Miten valitsit turvaistuimen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitenmiten?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitenmiten?

Vieras
Kaukalo on jäämässä pieneksi, turvaistuimen hankinta olisi edessä. Kaukalo saatiin sisaruksen perheeltä ilmaiseksi, eli nyt ollaan ensi kertaa itse ostoksilla. Ja suo vaikuttaa loputtomalta!

Mitä on huomioitava istuinta ostettaessa? Autoliiton arvosteluja olen katsellut, mutta kun niihin arvosanoihin vaikuttaa turvallisuuden lisäksi mm. kiinnityksen helppous, viimeistelyjen laatu ynnä muu vastaava, joista olemme valmiita joustamaan kun ei sitä kalleinta haluaisi ostaa. Lisäksi edullisemmista istuimista parhaat arvosanat saaneet istuimet ovatkin yllättäen kasvot menosuuntaan asennettavia (turvapalkillisia)! Miten tämä sopii yksiin sen suosituksen kanssa että selkä menosuuntaan olisi turvallisin tapa alle 3v? Ylipäätään koko turvapalkkiviritys on minulle täysin vieras.

Toki lapsen pitää sopia istuimeen ja istuimen autoon, mutta entäs muut kriteerit? Miksi liikkeet on täynnä näitä testeissä välttäviksi todettuja istuimia - onko niiden vika tosiaan turvallisuudessa vai jossain tyyliin käyttöohjeissa tai näkyvyydessä? Olisi kiva, jos olisi vertailu vain istuimien turvallisuudesta, eikä noita muita omiaisuuksia sotkemassa arviointeja. Esim. selkä menosuuntaan asennettavat saa kuulemma järjestään "miinusta" asennuksen vaikeudesta, mutta jos selkä menosuuntaan on istuimen turvallisuuden edellytys, niin ei sillä pitäisi huonoja pisteitä ansaita!

Vai luotatko siihen, että Suomessa myydään vain turvallisia istuimia? Tai jopa siihen, että itse osaisit silmämääräisesti ja käsikopelolla arvioida istuimen turvallisuuden?

Minä tutkiskelin turvaistuin vaihtoehtoja netistä.

Kriteerinä pidin sitä,että turvaistuimen saa selkämenosuuntaan. Se on minusta turvallisin vaihtoehto. (jokaisella on tähän oma mielipiteensä,joten tästä ei tarvitse kilpalaulantaa tehdä ;) )

Ja kun tutustuin turvaistuimiin niin samalla etsin tietoa siitä,että mikä istuin kävisi parhaiten tiettyyn autoon :) (meillä kun ei ainakaan ole vara autoa vaihtaa sen takia,että turvaistuin ei ole sopiva)

Minä päädyin sitten Besafe Izi Combiin (ilman isofixiä,kun ei meidän autossa niitä ole). Ja hyväksi on havaittu. Lapsi on nyt puolitoistavuotias ja 82 cm pituinen, erittäin hyvin mahtuu istumaan ja asentokin on hyvä ettei pää roiku,kun/jos nukahtaa turvaistuimeen.

Meillä on Klippan Triofix ja hyvä on.

Ehkä eniten vaikutti se, että on suomalainen ja suomessa suunniteltu. Sitten kun pojan laittoi siihen istumaan niin istui tukevasti ja vyöt sai hyvin kiinni ja asento hyvä. Myös meidän autoon oli kuin tehty tuo istuin.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä