Mitenhän tän otsikon muotoilisi niin ettei kukaan vedä palkoja nekkuun.. kyse siis lapsista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kun taas tämä kaverin 2v ei puhu vielä mitään (tiedän kaikki kehittyy eri tahtiin, oma esikoinenkin puhui vasta 2vuotiaana) mutta ei edes yritä puhua. Yleensä on vaan ja öllöttää, ei lähde leikkiin toisten lasten kanssa. Oikeastaan lapsi näyttäisi koko ajan olevan ihan omassa maailmassa.

Joo en mä varsin kehtaa mennä sanomaan, mutta mua niin harmittaa lapsen puolesta kun intoa olisi leikkiä muiden kanssa mutta kaiken kivan äiti kieltää. kiipeilen, juoksun.. on niin ylesuojelevainen.. heti kun jotain vaikka koittaa kiivetä niin äiti on hui hui nyt sattuu..

Pisti tämmöinen asia silmään.............
Nää molemmat lainaukset on ap.ltä toisessa lapsi vaan öllöttää on omassa maailmassaan toisessa ap taas kertoo että intoa ois leikkiä, mutta äiti kieltää??????????????

[QUOTE="vieras";22419082]Kun taas tämä kaverin 2v ei puhu vielä mitään (tiedän kaikki kehittyy eri tahtiin, oma esikoinenkin puhui vasta 2vuotiaana) mutta ei edes yritä puhua. Yleensä on vaan ja öllöttää, ei lähde leikkiin toisten lasten kanssa. Oikeastaan lapsi näyttäisi koko ajan olevan ihan omassa maailmassa.

Joo en mä varsin kehtaa mennä sanomaan, mutta mua niin harmittaa lapsen puolesta kun intoa olisi leikkiä muiden kanssa mutta kaiken kivan äiti kieltää. kiipeilen, juoksun.. on niin ylesuojelevainen.. heti kun jotain vaikka koittaa kiivetä niin äiti on hui hui nyt sattuu..

Nää molemmat lainaukset on ap.ltä toisessa lapsi vaan öllöttää on omassa maailmassaan toisessa ap taas kertoo että intoa ois leikkiä, mutta äiti kieltää??????????????[/QUOTE]

Niin olisi kiva kuulla ap.n kommentti tähän, mikä on totuus?

[QUOTE="vieras";22419082]Kun taas tämä kaverin 2v ei puhu vielä mitään (tiedän kaikki kehittyy eri tahtiin, oma esikoinenkin puhui vasta 2vuotiaana) mutta ei edes yritä puhua. Yleensä on vaan ja öllöttää, ei lähde leikkiin toisten lasten kanssa. Oikeastaan lapsi näyttäisi koko ajan olevan ihan omassa maailmassa.

Nää molemmat lainaukset on ap.ltä toisessa lapsi vaan öllöttää on omassa maailmassaan toisessa ap taas kertoo että intoa ois leikkiä, mutta äiti kieltää??????????????[/QUOTE]

No kyllä nuo tuollaiset vanhemmat yleensä tulee perse edellä puusta alas kun tulee eka kunnon uhma lapselle :) Ja joskushan se lapsi alkaa kapinoimaan jos kaikki kielletään, ennemmin tai myöhemmin :D

No kyllä nuo tuollaiset vanhemmat yleensä tulee perse edellä puusta alas kun tulee eka kunnon uhma lapselle :) Ja joskushan se lapsi alkaa kapinoimaan jos kaikki kielletään, ennemmin tai myöhemmin :D

Mutta kielletäänkö kaikki vai onko kyse siitä, että lapsi ei olekaan terve. Ap.han ensimmäisessä viestissä kertoi, että lapsi on aivan kuin omissa maailmoissaan ja toisessa sanoo että olisi innokas leikkijä jos äiti ei kieltäisi kaikkea. On nimittäin kaksi aivan eri asiaa kieltää kaikki tai se, että lapsi on omissa maailmoissaan mahdollisesti voi kertoa muustakin kuin ylisuojelevuudesta.

