Miten voi ihmiset olla kateellisia tästäkin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen ollut kotiäitinä 7 vuotta ja nyt loppuu hoitovapaa kuopuksesta. Aloitan kuitenkin työt pehmeällä laskeutumisella ja teen osa-aikaisesti hommia 2-3 päivää viikosta, jotta muutos ei ole lapsille turhan raisu. Etenkin koululaista pitää ajatella tässä muutoksessa myös.

Miehelläni on suoraan sanottuna melko paska palkka, kotihoidontuella ei ole tarvinnut juhlia ja käydä matkoilla sen paremmin kotimaassa kuin ulkomailla. Hienosti on silti pärjätty ja kaikki tarpeellinen aina saatu ja mielestäni mukavasti kaikkea pientä extraakin.

Ja nyt monet kuittailee minulle tuosta osa-aikaisuudesta, että on se kiva kun joku voi harrastaa työntekoa, mutta kun yleensä ihmisten täytyy tehdä kuulemma töitä elämisen eteen. Itse arvostan aika paljon kaikkea muutakin kuin vain materialistisia asioita ja en tee kummoistakaan uhrausta siinä, että en ajattele kaikkea vain rahassa.

Mutta kai tämä on sitten outo tapa ajatella.

Niin ja jos joku miettii jotain "lukuja" niin miehen palkka 2400e/kk ja lapsia on kolme, asuntolaina löytyy ja autokin on.

Olen samaa miettinyt, ja tullut tulokseen että kyse on siitä miten on tottunut elämään.
Ihminen joka käy täyspäiväisesti töissä, tienaa itselleen 2000e käteen ja rilluttelee sen itseensä menemään, on hänen vaikea ajatella kuinka ihminen edes voisi tulla vähemmällä toimeen.
Kun taas äiti, joka ruokkii lapsensa kht:llä, tietää miten sen rahan käyttää, on tottunut vaatimattomampaan elämään. Tässä tilanteessa voi siis hyvin "harrastaa" työntekoa perheen etua ajatellen :)

Olen samaa miettinyt, ja tullut tulokseen että kyse on siitä miten on tottunut elämään.
Ihminen joka käy täyspäiväisesti töissä, tienaa itselleen 2000e käteen ja rilluttelee sen itseensä menemään, on hänen vaikea ajatella kuinka ihminen edes voisi tulla vähemmällä toimeen.
Kun taas äiti, joka ruokkii lapsensa kht:llä, tietää miten sen rahan käyttää, on tottunut vaatimattomampaan elämään. Tässä tilanteessa voi siis hyvin "harrastaa" työntekoa perheen etua ajatellen :)

Niin minäkin sanoin miehelleni, että minullahan menee kohta rahallisesti paremmin, kun saan sentään kuitenkin selvästi enemmän rahaa mitä kotihoidontuki on, vaikka en kuitenkaan mitään isoja summia. Että jos tässä on vuositolkulla pärjätty näin niin kai minä pystyn sentään ilman konkurssia vähän "harrastamaankin" ensin ennen kuin teen kunnolla töitä.

[QUOTE="alkup";23422246]No mitä se on, jos sanotaan töykeän oloisesti, että toisten on pakko tehdä töitä eikä voi vaan harrastaa työntekoa. Jos oltaisiin avoimesti onnellisia toisen puolesta niin sanottaisiin, että tosi ihanaa, että voit tehdä noin jne.[/QUOTE]

Ymmärrän, että semmoiset ihmiset ovat kateellisia, joiden sydän olisi vaatinut jäädä lasten kanssa vielä kotiin kht:llä, mut mies ei ole suostunut siihen et hänen roolinsa isänä on toimia lähinnä perheen kukkarona.

Tässä kun ei ole ikinä kyse pelkästään yksin siitä mitä äiti haluaa ja miten paljon äiti on valmis tinkimään elintasosta. Se kun on fakta, että ilman miehen tukea kukaan parisuhteellinen ihminen ei kht:llä pärjää vaikka eläis silkalla pyhällä hengellä ellei sit muuta jonnekin veneen alle asumaan. Oli ne miehen tulot miten pienet tahansa.

[QUOTE="hmm";23422405]2400 euroa kuukaudessa ei ole kovin "paska palkka". Hoitoalalla amk-tutkinnolla saa huomattavasti vähemmän.[/QUOTE]

Varmaankin brutosta kyse, en kyllä usko että hoitoalalla saa vähemmän lisineen.:O

Ei kannata välittää ihmisten sanomisista, maailmasta löytyy kaiken maailman pissipäitä.

