Miten vauvan saisi juomaan nokkamukista tms.? Ei tajua siitä mitään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hjälp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hjälp

Vieras
Vauva on 6kk ja tämä mamma meinasi lähteä vähän tuulettumaan ja vauva jäisi isin kanssa kotiin. Ongelma on nyt se,että vauva ei ole tajunnut tuttipullosta mitään enää sen jälkeen kun oppi imuotteen tissistä n. 2vkon iässä,eli tuohon asti sai pullosta mun maitoa ja silloin pullosta syöminen luonnistui heti. Tuttiakaan vauva ei ole koskaan kelpuuttanut. Vauva siis syöny kiinteitä nyt karvan yli kuukauden ja tissiä sitten ateroiden välissä jos haluaa. Yöllä hän herää syömään kerran tai kaksi,toki nyt taitaa alkaa yösyötöistä vieroittaminenkin..ja siis tähän asti vauva on nukahtanut yöunilleen tissin jälkeen. Onko vinkkejä miten voisin saada tytön juomaan maitoa muusta kuin tissistä? Ja minkälaista "astiaa" kantsis kokeilla?

Noin pienelle nokkamukista tai mukista koutuu hörpyyttämään joten mitään kovin isoa maitomäärää silleen ei saa alas. Koittaisin tuttipullosta, jossa on vähän suurempi virtaus ku jossain vastasyntyneen tutissa.

Vauvat on sikäli viisaita että ne ymmärtää että isiltä ei saa maitoa. Ainakaan päiväsaikaan se ei haittaa jos joku syöttö jääkin väliin, lapsi syö sitten hieman enemmän kiinteitä. Vettä tai korviketta voi hörpyyttää mukista tai vaikka tuttipullon korkista, mistä on helppo saada tarpeeksi pieni määrä kerrallaan.

Iltamaitoa voi yrittää korvata jatksmalla iltapuuroa korvikkeella vellimäisrksi ja lusikoimalla sitä ahkerasti.. Vauva saa mahan täyteen ja myös sitä maitoa.

erilaisia tuttipullon päitä? Meillä oli sama ongelma, mutta suostui juomaan edes jotenkin sellaisesta pehmeästä luonnonkumisesta tuttipullosta. Ainakin Ainulla on niitä valikoimissaan, ja löytyy ihan tavallisesta Prismasta.

Kannattaa kyllä sillä tuttipullolla kokeilla, väsyneenä helpompi kuitenkin kun nokkis (tai no onhan niissäkin erilaisia). Jos vauva ei meinaa huolia pulloa/mukia niin itse olen laittanut vähän siihen imuosaan maitoa, että hiffaa mikä juttu se on. Eli kun maistuu maidolta, niin tajuaa että täähän onkin ihan jees. Ja vähän "pakolla" tunkenut suuhun, koska perjaatteessa vastustelleet, vaikka eivät ees tiedä mikä se on :)

Toinen vaihtoehto on kokeilla jos mies antaisi maidon siitä pullosta/mukista, voi hyvinkin mennä paljon helpomalla kun vauva tietää että tolta tyypiltä sitä maitoa ei muualta saa. Meillä ainakin kuopus, vastusteli mulle kun annoin pulloa mutta isältään otti ihan mukisematta.

Je hei, kyllä se sitten viimeistään syö kun on tarpeeksi nälkäinen ;)

Olette varmaan kokeilleetkin että tuttipullosta tarjoaa isä (tai muu aikuinen,mutta ei äiti) ja niin että äitiä ei ole hetkeen ollu näkyvillä. Olen kuullut monilta että äidiltä kelpaa vaan tissi mutta jos äiti on poissa silmistä ja joku tarjoaa tuttua maitoa niin kyllä kelpaa pullostakin. Ja tällasiin hetkiin ei tietenkään kannata mitään uusia korvikkeita tms kokeilla,vaan nimenomaan sitä tuttua maitoa.
Meillä esikoisen kanssa auttoi myös että maitoa tiputti pullosta vauvan suuhun,vasta sen jälkeen se tuttipullo suuhun. Eli kun maistoi tutun maidon niin sitten tajus että sitä outoa juttua suussa imemällä sitä maitoa tulee lisää..

