Miten vaikuttaisin vähemmän juntilta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juntitar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Duunarimaisuutta ei saa pois, mutta sitä voi muokata, jos ei sitten tunne duunari olevansa. Teeskentely ei vie pitkälle, mutta kun ympäristö ei enää ole duunariympäristö, ehkä voi löytää jonkun kompromissin duunarin ja porvarin välimaastosta. Itse en jaksaisi lähteä muiden kelkkaan vaan ratkaisisin ahdistavan olon olemalla itseni ensi sijassa.

Luulen kyllä tietäväni vähän mitä tarkoitat. Itseänikin on Helsingissä pannut ahdistamaan se tietty "jäykkyys" esim. yliopistossa, joka on sangen erilainen kuin esimerkiksi Jyväskylän yliopistossa. Helsingissä tuntuu välillä että pitää katsoa kuinka hengittää. Se on jotenkin tukahduttavaa tietyllä, huonolla, tapaa, joku ihmismäisyys on vähäisempää.

[QUOTE="mies";27052856]Duunarimaisuutta ei saa pois, mutta sitä voi muokata, jos ei sitten tunne duunari olevansa. Teeskentely ei vie pitkälle, mutta kun ympäristö ei enää ole duunariympäristö, ehkä voi löytää jonkun kompromissin duunarin ja porvarin välimaastosta. Itse en jaksaisi lähteä muiden kelkkaan vaan ratkaisisin ahdistavan olon olemalla itseni ensi sijassa.

Luulen kyllä tietäväni vähän mitä tarkoitat. Itseänikin on Helsingissä pannut ahdistamaan se tietty "jäykkyys" esim. yliopistossa, joka on sangen erilainen kuin esimerkiksi Jyväskylän yliopistossa. Helsingissä tuntuu välillä että pitää katsoa kuinka hengittää. Se on jotenkin tukahduttavaa tietyllä, huonolla, tapaa, joku ihmismäisyys on vähäisempää.[/QUOTE]
Pitää muistaa, että Helsingissäkin iso osa on muualta tulleita. Ja osa näistä jäykistä ihmisistä on ihan samanlaisia kuin ap duunaritaustoineen.

[QUOTE="vieras";27052951]Pitää muistaa, että Helsingissäkin iso osa on muualta tulleita. Ja osa näistä jäykistä ihmisistä on ihan samanlaisia kuin ap duunaritaustoineen.[/QUOTE]
Enkä siis tarkoittanut, että ap on jäykkä :D.

Joo hesalaiset on kyllä ihmeellisiä, ei sanota päivää naapurille. Ei puhuta bussissa/metrossa tuntemattomille vaan katsotaan tyhjyyteen. Kävellään niin pirun kiireesti jne.

[QUOTE="vieras";27052994]Joo hesalaiset on kyllä ihmeellisiä, ei sanota päivää naapurille. Ei puhuta bussissa/metrossa tuntemattomille vaan katsotaan tyhjyyteen. Kävellään niin pirun kiireesti jne.[/QUOTE]
Kai ymmärrät, että olisiaika raskasta huomioida niin suurta määrää ihmisiä?

Tuntuu että helsinkiläisten identiteetti koostuu pitkälti siitä mitä EI olla eli maalaisia. Ja tämä voi näkyä rajoittavana kun yksilö varoo tietoisesti olemasta edes 1%:sti maalainen. Siitä tulee jopa falski vaikutelma. Luulen että harvahko tällainen ihminen voi hyvin henkisesti koska tukahduttaa sisältään sellaista, joka siellä on.

