miten vauvan saa nukahtamaan yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Vauva on ollut huono nukkumaan aina 4kk lähtien, unikoululla saatiin yösyömiset loppumaan ja vauva omaan sänkyyn. Nukkui tosi pitkään kapalossa ja on ihan hysteerinen jos joutuu nukkumaan niin etten ole paikalla (päikkärit nukkuu vain vaunussa). Unikoulun jälkeen nukutus sujui ihan kivasti, nukahti tassuttelemalla noin vartissa, jos olin vieressä käsi pinnojen välissä, jolloin ei päässyt ylös.

Nyt nukahtamiseen (10 kk) on alkanut mennä tunti ja heittelee vaan tuttia sängystä ja alan olla aika kypsä tuohon. Tavoitteena olisi, että saisin vauvan aikaisemmin nukkumaan ja oppisi nukahtamaan lopulta yksikseen huoneessa (tuntuu aika mahdottomalta, kun tätä on monesti yritetty). Koska yksin jättäminen aiheuttaa hysterian samantien, ajattelin että lukisin sängyllä kirjaa, mutten tassuttelisi (vauva nousee saman tien pystyyn ja tekee sitä parikin tuntia, kokeiltu on).

Vai onko tää nyt taas vaan yksi turha askel ja pitäisi saman tien nähdä se vaiva ja opettaa yksin? Kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä, että yksin vaan, kyllä se nukahtaa hetken huudettuaan, mutta kun ei se vaan nukahda...

Alkuperäinen kirjoittaja Onko väsy;27833481:
No laitatko lapsen vaan liian aikaisin nukkumaan, jos vaikka unentarve on vähentynyt? Saattaa kyllä lla eroahdistustakin.

Kyllä se väsynyt on, puoli unessa vääntää vastaan. Ollaan aikaistettu päikkäreiltä heräämistä tunnilla ja siirretty n. kk sitten kaksiin päikkäreihin. Ei ole vaan koskaan halunnut antaa unelle periksi.

Mitä lapsi tekee ennen sänkyyn menoaan? Saisiko hänet vaikka sylissä pitämällä, kirjoja lukemalla tai Pingua tms. katsomalla niin uneliaaseen tilaan, että nukahtaisi nopeammin?

Me ei huudatettu lasta vaan minä nukutin hänet vieressä niin kauan kun tuntui sitä kaipaavan. Välillä ärsytti maata siinä vieressä (omassa sängyssä), kun joskus nukahtaminen kesti ja kesti, mutta se oli minusta yleisesti ottaen ihan siedettävää, kun useimmiten siinä meni vain 15-20 min. Lapsi oli 1,5 v., kun huomasimme että hän pystyy nukahtamaan yksinkin ilman huutoa, joten sen jälkeen teimme pääsääntöisesti niin. Nyt 2,5 vuotiaana menen edelleen n. kerran viikossa viereen, kun lapsi huutaa äitiä, eikä hän asetu vaikka sanotaan, että nyt nukutaan. Noissa tilanteissa lapsella on yleensä jotain "tärkeää" asiaa ja hän pupisee sitten hetken omia juttujaan minun kyljessäni ja nukahtaa sen jälkeen:) Toivon että ap:llakin homma helpottaa ajan kanssa.

juu ei nukahtanu yksin huudettuaankaan. Minusta vauvan ei tarvi osaa ite nukahtaa eikä ylipäätään pikkulasten. Kyllä se meilläkin oppi ajallaan ja vaikka vaivaa oli nukuttamisesta ni vielä enemmän sitä oli yrityksistä saada ite nukahtamaan.

[QUOTE="tinka";27833635]Mitä lapsi tekee ennen sänkyyn menoaan? Saisiko hänet vaikka sylissä pitämällä, kirjoja lukemalla tai Pingua tms. katsomalla niin uneliaaseen tilaan, että nukahtaisi nopeammin?

Me ei huudatettu lasta vaan minä nukutin hänet vieressä niin kauan kun tuntui sitä kaipaavan. Välillä ärsytti maata siinä vieressä (omassa sängyssä), kun joskus nukahtaminen kesti ja kesti, mutta se oli minusta yleisesti ottaen ihan siedettävää, kun useimmiten siinä meni vain 15-20 min. Lapsi oli 1,5 v., kun huomasimme että hän pystyy nukahtamaan yksinkin ilman huutoa, joten sen jälkeen teimme pääsääntöisesti niin. Nyt 2,5 vuotiaana menen edelleen n. kerran viikossa viereen, kun lapsi huutaa äitiä, eikä hän asetu vaikka sanotaan, että nyt nukutaan. Noissa tilanteissa lapsella on yleensä jotain "tärkeää" asiaa ja hän pupisee sitten hetken omia juttujaan minun kyljessäni ja nukahtaa sen jälkeen:) Toivon että ap:llakin homma helpottaa ajan kanssa.[/QUOTE]

Vauva käy kylvyssä/suihkussa, vaihdetaan yökkäri ja annetaan maitopullo. Tässä vaiheessa ollaan jo puoli nukuksissa, mutta sitten alkaa taistelu. Se vartti-puoli tuntia vielä menikin, mutta en viitsisi maata koko iltaa sängyssä leikkien nukkuvaa ja käsi maitohapoilla pitää lasta paikallaan.

