Mitenhän pitkään kelalla menee käsitellä hakemuksia oikeasti???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja o_O
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

o_O

Vieras
Valmistuin siis pe 13.4 ja kävin työkkärissä ma 16.4 ilmoittautumassa työttömäksi työnhakijaksi ja lähetin heti sen jälkeen sen sähköisen työmarkkinatuki hakemuksen kelaan..No edelleen kun käyn katsomassa tuolta omista tiedoistani niin siellä lukee 16.4 käsitellään...ne on niinku käsitellyt sitä päälle 2 vkoa. Vuokrakin menee kohta rästiin! Mitenhän pitkään tuota päätöstä ja maksua on odotettava?

No sinun kannattaa nyt laittaa uusi hakemus, se on 2 viikkoa minimiaika minkä voi hakea, eli laitat menemään 16-2.5 ja sitten alat odottamaan rahaa. Ethän sinä tuona ajankohtana ole ollut päivääkään työtön, mistä sitä rahaa olisivat maksaneet.

Itse odotin työmarkkinatukea viime kesältä neljä kuukautta. Odotukseni ei tosin johtunut Kelasta, vaan työkkäristä jossa eivät saaneet tehtyä "työtön" päätöstä.Heidän lausuntonsa jälkeen Kela teki omansa parissa päivässä... Kelalla on meidän perheen kokemusten mukaan pahimmillaan odotettu päätöksiä 3-4 viikkoa.

Hakuaika

Hakemus kannattaa jättää, kun olet ollut työttömänä vähintään viikon (omavastuuaika). Työmarkkinatuen enimmäinen maksujakso on 2 viikkoa, ja sen jälkeen tuki maksetaan 4 viikon välein. Hakemuksessa voit ilmoittaa työttömyysaikaa ainoastaan jälkikäteen, eli et voi jättää hakemusta 7.3. ja täyttää työttömyysaikaa 7.3.-11.3.
Omavastuuaika

Työmarkkinatuessa on omavastuuaika. Saat työmarkkinatukea vasta, kun olet ollut työ- ja elinkeinotoimistossa työttömänä työnhakijana vähintään 5 arkipäivää

Kelan sivuita kopioitu.

Mulla kesti päätöksessä jotain 1½ kuukautta ensimmäisellä kerralla. Sitten kun saat päätökset, täytät sen ilmoituslomakkeen, ja vasta sen jälkeen tulee rahat.

Mä valmistuin viime kesäkuussa ja taisin saada ekat rahat joskus heinäkuussa. Kesäkuu meni siis rahatta kokonaan. Päätöksessä meni muistaakseni joku 5 viikkoa ja se on vielä ihan lakien mukainen aika.

Alkuvuodesta odotin 6 viikkoa.. Ensin siis täytin kolmen viikon ajalta, joista ensimmäinen viikko oli omavastuuta, sitten odotin 6 viikkoa :) eli yli 2 kk siitä kun ilmoittauduin meni siihen että sain ensimmäisen kerran rahaa..

Yhteistyössä