Miten voi nukuttaminen olla näin vaikeaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiuna83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiuna83

Vieras
Siis olen ihan loppu ainaseen tappeluun tuosta nukkumisesta... :( Tänäänkin kun päikkäri aika oli pojalla kun aivan väsynyt niin 1tunnin kauheeta huutoa!!! :o :o :o :o

Yö unille menee ihan hyvin. Mutta päivällä ei auta vaikka olen vieressä,leikin nukkuvaa.. soi hiljaa rauhottava uni cd leby taustalla (tuskin edes kuulee) :(

Olen ihan loppu tuohon huutamiseen, tulee niin paha mieli itsellekkin kun toinen nukahtaa omaan itkuunsa. Poika siis 1v3kk ja nukkuu omassa sängyssä meidän sängyn vieressä!

Kiitos kun jaksoit kuunnella! :ashamed: :ashamed: :ashamed:

:hug: En voi kuin antaa sympatiaa...Meillä poka yks vee nukkuu hyvin,mutta hänelläkin on välillä sellaisia iltoja että lopulta nukahtaa omaan itkuunsa ja ei se mustakaan tunnu kivalta :ashamed: Voimia ja toivottavasti joku osaa antaa sulle hyviä neuvoja!

Meilläkin on ajoittain ollut samanlaisia ongelmia. Poika on nyt 1,5 vuotias ja yleensä nukahtaa itse sänkyynsä sekä päivällä että yöunille mentäessä. Mutta aina jos on esim. poikkeava päivärytmi tai hampaita tulossa tai muuta vastaavaa niin kyllä siinä nukuttamisessä se tunti vilahtaa joskus 1,5 tuntiakin. tiedän että sen jälkeen kun vihdoin saa lapsen nukkumaan on itsekin jo ihan poikki, kannattaa ottaa itsekin nokoset samalla jos on mahdollista, sit jaksaa taas kun lapsi herää.

Meillä poju tekee myös niin sanotusti varmistuksia, eli kun on laitettu nukkumaan niin on vähän aikaa hiljaa ja sit yhtäkkiä kiljasee ja on noussut istumaan ja kun äiti tai iskä menee katsomaan niin samantien menee pitkälleen ja alkaa nukkumaan, tätä voi tapahtua kolme neljäkin kertaa illassa. Hän kai varmistaa että iskä ja äiti on kummatkin lähellä jos joku hätä yllättää.

Muuta neuvoa en kyllä osaa antaa, mutta meidän pojan kanssa teen lopulta niin että laitan unirätin ja tutin sänkyyn poika saa itse ne ottaa kun rauhoittuu ja sitten sanon että: "Nyt nukkumaan, äiti ei jaksa tulla enää antamaan tuttia." Kyllä hän sitten on yleensä rauhoittunut nukkumaan Vauvanakin nukahti aina itsekseen.

Voimia sulle nukutus rituaaleihin, toivotaan että teilläkin helpottaa piakkoin.

Meillä oli ihan samanlaista ongelmaa, tyttö on nyt 1 v 3 kk. Vajaa kuukausi sitten väsyin nukuttamisrumbaan ihan täysin. Päätin, että nyt opetetaan tyttö nukahtamaan itekseen.

Tyttö nukkuu omassa huoneessa - onko teillä mahdollisuutta laittaa häntä eri huoneeseen nukkumaan, missä itse nukutte?

Ensimmäisen kerran, kun laitoin päiväunille nukkumaan, annoin maidon sängyssä (tiedän, monien mielestä ei saisi antaa...), peittelin ja sanoin, nuku hyvin ja lähdin pois. Tyttö huusi kuin syötävä. Annoin huutaa hetken (en edes puolta minuuttia) ja menin uudelleen huoneeseen, peittelin, ja sanoin nuku hyvin ja lähdin pois. Taas hän huusi, mutta rauhoittui nopeasti. Kauan oli hiljaista, sitten taas alkoi itkeä ja kävin vielä kerran huoneessa. Tuon kolmannen kerran jälkeen hän rauhoittui ja nukahti itsekseen. Samana iltana yöunille mennessä kävin taas kolme kertaa peittelemässä uudelleen ja sitten nukahti itsekseen.

Koko homma meni yllättävän kivuttomasti, itkua oli ehkä kahtena tai kolmena päivänä nukahtaessa. Nyt nukahtaa helposti yksin. Ennen hän jostain ihmeestä sai voimaa nousta seisomaan, jutella, huutaa, yrittää leikkiä, itkeä, ties mitä!!! Nyt kun siellä sängyn vieressä ei ole ketään kenen kanssa yrittää touhuta, nukahtaakin varmasti helpommin.

Meillä meni siis tosi helposti tuo ns. unikoulu. Sitkeyttä vaan, saattaahan siihen mennä viikkojakin, ennen kuin oppii, mutta kyllä se palkitsee! Voimia!!!

Jos lapsi on saanut tarpeeksi liikuntaa ja on syönyt sekä juonut hyvin, sillon kannattaa vain laittaa omaan sänkyyn, omaan huoneeseen ja jättää sinne.
Kyllä se sinne rauhottuu, siihen ei mene kun tovi kun lapsi huomaa että ahaa, ei tule ketään hyssyttään ja läpsyttään ja nukahtaa itsekseen. Ne on sellasia ohi meneviä kausia. Hampaat ei aiheuta huutamista just nukkumaan mennessä, jos lapsi on hyvässä rytmissä ei ne aiheuta myöskään heräilyjä yöllä.
Tsemppiä :wave:

Yhteistyössä