Miten vieroitan 2 vuotiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 4 paaperoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4

4 paaperoa

Vieras
Alan olla jo aika väsy, tyttö ei ole nukkunut IKINÄ yhtään yötä heräämättä. Heräilee normaalisti n. 5 kertaa etsimään tissiä, yleensä nukahtaa tissin suuhun saatuaan, välillä syö ihan kunnolla. Laitoin eilen illalla ekaa kertaa omaan sänkyyn, nukutin tytön sinne ja kävin siellä antamassa tissiä, sänky siis meidän sängyssä kiinni. En saanut nukuttua yhtään sen paremmin kuin tyttö kainalossakaan. Pitäisi ilmeisesti lopettaa tissittely kertaheitolla, mutta en haluais itkettää pientä, tuntuu olevan todella tärkeää tuo tissi, pyytää sitä päivisinkin useamman kertaa vielä ja loukkaantuu syvästi jos en voi antaa, esim. kauppareissuilla tai vastaavilla. Miten saisin tytön itse vieroittumaan, että olisi tavallaan hänen oma ajatuksensa jättää tissi?

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Kuinka paljon lapsi puhuu jo? Pystyisitkö mitenkään sanallisesti kertomaan tunteistas hänelle?

Tyttö puhuu jo täysin, sekin vaikeuttaa asiaa kun osaa todella selvästi ilmaista haluavansa tissiä, kiipeää sohvalle, asettaa tyynyn kunnolla ja sanoo: Äitiii, xxxx haluaa tiiiseliä, anna tissii... Ei näy mitään merkkejä että olisi vieroittumassa itse. Mun pitäisi palata syksyllä opiskelemaan niin että mies joutuu laittamaan lapset yöunille, mutta milläs hän tuollaisen tissitakiaisen saa nukkumaan ellei vieroitus onnistu ennen sitä?

Ja joo, olen sanonut välillä että äiti ei jaksa antaa tissiä, tai että äitiä sattuu nyt tissittely (kuukautisten aikana), tyttö on hyvin myötätuntoisen näköinen kyllä, mutta haluaa tissinsä silti :D

Olen joskus kuullut jonkun tehneen niin että laittoi laastari nännien päälel ja kun muksu pyysi tissiä näytti ne ja sanoi nissä olevan pipin eikä siis sitä voi antaa

Lähdet vlopuksi reissuun ja lapsi isälle.
Kun tahtoo tissiä niin lasista vettä tai ei mitään.
Olen kuullu et jotku on laittanu laastarin tissien päälle ja kertonu lapselle et tissit on kipeet et maito on loppu nyt. :)

Alkuperäinen kirjoittaja toimistko tämä:
Olen joskus kuullut jonkun tehneen niin että laittoi laastari nännien päälel ja kun muksu pyysi tissiä näytti ne ja sanoi nissä olevan pipin eikä siis sitä voi antaa

Kerkesit ennemmin :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja toimistko tämä:

Kerkesit ennemmin :)
Mut hyvä kun joku muukin on tästä kuullut....

Jos yrittäis puhua siitä ensiks vielä syvällisemmin, kysellä lapsenkin mielipidettä. Miksi tissi on tärkeetä? Maistuuko maito vaa niin hyvältä? Voisko siihen tilalle keksiä jotain muuta hyvänmakusta? Tai jos kyse on siitä, että se on kivaa, niin vois keksiä jonkun toisen tavan tissittelyn sijaan. Ottaa lapsi mukaan tähän vieroitukseen aktiivisena osapuolena. Kertoa, että kyse ei nyt ole tästä yhdestä päivästä, vaa ylipäätänsä imetys on menettäny hohtonsa. Siinä samalla selittää, että se ei tarkoita etteikö äiti rakastais ja tykkäis. Että on se tapa vaa alkanu käydä raskaaksi.

