Miten tutustuttaa vauva ja koira?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelokas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelokas

Vieras
Meidän peruskiltti koira on ollut nyt vauvan syntymän jälkeen mun vanhemmilla ja nyt olisi aika tutustuttaa vauva ja koira toisiinsa. Koira ihan älyttömän kiinnostunut ja innostunut vauvasta ja nyt mua pelottaa miten tässä oikein käy. Koira on todella kiltti ja tulee tosi hyvin toimeen vähän vanhempien lasten kanssa, mutta mites vauvat...

Löytyskö jotain hyviä vinkkejä?

Ensinnäkin, koiraa ei tulisi viedä kotoota pois siksi aikaa kun vauva kotiutuu. Ei se vauvan tulo normaalille koiralle tuota mutkan mutkaa matkaan eli ei sitä vauvaa ja koiraa mitenkään tutustuttaa tarvitse.

Elät ja olet vauvan kanssa ihan normaalisti. Meillä koirat ensimmäiset 3 päivää seurasivat minua kun hait laivaa kun kannoin vauvaa ja kun vauvan laittoi pinnikseen, tapittivat koirat häntä herkeämättä.

Neljäntenä päivänä eivät enää jaksaneet olla vauvasta sen kiinnostuneimpia kuin muistakaan perheenjäsenistä.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Ensinnäkin, koiraa ei tulisi viedä kotoota pois siksi aikaa kun vauva kotiutuu. Ei se vauvan tulo normaalille koiralle tuota mutkan mutkaa matkaan eli ei sitä vauvaa ja koiraa mitenkään tutustuttaa tarvitse.

Elät ja olet vauvan kanssa ihan normaalisti. Meillä koirat ensimmäiset 3 päivää seurasivat minua kun hait laivaa kun kannoin vauvaa ja kun vauvan laittoi pinnikseen, tapittivat koirat häntä herkeämättä.

Neljäntenä päivänä eivät enää jaksaneet olla vauvasta sen kiinnostuneimpia kuin muistakaan perheenjäsenistä.

Näin juuri.

meillä labris teki samana päivänä sinut vauvan kanssa kun tulin laitokselta. Ja hyvä vahtija olikin sekä kakkalastin ilmoittaja :D

Me tehtiin niin, että mies haki koiran hoidosta ennen kun tultiin vauvan kanssa laitokselta. Aluksi koiruus oli niin innoissaan, nuoli ja meuhkas, ja todella pelkäsin miten käy. Annettiin koiran kuitenkin vapaasti haistella ja nuoleskella tulokasta. Muutaman päivän päästä tosiaan ei jaksanut enää kiinnostua koko vauvasta. Kauhulla kuitenkin odotan aikaa, kun vauveliini nousee pystyyn ja pääsee hauvan luo, on meinaan nyt jo ihan innoissan kun nelijalkaisen ystävänsä näkee. Meillä kun koira on kokenut kova kohtalon ja onkin aika hermoheikko tapaus. No, päivä kerrallaan..=)

Vahinko pääs jo tapahtumaan ku koira joutu oleen hoidossa pidempään ihan johtuen siitä ku oltiin pitkään sairaalassa ja sen jälkeen lenkit olis jääny aika lyhyeen sektiosta toipumisen takia.

Koira varmaankin jäämässä vielä hoitoon, ihan sen koiran itsensä takia.

Eiks kellään oo jotain vinkkejä miten tää tapaaminen kannattas hoitaa. Ei haluis ite aiheuttaa mitään turhia komplikaatiota..

Alkuperäinen kirjoittaja pelokas:
Meidän peruskiltti koira on ollut nyt vauvan syntymän jälkeen mun vanhemmilla ja nyt olisi aika tutustuttaa vauva ja koira toisiinsa.

Miun mielestä tässä ootte jo tehneet ekan virheen. :/
Meillä on koirat olleet kotona oottamassa kun on tultu vauvan kans laitokselta, annettu nuuhkia ja tutustua ja siinäpä se, hyväksyneet vauvan ilman mitään ongelmia.

Täällä mies haki koiran kotoa parkkikselle kun tultiin kotiin.Sai heti katsella kaukaloa ja vauvaa.
Kotona kaukalo nostettiin tuolille ja edelleen koira sai tutustua vauvaan.Ikää koiralla oli tuolloin pikkasen vajaa 2v.

Alkuperäinen kirjoittaja pelokas:
Vahinko pääs jo tapahtumaan ku koira joutu oleen hoidossa pidempään ihan johtuen siitä ku oltiin pitkään sairaalassa ja sen jälkeen lenkit olis jääny aika lyhyeen sektiosta toipumisen takia.

Koira varmaankin jäämässä vielä hoitoon, ihan sen koiran itsensä takia.

Eiks kellään oo jotain vinkkejä miten tää tapaaminen kannattas hoitaa. Ei haluis ite aiheuttaa mitään turhia komplikaatiota..