Koita jättää ne toiset päikkärit pois.
Jos lapsinheittää tutin maahan niin sitten se on siellä maassa. Jos tutista on enempi haittaa kun hyötyähän niin oiva tilaisuus vieroittaa tutista kokonaan.

Makoilet rauhassa lapsen vieressä ja annat tehdä mitä tekee, et puutu muutako jos menee lohduttomaksi itkuksi, rauhoitat hetken aikaa ja sitten jatkat kirjasi lukemista. Lapsi kyllä oppii että seisomaan nousu ei kannata kun siitä ei saa mitään huomiota. Ja tuon ikäinen osaa myös mennä seisomasta makamaan.

Tasuuttelukin onnistu ihan hyvin vaikka lapsi osaa seistä, sen voi toteuttaa pinnanraosta silittelemällä vaikka jalkaa silloinnjos lapsi seisoo ja itkee. Kun se hiffaa että äiti on siellä sängyn alareunalla niin lapsi tulee ite pitkäkseen, jolloin voi silitellä selkää tai niskaa.

[QUOTE="ap";27833663]Vauva käy kylvyssä/suihkussa, vaihdetaan yökkäri ja annetaan maitopullo. Tässä vaiheessa ollaan jo puoli nukuksissa, mutta sitten alkaa taistelu. Se vartti-puoli tuntia vielä menikin, mutta en viitsisi maata koko iltaa sängyssä leikkien nukkuvaa ja käsi maitohapoilla pitää lasta paikallaan.[/QUOTE]

Siis miksi ihmeessä pidät lasta paikoillaan?

Yritä rauhoittaa nukkumistilanne, vaikka olisi itsekin mukana. Aina sama unilelu ja tutti (jos käytössä) ja aina sama nukahtamisrituaali. Esim. Luet pienen sadun ja sitten laitat unimusiikin soimaan (aina sama, joka päivä ja ilta). Kun toistat kaiken joka päivä samoin ja samaan aikaan niin pikkuhiljaa pienoisesi tottuu rutiiniin.

[QUOTE="Vieras";27833983]Siis miksi ihmeessä pidät lasta paikoillaan?[/QUOTE]

Koska se on nopeuttanut huomattavasti nukahtamista silloin siis kun vartissa selvittiin. Estää lasta nousemasta kontilleen, minkä se tekee aina kun meinaa just nukahtaa. Jos näin ei toiminut niin meni tunnista kahteen siinä nukahtamisessa- tosin nyt juuri olisi tarkoitus pästä tuosta eroon.

Alkuperäinen kirjoittaja Onko väsy;27833481:
No laitatko lapsen vaan liian aikaisin nukkumaan, jos vaikka unentarve on vähentynyt? Saattaa kyllä lla eroahdistustakin.

että voit tehdä asioita ja vauva siinä vieressä ja eikä tarvitse tehdä muuta kuin olla. Se nälkä itku on eri kuin väsymys. Kokeilun arvoinen ei välttämättä toimi!

Kuulostaa kovasti myös siltä että kahdet päiväunet on liikaa ja yhdet riittäisi.

Tänään on nukuttu vaan yhdet, kun vauva heräsi vasta klo 9, nukkui ainoastaan tunnin ja vartin... Yhtä kitinää, kun yritin pitää hereillä ennen ja sama homma jälkeen. Ei yleensä nuku pitkiä päikkäreitä, vaikka kuinka olisi väsynyt, siksi nukutaan kahdet vähän lyhyemmät. Yleensä 1,5h ja tunti eli ei nyt ihan kauheasti mun mielestä.