Juups,kaikki on kokeiltu. On luonnonkumista,anatomista,pyöreetä,silikonista tuttia pulloon,eri virtausnopeuksilla olevia tutteja yms. mutta ei. Isi on antanu,mummi on antanu,ukki on antanu ja äiti on tosiaan ollu toisessa huoneesa/lenkillä jne. mutta kun ei. Ei niinkus älyä miten sitä imetän. Jotenkin tutti vaan hyppii suussa ja kaluaa sitä kummasti. Ja päivällä tyttö itse kieltäytyy tissistä. Ja luulempa että vaikka mahansa vetääkin iltapuurosta täyteen,niin se tissin saaminen on vaan sitä että saa imeä tissiä ja läheisyys. Ei nimittäin kovin kauaa ehdi imeä kun on jo unessa.. Voihan. Työkaverit pyysivät ulos tuulettumaan mutta näinköhän jää lähtemättä..

Alkuperäinen kirjoittaja Hjälp;27681641:
Juups,kaikki on kokeiltu. On luonnonkumista,anatomista,pyöreetä,silikonista tuttia pulloon,eri virtausnopeuksilla olevia tutteja yms. mutta ei. Isi on antanu,mummi on antanu,ukki on antanu ja äiti on tosiaan ollu toisessa huoneesa/lenkillä jne. mutta kun ei. Ei niinkus älyä miten sitä imetän. Jotenkin tutti vaan hyppii suussa ja kaluaa sitä kummasti. Ja päivällä tyttö itse kieltäytyy tissistä. Ja luulempa että vaikka mahansa vetääkin iltapuurosta täyteen,niin se tissin saaminen on vaan sitä että saa imeä tissiä ja läheisyys. Ei nimittäin kovin kauaa ehdi imeä kun on jo unessa.. Voihan. Työkaverit pyysivät ulos tuulettumaan mutta näinköhän jää lähtemättä..

kantoliinta tai kantoreppu? meijän poika vauvana nukahti vain tissille, ja apu löytyi kantoliinasta. Sai läheisyyttä ja oli turvallinen olo nukahtaa. Piti vain muistaa pysyä liikkeessä, ja kunnolla simahdettua siirtää sänkyyn.

Ootko koittanut erilaisia nokkamukeja? Meillä toimi esikoisen kanssa alkuun parhaiten sellainen muki, jossa on pehmeä, littana silikoninen nokka. Niitä on kahdella kuosilla (Cars ja Nalle puh). Siihen on venttiili, mut meidän molemmat on juoneet kaikista paremmin ilman venttiilejä.

Se on vaan hokauskysymys. Kyllä noin pieni VOI osata juoda nokkiksesta, mut ennen kuin hokaa sen jonkin jutun avulla... Mun esikoinen tosiaan alotteli joskus noilla main ja sillä meni pari kuukautta ennen kuin sen oppi. Sit, kun löysin tuon nokkiksen, homma muuttui sekunnissa. Sen nokka on jotenkin niin pitkä, että siitä se tajusi lähteä imemään. Esikoiselle tosin kelpasi myös tuttipullo koko ajan, joten ei ollut niin hätää.

Meidän kuopus sen sijaan ei tajunnut hölkäsen pöläystä tuttipulloista kanssa ihan ekojen viikkojensa jälkeen. Sille sitten muutaman kuun iässä jouduttiin alkaa hörppyyttää vettä imetyksen päälle (sammasta pukkasi herkästi) ja siitä johtuen nokkis tuli jo ajoissa tutuksi. Kun se oli 5 kk, huomasin, että hei tämähän osaa ihan juoda tästä. ...ja siitä se sitten lähti. Sillä meni kuitenkin monen monta kuukautta ennen kuin huoli mitään muita kuin silikoninokkaisia nokkamukeja (mallilla ei niin väliä, mut kovamuovinen ei käynyt).