Viekää koiralle jokin vauvan puklurätti nyt ainakin, jotta pääsee hajuihin tutustumaan. Älkää antako koiran kuitenkaan riepotella sitä. Oletko itse vielä tavannut koiraa synnytyksen jälkeen? Koirasi varmasti haistaa sinustakin, että jotain on tapahtunut (meidän koira ainakin oli esim. kiinnostunut mun rinnoista synnäriltä paluun jälkeen...)

Puklurättitekniikka oli käytössä ihan alusta lähtien. Koira käyny meillä kerran sisällä kun ajattelin, että mitä nopeemmin sen parempi. Koko tilanne tais olla raukalle ihan liian intensiivinen, koska sai aivan karmeen innostus kohtauksen ja haukkui ja ulvoi ja tärisi ihan kamalasti. Oli vielä loppu illan tärissy innostustaan. Tilanne oli mulle aika järkytys ja nyt mietin, et mitäs ihmettä tässä pitäis tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Kun me tultiin laitokselta, laitettiin vauva turvakaukalossa lattialle koirien haisteltavaksi. Siinä se.

Näin meilläkin. Mä menin ensin sisälle ja koiria tervehtimään, koska kävivät ylikierroksilla, kun eivät olleet mua muutaman päivään nähneet. Sen jälkeen mies tuli kaukalon kanssa sisälle ja koirat päästettiin yksitellen vauvaa nuuskimaan. Koirilla oli perustottelevaisuus kunnossa, joten tilanne oli hallinnassa sen puolesta.

Jos on oikein innoskas koira, niin voihan sen ensin ottaa käskyn alle sivulla istumaan ja katselemaan ja vasta luvan kanssa saa tervehtiä vauvaa. Ei meillä koirat saa vieraita aikuisiakaan rynniä tervehtimään miten sattuu, vaan vasta luvan saatuaan.

Ei koiralle uuden lauman jäsenen tulo ole mikään katastrofi. Koiralaumaankin syntyy joka kevät uusia pentuja joiden kanssa elämää jatketaan.
Meillä on koirille näytetty kaukaloa ja asia on ollut kunnossa. Mitään mustasukkaisuuksia ei ole ilmennyt ikinä.
En kuitenkaan jätä koiria ja lapsia yksin keskenään.

Me tehtiin aikoinaan hiukan poikkeavasti kuin yleensä.
Kun tultiin kotio mies lähti koiran kanssa pitkälle lenkille. Sillä välin minä menin (koiralta salaa) sisälle ja vein vauvankin ;) Meillä on makuuhuoneen oviaukossa portti. Aluksi vauva oli portin takana. Vasta illalla tulin vauvan kanssa pois sieltä. Ja silloinkin tein niin, että kun koira alkoi riehaantua ja yritti hyppiä, palasin vauvan kanssa takaisin makuuhuoneeseen. Koiralle tehtiin selväksi, että vain rauhallisesti ja tyynesti käyttäytymällä vauva ei haviä toiseen huoneeseen ja minä sen mukana.
Kun koira tajusi rauhoittua, en enään vain seissyt vaan istuin sohvalle. Koiraa ei edeellnkään päästetty säheltämään viereen. Vaan aina kun se osoitti riehaantumisen merkkejä komennettiin kauemmaksi minusta ja vauvasta. Vasta kun rauhalliseti käyttäytyi sai haistella varovasti.
Alusta asti me tehtiin niin, että koira ei saanut lähestyä vauvaa itsekseen. Vaan aina luvan kanssa ja rauhallisena. Koiraa ei komennettu kiukkuisena, jottei yhdistäisi kiukkua vauvaan. Vaan rauhallisesti. Halusimme koiran toimivan rauhalliseti vauvan lähellä. Koira oli tuolloin nuori, helposti syttyvä ja riehaantuva. Rauhallisuus ei kuulunut sen normaalikäytökseen :D

Ja se miksi vauvaa ja koiraa ei heti esitelty, sen eprustelen sillä. Ettei koiraemokaan aina heti päästä muita perheen koiria pentujen luo. Vaan vasta kun pennut on muutaman päivän ikäisiä ja niihin on jo tarttunut kodin tuoksua. Tuoksuvat hiukan kotilaumalta eivätkä vain vieraalta. Me ei koiralle mitään rättejä laitokselta tuotu haisteltavaksi, koska haluttiin tuota koiran rauhallista ja hallittua käytöstä vahvistaa.

Mutta jokainen tuntee oman koiransa parhaiten ja kannattaa miettiä sitä kautta mikä on paras tapa tutustuttaa.

*muoks* Toki mie liikuin talossa ja tervehdin koiraa jo ennekuin vauva tuotiin pois makkarista. Vastasyntynyt nukkuu niin paljon, että aluksi olikin helppo jättää portin toiselle puolelle ja käydä vain imettämässä ja hiukan seurustelemassa.

Yhteistyössä