Ihan ymmärrettävää että olet huolissasi lapsen puolesta varsinkin kun näet asiat läheltä. Ja johonkinhan on aina verrattava, jotta pystyy näkemään mahdolliset ongelmat (ja tietysti huomioiden jokaisen yksilöllisen kehityksen). Vanhempia on kyllä joka lähtöön mitä ihmeillisimpine ideologeineen ja kasvatusmetodeineen... kuulostaa hullulta ettei terve 2v. saa juosta ja mellestää ja näin harjoituttaa motorista kehitystään. ja se että olisi joskus satuttanut itsensä juostessa ei ole syy kieltää juoksemasta, lapsille sattuu ja tapahtuu kuten me kaikki vanhemmat tiedämme!

Tuntuu että moni tähän ketjuun vastanneista ovat juuri sitä suppeakatseista suomalaista hiirulaista, jotka haluavat visusti pitää omat asiat ominaan ja mihinkään muiden asioihin ei puututa. Ollaan vaan hissukseen ja huolehditaan omista asioista...

Sinuna yrittäisin keskustella asiasta ystäväsi kanssa ja ihmetellä suoraan miksi toimii tuolla tavalla, etu on kuitenkin lapsen ja sehän on kaikkein tärkein.

ja sille jonka veli söi tuttia 7-vuotiaaksi: ei se mitään ettei hampaat kärsinyt, mutta VOI POIKA PARKAA, MAHTOI OLLA SUOSITTU KAVEREIDEN KESKEN! Vanhemmat olivat varmaan ylpeitä aikaansaannoksestaan...

ei ne kaverit tutin syömisestä tiennyt, ja paljon oli/on kavereita veikalla, sinä taidat olla niitä ihmisiä, jotka löytävät vain vikoja toisten tyyleistä, mitapä jos omasi onkin haitallinen lapselle?

[QUOTE="vieras";22419082]

Kieltämättä tuo sama ristiriita pisti silmään ap:n tekstissä, kummasta siinä sitten lienee oikein kysymys?

Niin tai näin, en usko että vanhemmat pystyvät terveen lapsen normaalia kehitystä juurikaan hidastamaan vaikka kuinka antaisivat tämän syödä tuttia tai olisivat ylivarovaisia leikeissä. Lapset kehittyvät omaa tahtiaan ja joillain on sitten oikeita haasteitakin kehityksessään.

En nyt menisi mistään tuttipulloista tai tuteista sanomaan, mutta jos nyt lapset leikkivät turvallisella alueella niin voisin siinä ohimennen todeta kiellon päälle että miksei lapsi nyt tässä saa juosta, hyväähän se tekee vaan.

[QUOTE="vieras";22419513]Mutta kielletäänkö kaikki vai onko kyse siitä, että lapsi ei olekaan terve. Ap.han ensimmäisessä viestissä kertoi, että lapsi on aivan kuin omissa maailmoissaan ja toisessa sanoo että olisi innokas leikkijä jos äiti ei kieltäisi kaikkea. On nimittäin kaksi aivan eri asiaa kieltää kaikki tai se, että lapsi on omissa maailmoissaan mahdollisesti voi kertoa muustakin kuin ylisuojelevuudesta.[/QUOTE]