Tuolloin ennen tota meillä mentiin niin, et jos jossain olin, iskä hörppyytteli nokkiksella ja jos ei saanut nokkiksella, on se joskus syöttänyt maitoa sille lusikallakin. :D Hätä keinot keksii. En tosin ollut yleensä kuin 1-2 h poissa.

kantoliinta tai kantoreppu? meijän poika vauvana nukahti vain tissille, ja apu löytyi kantoliinasta. Sai läheisyyttä ja oli turvallinen olo nukahtaa. Piti vain muistaa pysyä liikkeessä, ja kunnolla simahdettua siirtää sänkyyn.

ei ruee liinassakaan olemaan. helpoo lapsiko? Oikeestaan on,ei turhia itkeskele,kovin nauravainen ja tyytyväinen. Terveenä ollut koko ajan. Mutta nämä tämmöset ns. hankalammat asiat on oikeesti sit hankalia. Tissi suussa kun sais äitin kaa olla,niin nou hätä :D :heart: Mutta taidetaanpa treenailla vaikka tuttipullon kanssa että pääsee eka imemisen makuun ja sit nokkin venttiilillä tai ilman. Jospa vaikka antasin tissin puuron jälkeen sohvalla ja isi nukuttas melkein uneen saakka vaikka syliinsä ja sit antas tuttipullon huulille ja menis makkariin syöttämään pullosta tms.

paras nokkamuki mun mielestä on prismoissakin myytävä Emma-merkkinen, jossa värillinen kansi ja väritöntä muovia mukiosa. meidän vauva osasi jo pienestä juoda siitä. linkin kuvassa kolme samanlaista mukia on niitä.

Nokkamuki käyttöön vaan, turha enää pullolle opettaa tuon ikäistä!
Meillä lapset hörppineet ihan tavallisesta nokkamukista (Emma tms.) tuon ikäisenä ja 10-kuisena suunnilleen kaiken maitonsa nokallisesta mukista. Yösyönnit loppuivat puolen vuoden iässä itsestään.

Meillä just sama juttu. 6kk poika ei ole koskaan alun jälkeen huolinut tuttia tai tuttipulloa. Nokkamukista (lituskainen valkoinen pää, ihan prismasta) ottaa hörppimällä pumppumaitoa ollessaan isin kanssa. Iltapuuron päälle siis. Ei tarvi enää yöllä tissiä iskän kanssa, pelkkä uudelleen peittely riittää, hyräily ja käden pitäminen päällä auttaa yöllä. Minulta tosin sen tissin vaatii. Hyvin ne pärjää :)

[QUOTE="Kaiku";27681932]Nokkamuki käyttöön vaan, turha enää pullolle opettaa tuon ikäistä!
Meillä lapset hörppineet ihan tavallisesta nokkamukista (Emma tms.) tuon ikäisenä ja 10-kuisena suunnilleen kaiken maitonsa nokallisesta mukista. Yösyönnit loppuivat puolen vuoden iässä itsestään.[/QUOTE]

No tätä mäkin mietin kyllä että kantsiiko oikeesti enää pulloon opettaa.. Toisaalta kyse ois nyt vaan sit lähinnä näistä nukkumaan meno tissittelyistä..Ja oikeesti vain tämä kerta kun lähtisin 1,6kk tauon jälkeen vähän ulos..Toki se lapsi kai ennen pitkää nukahtaa ilman tissiäkin,eikai nyt koko yötä jaksa huutaa.?
Naapurin tätillä palas käämit ;) Eräskin ilta patteria paukutteli jollain kun tyttö väsyään huusi klo 21...:kieh: Mutta siis en tietenkään tuota ressaa,mainitsin vaan.

vinkkejä vielä miten kannattas toimia lähinnä tuon iltahomman kanssa? ihanko vaan isi koittaa saada tytön nukkumaan vaikkakin huutoa kestäisi ja kestäisi? musta tuntuu niin pahalta kun toinen raasu vaan huutaa,tokikaan se ei ole vaarallista lapselle,mutta silti..:)

Meidän lapsi ei oppinut ikinä juomaan nokkamukista. Joi tuttipullosta 6kk-12kk, sitten tuli stoppi, ei suostunut enää juomaan tuttipulloa.Muutama viikko oli aikamoista temppuilua, kun tavallisesta mukista juominen ei vielä onnistunu ja nokkamukia ei huolinu.

meidän lapsi nukahtaa aina minun kotona ollessa rinnalle, mutta kun olen poissa niin isän nukutus kelpaa ilman tuttia tai pulloa. Mies piti osan vanhempainvapaasta eikä koskaan ottanut tavaksi nukuttaa päikkäreille pullon kanssa. Tutista luovuttiin 1 vuotiaana, nukutukset onnistuneet ihan hyvin isän kanssa tämän jälkeenkin, vaikka itse edelleen imetän kotona ollessani.

Yhteistyössä