Miten voi vaihtaa terapeuttia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja seonpakkovaihtaa!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

seonpakkovaihtaa!

Vieras
Tartteeko siihen montakin syytä sille vaihdolle? Mulla on ollut viime keväästä lähtien sama terapeutti. Eka sillä oli yks tietty työpari, mut sit se rupes jokaiselle tapaamiskerralle vaihtamaan työparia. Tähän mennessä niitä on ollut 6. Vaikka on puhuttu siitä että pitäs saada luottamusta ym... Ja muutama muu ihminen arvostellut tuota erittäin törkeäksi käytökseksi kun joka kerta tulee uuden ihmisen kanssa tapaamiselle. Mä en voi sietää sitä terapeuttia enää yhtään. Eka sen vaihtaminen piti onnistua, mut sit ne sanokin että "olis hyvä jos sun asioissa olis ne tietyt ihmiset jne." Eli ei onnistunut. Mä en voi puhua mistään asioista sillon kun se sietämätön terapeutti on tapaamisessa mukana. Ne terapeutit työskentelee pareittain, toinen on sellanen joka tajuaa asioita, tää sietämätön eukko onkin sit ihan toista maata. Esim kun kerroin niille eräästä uhkausjutusta, ni josta oltiin yhteydessä poliisiin pariinkin otteeseen, ni tää sietämätön vaan sano että "tepä ootte poliiseihin useinkin yhteydessä. Normaalisti ihmiset ei ole poliiseihin useinkaan yhteydessä." No aivan varmasti ollaan poliisiin yhteydessä tappouhkaus-jutusta!! Mä en haluu jatkaa tota terapiaa jos tota sietämätöntä akkaa ei saa vaihdettua. Ei kuitenkaan jaksais sen takia lopettaa koko juttua koska on tosta jotain apuakin sillon kun nään niitä kahta muuta, eli sillon ku se sietämätön ei oo mukana. Nyt onneks pari seur.sovittua kertaa sillei että se sietämätön ei ole mukana. Voi jopa puhuakin asioista jotka ahdistaa ilman että se eukko rupee pätemään.

Se sietämätön terapeutti kun kuvittelee saavansa itse määrittää sen mikä asia saa aiheuttaa ahdistusta ja mikä ei. Terveyteen liittyvä juttu -ei voi olla- ainoa ahdistuksen aiheuttaja. Ei vaan voi koska -kaikentietävä terapeutti- niin sanoo.

Ja kenelle se siitä 'halusta vaihtaa terapeutti' pitää sanoa? Hoitavalle lääkärille? Terapeutille itselleen on jo sanottu, eikä tuottanut tulosta.

milloin tää uhkaus tapahtu ?millanen olosi on tänään? ja pari ihmistä terapias sun lisäks? vai ymmärsinkö väärin? jos asiakas menettää luottamuksensa vaihtaa terapeuttinsa koska tällä voi olla mielenterveydellisiä vaikutuksia. joten sanot suoraan hänelle ja pysyt kannassasi etkä anna periksi!

milloin tää uhkaus tapahtu ?millanen olosi on tänään? ja pari ihmistä terapias sun lisäks? vai ymmärsinkö väärin? jos asiakas menettää luottamuksensa vaihtaa terapeuttinsa koska tällä voi olla mielenterveydellisiä vaikutuksia. joten sanot suoraan hänelle ja pysyt kannassasi etkä anna periksi!

Reilu kuukaus sitten... Nyt on ihan ok olo. Terapeutin tapaamisilla mukana minä, terapeutti ja sen työpari, koska ne ei kuulemma voi työskennellä ilman työpariaan. Luultavasti sen takii työskentelevät pareittain koska käyvät asiakkaidensa kotona jne.

Hmmm ... yleensä on tarkoituskin kokeilla useampia terapeutteja, jotta sopiva löytyy. Onko Kelan korvaamaa? Katso mitä siinä (B) lausunnossa lukee, jonka perusteella olet hakenut terapiaan tai kuntoutussuunnitelmasta, jos sellaisesta on kysymys.

