Miten vakavat perusteet avoerolle pitää löytyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pimpula2006
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pimpula2006

Vieras
Olen ihan pihalla,

Teenkö väärin vai oikein kun en anna toiselle helppoa eroa? Mies on viime aikoina alkanut vihjailla siihen suntaan että olisi parempi jos muuttaisin pois hänen luotaan.

Kolmessa vuodessa on selvitty monesta vaikeasta asiasta ja näyttelen nykyään jo melko isoa roolia miesten lasten elämässä. Vuosi sitten miehelle iski erobuumi mutta pakotin hänet miettimään asioista ja yhteiseloa on jatkunut vuoden verran. Mies on sanonut olevansa tyytyväinen siihen etten lähtenyt viime keväänä vaikka niin silloin pyysikin. Tiedän, että meillä ei ole mitään ulkoisesti hyvää syytä erota. Mies vain haluaa viettää vähän aikaa omillaan ( käydä baareissa, remuta kaveriensa kanssa yms ). Uskon että pitkällä tähtäimellä mies olisi onnellisempi jos hänellä olisi nainen rinnallaan.

Pitäisikö mun kunnioittaa toisen ( hetkellistä? ) toivoa ja erota hänestä vai pitäisikö yrittää pitää homma koossa koska uskon että pienen ajan kuluttua kaikki olisi taas hyvin?

Neuvokaa mua, oi pliis.

Anna miehelle vapautta remuta ja rällästää baareissa. Kyllä hän sieltä takaisin tulee.

Jos hän pyytää sinua muuttamaan pois, niin muuta. Anna hänen itse haluta sinut takasin, mutta älä mene helpolla... jos ollenkaan. Lapsiin voit edelleen pitää yhteyttä sen verran kun lapset kaipaavat, mutta jos/kun asut muualla älä ala lapsenvahdiksi. Anna miehen huomata itse että yhdessä arkikin oli helpompaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pimpula2006:
Olen ihan pihalla,

Teenkö väärin vai oikein kun en anna toiselle helppoa eroa? Mies on viime aikoina alkanut vihjailla siihen suntaan että olisi parempi jos muuttaisin pois hänen luotaan.

Teet tosi väärin. Toi on toiselle osapuolelle tosi vaikeaa jo nyt. Varmaankin hän on miettinyt asiaa, jos jo vuosi sitten hän oli samaan mieltä.

Jos vihjailu ei auta, on pakko ottaa kovemmat otteet käyttöön. Eräs miesystäväni pyysi avovaimoaan muuttamaan pois mutta tämä ei muuttanut. Se oli miehelle tosi rankkaa, lopulta ei auttanut muu kuin että hän vaihtoi lukot oviin ja nosti naisen tavarat pihalle (talo oli miehen). Noin puoli vuotta ainakin siinä meni eli naisella olisi hyvinkin ollut aikaa etsiä kämpää. Sen jälkeen nainen vielä nukkui pihavarastossa kamoineen.

Eikö naisilla ole ylpeyttä ollenkaan....

Ei ole kaikilla miehilläkään ylpeyttä. Olen jo toista kertaa harkitsemassa itse muuttoa omasta talostani, koska en saa siipeilevää avopuolisoa tajuamaan tilannetta.

Minunkin mielestäni teet väärin.
Jos teillä olisi yhteisiä lapsia, niin ymmärtäisin silloin että asiasta pitäisi vielä keskustella...mutta mutta
Mies on jo vuoden päivät miettinyt eroa. Se että hän ei vuosi sitten sinua jättänyt, johtuu siitä että hänellä kuitenkin oli tunteita sinua kohtaan.
Arvelen että hänen olonsa kanssasi on tällä hetkellä aika epämukava.
Haluatko pitää miehen, joka ei tosiasiassa halua olla kanssasi?
Pitemmällä tähtäimellä satutat tuossa itsesi.
Jos mies ei halua olla kanssasi, niin pian se pettää...
se on henkisesti jo sinusta eronnut,
vaikka oliskin vielä paikalla.

Olen itse ollut samanlaisessa tilanteessa (tosin lapsia ei ollut kuvioissa mukana), jossa minä olin se osapuoli, jota yritettiin puhua ympäri yrittämään vielä. Meidänkään suhteessamme mikään ei ollut varsinaisesti vialla, mutta jotain vain puuttui ja vapaudenkaipuuni alkoi voimistua.

Sinuna lähtisin hyvän sään aikaan, ennen kuin satutat itsesi. Voi olla, että mies palaa luoksesi myöhemmin (ja ylpeydestäsi riippuen otat hänet takaisin tai sitten et..;)). Sanot, että mies olisi onnellisempi nainen rinnallaan. Valitettavasti et voi päättää sellaista asiaa toisen puolesta. Edelliseen kirjoittajaan yhtyen, haluatko pitää miehen, joka ei välttämättä halua olla kanssasi? Oman kokemukseni perusteella pitkään kyteneet jälleen sinkuksi -ajatukset eivät ole kovin helpolla taltutettavissa. Voi olla, että pyytämällä häntä vielä yrittämään pahennat tilannetta entisestään.

Tsemppiä ja rohkeutta ratkaisuihin!

Voiko vakavampaa ja parempaa syytä eroon enää olla kuin se, ettei halua jatkaa sitä liittoa? Ettei halua enää olla toisen kanssa parisuhteessa? Sinun avomiehesi ei halua enää sinun kanssasi olla. Mitä muita syitä sinä vielä eroa varten tarvitset? Haluatko hänen pettävän sinua, kohtelevan huonosti tai heittävän yllättäen pakkaseen? Eikö ole parempi erota nyt, kun se ilmeisesti vielä saataisiin asiallisesti ja toista tuhaan loukkaamatta tehtyä?

Puhut hetkellisestä toiveesta, vaikka se on jo vuoden verran kytenyt. Sanot uskovasi, että pidemmän päälle mies olisi onnellisempi nainen rinnallaan. Voi olla että olet oikeassa, voi olla että et. Loppujen lopuksi sillä ei pitäisi olla juurikaan merkitystä, sillä et sinä voi aikuisen miehen puolesta tällaisia asioita päättää. Mistäpä ylipäätään tiedät, että sinä olisit se nainen, jonka mies rinnalleen loppujen lopuksi haluaa. Nyt, tällä hetkellä ei ainakaan halua, eikä halunnut vuosi sittenkään.

Oikeasti, sinä petaat tässä itsellesi hyvin hyvin rumaa eroa, et avoliittosi jatkumista. Turvaa edes omaa selustaasi niin, että rupeat miettimään toista asuntoa itsellesi, vaikka vielä haluaisitkin yrittää. Jos saatte asianne kuntoon, et menetä mitään, mutta vaikkette saisikaan, et ainakaan joudu paniikissa muiden nurkkiin ja sohville kortteeraamaan. Ja vaikka haluaistkin yrittää vielä, se ei tule onnistumaan, ellei miehelläsi samaa halua ole. Keskustele siis vakavasti hänen kanssaan, ja ole valmis eroamaan, jos hän niin todellakin haluaa.

Tuli mieleen, että ap tuntuu ajattelevan kuin pienen lapsen äiti: et nyt halua tätä, mutta jatkamme silti, koska minä tiedän paremmin mikä on sinulle hyväksi.

Yhteistyössä