Tuota laastarijuttua olin ajatellutkin ja sitä silmällä pitäen olen ottanut tytön katsomaan kun olen paikkaillut isompien naarmuja. Epäilen vaan että siitä huolimatta vaatii tissiä, tai ainakin itku tulee ja kovaa! Tyttö on todella kiinni tississä (ja minussa) ja on parhaillaan päällä vaihe että pelkää yhtä sun toista asiaa, on muutenkin rauhallinen ja hieman arkakin lapsi. Huusi vauvana koliikkia pahojen allergioiden takia ennenkuin sain dieetin kohdilleen, sekin varmasti vaikuttaa että on tavallista takertuvampi...

Alkuperäinen kirjoittaja 4 paaperoa:
Tuota laastarijuttua olin ajatellutkin ja sitä silmällä pitäen olen ottanut tytön katsomaan kun olen paikkaillut isompien naarmuja. Epäilen vaan että siitä huolimatta vaatii tissiä, tai ainakin itku tulee ja kovaa! Tyttö on todella kiinni tississä (ja minussa) ja on parhaillaan päällä vaihe että pelkää yhtä sun toista asiaa, on muutenkin rauhallinen ja hieman arkakin lapsi. Huusi vauvana koliikkia pahojen allergioiden takia ennenkuin sain dieetin kohdilleen, sekin varmasti vaikuttaa että on tavallista takertuvampi...

No auttaisko et jos hommaisitte ''lohdutusnallen'' tai ''peiton'' tai jonku joka korvais sen tissin?

Jos yhdistelisit kaikkea? Että kysyt eka tytöltä miksi imetys tuntuu niin tärkeältä ja vähän sen vastauksen mukaan meette. Että jos haluaa jotain hyvänmakusta, niin ehkä sen maidon voi jollain väliaikasesti korvata. Jos taas jonkun kivan tavan, niin keksitte jonkun. Laulun, lorun, tms. Ja öihin varmaan isä voi auttaa, jos siis nukutte kaikki yhdessä? Ja sitten kerrot, että imetys tekee pipiä äitille, laastarit tisseihin tästä muistuttamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja 4 paaperoa:

No auttaisko et jos hommaisitte ''lohdutusnallen'' tai ''peiton'' tai jonku joka korvais sen tissin?

Tätäkin olen miettinyt ja yrittänyt tarjota pehmoja kainaloon, sorruin jopa ostamaan tutin mikä ei tytölle vauvana kelvannut, otti tutin nukkumaan mennessä mukaan, asetteli sen tyynylle pään viereen, kääntyi muhun päin ja vaati tissiä :)

Jonkun näistä vinkeistä otan kyllä käyttöön. Toiseksi nuorin luopui tuista saman ikäisenä kun ostettiin hänelle nukenvaunut, toimisikohan vastaava nytkin...tuskin...

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Jos yhdistelisit kaikkea? Että kysyt eka tytöltä miksi imetys tuntuu niin tärkeältä ja vähän sen vastauksen mukaan meette. Että jos haluaa jotain hyvänmakusta, niin ehkä sen maidon voi jollain väliaikasesti korvata. Jos taas jonkun kivan tavan, niin keksitte jonkun. Laulun, lorun, tms. Ja öihin varmaan isä voi auttaa, jos siis nukutte kaikki yhdessä? Ja sitten kerrot, että imetys tekee pipiä äitille, laastarit tisseihin tästä muistuttamaan.

Voisi toimiakin, täytyy alkaa jututtaa pientä. Tyttö tykkää muutenkin syömisestä ja pitää huolen että saa useamman kerran päivässä lämpimän ruuan sekä puurot, täytyy ihmetellä mihin mahtuu vielä tissimaidot. Ja ihokontakti on tytölle tärkeä, yölläkin pitää kättä min mahalla kun nukkuu ja havahtuu välillä vaan ottamaan kädellä kiinni vaikkei söisikään.

meillä lapset oli vähän nuorempia mutta kerrasta jätin kummaltakin tissittelyn pois. esikoinen ei itkenyt tissin perään kuin kerran pari minuuttia, oli 1v4kk kun tarjoilu loppui.

kaveri väitti lapselleen että tissistä tulee sinappia ja siihen loppui tissittely :D