[QUOTE="hmm";23422458]Bruttona hoitoalalla amk-tutkinnolla saa noin 2100-2200 euroa kk. Ei kaikilla tule lisiä.[/QUOTE]

Ja olen siis itse hoitoalalla amk-tutkinnolla töissä.

Tietty ihmistyyppi voi kyllä olla kateellinen ihan mistä vain - aina kaikki on huonosti ja löytyy jotain mistä valittaa. Älä välitä heistä, vaan elä omaa elämääsi!

Hienoa, että teillä voidaan toimia noin :)

Ehkä he ovat siis ärtyneitä siitä, että veronmaksajien rahoillahan nuo pitkät kodinhoitotuet maksellaan.

Mun mielestä kuitenkin kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee, etköhän sinäkin ehdi töitä tehdä. Ja mielestäni on tärkeämpää, että lapset voivat hyvin kuin että tehdään äkkiä lapset ja taas äkkiä töihin. Kuitenkin itsekin voi vaikuttaa siihen kuinka hyvin tai huonosti lapsemme voivat. Ja huonosti voivista lapsista ei välttämättä ole meille itselle sitten yhteiskunnallisesti hyötyä, joten silläkin kannattaa satsata.

Ei tarvitse välttämättä olla kateellisuutta. Voi olla pelkkää vittumaisuutta. Se on käyttövoima erittäin monelle ihmiselle, kun saa jollekin sanottua ikävästi.

[QUOTE="vieras";23422530]Ei tarvitse välttämättä olla kateellisuutta. Voi olla pelkkää vittumaisuutta. Se on käyttövoima erittäin monelle ihmiselle, kun saa jollekin sanottua ikävästi.[/QUOTE]

Tää on ihan totta. Jotkut oikein nauttii siitä kun saa pilattua toisen hyvän päivän tai pääsee edes vähän tekemään säröä siihen toisen onnelliseen oloon. Ilmeisesti itsellä pitää olla aika huono olla..

[QUOTE="juu";23422521]Ehkä he ovat siis ärtyneitä siitä, että veronmaksajien rahoillahan nuo pitkät kodinhoitotuet maksellaan.

Mun mielestä kuitenkin kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee, etköhän sinäkin ehdi töitä tehdä. Ja mielestäni on tärkeämpää, että lapset voivat hyvin kuin että tehdään äkkiä lapset ja taas äkkiä töihin. Kuitenkin itsekin voi vaikuttaa siihen kuinka hyvin tai huonosti lapsemme voivat. Ja huonosti voivista lapsista ei välttämättä ole meille itselle sitten yhteiskunnallisesti hyötyä, joten silläkin kannattaa satsata.[/QUOTE]

Jostain nekin rahat on otettava mitkämenee siihen, kun lapset viedään hoitoon ja päivähoitomaksut ei todellakaan kata niitä todellisia kuluja mitkä siitä lapsesta tulee.

Ja en tiedä hoitoalan palkkoja, mutta varmaan kuitenkin aika harvan mies on hoitoalalla sillä paskalla palkalla. Minun oma bruttopalkkani ei ole edes 2000e/kk, vaikka tekisin täyttä viikkoa. Mutta siis miehen palkalla tässä on eletty jaseon 2400e/kk ja kun jäin kotihoidontuelle nin se palkka oli 2100e/kk.

[QUOTE="vieras";23422223] Aloitan kuitenkin työt pehmeällä laskeutumisella ja teen osa-aikaisesti hommia 2-3 päivää viikosta, jotta muutos ei ole lapsille turhan raisu.[/QUOTE]

Ja nyt monet kuittailee minulle tuosta osa-aikaisuudesta, että on se kiva kun joku voi harrastaa työntekoa, mutta kun yleensä ihmisten täytyy tehdä kuulemma töitä elämisen eteen.

Kyllähän tuo kieltämättä siltä kuulostaa, että kyseessä on enemmän harrastus kuin kunnon työnteko. Ihan ymmärrettävästi jotkut ovat kateellisia, koska normaaleissa tehokkaasti toimivissa yrityksissä tuollainen ei olisi mahdollista. Monella tilanne on se, että töitä tehdään hulluna, tai sitten ei ollenkaan. Vapaapäiviä ei myönnetä, ylitöitä ei korvata jne.

Ilmeisesti olet ap jossakin kunnan tai valtion hommissa, oikeissa töissä tuollaiset järjestelyt ovat todella harvinaisia?

