Miten tulla rennoksi äidiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pipo kireällä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pipo kireällä

Vieras
Millaista on rento äitiys? Listatkaa ominaisuuksia, pliis. Rennolla en itse tarkoita piittaamattomuutta tai laiminlyöntiä, vaan sellaista, jossa lapsen perustarpeista huolehditaan niin fyysisellä kuin henkisellä tasolla, mutta äitiytta ei suoriteta eikä koeta jatkuvaa syyllisyyttä (useimmiten turhasta)

Miten äitiyden suorittajasta voi tulla rento äiti?

Haluaisin nauttia äitiydestä ja 40% ajasta nautinkin, eli olen vain lapsen kanssa enkä mieti sen kummemmin mitään, mutta n. 60% ajasta mietin, että annanko nyt tarpeeksi virikkeitä tai kehittävää ajankulua tai onko kattonut liikaa telkkaria/syököhän nyt just ravitsemuksellisesti oikein jne.

Olen kotiäiti, joten ajatukset pyörii lapsen ympärillä vähän pakostakin... miten oppisin rentoutumaan äitiyden suhteen?

Älä helvetissä täältä kysele neuvoja siitä miten tulee rento äiti. Tämän palstan äideistä suurin osa on oppinut niinkin rennoiksi, ettei työnteko enää kiinnosta ja ovat oppineet sen, miten helposti saa rahaa nyhdettyä yhteiskunnalta ja äijiltä "velttoon rentoiluunsa"

Säilytä suhteellisuudentaju, ole armollinen itsellesi ja lapselle ja kaikille perheenjäsenille, panosta myös itseesi sopivasti, älä vertaa liikaa muihin, mieti yksilöllisesti omat ratkaisusi perheen kesken (tietysti yleisesti hyväksyttävissä esim. ihmisoikeuksia kunnioittavissa raameissa), tiukoissa paikoissa älä väännä valtataistelua vaan käytä huumoria kasvatusvälineenäsi, vaikka oletkin looginen ja turvallinen, voit olla kekseliäs. Ja hengitä. Älä usko kaikkea mitä suorituskeskeinen maailma syöttää, vaan kuuntele vaistoa ja sydäntä.

no mun kohdalla kävi näin, ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen hermoilin ihan kaikesta, nukkumisesta, syömisestä yms, kaikesta stressiä, toisen lapsen kohdalla osasin jo vähän rennommin suhtaututa asioihin, ja kolmannen kohdalla vielä rennommin. Eli vastaisin vaan, että mitä enemmän lapsia on, niin sitä rennommin suhtautuu asioihin, tai näin kävi ainkin mun kohdalla :D

Älä helvetissä täältä kysele neuvoja siitä miten tulee rento äiti. Tämän palstan äideistä suurin osa on oppinut niinkin rennoiksi, ettei työnteko enää kiinnosta ja ovat oppineet sen, miten helposti saa rahaa nyhdettyä yhteiskunnalta ja äijiltä "velttoon rentoiluunsa"

mun mielestä täältä ei kannata kysyä myöskään, mut TÄYSIN eri syistä. Kovin moni äiti ei tosiaan täällä vaikuta kovin rennolta kun pitää tapella toisten perheiden imetyksistä jne..

Ajattele niin että oot "riittävän hyvä" äiti ihan sellasena kuin oot. Se vaatii ehkä opettelua, mutta äitiys on asia jossa jokainen tuntee jossain vaiheessa epäonnistuvansa ja siksi onkin vaikeaa saavuttaa kaikki itselleen asettamat äitiystavoitteet. Teet parhaasi, se riittää ja lapsesi voi hyvin.

Olet selvästi tunnollinen äiti ja varmaan erittäin hyvä äiti kun mietit tuollaisia. Anna siis itsellesi armoa ja lupa nauttia lapsestasi koko ajan. Olen itse samanlainen kuin sinä ja onneksi minulla on hyvä ystävä jolle aina purnaan ja hän lohduttaa ja sanoo että ei se lapsi rikki mene vaikka katsoisi vähän liikaa telkkaria tai söisi jotakin ei niin hyvänä pidettyä. Pääasia ettei lapsi KOKOAJAN istu tv:n ääressä ja saa potkia muita ja syödä joka ruualla vain herkkuja jne. Mutta tuskinpa kun kuitenkin mietit näitä asioita, joten rennommin vain! Itse olen jo oppinut vähän löysäämään ja viis veisaan mitä muut tekevät lastensa kanssa. Pääasia kunhan olette molemmat onnellisia!

Mä olen ehkä luonteeltanikin vähän rento menijä. En stressaa niin helposti. Ihan luonnostani pysähdyn katselemaan ruohon kasvamista... Mutta täytyy myöntää, että mitä enemmän lapsia on sitä enemmän niistä nauttii. Huomasin kuinka kolmosen synnyttyä jaksoin todella nauttia vauva ajasta, pysähtyä haistelemaan vauvan tuoksua ja vaan olemaan.
Jos ajatukset pyörii ihan liian kanssa lapsessa ja kaikessa siinä teetkö asiat oikein... niin kannattaa varmasti pysähtyä ja ottaa aikaa ITSELLEEN. Joku harrastus tai kahvittelua kaverin kanssa ILMAN lasta / lapsia. Ja suosittelen että opettelet ihan tietoisesti ajattelemaan, että olet juuri tarpeeksi hyvä äiti sellaisen akuin olet. Et voi tehdä enempää. Eikä todella ole tarviskaan!

Yhteistyössä