Älyttömän hyvä keskustelu. Minulla on sellainen kokemus, vaikken akateeminen olekaan, että omassa työpaikassani kaukana pääkaupunkiseudusta tunnen itseni aivan päteväksi asiantuntijaksi, osaajaksi vaativassa, vastuullisessa työssäni. Mutta jos menen koulutustilaisuuksiin tai muuten työmatkalle Helsinkiin, tunnen itseni nukkavieruksi maalaisserkuksi ja asiantuntijuuskin rapisee viimeistään Mäntsälän kohdalla. Eikä se ole niiden helsinkiläiskollegoiden vika, se on jotain omaa alemmuudentuntoa. Sille pitäisi tehdä jotain, tai en tiedä, saan varmaankin muhia eläkeikään asti pienessä yksikössä, eikä töissä tarvita pikkutakkia ja solmiota, vaan olemme aika rennosti omassa pienessä piirissämme. Ja työn teemme tasan yhtä hyvin, olemme ammattilaisia, vaikkei olekaan suomenruotsalaista tyyliä. :)

• Tykkää
Reactions: LisaMarie
[QUOTE="mies";27053187]Tuntuu että helsinkiläisten identiteetti koostuu pitkälti siitä mitä EI olla eli maalaisia. Ja tämä voi näkyä rajoittavana kun yksilö varoo tietoisesti olemasta edes 1%:sti maalainen. Siitä tulee jopa falski vaikutelma. Luulen että harvahko tällainen ihminen voi hyvin henkisesti koska tukahduttaa sisältään sellaista, joka siellä on.[/QUOTE]
Miksi Helsingissä syntynyt ihminen yrittäisi olla olematta jotakin mitä ei ole?

Minulla itselläni on ihan samanlainen tausta kuin aloittajalla. Koskaan en ole ajatellut että taustastani olisi jotenkin haittaa uralla etenemisessä. Minulle riittää se että olen hyvä työssäni ja selviän ongelmitta työni tuomista haasteista.
Pukeudun siisteihin vaatteisiin joissa minulla hyvä ja itsevarma olo. Uskonkin että jos muuttaisin tyyliäni peittääkseni taustaani korostuisi "junttimaisuuteni" vielä enemmän. Ihan vain siksi että en olisi oma itseni.
Joskus hankalan palaverin jännitteet on purettu esim. ihan tavallisella rennolla heitolla arkipäivän asioista. Uskon että taustani on antanut minulle keinot selvitä haasteellisista tilanteista.

• Tykkää
Reactions: LisaMarie
[QUOTE="vieras";27053246]Miksi Helsingissä syntynyt ihminen yrittäisi olla olematta jotakin mitä ei ole?[/QUOTE]

Njoo. Mutta kyllä pääosa porukasta lienee muuttanut 20 viime vuoden aikana. "Helsinkiläisyydessä"(kin) on oma rajoittavuutensa. Espoo on nähdäkseni jo rennompi paikka, Vantaa vielä pykälän rennompi.

Psykologisesti on tuttu ilmiö, että joskus X voi yrittää olla enemmän Y kuin Y todellisuudessa on. Eli matkitaan omaa käsitystä siitä, millainen pitäisi olla, vaikka se käsitys ei ole sama kuin totuus. Välillä Helsingin keskustassa pikkuisen paistaa omaan silmääni sellainen yliyrittämisen meininki. Sitä kuitenkin parodioidaan aika vähän tai ei lainkaan. Tässä mielessä mieleeni tulee hieman Yhdysvaltojen vanha kaupunkikulttuuri.

[QUOTE="vieras";27052994]Joo hesalaiset on kyllä ihmeellisiä, ei sanota päivää naapurille. Ei puhuta bussissa/metrossa tuntemattomille vaan katsotaan tyhjyyteen. Kävellään niin pirun kiireesti jne.[/QUOTE]

Miksi puhuisin jollekin randomille bussissa tai metrossa ja mistä ylipäätään edes puhuisin?

[QUOTE="vieras";27053567]Ollaanpa sitä äkkiä karistettu Vantaan pölyt olkapäiltä :D[/QUOTE]
Ei ole Vantaallakaan tapana alkaa pölistä bussissa tuntemattomille. Eikä Espoossakaan.

[QUOTE="mies";27053501]Njoo. Mutta kyllä pääosa porukasta lienee muuttanut 20 viime vuoden aikana. "Helsinkiläisyydessä"(kin) on oma rajoittavuutensa. Espoo on nähdäkseni jo rennompi paikka, Vantaa vielä pykälän rennompi.
[/QUOTE]
No ne muut ovat maalaisia, jotka häpeävät sitä. Helsinkiläinen ei yritä karkottaa maalaisuutta itsestään, toki voi muuten olla asennevammainen, mutta se on luonne-, ei asuinpaikkakysymys.

