä ei ole erityislasta/hoitajaa, johon lapsenne on kiintynyt. Kyseessä on nimenomaan pieni päiväkoti, jossa on mahdollista tehdä muutoksia. Koko päiväkoti on kärsinyt/ollut ison haasteen alla kyseisen käyttäytymishäiriöisen lapsen takia ja jos mahdollista niin sisaruksesta ei uutta haluta...ja nyt se iso pläjäys...mä oon ite se hoitaja ja haluaisin siirtyä kyseisen lapsen kanssa isojen puolelle!

Okei, onneks ette tajunnu asian pointtia kuitenkaan.... Ite tiedän paljon erityislapsista ja niiden oikeasta mahdollisesta hoitamisesta. Kaikkea täytyy ennakoida ja sitä varten täytyy pystyä tehdä muutoksia. Ilmeisesti kenelläkään teillä ei ole erityislasta/hoitajaa, johon lapsenne on kiintynyt. Kyseessä on nimenomaan pieni päiväkoti, jossa on mahdollista tehdä muutoksia. Koko päiväkoti on kärsinyt/ollut ison haasteen alla kyseisen käyttäytymishäiriöisen lapsen takia ja jos mahdollista niin sisaruksesta ei uutta haluta...ja nyt se iso pläjäys...mä oon ite se hoitaja ja haluaisin siirtyä kyseisen lapsen kanssa isojen puolelle!

Mä kyllä olen siinä luulossa että lapsi joko on erityinen tai ei, siihen ei hoitajat eikä muut vaikuta.
Enkä ymmärrä kyllä alkuunkaan jos itse ole se hoitaja...

. Koko päiväkoti on kärsinyt/ollut ison haasteen alla kyseisen käyttäytymishäiriöisen lapsen takia ja jos mahdollista niin sisaruksesta ei uutta haluta...ja nyt se iso pläjäys...mä oon ite se hoitaja ja haluaisin siirtyä kyseisen lapsen kanssa isojen puolelle!

Silloin aloitteen pitää tulla nimenomaan PÄIVÄKODIN puolelta, ei vanhempien. Vanhempana todellakin älähtäisin jos joku meidän pienten puolen ihanista hoitajista lähtisi yhden lapsen takia ÄIDIN vaatimuksesta. Mutta jos aloite olisi tullut pk:lta ja siltä hoitajalta niin sitten siihen pitäisi vaan alistua.

Hohhoijaa taas. Hanki itsellesi apua. Noin ei vain toimita ja piste. Sinun napa ei ole ensimmäinen vaan kaikkien navat yhtä tärkeitä. pistät lapsesikuriin kmutta ensin itsesi.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Ja siis, ne sun työtoverit siinä samassa päiväkodissa ei ole ihania hoitajia, vain sinä. Ei jestas.

:) Ehkä se on kollegan mielipide, lapsethan voi olla aivan toista mieltä;)

Kumma kyllä kun lapset kokoajan kampeavat mun luo ja aina ristiriitatilanteissa tulevat mun luo. Ei sillä, että muut olisivat "huonoja" vaan mä osaan ottaa lapset vastaan oikealla tavalla koska itelläni just samanikäisiä lapsia. Muut hoitajat ovat eri elämäntilanteessa eli kellään ei ole juuri päiväkoti-ikäisiä lapsia. Osalla on jo aikuisia tai sit ei ollenkaan ja sen kyllä huomaa....

Kumma kyllä kun lapset kokoajan kampeavat mun luo ja aina ristiriitatilanteissa tulevat mun luo. Ei sillä, että muut olisivat "huonoja" vaan mä osaan ottaa lapset vastaan oikealla tavalla koska itelläni just samanikäisiä lapsia. Muut hoitajat ovat eri elämäntilanteessa eli kellään ei ole juuri päiväkoti-ikäisiä lapsia. Osalla on jo aikuisia tai sit ei ollenkaan ja sen kyllä huomaa....

Ihanaa kun olet niin ylivertainen...
Olisko sun aika laskeutua sieltä korkeuksista ja olla ihan normaali pk:n täti.

Yhteistyössä