Sulje korvasi kateellisilta! Tarkoitus on saada sinut tuntemaan huonoa omaatuntoa teille sopivasta tilanteesta ja onnistumisesta. Varo, älä mene tuohon mukaan! Tee juuri niin kuin teille sopii, jatkossakin.

[QUOTE="vieras";23422794]Kyllähän tuo kieltämättä siltä kuulostaa, että kyseessä on enemmän harrastus kuin kunnon työnteko. Ihan ymmärrettävästi jotkut ovat kateellisia, koska normaaleissa tehokkaasti toimivissa yrityksissä tuollainen ei olisi mahdollista. Monella tilanne on se, että töitä tehdään hulluna, tai sitten ei ollenkaan. Vapaapäiviä ei myönnetä, ylitöitä ei korvata jne.

Ilmeisesti olet ap jossakin kunnan tai valtion hommissa, oikeissa töissä tuollaiset järjestelyt ovat todella harvinaisia?[/QUOTE]

Oikeita töitä on vain riistofirmojen palkkalistoilla? Ei kunnan tai valtion hommissa? Mitäköhän tästäkin maasta tulisi jos kaikki tekisi vain "oikeita töitä"..

Musta tuntuu, että jotkut ihmiset ovat kateellisia ihan mistä tahansa - syyn ei tarvitse edes olla mitenkään ihmeellinen. Jätä sellaiset ihmiset ihan omaan arvoonsa. Pääasia on, että ratkaisu on hyvä ja sopiva teidän perheelle.

kaikki on suhteellista. Meillä miehen palkka on 1000/kk eli yli puolet vähemmän kuin sinun miehelläsi. Vaikka minäkin olen sitä mieltä että on tärkeämpiäkin asioita kuin raha, mut silti jouduin menemään töihin kun lapsi oli 2v ihan vaan että katto pysyisi päänpäällä ja saataisiin ruokaa. En ole kateellinen ihminen mutta suuttuisin jos kuulisin jonkun sinun tilanteessasi olevan valittelevan tilannettaan, tuosta minäkin haaveilin, että vois tehdä lyhennettyä työviikkoa jne. Mut kaikilla asloilla palkka ei ole niin hyvä edes kokopäiväisellä työllä että voisi kuvitellakkaan tekevänsä lyhempää aikaa, sitten katsis jo olla työttömänä.

Kyllähän tuo enemmän harrastukselta kuulostaa kuin perheen elättämiseltä. Ymmärrän hyvin jos joku oliskin tuosta kateellinen. Itse painan tuplavuoroja ja vapaat siirtyy lyhyellälkin varoitusajalla. Ylitöitä ei makseta jne. Kunnalla olen töissä.

Oon kans kotihoidontuella ja hyvin tällä pärjää. Ei todellakaan mitään luksusta, mutta ihan hyvää elämää ja ajoittain jotain ekstraakin saadaan. Mä olen luullut tehneeni töitä, mutta olenkin näköjään vaan harrastanut, kun sopimuksessa on lukenut monta vuotta jo 25h/vko. Mutta pirun hyvä harrastus mulla on ollut, kun olen sillä perheeni elättänyt jo monta vuotta, repikää siitä ;)

Itse sain kuulla meidän perheestä aivan uskomattoman kateellista puhetta ihan pienestä. Me oltiin olevinaan muka niin malliperhettä (siis elämän sisällöltä, ei ulkonäöltä) ja niin täydellisiä. Sanoja tiesi meidän asuvan kyllä vuokralla ja auto olevan isolla lainalla ostettu. Ulkomailla ei ole lapsen kanssa käyty kertaakaan. Lapselle on kuitenkin tarjottu pienempiä elämyksiä retkeillen todella paljon pitkillä metsäretkillä, käymällä eläintarhoissa ja muissa eri nähtävyyksissä ja tapahtumissa. Kateutta vastapuolessa herätti ilmeisesti se, että meidän lapsi oli tasapainoinen, fiksu ja sai kokea näitä asioita ja iloitsi niistä. Meillä oli ja on aikaa lapselle. Omassa elämässään tämä pahanpuhuja asuu päihdeperheessä käyttäen itse sekä miehensä eri päihteitä ja lapsilleen ei tarjota edes metsäretkiä vaikka maalla asuvat. Pahaa en ollut heistä puhunut muuten kuin nyt vähän aikaa sitten. Kuulin tällöin puhetta heidän ilmeettömistä, iloittomista lapsistaan.

Yhteistyössä