Miten voin muuttua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sandi~~
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sandi~~

Vieras
Olemme olleet yhdessä pari vuotta, kokoa ajan seurusteluamme on häirinnyt AIHEETON mustasukkaisuuteni. Käyttäydyn ajattelmattomasti ja miestäni häiritsee suunnattomasti, että en luota häneen. Tiedän kyllä, että hän ei ole pettänyt tai tehnyt mitään mikä antaisi minulle aihetta olla tällainen. Ehkä jatkuvasti vain pelkään pahinta.

Taustalla on ehkä enemmän omat hlökohtaiset ongelmani (itsetunnon puute jne jne). Minut on kasvatettu uskomaan, että kaikki miehet ovat pettäviä valehtelijoita. Kaikkeni olen tehnyt päästäkseni tuosta ajatusmallista pois. Olen siinä osin onnistunutkin.

Rakkaat Ellit, miten voin kehittää itseäni, jotta voittaisin mustasukkaisuuden ja saisin mieheni uskomaan, etä luotan häneen? Nyt kaipaan apua oikeasti!

Sinut on kasvatettu uskomaan, että kaikki miehet pettävät. Miksi on kasvatettu, kuka on kasvattanut? Onko isäsi kertonut, että hän pettää äitiäsi? Entä molemmat isoisäsi? Entä onko veljesi petollinen tyttöystäviään/ vaimoaan kohtaan?

Onko äitisi eronnut isästäsi, kun tämä petti häntä? Onko samoin käynyt isoäideillesi ja sisarellesi? Entä tädillesi?

Kysymykset ovat vain heittoja, koska en tiedä perhetaustaasi.

Mitä pahaa pettämisessä on? Jäätkö ilman ruokaa ja asuntoa, jos tulet petetyksi? Jäätkö loppuelämäksi ilman rakkautta, jos miehesi pettää sinua?

Sanot, että sinulla on huono itsetunto. Sitä pitää kehittää. Kerro itsellesi yhä uudelleen ja uudelleen, mitkä asiat elämässäsi ovat hyvin. Kerro itsellesi, miten mukava olet ja miten viehättävä olet. Kerro itsellesi, että miehesi on valinnut juuri sinut, koska hän pitää sinua upeana naisena ja viihtyy seurassasi.

Kerro itsellesi, mitä asioita sinä tykkäät tehdä yksin tai muiden / muidenkin ihmisten kanssa kuin miehesi kanssa. Miehelläsi on myös oikeus tehdä asioita yksin tai muiden kuin sinun kanssasi.

Hakeutukaa parisuhdeterapiaan.

Kun luotat mieheesi, hän yksinkertaisesti tietää sen. Hän yksinkertaisesti lähtee hyvillä mielin kavereiden kanssa keilahallille ja oluelle, kun sinä vilpittömästi annat hänelle suukon lähtiessä. Kun hän tulee, halaat häntä ja kysyt yksinkertaisesti, oliko kiva ilta ja kuuntelet. Sitten kerrot, mitä itse olet tehnyt.

Vaikka en elli olekaan, niin hyväksy itsesi varauksetta.
Ajattele asioista niin, että jos jotakin kamalaa tapahtuu, niin mitä sitten. Ongelmat on tehty voitettaviksi.
Voimia luottamukseen.

Itseä niskasta kiinni. Se vaan on pystyttävä luottamaan mieheen. Se on jo hyvä piirre kun tiedostat mustasukkaisuutesi olevan aiheeton. Entä jos ottaisis valkoiset sukat käyttöön.

Mietin, onko kasvatus pelkästäan saanut sinut uskomaan, että kaikki miehet ovat pettäviä valehtelijoita. Harvoinhan kasvatuksessa noin täydellisesti onnistutaan! Mutta tietenkin, jos siihen on liittynyt omia, toistuvia kokemuksia, niin kyllä ne ovat voineet vahvistaa ajattelutapaasi. Petetyksi tuleminen on kuitenkin niin voimakas tunne, että se juurtuu mieleen. Sitä sitten tietämättään vahvistaa huomaamalla kaikkea petollisuuteen viittaava, näkee esim. ympärillä helpommin pettämistä, kuin luottamusta ja rakkautta. Kyllähän ellien kirjoituksetkin ruokkivat pettämisajattelua.

Kiinnostaisi ihan tietää, mitä kaikkea olet tehnyt päästäkseni tuosta ajatusmallista pois, kun olen siinä osin onnistunutkin. Sitä sinun kannattaisi jatkaaja tehdä lisää.

Varmaan moni haluaisi päästä pois mustasukkaisuuden syöväristä. Eihän tarvitse montaa kertaa tulla petetyksi, mun siitä tulee itseään vahvistava ajatus ja pelko.

Itse mietiskelen nykyään, mitä ajattelevat ja miten elävät ihmiset, jotka sietävät todellista pettämistä, pettämisen todennäköisyyttä ja uhkaa. Heitäkin on. Voisiko olla, että he vain keskittävät ajatuksensa kaikkeen "hyvään". Itsekin vältin mustasukkaisuuden aiemmin, vaikka mies oli paljon pois kotoa, työssä ja harrastuksissa, ajattelemalla hyviä ajatuksia ja olemalla ylpeä siitä, miten tärkeää työtä hän teki, miten hyviä harrastuksia hänellä oli ja miten aktiivisen miehen olinkaan tavannut. Sitten kuitenkin hälytyskellot soivat, eikä sille voinut mitään.

Uskoakseni en enää pysty palaamaan entiseen ajattelutapaani, joka sekin siis petti minut. Kaikki miehessä ei ollut hyvää. Nykyään keskinäistä luottamusta vahvistaa eniten yhdessäolo, yhdessä tekeminen. On hyvä myös huomata, että toinen pitää kiinni sovitusta, ei myöhästele ja on työssä, johon eivät kuulu ylityöt ja yllättävät lähdöt.

Ymmärrettävästi todellinen luottamus riipu mistään tuollaisita seikoista. Hieman pikkusieluisempaa toki aiempaan verrattuna, mutta helppo ja rauhoittava arki pelastaa turhalta mustasukkaisuudelta. Sellaista tavallista arkeahan monet parit elävät.

Yhteistyössä