Niin no tästähän mä en tiiä kumminko asiat on. Mutta jos kyse vanhempien hyssyttelystä niin usein käy näin että jossain vaiheessa lapsi kyllästyy siihen tylsään hyssyteltävän ja ylikäveltävän rooliin.
Mutta 2-vuotias on vielä pieni ja saakin olla välillä omissa maailmoissaan, voihan olla että lapsi on vaikka väsyksissä ja siksi hieman hitaammalla päällä. Voi ajatella vaikkapa että ap:n lapsi herää myöhemmin kuin tämä kaksivuotias ja jos he tapaavat vaikka klo 11 ulkona niin ei ole ihme että vaikka klo 6 herännyt lapsi alkaa siihen aikaan olla hieman omissa maailmoissaan kun väsy painaa päälle. Tätäkään en tiedä mutta monia tälläisiäkin asioita voi olla tuon önötyksen takana.
Mun pojallani oli aikoinaan liimakorvat vaikka tk-lääkäri piti sitä jatkuvana tulehduksena. Onneks viimein muistin että yksityiset lääkäritkin on olemassa joten homma alkoi hoitua viimein. Minun lapseni oli juuri 2,5v asti önöttäjä jos oli kova hälinä koska tukkoisiin korviin otti melu erilailla eikä hän kuullut puhetta selvästi. Siksi ymmärrettävästi puhekin viivästyi. Päiväkodissa vihjailtiin puheterapiaa ja kun soitin terapeutille hän nauroi puhelimeen että missään nimessä noin pientä ei tänne tartte tuoda (vaikka sen itsekin tiesin mutta äitinä halusin olla nyt äidin roolissa). Fakta on se että pojille puheen kehitys saattaa tulla jopa vuoden tyttöä myöhemmin ja moni ihan pieni asia vaikuttaa siihen kehitykseen. Esim tuo liimakorva,sekään kun ei ole mikään harvinainen vaiva!

En jaksa lukea koko ketjua. Siihen otan kantaa vain, että meidän lapsi oli muuten "normaali" 2 vuotiaana, muttei puhunut kuin pari sanaa. Kolmevuotiaana puhui hiukan, mutta epäselvästi. Tällä hetkellä on 11 v. Puhuu hienosti ja keskiarvo koulussa on 9,7 :)

Kieltämättä tuo sama ristiriita pisti silmään ap:n tekstissä, kummasta siinä sitten lienee oikein kysymys?

Niin tai näin, en usko että vanhemmat pystyvät terveen lapsen normaalia kehitystä juurikaan hidastamaan vaikka kuinka antaisivat tämän syödä tuttia tai olisivat ylivarovaisia leikeissä. Lapset kehittyvät omaa tahtiaan ja joillain on sitten oikeita haasteitakin kehityksessään.

En nyt menisi mistään tuttipulloista tai tuteista sanomaan, mutta jos nyt lapset leikkivät turvallisella alueella niin voisin siinä ohimennen todeta kiellon päälle että miksei lapsi nyt tässä saa juosta, hyväähän se tekee vaan.

Minä käsitän nuo teidän mielestä ristiriitaisuudet niin, että lapsi on ja öllöttää siksi kun aina kielletään ja estetään tekemästä jotakin vaikka lapsella selkeästi olisi halu touhuta- niin kuin lapsilla luontaisesti on, ellei ole mistään vakavammasta kyse. En tiedä, ymmärsinkö ap:n oikein.
Mitä tulee siihen että sanotte ap:n vertailevan; no hei haloo! Ei varmasti ole sellaisia vanhempia, jotka eivät vertailisi lastensa taitoja. Ja voin kuvitella tuollaisen asian ottavan silmään, jos oma huomattavasti nuorempi lapsi touhuaa ihan eri tahtiin kuin vanhempi lapsi.Vaikka sitten lapset kehittyvätkin omaan tahtiinsa.
En ymmärrä miksi ap:n kimppuun käytte... olen itse kasvattanut kolme lasta jo lähes aikuisiksi. Ja tiedän todellakin eri aikaan kehittymisen; sitä oli omien lasten kehityksessä verrattuna keskenään ja verrattuna ystävien lapsiin.
Lähinnä ap:n ystävästä minulle tulee mieleen curling-vanhemmuus. Vanhemmat- ja tai äiti vaikuttaa ylisuojelevalta ainakin ap:n selostuksen perusteella. Syytä suojelunhaluun ei voi tietää; voihan olla että taustalla on lähipiirissä sattunut onnettomuus tai lapsen menetys. Tuli vain mieleen.
Huolehtiminen on hyvä asia, liiallinen paapominen ei välttämättä.

Yhteistyössä