En valitettavasti osaa auttaa mutta kannattaa vaatia uusi terapeutti, tuollanen on asiatonta eikä kuulu luottamukselliseen terapia suhteeseen. Ja luottamus on koko terapian ydin. Itse olen vaihtanut kaksi kertaa terapeuttia. Toinen oli kun just vaihtu terapeutti (edellinen jäi äitiyslomalle) ja terapeutti kysyi että mitä kuuluu, kerroin edellis päivänä saaneeni keskenmenon ja alkoin itkeä asiaa, terapeutti töksäytti, että mitä sitä märiset, sehän oli vaan solumöykky, ei se ollut vielä edes lapsi. Siinä vaiheessa lähdin ovesta ulos ja seuraavana päivänä ilmotin että vaihdan terapeuttia. Toinen oli kun meille oli tulossa sairas lapsi, jo ennestään oli terapeutin kanssa tähän ongelmia, mutta ne kärjistyi kun kerroin että syntymässä sairas lapsi. Alkoi vaan kertoa tilastoja kuinka paljon syntyy sairaita lapsia, kuinka paljon syntyy vakavemmin sairaita lapsia, kuinka paljon kuolee. Ja sanoin, että pääsette helpolla. En käynyt enää hänen luona. Tällä uudella paikkakunnalla ei löytöyt hyvää terapeuttia joten lopetin kokonaan.

Siis missä käyt terapiassa? jossain polilla? koska en ole ennen kuullut, että yksityiset terapeutit ( kela-korvattu) pitäisi työparia, varsinkaan vaihtuvia. Jos olet jossain polilla niin vaikeampi voi olla vaihdella, toki kannatta kysyä ja rauhallisesti ottaa asiat esiin. Kelaterapeutin kai saa valita mielensä mukaan toistuvastikin, itsehän siitä maksaa.

Millainen kriminaali oikein olet, kun terapeutti ei uskalla kanssasi kaksistaan olla? Kuulostaa hullulta resurssien haaskaukselta, ainakin jos yhteiskunnan varoilla tapahtuu. Jos työturvallisuuden vuoksi tarvitaan toinen henkilö mukaan, niin luulisi nyt ainakin että joku vartija tms. kävisi, eikä toista terapeuttia tarvitsisi mukaan.

Minä olen kerran saanut jutella akuutti kriisi psykiatrian terapeuttiparin kanssa sairaalassa. Tarvitsin hoitoa fyysisiin vammoihin onnettomuuden takia. Olin tapahtuneesta kuitenkin niin ahdistunut, että osastolta otettiin yhteyttä psykiatrian osastoon, josta tuli siis terapeuttipari käymään luonani. Oli todella hyvä, että heiltä järjestyi aika, mikä ei ole itsestäänselvyys.

Jäin miettimään, että luokseni tuli tosiaan kaksi ihmistä. En tiedä, miksi. Kuulostaa tosiaan resurssien tuhlaukselta. Vai onko niin, et toinen arvioi tilannetta ja toinen kommunikoi potilaan kanssa. Mut eikö sama ihminen voi arvioida tilannetta.

Joka tapauksessa itselleni keskustelu ehdottomasti auttoi ja tuli suureen tarpeeseen.

Eli terapeutilla on ilmeisesti työpari mukana työturvallisuussyistä, koska terapiat hoidetaan sinun kotona? Miksi terapia hoidetaan kotikäynnillä? Onko sulla mahdollisuutta itse mennä sinne terapiaan, siten että sitä työparia ei enää tarvittaisi?

No, oli miten oli, niin sanot vain että et tahdo että se Työpari Sietämätön tulee enää mukaan. Voihan se olla että terapian tarjoajalla ei ole resursseja hankkia ketään toista siihen tilalle. Mutta jos näin on, niin varmasti saat tiedon että valitettavasti ei ole mahdollista että Työpari Sietämätön ei ole enää mukana. Sitten sinun täytyy tehdä päätös siitä että jatkatko terapiaa Työpari Sietämättömästä huolimatta, vai mitä teet. Mutta yhteys siis terapian tarjoajaan. Kerrot rehellisesti että yhteistyö Työpari Sietämättömän kanssa ei toimi.

Voit vaihtaa terapeuttia sanot vaan, että et halua enää tavata, koska on luottamuspula.

Mä olin ensin juttelemassa psykiatrisella sh:lla, johon ei mitään luottamusta. Sitten ilmoitin lopettavani, psykiatri järjesti mulle Valtava-tuetun terapian, jossa vieläkin käyn.

Yhteistyössä