[QUOTE="vieras";27053803]No ne muut ovat maalaisia, jotka häpeävät sitä. Helsinkiläinen ei yritä karkottaa maalaisuutta itsestään, toki voi muuten olla asennevammainen, mutta se on luonne-, ei asuinpaikkakysymys.[/QUOTE]

Toki. Mutta itsekin kun istun kahdella tuolilla nin oma kokemus on että kyllä virkamiesmäisyys on valttia Helsingissä aika vahvasti. Ja se saattaa tuntua rajoittavalta. Verrattuna esim. Espooseen ihmiset siellä tuntuvat pitävän "koko ajan" ja paljon tiiviimmin virkamiesnaamiot päällä, ainakin keskustassa.

Kaikki ei ole kiinni vain yksilöiden luonteesta vaan kyllä merkitystä on myös ympäristöllä. Sosiaalisesti kiintoisa on työpaikka, jossa muut tekeytyvät fiineiksi huomaamatta itse sitä. Aitoudessa ei nähdäkseni pääse tulemaan ap:n isoa epävarmuuden tunnetta, koska aitoudessa aste-erot olisivat pienempiä välillä ap vs. muut.

[QUOTE="mies";27054000]Toki. Mutta itsekin kun istun kahdella tuolilla nin oma kokemus on että kyllä virkamiesmäisyys on valttia Helsingissä aika vahvasti. Ja se saattaa tuntua rajoittavalta. Verrattuna esim. Espooseen ihmiset siellä tuntuvat pitävän "koko ajan" ja paljon tiiviimmin virkamiesnaamiot päällä, ainakin keskustassa.

Kaikki ei ole kiinni vain yksilöiden luonteesta vaan kyllä merkitystä on myös ympäristöllä. Sosiaalisesti kiintoisa on työpaikka, jossa muut tekeytyvät fiineiksi huomaamatta itse sitä. Aitoudessa ei nähdäkseni pääse tulemaan ap:n isoa epävarmuuden tunnetta, koska aitoudessa aste-erot olisivat pienempiä välillä ap vs. muut.[/QUOTE]
En ymmärrä sanaakaan.

Epäilen, että moni aapeen kollega salaa plärää juorulehtiä kampaajalla ja muutenkin esittää sitä roolia, mitä kuvittelevat "oikeaksi". Oikean ei-juntin tunnistaa siitä, että hän on oma itsensä, eikä pelkää muiden arvosteluja.

Tästä vaan saa käsityksen että ikäänkuin oikeasti kaikki sisimmässään muilta piilossa kuitenkin HALUAVAT lukea seiskaa ja katsoa reality tv-ohjelmia. Esim. itseäni ei roskalehdet, juorut tai reality-sarjat vain kiinnosta tippaakaan vaikka odotustilassa sellainen nenän edessä olisi.

Samaa mieltä kyllä toki jälkimmäisestä lauseesta mutta sitäkään ei tiedetä ovatko ap:n kollegat oikeasti omia itsejään noine mielipiteineen vai ei. Hyvinkin voivat olla.

Eiköhän se ongelma nyt lopulta ole, että et hyväksy itseäsi sellaisena kuin olet ja haluat leikkiä jotain muuta. Elät muiden mielipiteiden kautta. Vain juntit lokeroivat ihmisiä taustan, koulutuksen työn tms. mukaan. Fiksuilla ihmisillä on laaja ystäväpiiri kaikista sosiaaliluoklista.
Nyt vaan kohottamaan itsetuntoa sen sijaan, että mietit mitä muut sinuslta odottavat, alat miettiä mitä sinä elämältäsi haluat.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27053541:
Miksi puhuisin jollekin randomille bussissa tai metrossa ja mistä ylipäätään edes puhuisin?

No aivan. Paa hajoaisi.

Ei taalla puhuta tuntemattomille paitsi jos on vahan vajaa tai humalassa. Enka edes asu helsingissa vaan manchesterissa.

Yhteistyössä