Vähitellen, eikä ainakaan väkisin. Eli vähitellen vähentämällä niitä asioita, joita haluat vähentää. Tai tee kuten minä tein... meidän esikoinen oli varmaan jo yli vuoden ikäinen, kun vieressä makoillen piti hänetkin nukuttaa... ja aikaa kului, kuten sullakin nyt. Yhtenä iltana mun käämit vaan paloi, ja jätin hänet yksin makkariin kukkumaan. Ei muistaakseni huutanut... poika on nyt 17v, joten voinet ymmärtää, etten muista aivan tarkasti :D No, meni viisi minuuttia ja poju oli unessa. Mä olin ihan HÄH? ja seuraavana iltana vein vain sänkyyn ja sama homma - 5min ja poika nukkui. Eipä sen jälkeen ole tuota tarvinnut nukutella. Tulin sellaiseen johtopäätökseen, että häiritsin vain pojan unenhakua läsnäolollani.
Tyty taas huusi päikkäreille mennessään joka ainoa kerta tietyn ikäisenä (hänkin nyt 14v, joten en tarkkaan muista minkä ikäinen), mutta pinnasängyssä vielä nukkui. Jos mä menin sinne, niin huuto vain koveni ja pitkittyi. Mä päättelin, että on vähän kovaääninen unilaulu tytöllä, mutta olkoon :D Loppuiko se sitten, vai loppuiko päiväunien nukkuminen - ei muistikuvaa :)

Mutta siis... kokeile sitä, että annat hetken aikaa huutaa. Päätä aika etukäteen ja pidä siitä kiinni. Se voi olla vain pari minuuttia, ja menet sitten rauhoittelemaan, jos ei pinna kestä kuulla. Aikaa voit myös minuutin verran pidentää joka ilta. Päiväsaikaan lapselle PALJON huomiota, hellyyttä, seuraa ja ruokaa, ettei niitä tarvitse enää illalla vaatia, jos siitä on kiinni.

[QUOTE="ap";27834031]Koska se on nopeuttanut huomattavasti nukahtamista silloin siis kun vartissa selvittiin. Estää lasta nousemasta kontilleen, minkä se tekee aina kun meinaa just nukahtaa. Jos näin ei toiminut niin meni tunnista kahteen siinä nukahtamisessa- tosin nyt juuri olisi tarkoitus pästä tuosta eroon.[/QUOTE]

Anna sen lapsen mellastaa siellä just niinku se haluaa, kuhan pysyy sängyssä. Ei se voi oppia rauhoittumaan ittekseen jos sä oot enstöikses kippaamassa sitä nurin jos se nousee seisomaan. Jossain vaiheessa varmasti heittää kaikki vuodevaatteet petauspatjaa myöten pois sängystä.. Mitäpä se haittaa, peiton voi palauttaa sitte ku lapsi nukkuu. Anna siis lapsen mellastaa, lohduta toki jos itkee.

Yksiin päiväuniin siirtyessä lapsi tarvii paljo virikkeitä, mieluiten toisia lapsia ympärilleen niin jaksaa valvoa. Illalla jos väsy yllättää niin kylpy jo tuossa 6aikaan voi rauhoittaa tilannetta sen verran että jaksaa nukkuma-aikaan saakka. Siirtymävaihe menee viikossa ohi..

Tulin sellaiseen johtopäätökseen, että häiritsin vain pojan unenhakua läsnäolollani.

Toinen selitys on, että poikasi oli oppinut nukahtamaan itsekseen, olit sinä siinä tai et. Meillä kävi sama niin, että jos minä en heti ehtinyt ajoissa lapsen huoneeseen kun olin vaikka hampaita pesemässä, hän saattoikin olla jo nukahtanut. Sen jälkeen olen nukuttanut lasta vain jos hän vaikuttaa ihan oikeasti olevan äidin tarpeessa eli homma alkaa mennä itkuiseksi tai jos minulla on itselläni yliaikainen herätys seuraavana aamuna ja menen siksi omaan sänkyyni siihen viereen. Minun läsnäoloni ei ainakaan häiritse lapsen nukahtamista, hän nukahtaa 5-15 minuutissa oli yksin tai ei.

[QUOTE="...";27834256]Kokeile unipussia. Meillä toimii tosi hyvin. Vauva ei pääse riehumaan vaan rauhottuu nopeammin.[/QUOTE]

Kapalosta siirryttiin tuohon unipussiin- ei se ole juuri meidän marakattia hillinnyt, vaikka toiveissa oli...

[QUOTE="ap";27834333]Kapalosta siirryttiin tuohon unipussiin- ei se ole juuri meidän marakattia hillinnyt, vaikka toiveissa oli...[/QUOTE]

Äh, meillä se on ollut pelastus. Nukutan tosin edelleen viereen sivuvaunuun (1.5v), mutta nukahtaa n10 minuutissa. Kokeile niin, että luet iltasadun, sanot hyvää yötä ja sitten alat lukea omaa kirjaa/lehteä siinä vieressä, etkä kiinnitä lapseen enää mitään huomiota, vaikka kuinka riehuisi. Välillä vain sanot "hyvää yötä" jos meno yltyy sitten jatkat vain omaa lukemista.

Yhteistyössä